1 Senest redigeret af Mathias Bøgh (2006-09-15 18:51:46)

Tråd: Tegneseriebladene i Vognmagergade + Vakse Viggo Julehæfte

Fik i går det nye Basserne Nyhedsbrev, hvor der blandt andet nævnes at at der udkommer et hæfte kaldet 'Tegneseriebladene i Vognmagergade' i anledning af 100 års jubilæet af Egmonts (og før det: Gutenberghus) hvor de har trykt tegneserier. I det hæfte, kommer fx en genoptrykning af Knold og Tot Julehæfte fra 1911. Det skulle efter sigende udkomme i oktober.

Udover det, nævnes der også at der udkommer et Vakse Viggo julehæfte til jul, men det skulle der komme mere information om senere.

Hele mailen kan læses her (hvor der nævnes meget mere, end det jeg har skrevet om):

Kære Basse-læser,

Det er igen blevet tid til et udvidet nummer – Basserne nr. 754 er på 84 sider med ekstra meget af det hele.
Se Jens og S’janten gå i zoologisk have, oplev Hagar skælde en tjener ud – og mon Filip får ryddet op i Zits på side 69?
Der er masser af godt læsestof i nr. 754.

I oktober fejrer vi 100 år med tegneserier hos Egmont. Det vil du kunne læse mere om i næste nyhedsbrev. Der udkommer nogle særlige udgivelser – bl.a. bliver Knold & Tot fra 1911 genoptrykt.
Knold & Tot 1911 er umulig at opdrive i dag. Vi anslår, at der findes 2-3 eksemplarer tilbage i Danmark.
Det lykkedes at finde et eksemplar – og det bliver nu genoptrykt og udsendt med særhæftet ”Tegneseriebladene i Vognmagergade”.

En række øvrige udgivelser følger i kølvandet på jubilæet, bl.a.:

'Rabbinerens kat' af Joann Sfarr er en tegneseriebog som har vundet flere priser, bl.a. den prestigefyldte Eisner Award (tegneseriebranchens Oscar) i USA i år. Historien foregår i Algeriet i 30'erne.

'Watchmen' er endnu en tegneseriebog som er skrevet af Alan Moore (V for Vendetta) og tegnet af Dave Gibbons. Bogen har vundet flere priser, og havnede sidste år på Time Magazines top 100 roman-liste - som eneste tegneserie udgivelse på listen. Blanding af science fiction og superhelte.

Humorfans kan glæde sig til et særligt 100 siders humorhæfte torsdag den 12. oktober.
Basserne har i øvrigt fået en særlig forside i den anledning.

Serier kendt fra Basserne udsendes også i egne udgaver. I år udkommer Nemi 2, Zits: Hvad glo’r I på? og sørme om ikke også Vakse Viggo er ude i sin egen udgivelse i form af et julehæfte.
Udkommer samme dag som det ordinære Knold & Tot 2006 (2. november).

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Sv: Tegneseriebladene i Vognmagergade + Vakse Viggo Julehæfte

Spændende sager. Hvordan er det egentligt lykkedes dig at komme på det nyhedsbrev? Jeg har for længe siden prøvet at melde mig til på hjemmesiden, men jeg modtager aldrig noget sad

Ved ikke om jeg har gjort noget specielt udover at tilmelde mig ligesom dig. Prøv og skriv ind til forlaget, og få dem til at skrive sig på listen (hvis det kan lade sig gøre)

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:

Tja, nu har jeg prøvet at gøre det endnu en gang. Så må vi se om det lykkes! Hvis ikke prøver jeg helt klart at skrive til dem, for det kan jo ikke passe at det skal være SÅ svært

JAlbertsen skrev:

Tja, nu har jeg prøvet at gøre det endnu en gang. Så må vi se om det lykkes! Hvis ikke prøver jeg helt klart at skrive til dem, for det kan jo ikke passe at det skal være SÅ svært

Det er det heller ikke, men vi har haft lidt tekniske problemer. De skulle dog være løst nu. Har du stadigvæk problemer med at få Bassernes Nyhedsbrev, så skriv til mig, og så tager den videre derfra.

Og så synes jeg lige at der skal citeres fra det nyeste Basserne brev, for dem som ikke abbonerer (det bedste sted, hvis man skal have nyheder fra Egmont, udenfor Disney-universet). Spændende udgivelser vi kan se frem til:

Hov – hvad angår Vakse Viggo, så er der i starten af november et julehæfte klar. Vakse Viggo udkommer samme dag som Knold & Tot hæftet, der i år har 95 år på bagen. Knold & Tot har i årevis været verdens mest sejlivede tegneserieudgivelse. Ingen andre har fast udgivet den samme tegneserie gennem så mange år som Egmont. <
Det fører mig frem til 100 års fødselsdagen jeg nævnte i sidste nyhedsbrev.

14. oktober 1906 bragte ugebladet Hjemmet de første striber med Lille Svend (Buster Browne). Hjemmet havde tidligere – med meget lange mellemrum – bragt nogle seriestriber, men fra 14. oktober 1906 blev tegneserier et fast indslag, og her har de været siden.
Knold & Tot startede to år senere – og er fortsat den dag i dag med i Hjemmet! Hjemmets forlag kunne i 1911 udsende det første julehæfte med netop Knold & Tot – det hele store tegneserieeventyr var i gang.
Forlagsvirksomheden tog mange år senere navneskifte til Egmont, og i dag udgives alle tegneserieblade og bøger af Egmont Serieforlaget.

Alt dette kan du læse mere om den torsdag den 12. oktober. Vi er naturligvis stolte af vore 100 år med tegneserier og vi markerer de 100 år med følgende særlige udgivelser:

King, Egmont og striberne
100 siders hæfte hvor du møder en lang række klassiske tegneserier. Knold & Tot – de helt gamle, Basserne, Mads & Misse, Legionen, Zits, Ernie... alle har det til fælles at de stammer fra King Features Syndicate i USA – og på et eller andet tidspunkt har haft – eller fortsat har – en udgivelsestilknytning til Egmont.

Tegneseriebladene i Vognmagergade + Knold & Tot i skole
To hæfter i en sampakning. Tegneseriebladene i Vognmagergade fortæller Egmonts tegneseriehistorie i Danmark. Fortalt af Anders Hjorth-Jørgensen. Hæftet indeholder en komplet fortegnelse over alle Egmonts tegneserieblade. Forord af Søren Vinterberg.
Knold & Tot i skole er et optryk af det første danske Knold & Tot – som i dag er umulig at anskaffe.

Skattekisten
Disney er jo en vigtig del af Egmonts historie, og en særlig Jumbobog præsenterer en række historier vi ikke tidligere har set på dansk.

Basserne hopper med på bølgen med særlig forside den 12. oktober. De 16 midtersider hædrer en lang række danske serier. Det sker i nr. 756.

En række tegneseriebøger bliver der også plads til. Spider-Man & Black Cat samt Rabbinerens Kat udkommer 12. oktober.
Watchmen udkommer to uger senere.

Og så lige til sidst – mens vi er ved historien om tegneserier. Illustrerede Klassikere har fået egen hjemmeside på www.klassikere.serieforlaget.dk

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.: