1

Tråd: Andersen over Barks?

H. C. Andersen som i år fejres pga. 200-års dagen bliver omtalt som den forfatter der er oversat til flest sprog. det skal nok være rigtigt. Men hvem er den mest læste forfatter? Kan vores egen Carl Barks være med her - eller er det Shakespeare eller Andersen der tager pladsen?
Barks er da i hvert fald udgivet i uendelig mange udgivelser - og huskes af utroligt mange for sine historier, omend færre kender hans navn.

2 Senest redigeret af madsj (2005-02-17 13:25:53)

Sv: Andersen over Barks?

Hej

Jeg vil vove den påstand, at sige at næsten alle i Danmark har læst Carl Barks, men selvfølgelig er det ikke alle, der kender navnet. Mange voksne (i 1949-50'erne) har jo angiveligt også kendt nogle, der har købt bladet jævnligt og læst det, så historierne er cirkuleret rundt. I USA var der, hvis jeg huske rigtigt, et oplagstal på 3-4 mio. eksemplarer af WDCS, da det var på sit højeste. Så Carl Barks er uden tvivl en af verdens mest læste (serie)-forfattere.

Hvorimod der er nogle danskere, der aldrig har læst Carl Barks, så er danskere, der aldrig har H.C. Andersen en skamplet på Danmark ;-) Hvorimod Barks jo ikke er et varemærke for USA, så er Andersen jo et varemærke for Danmark, og jeg tror nok, at der er betydeligt flere, der kender hans historier end Carl Barks'.

Shakespear tager jeg ikke med i billedet, men tillader mig at tage en anden kendt forfatter med i billedet: Tolkien! Han er uden tvivl verdens mest læste forfatter, da biblen jo ikke er skrevet af en enkeltmand.

mvh.
Mads

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Jeg kom i tanker om et lighedpunkt mellem de to. Den enes eventyr og den andens serier ses af mange som skrevet af børn, men indeholder flere lag, hvoraf et lag hos begge kan analysereres og fortolkes i forskellig grad.
Jeg tror ikke man kan komme uden om Shakespeare i en snak om de mest læste forfattere.

4 Senest redigeret af sigvald (2005-02-17 00:41:37)

Forskjellen er vel at Andersen og særlig Barks skrev for folket, mens Bill Shakespeare skrev arkaisk stoff som først og fremst har interesse for litteratur- og kultursnobber :-)

Forøvrig er det nok ingen av de omtale som er mest leste eller mest oversatte forfatter - det vil jeg tro er fire herrer fra det første århundret av vår tidsregning - Matteus, Markus, Lukas og Johannes...

5 Senest redigeret af Lars (2005-02-17 11:10:23)

Shakespeare skrev for det jævne folk. Det er først i vore dage, hans sprog er blevet så forældet, at han bliver anset for at være forbeholdt det øverste lag i samfundet. (Og jo, jeg så godt din smiley.  smile )

Mht. Mattæus, Markus, Lukas og Johannes... Er du sikker på at det *var* dem, der skrev evangelierne? Og selvom det var... Hvor mange folk har rent faktisk *læst* Det nye Testamente?

Men alt det her er off-topic...

Don, Don, Don.

Litteratur- og kultursnobber?? Nej, Sigvald, der er jeg bare uenig.

Mht. de 4 herrer så er man vist ret sikker på deres identiteter - men idet Bøgerne (Biblen) er skrevet af så utroligt mange kan den jo ikke tilskrives en enkelt forfatter - men det ville undre mig hvis Biblen ikke er trykt i et højere oplag end det Ikea-katalog der nævnes i en anden tråd.

sigvald skrev:

Forskjellen er vel at Andersen og særlig Barks skrev for folket, mens Bill Shakespeare skrev arkaisk stoff som først og fremst har interesse for litteratur- og kultursnobber :-)

Sådanne udtalelser kommer typisk fra folk, som ikke kender lidt til Shakespeares værker. Nu kender jeg ikke den ærede hr. Sigvald personligt, og ved derfor ikke hvor meget han kender til emnet, men generelt kan jeg da anbefale alle at se nogle af de udmærkede teateropsætninger omsat til film, f.eks. Kenneth Branaghs filmatiseringer, som er meget tro mod originalerne, eller Baz Luhrmans modernisering af "Romeo & Julie". Det er stort drama, og holder stadig. Tænk på, at disse ting er forfattet i 1600-tallet (såvidt jeg husker), og det er stadigvæk, især hvis man kan abstrahere fra sproget, gribende, spændende historier, med både mord, jalousi og og for nogles vedkommende lalleglad romantik.
Ups, once again off-topic. Men den kan måske lige reddes ved at fremsætte følgende interessante spørgsmål til de ærede forummedlemmer: Tror i stadig, Barks er lige populær om en 400 års tid? Lad høre!

PS: Jeg så osse smiley-en, men følte alligevel, at der var blevet trådt på mine kulturelle ligtorne. Der kunne jo være nogen som læste sætningen i fuld alvor og dermed fik deres fordomme bekræftet, hvilket i så fald ville føre til mere snobberi. Dette paradoks er hermed afværget...

[Tror i stadig, Barks er lige populær om en 400 års tid? Lad høre!

Ja,selvfølgelig! - Når Bill er glemt, huskes stadig Unca´Carl! ( host-host ) smile

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Om 400 års tid er barks glemt. Anders And er væk, og Splatyx (en online computer tegneserie) er kommet til i stedet for...

Officiel blodhund for Grønspætterne!
Modtager af hæderstitlerne:
S.S.S. Stjerne Super Sniffer og
S.I.S. Sporhund I Særklasse

10

Ja, det må være op til vores efterkommere at se hvem der får ret. Men altså - verden husker dog stadig Shakespeare, Andersen, Holberg, Jesus, Alexander den Store, Mark Twain osv. - så hvorfor skulle Barks ikke huskes om 400 år? Men jeg tror slet ikke vi kan fatte hvordan verden ser ud til den tid... online computer tegneserier er ligeså gammeldags til den tid som de computere vi bruger lige nu... Om det hele sidder i hovedet eller lige på øjeæblet er ikke til at vide... Vi har ikke hjerner store nok til at fatte det...

Jeg tror at hvis nogen Disney-tegnere  (ud over Disney selv) bliver husket om 400 år - så vil det være Barks! - Forudsat at der er nogle til at huske noget som helst til den tid!  smile

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Om 400 år er mine tegneserier guld værd *gg*

Officiel blodhund for Grønspætterne!
Modtager af hæderstitlerne:
S.S.S. Stjerne Super Sniffer og
S.I.S. Sporhund I Særklasse

AC skrev:

...Kan vores egen Carl Barks være med her - eller er det Shakespeare eller Andersen der tager pladsen?

Carl Barks og Don Rosa kan helt sikkert være med her (efter min medning). Jeg kan snart ikke tåle at høre mere om H.C. Andersen. CB og DR er BEDST!

Med venlig hilsen
Rap

Hov hov, det er da vores gode gamle mester du ike kan tåle at høre mere om (men okay, han har været meget omtalt på det sidste). Det slutter nok også, alt snakket om ham, efter fødselsdagen.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Hvis de lavede et kæmpestort Anders and Sjov på hans 100 års fødselsdag ville der garanteret komme flere mennesker end da de lavede HCA sjovet.

If empire state building was a school, wich kind of school would it be?
A HIGHSCHOOL!