Tråd: Årets påskekrim på norske melkekartonger er tegnet av Arild Midthun

Arild Midthun har tegnet årets påskekrim for Tine:
Meget bra tegnet, dessverre har Arild tegnet detektine med et harry snowboard. Detektine burde holdt seg til gode, norske langrennsski, synes jeg.

Vi drikker en del melk her i huset så det skal ikke by på problemer å skaffe denne krimmen til de av dere som er interessert. Jeg skal selvsagt skylle de tomme kartongene grundig når de er tomme slik at det ikke blir noe lukt. Jeg kommer også tilbake med scans. De som er interesserte kan bare skrive seg opp her i tråden. Går ut fra at i hvert fall du AC er interessert? Og så selvsagt foreningens arkiv?

Sv: Årets påskekrim på norske melkekartonger er tegnet av Arild Midthun

Et snowboard er da herre-SEJT (heilt konge med andre ord, norske ord) - Tine må da følge med tiden hvis de vil have at deres mælk skal købes af unge og børn.

Hvis dette har med Andeby at gøre er jeg selv en anelse interesseret, men ellers tror jeg det må betegnes som det vi før har kaldt donaldistisme smile

Det er i øvrigt meget længe siden der var samleserier på dansk mælk - jeg husker med glæde Legosamleserien fra starten af 90'erne - og en samleserie med Lillebror (ham fra Lillebror ost) og et par unger der drog på tidsrejse. Over 6-8 uger var der så hver uge 2 forskellige tegninger på mælkekoartonerne som man man kunne samle. Der udkom også et hæfte, hvor en figur (var det lillebror fra osten igen?) tog på tur med DSB og lærte togmæssige færdselsregler og snakkede med togføreren osv. - det hæfte er dog desværre blevet væk for mig.

Jeg er også interesseret! Det lyder sjovt og spændende. smile

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

4 Senest redigeret af sigvald (2008-03-09 18:33:09)

AC skrev:

Et snowboard er da herre-SEJT (heilt konge med andre ord, norske ord) - Tine må da følge med tiden hvis de vil have at deres mælk skal købes af unge og børn.

Det er nok foreldrene som handler, dessuten er det nok innholdet snarere enn kartongen som er hovedpoenget også for barna.

AC skrev:

Hvis dette har med Andeby at gøre er jeg selv en anelse interesseret, men ellers tror jeg det må betegnes som det vi før har kaldt donaldistisme smile

Dette bør vel ha omtrent samme intersse som Barks' bjørnehistorier og Don Rosas "The Pertwillaby Papers" og "Captain Kentucky"?

AC skrev:

Det er i øvrigt meget længe siden der var samleserier på dansk mælk - jeg husker med glæde Legosamleserien fra starten af 90'erne - og en samleserie med Lillebror (ham fra Lillebror ost)

Andrej???

Solens Søn skrev:

Jeg er også interesseret! Det lyder sjovt og spændende. smile

Så langt har jeg registrert interesse fra
- AC
- Solens Søn

sigvald skrev:
AC skrev:

Dette bør vel ha omtrent samme intersse som Barks' bjørnehistorier og Don Rosas "The Pertwillaby Papers" og "Captain Kentucky"?

Næppe! Først den dag Midthun har samme store produktion af Andehistorier og samme berømmelse og fanbase som Barks og Rosa.
Ellers ville denne her tråd være fyldt med folk som absolut ville have de mælkekartoner! 
Der er langt fra Barks Bear Book og Rosas Pertwillaby Papers/Captain Kentucky (som er fede BØGER!), og så til mælkekartoner med tegninger af Midthun. Jeg synes ikke at sammenligningen holder helt...

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Sigvald, Lillebror Ost var et dansk produkt fra de danske mejerier, som intet har at gøre med min gamle rejsekammerat og "lillebror" Andrej big_smile Men synes godt om sammenligningen.

Jeg ved da i øvrigt ikke hvor meget der skal til for at man må have lov til at interessere sig for en Disney-tegners side-produktion? Skal tegneren absolut være et house hold name for at man må have lov?
Nu var Midthun et navn i norsk tegneseriebranche før han begyndte med ænderne - han kan vel nærmest sammenlignes med Frank eller Freddy, hvis jeg absolut skal stille en sammenligning op.

Paul Murrys Søren Spætte serier og Freddy Miltons ditto samt hans Gnuff serier og Dekalogen er vel for øvrigt lige så gode "biproduktioner" som BB og BB samt PP og CK?

Naah, at kalde Dekalogen og Gnuff for Freddy biproduktion er io øvrigt nok sat på spidsen - i hvert fald set ud fra danske udgivelsesforhold.

7 Senest redigeret af JAlbertsen (2008-03-10 07:48:01)

AC skrev:

Jeg ved da i øvrigt ikke hvor meget der skal til for at man må have lov til at interessere sig for en Disney-tegners side-produktion? Skal tegneren absolut være et house hold name for at man må have lov?

Man må naturligvis interessere sig for de tegnere man har lyst til. Jeg har da også massser serier af folk der aldrig har tegnet en eneste and! Det eneste der stikker i øjnene er antagelsen om at alle de lidt mindre berømte disneytegneres sideproduktion har lige så stor almen interesse blandt donaldister som Bear Book og Captain Kentucky. Det holder simpelthen ikke vand.

Sigvald skal dog have ros for at tråden ligger i "andre tegneserier". Det er en forbedring i forhold til tidligere hvor han insisterede på at tråde som denne skulle ligge under "donaldisme".

Ok, så lad mig prøve at tænke videre her, og jeg skal nok komme langt ud i associationsrækkerne.
Jeg vil påstå at det er klogt, måske nærmest prisværdigt af Sigvald at han vil gemme disse tegninger, for hvis vi nu forestiller os at Arild i løbet af 10 år faktisk er blevet en etableret andetegner, da vil det være et interessant kuriosum at have disse tegninger, som udkommer nu. Så vil det for mig næsten (jeg skrev næsten!) svare til Freddys lille serie Gustav som vist nærmest handler om livet på tegnestuen Gimle i 70'erne.
Det er nok en miljøskade der efterhånden begynder at vise sig, at jeg gerne vil gemme tingene for eftertiden - også sådan nogle tegninger som disse. Simpelthen fordi vi ikke lige nu kan vide hvad der vil have interesse om 10 eller 20 år - og sådan nogle mælekarton ting tror jeg ikke bliver gemt af den ene eller anden noprske institution, udover tossede samlere som os selv.

Så nej, den holder ikke vand lige nu, men det kunne den komme til.

Og ja, donaldistisme og andre tegneserier befinder sig fint i denne tråd smile

AC skrev:

Nu var Midthun et navn i norsk tegneseriebranche før han begyndte med ænderne - han kan vel nærmest sammenlignes med Frank eller Freddy, hvis jeg absolut skal stille en sammenligning op.

Mener du Frank Madsen, ham fra Seriejurnalen? Jeg har set Arild Midthun (altså hans hiostorier) i Anders And bladet, men jeg vidste ikke at han er den norske Frank Madsen. Det er altså ret imponerende.

Don, Don, Don.

10

Jeg skrev netop svarer til - lavede en sammenligning af to selvstændige individer - det er ganske givet forkert at gøre, men sker alligevel ofte. Jeg tænkte på Frank i forhold til den betydning han har haft for fagforeningen af danske tegneserietegnere og også hans inititiativ i slutningen af 70'erne med hensyn til DAFI o.l. At tale om et andet lands svar på en person er meget søgt og individuelt, så glem evt. hvad jeg skrev, hvis du vil smile

Man kan nok ikke sammenligne Captain Kentucky og en serie på mælkekartoner, men jeg synes alligevel det kunne være helt vildt fedt og specielt med en række mælkekartoner på hylden. Det er da ikke lige alle tegneseriefans, der har mælkekartoner med striber på i samlingen. Så efter min meninge er det "kanon sejt"!

AC, selvfølgelig må man da interessere sig for en Disney tegners sideproduktion, selv om vedkommende ikke er et "house-hold name". Min kommentar gik udelukkende på Sigvalds sammenligning med Barks BB og Rosas PP og CP - og den holder ikke vand!
Om Midthun kan sammenlignes med Frank Madsen og Fredy Milton, skal jeg ikke gøre mig klog på...

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

13

Midthun har efter hvad jeg opfattede, for eksemplel på Raptus-festiuvalen i 2004 haft en stor betynding for netop den festival - og må altså betegnes som en ildsjæl på linje mede de nævnte dasnskere. Det bemærkelsesværdige, for mjig at se, ved disse ildsjæle i branchen er at de har været i branchen i mange år og stadig tegner eller udgiver serier eller fanzines eller AA-historier og forsider.

Arilds påskekrim kan nå leses her:
http://andebyidag.com/forum/viewtopic.p … p=463#p463

sigvald skrev:

Øh, hvis du har lagt dem ud på nettet hvorfor ikke også vise dem herinde?

Her er Sigvalds billeder:
http://duckman.pettho.com/detektine1.gif
http://duckman.pettho.com/detektine2.gif
http://duckman.pettho.com/detektine3.gif
http://duckman.pettho.com/detektine4.gif

JAlbertsen skrev:
sigvald skrev:

Øh, hvis du har lagt dem ud på nettet hvorfor ikke også vise dem herinde?

Jeg tenkte at jeg kunne forsøke å skaffe litt ekstra trafikk til Villas Vidveis forum.

17

Interessant intention - og hvad skulle den trafik så vise - udløse? smile
(Trafik på nettet minder mig egentlig lidt om udlånsoptælling på biblioteker.)

18 Senest redigeret af sigvald (2008-03-12 20:47:17)

AC skrev:

Interessant intention - og hvad skulle den trafik så vise - udløse? smile

Større aktivitet på hans sider. Det skjer dessverre litt lite der. Den samme serien er også trykket på 1 liters kartingene med skummet melk - rødfargen er litt annerledes og så er alle de fire sidene på kartongen like store. Rutene på de to langsidene er således litt beskåret på disse kartongene. Jeg drikker vanligvis ikke skummet melk, men vurder å gjøre det i dette tilfellet - for jeg må vel ha begge versjonene i min samling?

Endelig en tegneserie med kun 1,5% fedt!

sigvald skrev:

Den samme serien er også trykket på 1 liters kartingene med skummet melk - rødfargen er litt annerledes og så er alle de fire sidene på kartongen like store. Rutene på de to langsidene er således litt beskåret på disse kartongene. Jeg drikker vanligvis ikke skummet melk, men vurder å gjøre det i dette tilfellet - for jeg må vel ha begge versjonene i min samling?

Det eksisterer minst fire versjonar av denne teikneserien. Har så langt sett denne på kartongar for både TineMelk Lett, TineMelk Skummet, TineMelk Hel og TineMelk Ekstra Lett. Alle fire utgåvane har sjølvsagt brukt sitt mjølkemerkes fargenyanse, så dei fargane som for TineMelk Lett og TineMelk Skummet er ulike nyanser av rosa, er på heilmjølkskartongen raude og på ekstralettmjølkskartongen GRØNE!

Med andre ord: Vil du ha fleire utgåver i di samling, bør du nesten skaffe alle fire. Garanterer heller ikkje at reklamen ikkje står på andre typer mjølkekartongar, men det er desse fire eg har sett.

21

Her træder vores komplettisme virkelig igennem. Jeg husker fra de tre mælkekarton-samleserier jeg som barn gik op i at jeg foretrak at have en farve - altså f. eks. let eller skummet - gad vide om de farver de serier fra dengang har, vidner om hvilken slags mælk vi drak her i huset i de perioder... big_smile det skulle man da i hvert fald tro.

Sigvald, du behøver kun at samle med en farve til mig - bare den fra den slags i drikker mest af i huset - letmælk så vidt jeg husker.

Olaf Solstrand skrev:

Det eksisterer minst fire versjonar av denne teikneserien. Har så langt sett denne på kartongar for både TineMelk Lett, TineMelk Skummet, TineMelk Hel og TineMelk Ekstra Lett.

Den siste har jeg ikke fått med meg, jeg skal nok se etter den også.

Jeg skal lade det helt op til dig Sigvald om du vil komplettere sin egen mælkekartonsamling, men du kan nøjes med en version til mig. Der bliver vel heller ikke pladds på hylden med alle de mælkekartonen, hvis man skal have dem alle.

24 Senest redigeret af sigvald (2008-03-18 16:48:24)

Olaf Solstrand skrev:

Det eksisterer minst fire versjonar av denne teikneserien. Har så langt sett denne på kartongar for både TineMelk Lett, TineMelk Skummet, TineMelk Hel og TineMelk Ekstra Lett.

Den siste typen har jeg ikke sett her. Tror det skyldes at Tine her eksperimenterer med noen nye harry melkekartonger som visstnok skal være enklere å håndtere for funksjonshemmede. Arilds påskekrim finnes ikke på denne typen kartonger. For å si det slik, jeg får ikke mer sympati for funksjonshemmede på denne måten. Dessuten burde Arild og Tine holdt seg for gode til å forskjellsbehandle folk på geografisk grunnlag. Det er dessverre omtrent på samme nivå som Posten. Nå håper jeg bare at de har seriøse TineMelk Ekstra Lett kartonger i Ryfylke, der jeg skal være i påsken.

25

Kan en mælkekarton være seriøs? Er du sikker på det ikke er firmaet snarere end de funktionshemmede du bør have mangel på sympati for? de funktionshæmmede kan da ikke gøre for hvordan mælkeproducenterne laver deres mælekartoner...