1

Tråd: Oplagstal

Jeg har lige hørt fra Jukka, en af vores medlemmer i Finland - han er redaktør for deres ugeblad: 
>We had the highest circulation of all time last year: 320 514 issues per week.
>The previous record was 317 500 from 1975. It is truly amazing.
Det er virkelig et andet marked derovre... - Der er særligt abonnenter bladet sælger utrolig meget til - historien siger at når forældre i Finland finder ud af at de skal have en lille, så bestiller de et abonnement på Aku Ankka...

Til sammenligning steg oplaget i DK for AA fra 62.230 i 2004 til 62.889 i 2005 (nyeste tal fra HHH 2007)

2 Senest redigeret af sigvald (2007-05-04 17:47:19)

Sv: Oplagstal

AC skrev:

Jeg har lige hørt fra Jukka, en af vores medlemmer i Finland - han er redaktør for deres ugeblad: 
>We had the highest circulation of all time last year: 320 514 issues per week.
>The previous record was 317 500 from 1975. It is truly amazing.
Det er virkelig et andet marked derovre...

Men så er da også redaksjonen deres flinkere til å ta leserne på alvor. De har f.eks. vært mye flinkere til å promotere Don Rosa (jfr. "The Prisoner of White Agony Creek") og høster nok gevinster av denne satsingen. Kvalitet selger - så enkelt er det.

I Danmark, Norge og Sverige synes redaksjonene først og fremst å ha fokuset rettet mot penger. Jfr. alt fjaset som følger med bladet for å selge det til småbarn.

AC skrev:

Til sammenligning steg oplaget i DK for AA fra 62.230 i 2004 til 62.889 i 2005 (nyeste tal fra HHH 2007)

Bra at tallene går riktig vei i hvert fall.

Jeg tror ikke at de finske oplagstal har noget som helst med Rosa at gøre - men derimod netop en fornemmelse i befolkningen for at AA er kvalitet - og det kan man lade sine børn læse uden at bekymre sig. Det er en tradition der er bygget op igennem generationer. I Finland er bladet stadig på 36 sider og altid uden gaver - det burde vise at "fjaset" som du kalder det slet ikke er nødvendigt - men det virker det altså til at være herhjemme - det er bevist i flere omgange hvor f. eks. et rapperør blev trukket tilbage og bladet blev solgt som sig selv - det solgte langt færre eksemplarer end sædvanligt.

AC, jeg tror du har fat i en vigtig pointe: Man kan sagtens udvikle og sælge et godt produkt (som de har gjort i Finland). Denne strategi kræver en smule omhyggelighed og forståelse for sit potentielle marked. Hvis man ikke gør sig umage med bladet (som det lader til at være tilfældet i Danmark), jamen så sælger skidtet bare ikke sig selv!

Ifølge Jyllansposten tal er oplaget nede på 50.600 - det er Nyhedsavisen der 4. juni bringer denne artikel:

http://avisen.dk/anders-er-en-faerdig-and_11588.aspx

I øvrigt er deres arkivfoto fra Dons stand på komiks.dk

6 Senest redigeret af J.V.And (2008-06-09 13:10:22)

Det ser unægteligt skidt ud, der skal flere inf i folden, lad dem se mod øst til Finland. Jeg har her på forumet erfaret at de har vendt udviklingen ved at give bedre kvalitet for pengene, så hvad med at gøre det. Hvad med at sætte nogle tekst historier i så der også bliver noget læse udfordring til dem der er ved at have godt fat i det med at læse mindre tekster uden billeder? Hvad med at lade bladet gennemgå en proces hvor der er nogle fra DDF(R), redaktionen og så endelig, nogle børn der er respektive  for målgruppen, samt nogle forældre (det er dem der betaler for det når børnene er små så de vil også gerne have lov til at finde det okay eller godt), "modanisere" bladet. Eller i hvert fald får gjort det meget bedre. Jeg synes også at forsiden lover mere en den kan holde, den har ofte ingen relevans til nogen som helst historie i bladet, eller måske bare til en en-sides. Brug dog tegninger der passer til historierne i bladet, når det er en Don Rosa så brug den orginale forside, det sammen med Barks eller brug et maleri, og lav forsider når der ikke er nogen. Ikke noget med bare at tænke vi skal have folk til at grine. Nogle flere forsatte historier, gerne nogle lange episke som "Millinum" eller "Myternes ø" begge nogen som folk ventede på ville komme man gik og holdt øje sæt nu der startede en ny uden jeg er med? Man vidste altid hvornår det næste afsnit i serie ville komme, der var jo en påskrift nederst i bunden af bladet med blad nummer og dato for udgivelsen.

(Træder ned af sæbekassen inden jeg gentager mig selv smile)

Nå Arpin? Ingen rustning! Selvom at de vidste, hvor deres rustning er, ville det intet nytte! Ingen magt på denne jord kan nå den! HA! HA! HA!

J.V.And skrev:

Hvad med at sætte nogle tekst historier i så der også bliver noget læse udfordring til dem der er ved at have godt fat i det med at læse mindre tekster uden billeder?

Det var der jo i bladet, da Anders And & Co. begyndte at udkomme i 1949, men efter ganske få år forsvandt de igen - hvorfor mon? Men det er da et forsøg værd.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Jeg syntes det er ærgeligt at oplagstallet er på vej ned.Som j.v.and skriver nogle længere historier måske sende life and times i aa og co,det tror jeg mange ville samle bladet op for hvis der blev reklameret med historien.

Jeg tror anders and og stålanden er den samme hmm

Så udkom HHH 2009 og her ses følgende (oplags-)tal (for AA&Co.):

2. halvår 2006: 62.924 - 2. halvår 2008: 56.601

Tjae, det ser sløvt ud. : /

Se mine tegninger på www.DofWorks.deviantArt.com

Meget sløvt! : /

12

Ansporet af den nyeste Hvem Hvad hvor 2010 (Har fået den af min far og mor hvert år ved denne tid siden 1993) tjekkede jeg lige Dansk Oplagskontrol: http://www.do.dk/ - og her kan man se endnu nyere tal end i Politikens bog. Tallet for 1. halvår 2009 er 48.101 eksemplarer om ugen.
Dengang i 2004-2005 hvor de tal jeg viser øverst i tråeden er fra, der var kurven i det mindste knækket opad. Nu daler det blot fortsat.. Hvornår mon oplaget lander på 0...  sad

Triste tal må jeg ærligt talt sige. Og som Mushashi7 siger, så bærer forældrene nok meget af skylden. Arbejder i en Spar butik, og synes det er trist at se en mor eller far sige nej til sit barn, når det spørger om det må få AA (eller anden tegneserie) fordi bladet er for dyrt, hvorefter forælderen derefter tager Hjemmet, Alt for Damerne eller hvad ved jeg ned fra hylden til sig selv, og hvis det ikke er det, jamen så skal han/hun da lige have en pakke smøger til 33,-. Ja, de 25,- et AA blad koster er sandelig dyrt ift. hvad de selv køber...
Og så har et 7 årigt barn der er ved at lære at læse sku mere brug for et AA blad, end forælderen har for en pakke smøger.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Mathias Bøgh skrev:

Og så har et 7 årigt barn der er ved at lære at læse sku mere brug for et AA blad, end forælderen har for en pakke smøger.

Hørt ! smile

En del af grunden er også at der mange alternativer til A.A., fra Egmont selv, Prinsesser, Star wars, Star trek, Pokemon osv.
Jeg ved godt man ikke lige kan sammenligne, men hvis en lille pige før i tiden fik et Anders And, får hun måske nu Prinsesser.

Samler af ande-blade, ande-bøger og nullermænd...
Fejl og Varianter: http://www.ottes.dk/AA/fejl.php

Mathias Bøgh skrev:

Triste tal må jeg ærligt talt sige. Og som Mushashi7 siger, så bærer forældrene nok meget af skylden. Arbejder i en Spar butik, og synes det er trist at se en mor eller far sige nej til sit barn, når det spørger om det må få AA (eller anden tegneserie) fordi bladet er for dyrt, hvorefter forælderen derefter tager Hjemmet, Alt for Damerne eller hvad ved jeg ned fra hylden til sig selv, og hvis det ikke er det, jamen så skal han/hun da lige have en pakke smøger til 33,-. Ja, de 25,- et AA blad koster er sandelig dyrt ift. hvad de selv køber...

Hva er smøger?

Sigaretter.

Det kan også være smalle gader. Der findes en tråd på forummet om sproglige forskelle - burg den :-)

Lommelygte tyv!

18

Dagbladet Køge er vist blevet helt ande-interesserede - de har denne nyhed fra ritzau i dag -
http://www.sn.dk/Anders-And-er-i-knibe/ … ikel/74163 - Oplaget i juni er nede på 37.000 ifølge mediawatch.

19 Senest redigeret af meh (2010-07-27 11:03:59)

Citere lige hele nyheden fra Ritzau, AC linkede til fra Dagbladet Køge.
Teksten er dog fra DR som bragte den samme nyhed fra Ritzau.

Ritzau skrev:

Det går stærkt tilbage for bladet Anders And & Co. I juni var oplaget nede på 37.000 eksemplarer. Det er et fald på hele 27,6 procent i forhold til juni 2009, hvor der blev solgt 51.100 blade. Det oplyser Mediawatch.

Da Anders And & Co. s oplagstal var på sit højeste i 1972, solgte det næsten 220.000 eksemplarer. Men lige som mange andre ugeblade, er det siden gået støt tilbage.

Ser man på oplagsudviklingen fra 1999 til 2009 for Aller Medias og Egmonts øverige ugeblade, er Anders And & Co. det blad, der har tabt mest med et fald på over 50 procent fra 90.500 eksemplarer i 1999 til 43.300 i 2009.

Otte læsere pr. blad
Bladet når dog stadig at få en del æselører og fedtfingre inden det arkiveres, skriver Mediawatch.

I anden halvdel af 2009 var læsertallet 349.000. Det betyder at hvert blad i gennemsnit har otte læsere.

Egmont Serieforlaget produktudvikler stadig på Anders And-universet. Senest bliver Facebook benyttet til at lave afstemninger om navnet på Andebys borgmester, der er modelleret over statsminister Lars Løkke Rasmussen.

Forlaget Gutenberghus, det nuværende Egmont, lancerede Anders And & Co. i marts 1949.

Sandt at sige kan jeg godt forstå at oplaget er faldet...
Dels er der kommet langt flere blade, bare indenfor de sidste 10 år.
Så konkurrencen er blevet større om den samme mål gruppe.

Jeg har aldrig købt AA&CO fast, men købte det da med rimelig mellemrum, da jeg var mindre.
Det droppede jeg i sin tid fordi jeg blev træt af at bladet mest havde udviklede sig til alt muligt andet end historier. Til sidste synes jeg det mest var reklamer og andet halløj.

20 Senest redigeret af AC (2010-07-27 11:13:38)

Jamen det er jo netop det det ikke er længere, tror det kun er 3-4 siders reklamer der er i bladet nu - og færre sider med artikler osv. fordi det ligger på andeby.dk - Når man gennembladrer de sidste to års blade sidder man med et utrolig godt indtryk. Men hvis andre tror bladet stadig er det det var da du holdt op med at læse det, er det jo klart at oplaget styrtdykker. Mon vi kan hjælpe med til at ændre den opfattelse?
Artiklen nævner netop deres facebook-tiltag, og der er Andeby virkelig aktiv - den kommende serie med både statsministeren, den lille Havfrue og dronningen er da virkelig et scoop synes jeg - en serie særligt lavet til det danske blad.
Jeg er ikke lige sikker på om at citat af hele ritzaus meddelelse ligger inden for citatretten.

Se hvad der befinder sig på tekst tv!
http://img814.imageshack.us/img814/7255/007y.png

Ellers må jeg lige gøre opmærksom på 22-Nyhedernes indslag i går d. 27. juli.

Det kan ses her, indslaget starter på 16:50:

http://sputnik-dyn.tv2.dk/play/nyhederne-19470/

Faktisk meget griner måde, de har bygget indslaget op på.

"Es dauert nur ein p-paar Minuten, dann ist sie wieder ganz wie zuvor. Schauder!"

23

TV2's Gomorgen Danmark imorgen torsdag har mig på kl. 7.18 og 7.39 i anledning af de triste oplagstal - må prøve om jeg kan skyde nogle pile efter ryet om alt for mange reklamer og pjat - og oplyse om de gode historier og min glæde ved universet.

Dobbelt opslag i BT, lige til at tage ud, da det er midtersider.
"Ander dykker". Artikel om oplagstallet og interviews med Bent Fabrucius, Peter fra Paradise Hotel?, Casper Christensen, Tine Midtgaard fra X-factor ? og Lotte Heise om deres forhold til anden.
Stor tegning af anden selv midt på siden.

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

Man kunne forestille sig at det går som i USA: Men mindre udgivelser til de faste, kræsne læsere. Men lad os ikke male fanden på væggen for tidligt. Hvem ved, måske kommer interessen tilbage om nogle år! (Håber)

Man kunne også forestille sig, at interessen nu om stunder er 40.000 eksemplarer. Men til gengæld hverken stiger eller falder den - den vil ligge konstant, for det er interessen i Danmark. Og så fortsætte sådan de næste mange år.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"