1

Tråd: Asterix

Jer der abonnerer på den komplette samling - er det noget med at der er en bog mere på vej? Med album 32 og 33...

Sv: Asterix

Jo, der var en bestillingsseddel til den nye Asterix-bog med en af mine abonnementsbøger, jeg husker ikke hvilken.
Når du abonnerer på Asterix, får du sikkert den sidste med i abonnementet.

Hvad? Kommer der endnu en bog i serien? Men de kan da ikke fylde en hel bog med hun ét nyt album? (32 indeholder jo bare en masse af de småhistorier vi allerede har fået løbende)

Er I sikker på at det ikke bare er den 12. bog med baggrunsmateriale I tænker på?

Nej, det er ikke den 12. bog, den er jo udkommet for et stykke tid siden. Den nye bog skal indeholde album 32 og 33 samt skitserne til album 33.
Man kunne se den på www.serie.no , men den er fjernet igen, så måske er planerne ændret.

Men hvad pokker skal vi dog med #32? Det vil jo næsten være 100% genoptryk!

Hvis de kunne finde noget fornuftigt at fylde bogen ud med var det ellers ikke så dårligt at få samlingen til at blive komplet (selvom #33 er det ringeste Asterix-album nogensinde)

Jeg er kommet i tanker om at jeg læste det i basserne i juli - og jeg husker også de fleste af siderne fra nr. 32 som genoptryk fra bøgerne - så bog 13 skulle vel gerne indeholde skitserne til album 33 samt selve det album. Og så er samlingen forhåbentlig komplet - hvis I forstår hvad jeg mener. Jeg er absolut gladest for de første 15-20 albums i serien - med Asterix og Briterne som en absolut nr. 1.
Skal vi ryste vore hænder?

Ja det er kun for komplethedens skyld, at jeg køber de sidste bøger.
Albumene med Uderzo som forfatter har været aftagende i kvalitet.
Nr. 33 faldt jeg i søvn fra omkring side 30, og har ikke læst resten - det virker helt ligegyldigt om jeg får læst resten eller ej. Albumet har ikke ret meget til fælles med Goscinnys Asterix udover navnet.

8 Senest redigeret af Mathias Bøgh (2006-08-28 16:09:24)

Burde da egentlig snart udkomme. Fra Bassernes nyhedsmail fra 8 juni skrev Mikael G Nielsen om den. Her er det (lille) stykke han skrev:
'Andre humoristiske udgivelser vi præsenterer denne sommer:
Asterix bog 13 (med Asterix album 32+33 samt skitsebogsudgave af Asterix 33) – også lige om hjørnet....'

Så det må da i hvert fald være næste måned den udkommer. Jeg selv er dog kun lige nået til bog 7 i serien. Kommer også kun til og købe bog 13 for komplethedens skyld, da nr. 33 var en af de dårligste albumhistorier jeg har læst, og man føler virkelig at Uderzo kun gør det her, for at kunne få endnu en Ferrari til samlingen (om det er en samling ved jeg ikke, men er der ikke godt nok noget om at han har 7 stks?). Og album 32 var det ikke godt nok den der udkom for nogle måneder siden, med kortere historier, som alligevel er at finde i de andre bøger?

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Mathias Bøgh skrev:

Og album 32 var det ikke godt nok den der udkom for nogle måneder siden, med kortere historier, som alligevel er at finde i de andre bøger?

Der er vist nok én af de 14 historier som ikke allerede er kommet, men selv ikke den mest kreative redaktør kan da argumentere for at vi skal have det hele en gang mere! Det giver simplethen ingen mening. Det er galt nok at nye abonnenter stadig får Asterix & Co. albummene på trods af at de er blevet udgivet i mere komplet form i bind 12.

Asterix.dk er opdateret og den nye bog nævnes under den komplette samling:
http://www.asterix.dk/default.asp?id=5415

Det lader ganske rigtigt til at den kommer til at indeholde album 32 "Skolestart i Galien" selvom det strider mod enhver logik.

Er skitserne til "Da himlen faldt ned om ørerne" egentligt udgivet i anden sammenhæng? Kunne være spændende at høre om der er noget interessant i dem...

11 Senest redigeret af JAlbertsen (2006-09-08 08:36:34)

I dag fik jeg en reklame for Asterix #13 i forbindelse med mit HOF-abonnement. Den var ikke synderligt oplysende mht. indholdet:
http://img224.imageshack.us/img224/3185/asterix13forsidevt0.jpg
http://img224.imageshack.us/img224/7104/asterix13rv2.jpg
De nævner altså specifikt, at det kun er én 3-siders historie fra "Skolestart i galien" vi ikke allerede har fået, men efter forsiden at dømme må de vel alle være genoptrykt her. Derudover drejer det sig selvfølgelig om "Da himlen faldt ned om ørerne" + nogle skitser.

Det her bliver klart den mest ligegyldige og uinteressant bog i serien, og Egmont har endda af en eller anden grund valgt at gøre den 25 kroner dyrere end de andre bøger i serien...

Det skal selvfølgeligt nævnes at jeg trods alt bestilte den med det samme. Gider simpelthen ikke have 12 bøger med "Asterix DEN KOMPLETTE SAMLING" på ryggen hvis det ikke er tilfældet wink

Så kom Asterix bind 13 med posten i dag. Flot bog lige som de andre 12. Men uden Goscinnys velskrevne manuskripter mangler Uderzos arbejde noget .
Interessant og naturligt synes det at læse forlagets tak til oversætteren gennem alle årene, Per Då:

http://img217.imageshack.us/img217/518/asterixvj8.gif

Men lige så interessant og naturligt som denne tak synes, lige så bizar synes det at tænke på, hvilken takkeskrivelse der vil blive tilegnet CBSV's medarbejdere om 38 år!

13 Senest redigeret af JAlbertsen (2006-09-29 09:48:51)

Jeg fik min bog for nogle dage siden. Bogen er flot ja, men indholdsmæssigt synes jeg nu ikke den er så frygtelig interesant. Navnlig skitserne skuffede mig en del. Hvor skitserne i bog 10 var kommenterede og blev suppleret af interviews, er de denne gang blot trykt "som de er" og det er lige tamt nok i mine øjne.

Dertil kommer så at #32 (med en enkelt undtagelse) allerede er trykt i den kronologiske rækkefølge og at # 33 i mine øjne er det ringste Asterix-album nogensinde.

Medandre ord bliver dette nok den bog jeg sjældnest tager ned fra hylden af de 12.

JAlbertsen skrev:

... at # 33 i mine øjne er det ringste Asterix-album nogensinde...

Ja. Ingen af albumene med Uderzo som forfatter er fremragende, men nr. 33 er altså bunden.

Ehapa, Egmonts tyske afdeling, udgiver også Goscinnys & Uderzos andre værker:
http://www.ehapa-comic-collection.de/as … ah-pah.jsp
http://www.ehapa-comic-collection.de/as … pistol.jsp

benadikt skrev:

Men lige så interessant og naturligt som denne tak synes, lige så bizar synes det at tænke på, hvilken takkeskrivelse der vil blive tilegnet CBSV's medarbejdere om 38 år!

Ja, især ang. de fremragende oversættelser af Blum´s artikler...;)

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Hans skrev:

Ja, især ang. de fremragende oversættelser af Blum´s artikler...;)

Der skal altså ikke være apostrof efter Blum. Tror jeg.

Don, Don, Don.