1 Senest redigeret af Solens Søn (2007-06-08 19:04:54)

Tråd: De arabiske miner

Quex skrev:

Hej. Jeg vil høre om der er nogen her der tegner ænder/andehistorier selv? Ikke for bladet men bare privat? Jeg begyndte at tegne lidt selv, og det går lidt godt . Men hvis der er andre vil jeg gerne høre råd ??

Quex nævnte dette spørgsmål, men jeg udnytter lige lejligheden til at starte en tråd (den første) i "skrivebordsskuffen".

Jeg har tegnet én tegning til Rappet, men indtil videre er den ikke bragt endnu, for den blev sendt ind efter Rappet nr. 8. Tegner lidt, men ikke "historier". Tænker dog på at lave en fortsættelse af Kong Salomons miner. Den ender jo med at alle parter flygter fra minen. Jeg har skrevet et udkast:

Onkel Joakim kan ikke glemme den kæmpe skat, der lå gemt i Kong Salomons miner, et år efter, at han og nevøerne måtte flygte derfra. Derfor beslutter han, at han og nevøerne rejser tilbage til der, hvor minen lå. Da de kommer til byen, de et år før havde besøgt, ser de, at alle der lever et liv i luksus. De kører i nye biler, bor i smukke huse og går i fint tøj. Onkel Joakim spørger en tilfældig mand, der går forbi: ”Hvorfor er I alle så rige?” Manden: ”Jo, for et år siden besøgte fire ænder egnen, og de jog El Jackal-slæget på flugt og fandt Kong Salomons forsvundne miner, men pludselig forsvandt de igen! Så vi vågede os hen til minen og gjorde krav på alle de ædelstene og juveler, vi kunne finde!” Onkel Joakim er lige ved at miste modet, men de beslutter sig alligevel at tage ud til minen. De går hele vejen, og det er ikke svært at finde stedet. Det er blevet en turistattraktion ejet af staten. Onkel Joakim vil selvfølgelig gerne ind, men nægter at betale de 20 kroner, det koster at komme ind. Han truer med at købe hele butikken: *Idé!* Han kommer tilbage og siger, at han har købt minen og at han lukker turistboderne! Nu har han minen for sig selv. Han vil se, om der er flere værdier i minen, ellers har hele rejsen jo været forgæves. De går længere ind, end de havde været før. Langt inde i minen kommer Anders til at vælte en krukke, så den smadrer muren. Ænderne opdager, at minen kun er en af mange, der danner et helt netværk af miner, hvor der er blevet fundet og slebet ædelstene i oldtiden. De skynder sig på vej ud, men de løber ind i El Jackal og hans bande, der lige er kommet hjem fra ferie i alverdens lande. De binder ænderne og låser dem inde i et rum, hvor man sleb ædelsten. Så tager El Jackal og hans bande ind til byen, for at gøre krav på minerne, men i mellemtiden kommer ænderne fri ved hjælp af ungernes Grønspætte-knive og de bruger værktøjet fra slibe-stedet til at bryde døren op. De skynder sig ud mod udgangen, og der finder de dyrekalds-fløjterne. Ungerne bruger dem til at kalde El Jackal-slægets kameler til sig, så de også har en chance i kapløbet om minerne. De bestiger kamelerne, men onkel Joakim kommer i tanke om, at han lige må have nogle juveler med som bevis. Da han kommer ud igen, ser han, at nevøerne er taget til fange af El Jackal-slæget, der har taget deres kameler igen og som så skynder sig ind mod byen igen. De har desværre også ødelagt dyrekalds-fløjterne. Han skynder sig at befri sine bundne nevøer, hvorpå de løber afsted. De løber lidt oppe på en bjergryg, og nede i en dal ser de El Jackal-slæget, der holder hvil. Nu har de endelig en chance for at komme først. De sniger sig ned til banden. Man hører El Jackal beklage sig over, at kamelerne er trætte trænger til et hvil. Imens prøver ænderne at tage to – tre kameler, og da de har gjort det, jager ænderne de andre kameler væk. El Jackal protesterer højlydt mens han ser ænderne stikke af på deres kameler. Pludselig får El Jackals bande lyst til at rejse igen efter deres gode oplevelser sidste gang. Nu er El Jackal rigtig gal! Han prøver at indhente ænderne på løbeben, og det er faktisk ved at lykkedes, fordi kamelerne er trætte, og El Jackal er sur. Heldigvis kommer onkel Joakim først ind og får aftalen i orden. Hjemme i Andeby igen besøger Anders og ungerne deres gamle onkel i Pengetanken. Her er onkel Joakim lettere bedrøvet: ”Jeg lavede godt nok en aftale med regeringen, men da det jo var deres kulturarv, fik jeg alt i alt med rejse og det hele præcis én krone i underskud!”

Hvad synes I?

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Sv: De arabiske miner

Tjah... Når man sådan lige læser den, ligger man mærke til meget genbrug fra andre historier. Altså ikke med hensyn til personer og steder, men med hensyn til handling. Altså f.eks. at det gælder om at komme først for at få retten til et eller andet, hvorefter det viser sig at man ikke får noget ud af det. Det er brugt mange gange før. Gag'en med at Joakim køber det hele er ej heller ny. Men ser man bort fra at vi herinde har læst så mange historier, at denne synes uoriginal, er det en ganske rimelig fortælling.

Hvis du vil lave det som en historie der til dels er uafhængig af "Salomons miner", er du nød til at lave en forklaring til historien - altså hvor Joakim hurtigt ridser den gamle historie op - f.eks. mens de sidder i flyveren (hvilket igen er ganske uoriginalt big_smile ).
Måske der kunne ske lidt mere inde i hulen - lidt gags eller noget. Hvor stor er den krukke som Anders vælter? Det lyder lidt utroligt at hulen styrter sammen fordi en And vælter en krukke, efter at der højst sandsynligt har været en masse lykkejægere i hulen tidligere.

Men alt taget i betragtning, gad jeg da godt se den historie fra din hånd... Hehe. Held og lykke med det hele.

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

Tak! Mht til krukken, så tænker jeg på en ca. 1,5 meter høj én og muren er nok at ler, så det burde kunne lade sig gøre. Det er ikke hele hulen, der styrter sammen. Gags kan man jo fylde på hen ad vejen, men det er ikke en vigtig del af handlingsforløbet. Men god ide. Lykkejægere har ikke haft adgang til minen, da det var en turistattraktion, ejet af staten. Staten har sikkert haft arkæologer inde i hulen, men de har nok ikke opdaget, at inde bag muren, lå bunker af juveler og en hel masse andre miner. Den ide kom nok ud fra, at i original-historien fortæller onkel Joakim og Kong Salomons miner, men vi kommer kun ind i én. Og ænderne flyver hen over en masse begravede byer.
Ja, den er muligvis uorginal, men der er jo lavet mange 1000 Disney-historier, så det er svært at finde på noget nyt. Og det med at ridse den gamle historie op, ja det må jeg huske.

Historien er vildt god! Men Du skal godt nok være dygtig for at tegne det ! Det bliver svært - tror jeg..

En sparet krone, er bedre end en tjent krone - Den skal man nemlig ikke betale skat af!

Ja så siger jeg da bare Held og lykke. Det er noget af en ting du begiver dig ud i. smile

Du kunne jo prøve at sende ideen til Don, og se hvad han syntes..Det hele skal naturligvist blive oversat.

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

Ja! måske kunne det få ham til at lave en ny historie

*Uhh* Det lyder spændende. Jeg kan da prøve. Er der nogle, der vil hjælpe med at oversætte?

9 Senest redigeret af A. And (2007-06-10 18:54:01)

Onkel Joakim kan ikke glemme den kæmpe skat, der lå gemt i Kong Salomons miner, et år efter, at han og nevøerne måtte flygte derfra. Derfor beslutter han, at han og nevøerne rejser tilbage til der, hvor minen lå. Da de kommer til byen, de et år før havde besøgt, ser de, at alle der lever et liv i luksus.

---

Uncle Scrooge can't forget the giant treasure, whom was hidden in the mines of King Solomon, a year after he and hes nephews had to escape from there. Uncle Srooge decides that he and the nephews will travel back, where the mine was located. They arrive to the town/city they visted the year before, and see that everyone is living in luxury.

*Kong Salomons miner på engelsk.. Hvad hedder det?

Det var alt fra mig! big_smile

Don Rosa sell-out. Sorry :-(

10 Senest redigeret af jose carioca (2007-06-10 18:26:02)

A.And skrev:

Uncle Scrooge can't forget the giant cat

Slå lige skat op igen. Resten af småfejlene kan Rosa nok godt læse over, men den var lidt kritisk.

A.And skrev:

Kong Salomons miner på engelsk.. Hvad hedder det?

http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US … alomon+++_

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

Ups, låste lige kat i stedet for skat.. tongue

Hvilke småfejl?

A.And skrev:

Hvilke småfejl?

Uncle Scrooge can't forget the giant treasure, which was hidden in the mines of King Solomon. A year after he and his nephews had to escape from there, Uncle Srrooge decides that he and the nephews will travel back, where the mine was located. They arrive to the town/city they visted the year before, and see that everyone is living in luxury.

big_smile

jose carioca skrev:
A.And skrev:

Hvilke småfejl?

Uncle Scrooge can't forget the giant treasure, which was hidden in the mines of King Solomon. A year after he and his nephews had to escape from there, Uncle Srrooge decides that he and the nephews will travel back, where the mine was located. They arrive to the town/city they visted the year before, and see that everyone is living in luxury.

Når vi nå snakker om småfeil...:)

Jeg er ikke overtroisk, men jeg tror på uflaks...

Azzout skrev:

Når vi nå snakker om småfeil... smile

Tak min ven...

big_smile

15 Senest redigeret af A. And (2007-06-10 19:24:29)

Onkel Joakim kan ikke glemme den kæmpe skat, der lå gemt i Kong Salomons miner, et år efter, at han og nevøerne måtte flygte derfra. Derfor beslutter han, at han og nevøerne rejser tilbage til der, hvor minen lå. Da de kommer til byen, de et år før havde besøgt, ser de, at alle der lever et liv i luksus.

Læg mærke til det fede komma og punktum.
Jeg har oversat Solens Søn's tekst ret direkte. Hvis der er en fejl, så er det Solens Søn's..

Du har ret. Bebrejder dig skam ikke noget...

Synes bare ikke at sætningen gav mening og ændrede derfor lidt på den.

big_smile

Ja ja jeg ved godt der er nogle småfejl i min originaltekst, men det går nok. Jeg komme også til at skrive "pludselig" to gange i samme sætning, men det er rettet.
Jeg er glad for hjælpen! Mange tak. smile

---

De kører i nye biler, bor i smukke huse og går i fint tøj. Onkel Joakim spørger en tilfældig mand, der går forbi: ”Hvorfor er I alle så rige?” Manden: ”Jo, for et år siden besøgte fire ænder egnen, og de jog El Jackal-slæget på flugt og fandt Kong Salomons forsvundne miner, men pludselig forsvandt de igen!

---

They are driving in new cars, living in beautiful houses and everyone are wearing fine clothers. Uncle Scrooge asks a random* person, who walks on the street: "Why are you all so rich?" The man: "Er, one year ago four ducks visited these area, and they drove away the El Jackal-gang** and found the lost mines of King Solomon, but sudently they disappeared!"

*= (kan man sige det?)
**=(hvad hedder de på engelsk?)

Der er muligvis nogle fejl, I er velkommen til at sige til.

Vent lige.. Er vi ved at oversætte det her i etaper? Hvad med at en af jer engagerede drenge lavede en oversættelse af det hele, og så kan vi rette sammen her på forummet?

big_smile

Hva med å skrive ferdig utkastet før eventuelle oversettelser?

20 Senest redigeret af jose carioca (2007-06-10 21:17:16)

Endnu bedre ide big_smile Nu du er i gang kan du så ikke lige spørge Rosa om han.... big_smile

big_smile

Eller at Solens Søn lagde et hurtig utkast slik at en eventuell tegner fikk noe å gå etter?

22 Senest redigeret af A. And (2007-06-11 10:37:40)

They are driving in new cars, living in beautiful houses and everyone are wearing fine clothers. Uncle Scrooge asks a person, walking on the street: "Why are you all so rich?" The man: "Er, one year ago four ducks visited this area, and they made the El Jackal-gang leave. The ducks found the lost mines of King Solomon, but sudently they disappeared!"

smile rettet

23 Senest redigeret af Solens Søn (2007-06-11 12:23:03)

Azzout skrev:

Eller at Solens Søn lagde et hurtig utkast slik at en eventuell tegner fikk noe å gå etter?

Jeg tror ikke helt jeg forstår, hvad du mener?
Mener du, at jeg skal sende et udkast til en evt. tegner?
Min plan er, at når teksten er oversat og rettet sender jeg den til Don Rosa som et forslagt til en ny historie.

Jeg mener at, du fullfører teksten din først. Så tegner du et slurvete utkast slik at tegneren tegner historien slik du allerede har sett den for deg...

Skjønner du? smile

Her er historien så på engelsk. Det med fed kan jeg ikke oversætte. Hvad hedder El Jackal på engelsk? Det samme?

The Arabic Mines

Uncle Scrooge can’t forget the giant treasure, wich was hidden in the mines of King Solomon. A year after he and his nephews had to escape from there, Uncle Srrooge decides that he and the nephews will travel back, where the mine was located. They arrive to the town/city they visted the year  before, and they see that everyone is living in luxury. They are driving in new cars, living in beautiful houses and everyone are wearing fine clothers. Uncle Scrooge asks a person, walking on the street: "Why are you all so rich?" The man: "Er, one year ago four ducks visited this area, and they made the El Jackal-gang leave. The ducks found the lost mines of King Solomon, but sudenly they disappeared!"  One day we drove to the mine and claimed the rights on all the jewels and pressures stones we could find!” Uncle Scrooge is lige ved at miste modet, but they decide to take out to the mine. They walk all the way, and it isn’t difficult to find. It has been made to a tourist attraction owned by the state. Of course Uncle Scrooge wants to get into the mines, but he decline to pay the 5 $ it costs to enter. He say, that he will buy it all: *Idea* When he comes back, he says, that he has bought the mine, and the souvenir shops must close. Now he has the mine for him self. He wants to see, if there are more values in the mine, some the archaeologists haven’t found; else the whole travel has been for nothing. They go long into the mines, longer that they have been before. Long into the mines Donald upsets a big pot so the wall (probably made of clay) crashes. The Ducks find out, that the mine only is one out of many mines, who make a great mine system, where there have been found and sharped jewels in the ancient times. They hurry out, but they run in to El Jackal and his gang, who just is back from a long vacation in a lot of different countries. They bind the Ducks and lock them in a room, which has been used as a place, where jewels has been sharped. Then El Jackal and his gang take in to the city to claim the rights to the mines, but in the same time, the Ducks has come free because of Huey, Dewey and Louis’s Junior Woodchuck knives and they use the tools from the room to break the door. They hurry to the exit, and there they find the old dyrekalds-fløjter in the sand. The kids use them to call the El Jackal gang’s camels (the El Jackal gang falls off, when the kids call the camels). They take the camels, but suddenly Uncle Scrooge finds out, that have must have some jewels to proof, that the mines exists. When he comes out again, he see, that his nephews has been caught by El Jackal, who has taken the camels back and let the nephews bound in the sand. And he has also destroyed the dyrekalds-fløjter. El Jackal rides to the city again. Scrooge quickly release the nephews, and they start running all five. They run on a mountain ridge, and they see El Jackal and his gang, who are taking a rest in a valley. Now the Ducks have a chance to come first and claim the rights to the mines. They sneak down to the gang. They hear El Jackal complain abaout the camels are tiered, and need they a rest. In the same moment the Ducks are trying to take two or three camels, and when they have done that, they scare the other camel, so they run away. El Jackal complains “%&@*¤!”, when he see the Ducks run away with the camels. Suddenly El Jackal’s gang wants to travel again after that good experience they had before. Now El Jackal is really mad! He tries to catch up with the Ducks on foot, and it is actually very near happening, because the camels are tiered and El Jackal is mad. Luckily Uncle Scrooge is the first to enter the office and make a deal.
Back in Duckburg the nephews visits their uncle in the Money Bin. Uncle Scrooge is really happy: “I made a deal with the government, but the mines were ancient kulturarv, so alt i alt I lost one dollar on the trip!”