Tråd: Det nye DDF(R)appet

Og så modtog man det lige idag! ;D
Indholdet lyder forholdsvis OK, men jeg synes dog ikke nummret virker nær så spændende som f.eks. sidste nr. pga. at der ikke er nogen farver. Det er faktisk ret kedeligt at se på, og det er ikke den bedste præsentation for nye læserere.. ):

Men stadig, GOOD JOB! ;D

Discuss.

Don Rosa sell-out. Sorry :-(

Sv: Det nye DDF(R)appet

Farver har der jo faktisk kun været på bladet siden nr. 5. I nr. 8 var der farve indeni - og lidt mere end planlagt. I nr. 9 var inderside og omslag i farver.
Så der er vel egentlig bare tale om at I er blevet forvænt med farver - også i og med at genoptrykkene af nr. 2, 3 og 4 fik omslag i farver.
Mht. farver snakkede Thomas og jeg engang om at overveje at trykke noget af oplaget i farver, til de medlemmer der ville være interesseret i dette, og som dermed også SELV ville betale den ekstra omkostning. Vi kom dog bort fra det igen, og jeg ved ikke umiddelbart om det ville interessere nogen? Den pdf-fil som bladet trykkes ud fra er jo i farver, med farvebilleder de steder hvor det er muligt, så sådan et farvetryk ville være muligt, men tindrende dyrt. 

Jeg vil gerne høre noget om hvad I andre synes om *artiklerne* i bladet - selv fik jeg meget ny viden om både, film, franske serier og Bottaro.

Jeg synes indholdet er godt og det nye layout er slet ikke dårligt. smile Man vender sig jo til det meste! Måske er det er god ide med at gøre forsiden mere enkelt, men i så fald burde man gøre forside-illustrationen større.
Mht. farver: Kunne man så ikke lave omslaget og de to midtersider i farver, ligesom i nr. 9? Det virkede rigtig godt. Så gør det ikke så meget, at resten er sort/hvid!

Dejligt blad, der får 7/10 wink

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Hvorfor have midtersiderne i farver hvis der alligevel kun er tekst?

Ce soir.. en garde!

Arpin Lusene skrev:

Hvorfor have midtersiderne i farver hvis der alligevel kun er tekst?

Nej nej! Så kunne man lave ligesom i nr 9 med Andersines hjørne på midtersiderne!

Rap i en anden tråd skrev:

Jeg bryder mig heller ikke om at overskrifterne starter med småt.

Det er en skønhedsfejl, jeg må give ret i.

7 Senest redigeret af sigvald (2007-06-25 19:34:16)

A. And skrev:

Og så modtog man det lige idag! ;D
Indholdet lyder forholdsvis OK, men jeg synes dog ikke nummret virker nær så spændende som f.eks. sidste nr. pga. at der ikke er nogen farver. Det er faktisk ret kedeligt at se på, og det er ikke den bedste præsentation for nye læserere.

Jeg mottok bladet i dag. Dere slo KVAKK! Det var mye interessant stoff blant innholdet. Særlig interessant var artikkelen om COA.

Det jeg er mindre imponert av er hovedoverskrifter, o.l.? For det første virker den nye fonten å være i enkleste laget. Personlig synes jeg at den gamle Barks-fonten fungerte svært bra. Dersom Ole ikke har den tilgjengelig kan vel Thomas eller noen hjelpe ham med det?

Skal man bruke den nye fonten bør den i hvert fall være uthevet -synes jeg. En annen ting jeg stusser på er at alle hoved-overskriftene innledes med små bokstaver (minuskler) - har herr Damgård kanskje skrevet for mye SMS?

En annen ting som ikke er i min gate er den "nymotens" layouten som benyttes i forhold til en del bilder/illustrasjoner. Jeg sikter her til bilder som er litt skråstilt og bilder som overlapper hverandre. Det er ikke mye akademinsk over det synes jeg.

Summa sumarum er det vel like stor forskjell på stilen til Thomas og stilen til Ole som det er mellom stilen til Don Rosa og stilen til Fecchi. Noen liker det ene og noen liker det andre. Selv foretrekker jeg Don Rosas stil og Thomas' stil. Andre har selvsagt lov til å mene noe annet.

Uansett, nå er det gitt ut 10 numre av Rappet. Det er et rundt tall. I så måte burde det kunne ligge til rette for at vi på sommermødet kunne finne tid til en saklig evaluering av den utviklingen Rappet har gjennomgått fra starten og frem til nå - og evt. drøfte hvilke forventninger det er til de neste 10 nr. av Rappet - både hva gjelder innhold, layout, o.l. smile

8 Senest redigeret af Asger And (2007-06-25 19:51:55)

OK blad. Det er fint med en artikel, der koncentrerer sig om en enkelt tegner, jeg kendte intet til Bottaro i forvejen, og føler mig godt oplyst.

Og så er vi nået til de franske tegnere og forfattere 'gennem tiderne'. Udmærket gennemgang med fotos og små eksempler. Rart at høre lidt om en anden side af fransk tegneserie end de sædvanlige Asterix, Spirou og Blueberry-inspirerede albums.

Jeg synes Carl Barks Hjørnet er bedre i dette nummer. Man når lidt ned under huden på mesteren: Han var ikke en helt så rar mand, som man har troet, og hans liv har ikke været helt let, men det gør det så meget mere bemærkelsesværdigt, an han har udgydt så megen blod, sved og tårer for at give os de serier i en kvalitet, han ved at skele lidt til de andre tegnere og forfattere, kunne se han slet ikke behøvede at nå, for at kunne sælge sit arbejde. Det er vist det, man kalder kunst.

Men den hack-tegner, der har lavet bagsiden - ham ka I godt fyre. Det ligner overhovedet ikke Anders And!! mad

Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
                                                   Pogo
www.willy-centret.dk

Solens Søn skrev:

Det er en skønhedsfejl, jeg må give ret i.

?? Det er da absolut ingen skønhedsfejl. Og jeg har intet i mod det - at forny looket på bladet er vel helt ok.
Gode artikler hele vejen igennem. Selv de små artikler er virkelig værd at læse.

Asger skrev:

Men den hack-tegner, der har lavet bagsiden - ham ka I godt fyre. Det ligner overhovedet ikke Anders And!!

Haha! big_smile

Men det er vel sådan han burde se ud. Længere næb og hals og mere gumbetung wink

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

10

Sigvald skrev :
Det jeg er mindre imponert av er hovedoverskrifter, o.l.? For det første virker den nye fonten å være i enkleste laget. Personlig synes jeg at den gamle Barks-fonten fungerte svært bra. Dersom Ole ikke har den tilgjengelig kan vel Thomas eller noen hjelpe ham med det?
Jeg svarer
Det er typer courier new - det er med vilje at denne er brugt - vi har hørt om deling af skrifttyper, så det var ikke det der var sagen her smile

"har herr Damgård kanskje skrevet for mye SMS?"
Hvorfor så formel, Herr Grøsfjeld, vi kender da hinanden i foreningen og plejer ikke at bruge så formel og høflig tiltale

For min del synes jeg at det nye layout med skrå billeder er fremragende - det hele skal ikke være så regelret og stringent og konservativt. Fornyelse må godt kommne til engang imellem når det ser pænt ud. - Vi havde også skråtstillede billeder i originalfilen af rappet 5, men det så i bare ikke fordi vores daværende trykker ikke havde de programmer der skulle til for at udskrifve noget på den måde..

Akademisk?! Nej, Rappet er da ved alle ænder heller ikke et akademisk blad - det er et fanzine, et tidsskrift om tegneserier, som i en række numre har indeholdt udmærkede bidrag fra akademisk donaldisme og anlytisk donaldisme. Det er ikke mit idntryk at vi nogensinde har haft intentioner om at gøre bladet til et videnskabeligt tidsskrift med abstract, metodeafsnit, konklusion, noteapparat og litteraturliste osv. - det har altid været op til den enkelte artikelskribent og hvis bladet kun indeholdt akademisk akademisme ville det blive keeedeligt - men det er selvfølgelig også bare min mening - others are entitled to have their own!

Jeg vil sige at et hvert redaktørsskifte medfører nye friske vinde for et blad.

Men når det er sagt er jeg, vil jeg i øvrigt se frem til at læse en artikel eller andet fra dig i næste nummer! smile

sigvald skrev:

Summa sumarum er det vel like stor forskjell på stilen til Thomas og stilen til Ole som det er mellom stilen til Don Rosa og stilen til Fecchi [....] Selv foretrekker jeg Don Rosas stil og Thomas' stil.

Jeg synes, at Ole har fået nogen ufortjente bank her på forummet på grund af sin forside til Rappet 10. Derfor vil jeg helhjertet tilslutte mig Sigvalds kompliment om, at Oles tegnestil er på niveau med Fecchi.
Og jeg glæder mig også til at se nogle af Thomas' Don Rosa-inspirerede tegninger.

*) Nævneværdigt Interesseret Elsker af Litteratur i Serieformat