Tråd: | Dette er mit bedste bud på forsiden til "Andebys Historie"! |

Det er hverken en skitse eller den endelige tegning. Noget midt imellem..
Hvad synes i?
Any suggestions?

http://i12.tinypic.com/2aieqo2.jpg

Don Rosa sell-out. Sorry :-(

Sv: | Dette er mit bedste bud på forsiden til "Andebys Historie"! |

Det ser ikke så godt ud med Grønspættebogen, vel? Den er ligesom placeret forkert? Den skulle måske fjernes?

BEMÆRK: Billedet er ikke så tydeligt, men det kan da ses..

Hvis i kigger efter, kan i se nogle sjove historiske detaljer!

A. And skrev:

Det ser ikke så godt ud med Grønspættebogen, vel? Den er ligesom placeret forkert? Den skulle måske fjernes?

Mulig det... Den passet ihvertfall ikke helt inn...
Men tegningen er utrolig fin! Tidslinjen passer kjempefint inn! smile

Den er flottere end den anden, synes jeg. Men du kunne måske give Kornelius briller på.

My precious gold.

Kompositionen er dårlig. Ja undskyld jeg siger det lige ud af posen, men det syntes jeg ærligtalt. Og hvad laver det skotsktærnet i billedet, for mig at se har det ikke noget som helst med Andeby at gøre.

Ce soir.. en garde!

Jeg syntes tidslinien er rigtig flot!
Skotsk ternet er vel noget at gøre med joakims skotske rødder!

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

anden skrev:

Jeg syntes tidslinien er rigtig flot!
Skotsk ternet er vel noget at gøre med joakims skotske rødder!

Ja, men vel intet direkte med Andeby at gøre.

Ce soir.. en garde!

Det er von And Klanens mønster, hvad det nu er kaldet.
Andet der er dårligt, Arpin?

Kompositionen generelt.

Ce soir.. en garde!

10

Jeg synes det ser godt ud. Kom nu med konstruktive forslag til hvordan det kan gøres endnu bedre. Arpin, hvordan kan kompositiononen ændres synes du?
Min kompositionstanke ang. Rosas cirkler ville være noget lignende den her: http://www.duckmania.de/images/picsou318.jpg - men ellers med det i midten som det er her.

A. And skrev:

det har du ret i.
det ville være bedre hvis cliton sad med bogen lidt ligsom på stamtræet.

og så er tegenigen sindsyg flot

Amerika... landet, hvor selv en tosse kan blive rig.

Anders and ekstra 2007 nr.1 søges!!KOM NU

Flot tegning.

Men vil give McDuck ret i at, det ville se bedre ud, hvis Clinton holdt bogen.

Rap

McDuck skrev:
A. And skrev:

det har du ret i.
det ville være bedre hvis cliton sad med bogen lidt ligsom på stamtræet.

og så er tegenigen sindsyg flot

JEg hved ikke hvad en "tegenigen" er men du kan ha ret i at bogen vil se bedre ud i hænderne på clinton!

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

14 Senest redigeret af A. And (2007-01-07 16:05:22)

Jeg har bare brugt Mathias' forslag!

AC skrev:

Jeg synes det ser godt ud. Kom nu med konstruktive forslag til hvordan det kan gøres endnu bedre. Arpin, hvordan kan kompositiononen ændres synes du?

Øverste halvdel virker for 'serieagtig'. Først ser vi Heste-/Bilbremsebakken på Drakes tid med hvad jeg må gå ud fra er et billede af Francis Drake ovenover. Denne stribe virker for mig at se, alt for konstrueret, og skaber ulballance i billedet. I stedet kunne jeg forestille mig, at portrætterne af Drake, Blisand og von And agerede med hinanden (og derfor ikke afgrænset af cirkler). Måske kunne de stå i baggrunden af bakken, med deres front vendende i hver sin retning. Én bakke ville være bedst for forsidens komposition, og det stiller naturligvis et dilemma: Hvilket motiv, hvilken bygning? Den første bakke, er sådanset kun en ganske almindelige røvkedelig bakke. De to andre er derimod der hvor det historiske aspekt kan findes, og det vil derfor være disse to der skal fokuseres på.

Midten er fin, med den lille undtagelse, at det skotskternet ikke har nogen betydning fra Andebys historie.

Hvad angår den nederste del af billedet virker det en smule rodet. Kompositionen med Rip, Rap of Rup er fint placeret, men resten vil komme til at virke alt for tilfældigt placeret. Der vil komme til at være for mange motiver med personer, og ved mindre de som foroven agerer med hinanden, vil man miste overblikket. Baggrunden er hvid, om det er meningen at slutresultatet skal være sådan eller ej, ved jeg ikke, men der bliver nødt til at være noget. Hvad enten det er baggrunden (dvs. jord eller måske soldaterne fra Drakes borg) ved jeg ikke, men der skal være noget. Grønspættebogen og grønspættehuen virker for mig at se fejlplaceret.

Så hvis jeg skal komme med ét samlet råd, ville det være at få de forskellige aspekte fra de forskellige tider, til at agere med hinanden. Sådan forholder det sig på virkelig mange forsider, og det er det der er med til at gøre dem spændende. Og det er det som med tiden skal sælge bogen. Det ville måske også være en idé at sætte sig ned og skrive alle de ting og personer som er med i historien om Andeby. Det kan for det første være at man har overset noget, men det kan også være at disse små ting, kan hjælpe med til at f de enkelte komponenter til at hænge bedre sammen. Denne smørre er bestemt ikke ment negativt, men det er svært at præcisere sin kritik uden at man selv går ind i projektet, og alligevel har jeg kommet med en række idéer som du måske syntes er elendige -- og sådan er det nu engang. Husk på der skal arbejdes længe med billedet. Det ikke noget man ordner fra den ene dag til den anden.

Ce soir.. en garde!

En måde at få figurerne til at agere sammen kunne være at sætte Drake til at være en skyfigur på himmelen - lidt á la Mufasa i Løvernes Konge - der kigger ned på den hestebremsebakke, han i sin tid belejrede. Den stolte Blisand-statue står selvfølgelig på sin plads i mellemgrunden, mens Joakim står på toppen af sin pengetank med muskedonneren og forladerkanonen ved sin side - som en stolt sejrsherre.
Rip, Rap og Rup kunne man så for eksempel se i pengetankens vindue, hvor de står med deres fine hatte på og læser i Grønspættebogen eller peger på et billede af Clinton.

Denne komposition kunne også hjælpe til at give en god dynamik i billedet, hvilket jeg synes mangler lidt nu. Den øverste del er meget firkantet og - undskyld udtrykket - kedelig, hvorimod den nederste, som Arpin Lusene skriver, er en anelse for rodet. Det ville være rigtig godt, hvis der var en rød tråd gennem hele tegningen, der skaber fokus på et bestemt område... om det skal være bakken, Joakim, Cornelius eller overskriften ved jeg ikke... jeg ved faktisk ikke engang, hvor overskriften skulle være i sådan en komposition. Men det er det mindste problem.

Jeg kan eventuelt lave en hurtig skitse af min idé, hvis det er interessant - bare så du lige kan se, hvad jeg mener med de forskellige figurers positioner...

*) Dybt Ihærdig Samler af N'er Etcetera og Yndefuld Sanger af Andede Melodier L'er Eventuelt Rap

Lyder som en god idé Jesper! Jeg vil meget gerne se en skitse! smile

Jeg synes også Jespers idé er god.

Rap

Jeg forestiller mig en Joakim i midten med armene slået ud (ligesom han gør i åbningsbilledet i Rosas 'Pengetank på afveje'), og med Kornelius til højre i sin positur som ses nederst på billedet den med majsene. Til venstre for Joakim kunne Drake stå, hans positur er langt mere åben for muligheder eftersom han ikke har været med i særlig mange serier, og kun som et enkelt billede. Tilgengæld syntes jeg ikke figurerne behøver at være som skyer, da det kommer til at virke som en drømmesekvens.

Ce soir.. en garde!

Min hurtige lille skitse, kan I se her:
http://www.fissefissefezfez.dk/koefoed/ddfr.jpg

Og lige en lille følgetekst:

Jeg har plantet Drake'n i skyerne, på trods af Lusenes protester - der synes jeg, han hører ret godt hjemme. Hans krave kan blive en rigtig god overgang til skyen, så man får ham integreret rigtigt godt på himmelen.
Han kigger stolt ned på Andeby og Hestebremsebakken.

Joakim står på toppen af sin pengetank, lænet forover med armene hvilende på kanten af tanken og ser både stolt, men også en anelse melankolsk ud.

Nede i venstre hjørne har vi så Blisand-statuen omgivet af silhuet-bydninger i 3D.

Ungerne kan placeres i vinduet i pengetanken (med grønspættehue og -bog, slået op på et billede af Clinton), men dog ikke alt for meget i fokus. For som det ser ud nu, går selve dynamikken i billedet fra Drake ned over Joakim og ned til Blisand, som vel egentlig også er selve grundlæggeren af byen. Jeg tænkte, at "Andebys historie" (selve titlen) kan placeres på et skilt lignende det, Joakim finder i den gamle træstamme, han fælder i "Kong Joakim den første" Giver det ikke mere mening i Andeby-sammenhæng end skotskternet bort.

Umiddelbart synes jeg, at en solnedgang eller opgang kunne være fantastisk flot på grund af den røde farve - i sær skyer og skygger kunne blive fantastisk flotte i den sammenhæng.

Spørgsmål?

*) Dybt Ihærdig Samler af N'er Etcetera og Yndefuld Sanger af Andede Melodier L'er Eventuelt Rap

Lyder godt, men det er jo cirkler der skal bruges på forsiden.. Tegnet af Don Rosa..

22

Mail lige med Sigvald på hans gmail om det - for de cikrkler kunne jo godt placeres i kanten hvis du laver plads til det - det gør da ikke noget at figurerne også medvirker på selve billedet, gør det? sådan er det da også på Rosas pin-ups og andre illustrationer.

A. And skrev:

Lyder godt, men det er jo cirkler der skal bruges på forsiden.. Tegnet af Don Rosa..

Nå, for sulan... den havde jeg ikke lige fået fat i.
Altså... cirklerne fra stamtræet skal medvirker, eller hvad?
Umiddelbart ville jeg da synes, det var lidt mere interessant med nytegnede figurer.

De er skam helt specialtegnede efter hvad jeg har forstået.. ?

25

Så tidligt som efterår 2004 lovede Rosa at bidrage til Sigvalds udgivelse - og ja, det skulle da være nytegnede figurer - Hverken Francis eller ungerne som voksne har medvirket på noget stamtræ. Men synes idéen i din skitse er god - i det hele taget er der rigtig meget godt at arbejde videre med i de tegninger I to har lavet indtil nu.