Sv: Favorit non-disney tegnere

Det er mugligvis fordi jeg har et lidt komliceret forhold til Superman! big_smile

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

AC skrev:

Hvor er smag og behag dog forskellig smile

Hvor mange forskellige slags manga har du læst? Det er et medie med en mængde genrer.

Valhalla er en af mine favoritter - har du givet serien chancer nok? smile

Jeg har læst lidt, men jeg brød dog ikke mig om det. Men jeg kan dog godt prøve at låne lidt mere Valhalla på biblo... smile

16 årig dreng med mange forskellige interesser :-)

soer5523 skrev:
AC skrev:

Hvor mange forskellige slags manga har du læst? Det er et medie med en mængde genrer.

Jeg har læst lidt, men jeg brød dog ikke mig om det. Men jeg kan dog godt prøve at låne lidt mere Valhalla på biblo... smile

Især de tidlige albums (bl.a. 3'eren) er gode.

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

54

Jeg læste Superman en overgang og har stadig alle de blade jeg købte dengang. Købte dem fra ny en overgang. men var holdt op igen, da Superman så pludselig døde (ca. omkring nblad nr. 400). Da jeg så i gymnasiet lige ville se hvad der var blevet af min gamle helt, så var det sidste blad jeg fik fat i - serien gik ind der i slut-90'erne. På dansk altså.
Kan i øvrigt huske dengang edderkoppen blev omdøbt til Spiderman - jeg var ikke spejder på det tidspunkt, så jeg kunne ærligt talt godt se det morsomme med udtalen Spejder-Mand. Hø hø...

Hvor er det godt at tegneserier er så mange ting smile

KjartAn(d) F. Stolberg skrev:
soer5523 skrev:
AC skrev:

Især de tidlige albums (bl.a. 3'eren) er gode.

Sådan set er de alle gode.. Jeg kan best lide "Balladen om balder" fordi den stiller sagnet i et helt nyt lys.

Give peace a chance!

Nå, min yndlings non-disneytegner er uden tvivl Charles M. Scultz!

Kartofler, jeg gav mit liv bort for dem...!

http://www.youtube.com/AndersAndErSjov

Andreas von And skrev:

Nå, min yndlings non-disneytegner er uden tvivl Charles M. Scultz!

Min er Lucky Luke !

Du skal ikke nævne en tegneseriefigur, men en tegner.. lol...

Moggie skrev:

Du skal ikke nævne en tegneseriefigur, men en tegner.. lol...

Ups.. Så er det Morris!! smile

Top 10:
1: Watterson
2: Uderzo
3: Morris
4: Hergé
5: Milton
6: Shultz
7: Franquin
8: Peyo
9: Foster
10: Madsen

Er disse gennemgående navne værd at give sig i kast med?
Macherot
Jacobs
Toonder
Derib
Eisner
Crumb
Giraud
Trudeau
Pratt
Lauzier
Gould
Larson
Deleurand
Hubinon
Achde
Williamson
Wood
Hogarth
Manning
Buscema
Jijé
Kelly
Andersen
Petersson

Top 10:
1: Watterson
2: Uderzo
3: Morris
4: Hergé
5: Milton
6: Shultz
7: Franquin
8: Peyo
9: Foster
10: Madsen

Macherot
Jacobs
Toonder
Derib
Eisner
Crumb
Giraud
Trudeau
Pratt
Lauzier
Gould
Larson
Deleurand
Hubinon
Achde
Williamson
Wood
Hogarth
Manning
Buscema
Jijé
Kelly
Andersen
Petersson

Jeh tror Eisner er værd at give sig i kast med, ja.

Give peace a chance!

Macherot
Jacobs
Toonder
Derib
Eisner
Crumb
Giraud
Trudeau
Pratt
Lauzier
Gould
Larson
Deleurand
Hubinon
Achde
Williamson
Wood
Hogarth
Manning
Buscema
Jijé
Kelly
Andersen
Petersson

De fire første er i høj grad værd at give sig i krig med! Der er dog ikke udkommet så meget med Toonder herhjemme, og udaf de ti albums, der er kommet (Panda og Tom Puss), er det IMO Panda de bedste.

Har selv været ved at låne noget af (Hugo) Pratt, men det er dog blevet ved tanken.

Jeg ved ikke hvor meget, der er med Jijé på dansk, men han har været med til begyndelsen af Splint & Co., så ham burde man vel også læse noget af, hvis man kan finde noget.

Wood, mener du Wally Wood ? Har set en del af hans karikaturer af andre serier, og det er ganske godt. På dansk er der vist ikke udkommet mere end et enkelt album (Odkin), og så nogle blade med Sally.

Jeg skammer mig lidt over, at jeg ikke har læst Danmarkshistorien af Deleuran, men har dog læst Rejsen til Saturn og en anden, jeg ikke lige kan huske navnet på, men det var godt. Oprindeligt ting, der har gået i Informationen, og der er en del tekst i hans striber.

Achde er vist bare en ny tegner på Lucky Luke. Ville ikke selv bruge tid på det, da der er en masse godt fra fortiden.

Du må endelig ikke snyde dig selv for (Gary) Larson! Jeg ærgrer mig selv over at jeg ikke har råd til den komplette Far Side-boks, der udkom for nogle år siden. 

Har læst en anelse af Lauzier, men tror ikke, at det helt var mig. Det spillede måske ind, at personen, der havde tekstet det, skrev noget utydeligt ... sad

Ellers er der ikke så mange navne, jeg lige vil kommentere. Andre kan nok supplere.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

De bedste non Disney serieskabere :

1 Morris ( Jeg elsker alt, ved hans streg. De får mig altid til at grine, selv når det ikke er meningen. Det må være ansigtsudtrykkende.

2 Uderzo ( Hans streg er også yderst underholdne, men tegner større end morris. Og det afskrækker mig lidt )

De der kommer efter er disney tegnere. . .

De værste tegeserier nogensinde : Garfield, ZZZZzzzzz.. det er jo ikke engang gags mere. Ellers bryder jeg mig heller ikke om manga, den tegnestil har altid skræmt mig, micro næser, blod, sex og jeg ved ikke hvad. DET HØRER IKKE HJEMME I EN TEGNESERIE !!

Og de værste tegnere må nok være, altså jeg bryder mig absolut ikke om den nye Lucky Lukes tegner, den serie ender ligesom garfield ! Også alle de der manga tegnere, og det er udelukkende stilen !

64 Senest redigeret af KjartAn(d) F. Stolberg (2010-02-24 20:13:59)

kasperk skrev:

Ellers bryder jeg mig heller ikke om manga, den tegnestil har altid skræmt mig, micro næser, blod, sex og jeg ved ikke hvad. DET HØRER IKKE HJEMME I EN TEGNESERIE !!

Du f¨r det til at lyde som om det er en genre. Der  er desuden mange voksentegneserie-skabere der laver non-mangaer med masser af sex og blod.

http://comicwiki.dk/wiki/Manga - her kan du læse hvad manga EGENTLIG er.

http://comicwiki.dk/images/thumb/Lone.jpg/250px-Lone.jpg
Billedet overfor er hentet fra en manga, mens billedet nedenfor også er fra en manga. Det viser vist tydeligt at Dragon Ball og Naruto ikke er alle mangaer i verden, og at de andre ikke altid efterligner dem. Mangaen er lige så alsidig som vestlige serier, idet Manga jo blot er Japanske serier. Det lyder i mine ører som en svag antydning af racisme når man siger "Japanske tegneserier er altid tegnet dårligt."
http://comicwiki.dk/images/Astro_Boy_02_DK.jpg

kasperk skrev:

De bedste non Disney serieskabere :

1 Morris ( Jeg elsker alt, ved hans streg. De får mig altid til at grine, selv når det ikke er meningen. Det må være ansigtsudtrykkende.

2 Uderzo ( Hans streg er også yderst underholdne, men tegner større end morris. Og det afskrækker mig lidt )

De der kommer efter er disney tegnere. . .

De værste tegeserier nogensinde : Garfield, ZZZZzzzzz.. det er jo ikke engang gags mere. Ellers bryder jeg mig heller ikke om manga, den tegnestil har altid skræmt mig, micro næser, blod, sex og jeg ved ikke hvad. DET HØRER IKKE HJEMME I EN TEGNESERIE !!

Og de værste tegnere må nok være, altså jeg bryder mig absolut ikke om den nye Lucky Lukes tegner, den serie ender ligesom garfield ! Også alle de der manga tegnere, og det er udelukkende stilen !

Blod og sex hører til nogle af de bedste tegneserier.

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

saasom hvad?
det er jo mest i mangaer der er sex eller hentydninger til det, men der er masser af blod i de europoeiske. Maaske er der ikke saa streng censur derover?

stupid, stupid
rat creatures

Don-Rosas-samlede-værker. skrev:

saasom hvad?
det er jo mest i mangaer der er sex eller hentydninger til det, men der er masser af blod i de europoeiske. Maaske er der ikke saa streng censur derover?

Sin city serien, Watchmen osv.
Men for det meste i det man kalder ''voksen tegneserier''.

copyright© Monty Python

68

Der er da forhåbentlig heller ikke cencur her? Sex eller hentydninger til det: Læs noget Manara....

Jeg bryder mig ikke om det, ihvertfald ikke i en tegneserie

kasperk skrev:

Ellers bryder jeg mig heller ikke om manga, den tegnestil har altid skræmt mig, micro næser, blod, sex og jeg ved ikke hvad. DET HØRER IKKE HJEMME I EN TEGNESERIE !!

Du f¨r det til at lyde som om det er en genre. Der  er desuden mange voksentegneserie-skabere der laver non-mangaer med masser af sex og blod.

Billedet overfor er hentet fra en manga, mens billedet nedenfor også er fra en manga. Det viser vist tydeligt at Dragon Ball og Naruto ikke er alle mangaer i verden, og at de andre ikke altid efterligner dem. Mangaen er lige så alsidig som vestlige serier, idet Manga jo blot er Japanske serier. Det lyder i mine ører som en svag antydning af racisme når man siger "Japanske tegneserier er altid tegnet dårligt."

Det har bare aldrig rigtigt tiltalt mig. . . Det der astroboy, det bliver også en tand for manga'sk til mig. Det ovenover er ikke manga, det er bare japansk ! Manga er jo en tegnestil i sig selv. Og det er den, samt historierne jeg ikke bryder mig om alene af de to ting som absolut ikke hører hjemme i en tegneserie, SEX OG BLOD ! Men fair nok, vi har alle forskellige meninger.

71 Senest redigeret af KjartAn(d) F. Stolberg (2010-02-25 20:26:07)

kasperk skrev:

Det ovenover er ikke manga, det er bare japansk ! Manga er jo en tegnestil i sig selv. Og det er den, samt historierne jeg ikke bryder mig om alene af de to ting som absolut ikke hører hjemme i en tegneserie, SEX OG BLOD ! Men fair nok, vi har alle forskellige meninger.

Du har ikke læst en pind af det link jeg har lagt til dig! Manga betyder blot "tegneserie fra Japan"! Det øverste billede er altså fra en Manga. Manga er ikke underdimensionerede hoveder og overdimensionerede øjne blandet med sex og blod. Jeg har svært ved at finde Astro Boy specielt fræk,  Ensom ulv og hvalp har ganske almindelige hoveder, og der er ikke særlig meget blod i mangaudgaven af "det levende slot".

Freddy Milton har faktisk også ofte lavet tydelige sexhentydninger, trods universerne ser barnagtige ud. I "Skæbnen er en ådselæder" fra Aben maler er der et påbegyndende samleje, samt en makaber fremstilling af hvad der sker efter døden, hvis skæbnen er æder ådslet. I "den der får aben" fra Aben maler ser vi en omgang knive der går gennem et barn i en skolegård.

Den eneste egentlige forskel med hensyn til blod og sex manga og non-manga er at der også er dette i tegneserier rettet mod et børnepublikum - men selvfølgelig ikke til de allermindste.

Og du skal ikke tro at jeg siger dette for at overbevise dig om at manga er godt. Jeg må blankt erkende at jeg aldrig har læst en manga færdig, og jeg har end ikke fundet nogen der kan måle sig med Asterix, Radiserne, Anders And,Lucky Luke, Tintin, Krazy Kat eller for den sags skyld Maus. Men jeg ser i høj grad Japanernes potentiale, da mange af dem har en meget særpræget fortællestil.

Der er selvfølgelig en hel del vestlige tegneserier der ligner Mangaer, men de er blot "Manga-inspirerede"

72 Senest redigeret af anden (2010-02-25 20:27:48)

kasperk skrev:
kasperk skrev:

Det har bare aldrig rigtigt tiltalt mig. . . Det der astroboy, det bliver også en tand for manga'sk til mig. Det ovenover er ikke manga, det er bare japansk ! Manga er jo en tegnestil i sig selv. Og det er den, samt historierne jeg ikke bryder mig om alene af de to ting som absolut ikke hører hjemme i en tegneserie, SEX OG BLOD ! Men fair nok, vi har alle forskellige meninger.

Jo det ovenover astroboy er manga.
Læser selv serien.
Manga/Japansk tegneserie
Men de tegner da anerledes jaja, men vestlige tegneserie ligner jo også hinanden.

copyright© Monty Python

Kjartan, jeg læste faktisk alt det der stod om manga på siden ! Men det du siger er at manga betyder lavet i japan, så er ensomme ulv og hvalp ikke manga ! De er lavet i danmark.. . . Astroboy er manga ja, og det har jeg heller aldrig påstået det ikke var. . .

Ensom ulv og Hvalp (på originalsproget (der selfølgelig er dansk  roll ) Kozure Okami) er en serie af to personer med meget danske navne, Kazuo Koike og Goseki Kojima.  roll

Ensom ulv og Hvalp (på originalsproget (der selfølgelig er dansk  roll ) Kozure Okami) er en serie af to personer med meget danske navne, Kazuo Koike og Goseki Kojima.  roll

Oh, the sweet sarcasm. big_smile

copyright© Monty Python