Sv: HEDL er ikke kanon - Don Rosa er en luset pjalt
Jeg synes McDucks opførsel over for dem der er uenige med ham er fuldstændigt uanstændig. Har vi ikke mulighed for helt at udelukke folk fra forummet? Hvis han ikke er i stand til at styre sit temperament og debatere ordentligt må han for min skyld gerne fordufte...
Tørr jeg minne om at det er du som har startet denne tråden på ganske bombastisk vis... Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her. Jeg sikter her til trusler om kill-filtrering, heftig moderering, o.l.
Selv om situasjonen for øyeblikket er ganske så vennlig i AOL har det stundom gått temmelig hett for seg der. Der hender det også at Don Rosas kritikere ikke går rett på sak, men i stedet mer diskret plasserer Rosa litt i skyggen ved temmelig ubegrunnet å rangere både den ene og den andre (det være seg Scarpa, Van Horn, Vicar eller Arild Midthun) foran Don Rosa, eller rett og slett overse ham i situasjoner der hans navn naturlig hører hjemme (f.eks. når man diskuterer dagens amerikanske skole av Disney-skapere). Don Rosa har dertil mer direkte blitt beskyldt for å ødelegge folks ukompliserte barndoms-Andeby, o.l.
Hva mener så jeg?
Dersom man kun vurderer Don Rosa som tegner kan man nok med en viss rett påvise enkelte svakere sider ved hans verk. Forutsetningene tatt i betrakning gjør han likevel en særdeles solid innsats idet han legger mye arbeid og energi ned i hver tegning i det seriene han tegner og i de coverne/posterne han tegner. Et av de tynnere argumentene jeg hører MOT Rosas stil er at den skiller seg ut (er underground, o.l.). Fakta er jo at hans stil ikke er speielt radikal i den store sammenhengen - i så måte utgjør f.eks. Flemming Andersens nåværende stil et langt større sprang bort fra Barks.
Som forfatter betraktet, oppfatter jeg Rosa som vår tids fremste - ikke minst fordi han bidrar til å aktuelisere Barks' ande-univers slik vi husker det. Selv har jeg også stor sans for Rosas grundige historiske osv. research i forbindelse med de aller fleste historiene han lager. Omtalte Lo$ oppfatter jeg som et absolutt mesterverk i donaldistisk sammenheng - nettopp fordi jeg kjenner igjen den Skrue jeg i unge år lærte å kjenne gjennom Barks.
Til slutt et eksempel på at utgiverne dessverre ikke nødvendigvis tar Don Rosa helt på alvor:
http://duckman.pettho.com/2worlds/glorp.html