Sv: HEDL er ikke kanon - Don Rosa er en luset pjalt

JAlbertsen skrev:

Jeg synes McDucks opførsel over for dem der er uenige med ham er fuldstændigt uanstændig. Har vi ikke mulighed for helt at udelukke folk fra forummet? Hvis han ikke er i stand til at styre sit temperament og debatere ordentligt må han for min skyld gerne fordufte...

Tørr jeg minne om at det er du som har startet denne tråden på ganske bombastisk vis... Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her. Jeg sikter her til trusler om kill-filtrering, heftig moderering, o.l.

Selv om situasjonen for øyeblikket er ganske så vennlig i AOL har det stundom gått temmelig hett for seg der. Der hender det også at Don Rosas kritikere ikke går rett på sak, men i stedet mer diskret plasserer Rosa litt i skyggen ved temmelig ubegrunnet å rangere både den ene og den andre (det være seg Scarpa, Van Horn, Vicar eller Arild Midthun) foran Don Rosa, eller rett og slett overse ham i situasjoner der hans navn naturlig hører hjemme (f.eks. når man diskuterer dagens amerikanske skole av Disney-skapere). Don Rosa har dertil mer direkte blitt beskyldt for å ødelegge folks ukompliserte barndoms-Andeby, o.l.

Hva mener så jeg?
Dersom man kun vurderer Don Rosa som tegner kan man nok med en viss rett påvise enkelte svakere sider ved hans verk. Forutsetningene tatt i betrakning gjør han likevel en særdeles solid innsats idet han legger mye arbeid og energi ned i hver tegning i det seriene han tegner og i de coverne/posterne han tegner. Et av de tynnere argumentene jeg hører MOT Rosas stil er at den skiller seg ut (er underground, o.l.). Fakta er jo at hans stil ikke er speielt radikal i den store sammenhengen - i så måte utgjør f.eks. Flemming Andersens nåværende stil et langt større sprang bort fra Barks.

Som forfatter betraktet, oppfatter jeg Rosa som vår tids fremste - ikke minst fordi han bidrar til å aktuelisere Barks' ande-univers slik vi husker det. Selv har jeg også stor sans for Rosas grundige historiske osv. research i forbindelse med de aller fleste historiene han lager. Omtalte Lo$ oppfatter jeg som et absolutt mesterverk i donaldistisk sammenheng - nettopp fordi jeg kjenner igjen den Skrue jeg i unge år lærte å kjenne gjennom Barks.

Til slutt et eksempel på at utgiverne dessverre ikke nødvendigvis tar Don Rosa helt på alvor:
http://duckman.pettho.com/2worlds/glorp.html

ha ha.
ja men sådan kan man ikke sige det gik for onkel joakim

Amerika... landet, hvor selv en tosse kan blive rig.

Anders and ekstra 2007 nr.1 søges!!KOM NU

Supermule skrev:
AC skrev:

blasfemi

Hans skrev:

"Gud"

Hans skrev:

"Profet"

Det er store ord i jeres hals. Det er for fanden da bare tegneserier der er tale om. Kom nu ned på jorden, lige så stille. Slaaap af.

Supermule: Det ser ud til at du har overset at udtrykkene "Gud" og "profet" var i citationstegn og at sætningen hvori ordene indgik sluttede med "for nu at sige det på den måde", efterfulgt af en smiley!
           Det var selvfølgelig et forsøg på at udtrykke mig på en humoristisk måde. Jeg mente blot at Barks er den bedste AA tegner og at Rosa hører til blandt de bedre. Jeg ved skam godt at det bare er tegneserier og at romaner bare er romaner og at film bare...o.s.v. o.s.v. smile

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

benadikt skrev:
McDuck skrev:

Amerika... landet, hvor selv en tosse kan blive rig...

...og landet, hvor selv en uskyldig kan blive dømt til døden!

LOL...Fed bemærkning, Benadikt! smile

Narh, jeg ville bare provokere lidt....men jeg synes nu stadig, at nogen tager tingene lidt for alvorligt en gang i mellem. Den diskussion tager vi en anden gang.

Never trust a man in a blue trench coat
Never drive a car when you're dead

benadikt skrev:
arielblirup skrev:

Efter min mening er Rosa den eneste nulevende serieskaber (ud over et par af de gamle italienere, som er med endnu), der laver noget af ordentlig kvalitet...

Måske lidt for kraftigt udtrykt. Van Horn, Pat Block og et par andre tegneserieskabere er absolut værd at læse.

Nej, okay, jeg havde givetvis glemt, at der er et par stykker mere, som er acceptable, men min pointe var sådan set bare, at ud over Rosa er der ikke mange andre i dag, der laver noget af en acceptabel kvalitet. For eksempel bryder jeg mig ikke om Flemming Andersen, og jeg synes Vicars stil er alt for kedelig, for lige at nævne et par fremstående eksempler, selvom der da er mange andre, der er meget værre end de to.

"Oh, skænk mig en grav
ved det isgrønne hav
hvor kun bølgerne hører min gråd"

Jeg synes Andersen har en fed stil. Det kan godt være at den er knap, så Disneysk, men jeg synes den er sjovere at læse end så mange andre. Den er dejlig dynamisk.

Vicar kan godt være kedelig. Tilgengæld har han ligesom lagt stien for hvordan nyere tids ænder bør se ud og han producerer jo som var han 60 personer! Ingen finger på Vicars flittighed. Men jeg vil give dig fuldstændig ret i, at mandens tegninger er lidt sløve efterhånden.

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

jose carioca skrev:

Vicar kan godt være kedelig. Tilgengæld har han ligesom lagt stien for hvordan nyere tids ænder bør se ud og han producerer jo som var han 60 personer! Ingen finger på Vicars flittighed. Men jeg vil give dig fuldstændig ret i, at mandens tegninger er lidt sløve efterhånden.

Al respekt til Vicars mange rigtigt godeår i tegneseriebranchen, meeen som Jose Carioca giver udtryk for, så er det da bedre at tegne som én mand frem for tres multispassere med brækkede fingre.
Så slemt er det måske ikke, men lad mig bare sige, at jeg ikke er udpræget utilfreds med, Vicars arbejdsnedtrapning i løbet af de sidste par år. Lad endelig Ferioli overtage ti-siders tjansen, for min skyld. Den mand er dygtig! (og så skriver han til og med selv)

*) Dybt Ihærdig Samler af N'er Etcetera og Yndefuld Sanger af Andede Melodier L'er Eventuelt Rap

Taler vi produktionsrige folk, vil jeg også mene at vi skal kreditere en som Fecchi. Flot tegnestil hele vejen igennem.

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

Jeg syntes flemming anders er rigtig god, men må give ret i Vicar´s er lidt halvkedelige jeg stopper ikke ligefrem og tænker wow dårlig, men den kan ikke suge mig ind i historien som mange af de andre.

Jeg tror anders and og stålanden er den samme hmm
http://s1.gladiatus.dk/game/c.php?uid=78761
www.anima.dk   www.thehungersite.com

Jeg må have misset dette indlæg. Det er jo lige vand på møllen!!

Min tilslutning er 100% for;
"Don Rosa er en luset pjalt,
Barks er helten når det gjaldt"

Jeg må samtidig gentage, at langt de fleste Rosa fans er meget unge, og måske ikke rigtigt kender Barks som andre mere erfarne gør!!

www.carlbarks.ws
www.carlbarks.biz - Carl Barks ting til salg!
www.carlbarks.eu - Intet endnu, men bliver nok "Collection Showcase"

Du mener altså, at vi først erfarer hvad virkelig tegneseriekunst er når, vi bliver ældre? Så lige nu læser vi faktisk noget, som er bras, hvilket vi først indser, når vi bliver ældre. Men hvis langt de fleste unge er Rosafans, vil det vel sige at der ikke er nogen fremtid inden for donaldisme? Vil du synes at det er okay at fremtidens voksne donaldister alle har været vilde med Rosa? Vil du kunne føre en samtale med sådan en flok pjaltetilhængere?

Jeg synes fremtiden ser ret dyster ud for donaldisme ifølge dig. Hvorfor skriver du iøvrigt at vi ikke kan lide Barks? Har en eneste af os herinde, udtalt at Rosa er bedre end Barks?

Uhm, aftensmad!

big_smile

Erfarne, den forstår jeg ikke, jeg syntes ikke man kan dømme ud fra alderen, at rosa er bedre, carl er bedre jeg kan lide dem begge og så vidt jeg hved kan man købe de nye anders and blade i samlet album fra 49-60 tror jeg den er nået til, så alderen kan da ikke dømmes ud fra det, da yngre som ikke fik dem læst da de kom frem har chancen for det nu.

Senest redigeret af retro duckling (2006-12-17 18:57:47)

Jeg tror anders and og stålanden er den samme hmm
http://s1.gladiatus.dk/game/c.php?uid=78761
www.anima.dk   www.thehungersite.com

39

Alex, hvorpå bygger du at de fleste Rosa-fan er meget unge? Jeg har ikke undersøgt det, men vil gerne høre om du har. Mit gæt er at der er lige så mange granvoksne Rosa-fans som der er unge. Derimod er en procentdelen af Barks-purister der tillader sig at kalde Rosa for en luset pjalt, måske i den ældre ende? jeg skal ikke kunne sige det.

Senest redigeret af AC (2006-12-17 19:13:16)

Synes at fremgå i forummet generelt. Men jeg laver da gerne en undersøgelse wink , da jeg jo har påstået dette tidligere.

www.carlbarks.ws
www.carlbarks.biz - Carl Barks ting til salg!
www.carlbarks.eu - Intet endnu, men bliver nok "Collection Showcase"

Alex Nielsen skrev:

Jeg må samtidig gentage, at langt de fleste Rosa fans er meget unge, og måske ikke rigtigt kender Barks som andre mere erfarne gør!!

Hvis Don Rosa ikke er god nok, hvem udover Barks er så det? Måske er det op til den enkelte og måske burde det ikke længere hedde donaldisme, men barksisme...

Ce soir.. en garde!

Arpin Lusene skrev:
Alex Nielsen skrev:

Hvis Don Rosa ikke er god nok, hvem udover Barks er så det? Måske er det op til den enkelte og måske burde det ikke længere hedde donaldisme, men barksisme...

Ah, jeg kan huske denne diskussion, for lang, lang, lang tid siden. Gider ikke til at tage den op igen..

Jeg skrev ikke dette indlæg.
Det gjorde han! ->

43

sigvald skrev:

Tørr jeg minne om at det er du som har startet denne tråden på ganske bombastisk vis...

Sigvald, Johannes citerede blot en anden tråd - det var forum-medlem Mr Dister der kom med udtalelsen om Don Rosa som en luset pjalt

Havde for øvrig overset dit indlæg, Sigvald - vel talt deroppe øverst.

Senest redigeret af AC (2006-12-17 22:33:37)

jose carioca skrev:

...vi ikke kan lide Barks? Har en eneste af os herinde, udtalt at Rosa er bedre end Barks?

Som jeg før har skrever, synes jeg helt klart at Don tegner bedst, men jeg synes bestemt at Barks er den bedste og mest fantasifulde fortæller.
Alex>> Det er dig der har en helt forkert opfattelse. Fordi jeg personligt holder meget af Rosa, er ikke nødvendigvis fordi jeg er ung. Man kan jo også se omvendt på det.
De fleste 'gamle' kan bedre lide Barks. Begge grunde er nok at du/i er vokset op med at læse Barks, jeg/vi med Rosa.
(Skriver egentlig midt i timen i skolen, så kan ikke uddybe mig før jeg kommer hjem.)

Senest redigeret af A. And (2006-12-18 08:46:44)

Jeg skrev ikke dette indlæg.
Det gjorde han! ->

Jeg vil ikke mene at Rosa tegner bedre end Barks. Rosa har aldrig tegnet super godt, men han tegner sjovt og detaljeret. Det er oftest det Rosafans værdsætter. Og så kan jeg godt lide, når han "bryder reglerne" og laver stoooore billeder, eller har mange små på hver side. Ikke fordi de små billeder er bedre, men hvis han ikke har sider nok at tegne på, må han for min skyld gerne lave lidt mindre billeder med flere gags.

big_smile

Hør her langt de fleste Don fans kan li Barks.
Og jeg er træt af at høre om at Don er en luset pjalt.
Har vi måske sagt noget om Barks i ikke kan lide.
Nej det tror jeg ikke.
Så prøv dog at respektere andres Tegnere.
Som sagt ingen Barks ingen Rosa.

copyright© Christian E. Sørensen

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

Alex Nielsen skrev:

Jeg må have misset dette indlæg. Det er jo lige vand på møllen!!

Ja se, der har vi den igen! En ting er at sige, at man ikke bryder sig om en tegner, og så evt. hvorfor, men det der, det er simpelthen for lavt.
Jeg har selv udtalt mig om, at der er visse tegnere, jeg ikke bryder mig om, men det er jo altså ikke det samme, som at jeg begynder og nedgøre dem på den der latterlige og fuldstændig irrelevante måde, og jeg kan i øvrigt også sagtens acceptere, at andre godt kan lide dem. Det er jo i de fleste tilfælde et spørgsmål om smag og behag.

I øvrigt vil jeg godt lige ytre noget lettere kontroversielt: Jeg mener faktisk, at Rosa er bedre end Barks! Han kunne naturligvis ikke være blevet det uden Barks, og jeg har derfor også dyb respekt for Barks, men efter min mening er Rosa "elev" af Barks, og i dette tilfælde har eleven altså overgået sin læremester - i hvert fald på visse punkter. Den der ensporede holdning med, at Barks er den ultimativt bedste og at ingen nogensinde kan nå op på højde med ham, endsige ligefrem overgå ham, det er altså urealistisk! Faktisk er det næsten uundgåeligt, at nogen på et tidspunkt vil overgå ham, og det mener jeg jo så personligt, at Rosa på sin vis allerede har gjort.
Men som jeg også har nævnt tidligere, så har de naturligvis hver deres kvaliteter, og der er da også ting, som Rosa ikke kan gøre ligeså godt som Barks, men overordnet set er han altså efter min mening bedre. Det er min personlige smag.

"Oh, skænk mig en grav
ved det isgrønne hav
hvor kun bølgerne hører min gråd"

Jeg synes at det er ved at være for meget med bemærkninger som:
   "Donh Rosa er en luset pjalt", "få dig et liv" o.s.v. o.s.v. - men det er måske bare mig?

Det er ikke bare dig, Hans. Det er tiderne..

Eller hvis jeg må citere:

"det er strenge tider, gamle dreng"

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk

Hans skrev:

Jeg synes at det er ved at være for meget med bemærkninger som:
   "Donh Rosa er en luset pjalt", "få dig et liv" o.s.v. o.s.v. - men det er måske bare mig?

Vi er nok mange der er enige med dig. Hvis sådanne bemærkninger falder som spøg, kan de godtages, men der er for mange af disse bemærkninger, hvor folk også synes at hidse sig op imod hinanden. Det kan ikke være formålet med et forum, hvor man deler fælles interesser.

I øvrigt mener jeg, at Karth... Carl Barks' ikke-Disney tegneserier bør komme i en samlet udgave på dansk.