Tråd: Favorit non-disney tegnere

Hej,

Hvem ligger jeres top-5-10 favorit over non-disney tegnere ? Indfører lige en regel om at det skal være tegnere, der fortrinsvis har lavet non-disney, hvilket burde udelukke Rosa og Barks! Man har ikke læst nok non-disney, hvis man nævner de to herrer wink

Min ser sådan ud (ikke sorteret):

1: Franquin
2: Uderzo
3: Macherot
4: Peyo
5: Hergé
6: Jacobs
7: Toonder
8: Derib (Edit: tilføjet)

Der er desværre mange klassiske serier, jeg mangler at få læst, så den kan vist godt udvides på et senere tidspunkt.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Sv: Favorit non-disney tegnere

Min prioriterede liste vil nok være

1. Milton (som i hans produktion af serier om drager, spætter og Villiam)
2. Uderzo (da han tegnede ud fra Goschinny's manuskripter)
3. Hergé
4  Peter Madsen (Valhalla)
5. Derib (Yakari, Buddy Longway)

Har sandsynligvis glemt en del - fordi det har været albums lånt fra bibliotek og ikke nogen jeg har i min egen samling..

Ja, jeg vil nu nøjes med at nævne en enkel selvom du siger en top 5 - 10, så kan jeg altid putte nogle på hen af vejen.

Min favorit må være Bill Watterson (Steen & Stoffer). Selvom det kun er små korte vittigheder han fortæller formår han alligevel i sine albums at fortælle hele historier og hans figurer spiller bare så godt sammen. Han har også en utrolig evne når det gælder ansigtsudtryk. Meget enkelt tegnet, men enormt sigende!

Se mine tegninger på www.DofWorks.deviantArt.com

Naturligvis - hvordan kunne jeg glemme Steen og Stoffer - men det er nok netop fordi de ikke står på hylderne her - jeg har haft lånt samltlige dagligstribealbum, søndagssidealbum og bøger fra forskellige biblioteker. Men ja, der er ofte en fortløbende handling over f. eks. en uge eller flere som man kan slå sig på lårene af grin over.
Husker særligt historien om propelhatten - som Steen venter og venter på... og da han så får den og Far har repareret den, da den giki stykker ret hurtigt: så kan han ikke engang flyve med hatten på... ØV!
Det minder mig lidt om mig selv lige for tiden - går og venter på posten smile

Nu bliver man nysgerrig! Hvad venter du med posten? big_smile

Se mine tegninger på www.DofWorks.deviantArt.com

Donald Dof skrev:

Ja, jeg vil nu nøjes med at nævne en enkel selvom du siger en top 5 - 10, så kan jeg altid putte nogle på hen af vejen.

Min favorit må være Bill Watterson (Steen & Stoffer). [snip]

Hmm, overvejede selv lige at putte den på, og burde vist egentlig også være det smile Har den kæmpe boks stående på hylden med samtlige striber, som jeg er meget glad for! Udelod ham vist fordi, han kun har lavet vittighedstegninger og kun arbejdet som serietegner i ca. 10 år, med Calvin & Hobbes.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

I tilfældig rækkefølge:

Will Eisner (The Spirit & hans Graphic Novels)
                      Charles M. Schulz (Radiserne - især striberne fra ´60erne)
                      Robert Crumb ( Fritz The Cat m.m.)
                      Jean Giraud (Blueberry)
                      Gerry Trudeau (Doonesbury)
                      Hugo Pratt (Corto Maltese)
                      Lauzier ( Moderne Tider m.m.)
                      Goschinny/Uderzo (Asterix)
                      Hergé (Tin-Tin)
                      Freddy Milton (Sheerluck Homes, Gnuff, Dekalog m.m.)
                      Chester Gould (Dick Tracy)

- og så har jeg sikkert glemt nogle favoritter alligevel. Der er jo gudskelov masser af gode tegnere at vælge imellem, især blandt de klassiske serier...

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

På de hidtidige lister savner jeg i høj grad Hal Foster. Hans flotte og stemningsfulde plancher kan simpelthen blive ved med at imponere mig.

JAlbertsen skrev:

På de hidtidige lister savner jeg i høj grad Hal Foster. Hans flotte og stemningsfulde plancher kan simpelthen blive ved med at imponere mig.

Må til skamme indrømme, at jeg aldrig har læst Prins Valiant, så derfor kom han ikke med på min liste.

Mads Jensen

Fra Frasier:

Uha! Lån de første 40 album næste gang du har ferie... de timer er givet godt ud.

Også i tilfældig rækkefølge:

1. Gerry Larson (The far side)
2. Hergé (Tintin)
3. Morris (Lucky Luke)
4. Uderzo (Asterix)
5. Bill Watterson (Calvin & Hobbes)

...og om lidt er kaffen klar

Halløjsa...

Ja, jeg er så ny, men jeg måtte bare lige give mit besyv med, hvis det da er i orden.

Min absolutte favorit er Bill Watterson, for selvom det var Anders And & Co., der lærte mig at læse da jeg var fire, og som underholdt mig i mange timer ad gangen, så var det Calvin & Hobbes (og The Hitchhiker's Guide to The Galaxy) som ændrede hele min måde at tænke på. Og så har manden jo en ekstremt effektiv tegnestil.

En dansk kandidat til posten som favorit må jo nok være Claus Deleuran. Det kan da knapt passe at han først skal nævnes i 12. indlæg hér i tråden, hva'? Ham beundrer jeg både som satiriker og tegner, og synes hans tegne/fortællerstil lægger sig midt imellem Don Rosa og... Hedder han Martin Handford? Altså, ham der tegner Find Holger. blandt andet mht. hans tendens til at indlægge små gags og absurditeter i baggrunden, uden for historien (sammenlign evt. hans "Rejsen til Saturn" med Don Rosas "The Attack of the Hideous Space-Varmints")

Schulz er selvskrevet, både for at have grundlagt så mange ting vi i dag ser som selvfølger i tegneseriestriber, og for at skabe et ret dybsindigt univers, der dog går over hovedet ¨på de fleste af dem der udsættes for hans værk i dag ("Den er da ikke særlig sjov" er en ofte hørt kommentar, grrr!).

...Og så skal Gary Larson også nævnes, dog mest som humorist frem for tegner.

...The rustle of a gentle breeze wafting through cardboard. Quite soothing, really.

madsj skrev:

Hej,

Hvem ligger jeres top-5-10 favorit over non-disney tegnere ? Indfører lige en regel om at det skal være tegnere, der fortrinsvis har lavet non-disney, hvilket burde udelukke Rosa og Barks! Man har ikke læst nok non-disney, hvis man nævner de to herrer wink

Min ser sådan ud (ikke sorteret):

1: Franquin
2: Uderzo
3: Macherot
4: Peyo
5: Hergé
6: Jacobs
7: Toonder
8: Derib (Edit: tilføjet)

Der er desværre mange klassiske serier, jeg mangler at få læst, så den kan vist godt udvides på et senere tidspunkt.

Franquin er nok overvurdet tror jeg. Dessuten savner jeg navn som Morris, Giraud, Hubinon og Achde på din liste. Jeg er ellers enig i at det finnes svært mange veldig dyktige tegnere innenfor den fransk-belgiske skolen.

14

Pikka-Bird, det er da helt i orden! - Watterson, Deleuran og Schulz er også blandt mine favoritter - kan ikke forklare hvorfor jeg først kommer i tanker om dem, når de bliver nævnt - for jeg skrev da indlæg 2 og 4 her i tråden -
Har læst alle albums - både dagligserie og søndagssider med Steen og Stoffer - og alle de samlede bøger, og en 6-årig fylder 10. Meget ærgerligt at Watterson holdt op, men jeg forstod ham nu egentlig godt.
Deleuran har jeg læst Danmarkshistorien af - en meget grundig indføring i Danmarkshistorien - men som der stod på sidste side i sidste album (da vi var kommet til omkring 100-tallet): Serien slutter her, da tegneren gik hen og døde... 
Meget trist egentlig - men også et bevis på at en serie ikke nødvendigvis skal føres videre når en skaber forlader verden - Asterix og Lucky Luke er måske udmærke3de eksempler på at disse serier burde være stoppet? Var Asterix ikke ti gange bedre da Goschinny levede og kunne holde Uderzo i hånden? Og var Lucky Luke ikke bedst dengang Goschinny og Morris var på højden af deres karriere? Det tror jeg... - men nu er jeg ikke helt inde i Lucky Lukes produktion så...

Kommentaren "Den er da ikke særlig sjov" overfor Peanuts (som uvist af hvilken grund hedder Radiserne på dansk) er direkte hånlig... - jamen det er da heller ikke meningen. Den er filosofisk, livsklog. Den viser netop børn som de ofte kan være - lommefilosifiske og geniale at høre på. Stakkes Søren Bruun som aldrig fik sagt noget til hende pigen...

I tillegg til den fransk-belgiske skolen, vil jeg også ha med (i tilfeldig rekkefølge):
Al Williamson
Wallace Wood
Hal Foster (liker spesielt godt Foster's Tarzan)
Burne Hogarth
Russ Manning
Will Eisner
John Buscema

sigvald skrev:

Franquin er nok overvurdet tror jeg. Dessuten savner jeg navn som Morris, Giraud, Hubinon og Achde på din liste. Jeg er ellers enig i at det finnes svært mange veldig dyktige tegnere innenfor den fransk-belgiske skolen.

Tegnere, som jeg ikke kender, er ikke med på listen af indlysende årsager! Har pt. et par Prins Valiant album lånt fra biblioteket, og kan jeg lide dem, så er det ikke utænkeligt, at Hal Foster kommer med på min liste. Forstår ikke helt, hvorfor du mener, at Franquin er overvurderet ? Han er en fædrene til belgiske humoristiske stil. Smag er jo individuelt, så en liste er jo personlig, men derfor kan tegnere jo sagtens blive nævnt på flere lister. Eksempelvis er der mange, der er uenige med Jacob Stegelmanns 25 favorit-tegneserier, men igen, det er hans valg og det kan man så være uenig eller enig med ham i.

Mads Jensen

Fra Frasier:

madsj skrev:

Har pt. et par Prins Valiant album lånt fra biblioteket, og kan jeg lide dem, så er det ikke utænkeligt, at Hal Foster kommer med på min liste.

http://www.smileyhut.com/excited/clap.gif
Ikke helt så ambitiøst et udgangspunkt som jeg lagde på til i #10, men godt at høre at du kan lide dem.

JAlbertsen skrev:

Ikke helt så ambitiøst et udgangspunkt som jeg lagde på til i #10, men godt at høre at du kan lide dem.

Hmm, har ikke læst mere end et par sider endnu. Tegnestilen er rigtig god. Som oftest har man en god mavefornemmelse efter en lille forsmag.

Mads Jensen

Fra Frasier:

madsj skrev:

Som oftest har man en god mavefornemmelse efter en lille forsmag.

I hvert fald hvis man udvælger smagsprøven med omhu... jeg ville eksempelvis nødig skulle vurdere Tintin-serien (og Herges tegnestil) efter at have bladret lidt i "Tintin i Sovjet".
wink

Glædelig nyhed: Claus Deleurans Rejsen til Saturn bliver filmatiseret, og vi han se den i biograferne til september (tror jeg nok). Andre populære dansk tegnere kunne jo være Rasmus Klumps far og mor Carla og Vilhelm Hansen. Den pandekage-elskende bjørn har også haft international succes rundt omkring i Europa.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

21

"... dengang vi lå nede i Biscayen og kokken kom farende..." - hvor mange af jer kan egentlig huske den replik? smile

AC skrev:

"... dengang vi lå nede i Biscayen og kokken kom farende..." - hvor mange af jer kan egentlig huske den replik? smile

Ja nu skal jeg nok huske den wink

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Franquin og Giraud er selvfølgelig blandt de 5 øverste.

Jeg er lidt i tvivl om de andre. Uderzo sammen med Goscinnys manuskripter er fantastisk, mens Uderzo alene er gudsjammerlig. Noget lignende er gældende for Morris, men ikke i så udpræget grad. Så placeringen afhænger af, om man kun skal tage nogle af de bedste værker eller et gennemsnit?

Det er også svært at sammenligne en tegner fra udpræget realistisk stil som f.eks. Jijé og så en fra udpræget karikatur eller funny animal som f.eks. Bill Watterson eller Walt Kelly. (Og med Kelly tænker jeg ikke på hans Disney-serier)

AC skrev:

Åh jo, det er jo en klassisk replik (på linje med "Bing du er hypnotiseret", "At være eller ikke være", "I did not have sex with that woman Miss Lewinsky" m.fl.).

Men var det ikke:
"..dengang vi lå nede i Biscayen, vinden kulede op, og kokken kom farende..."

*) Nævneværdigt Interesseret Elsker af Litteratur i Serieformat

25 Senest redigeret af Asger And (2008-03-05 22:44:31)

O...o...og Tage Andersen med Willy på eventyr, vor mest realistisk tegnede serie herhjemme, især synes jeg hans 1962-64 årgange havde en helt speciel WW2/koldkrigsstemning og de sidste år i 70erne var utrolig god Science Fiction.

Og nu er der måske en chance for, at serien bliver genudgivet!!! Se: http://www.seriejournalen.dk/tegneserie … sp?ID=3408
fjerde indslag, forlaget Fabel.

Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
                                                   Pogo
www.willy-centret.dk