Tråd: "40 år i Andeby"...

... er titlen på en ny Jumbo-temabog som udkommer 29. maj: http://www.bogguide.dk/find_boeger_bog.asp?_UNR=1501935

Hvorfor mon lige 40 år? Hvad kan dette tema være?

Se mine tegninger på www.DofWorks.deviantArt.com

2 Senest redigeret af AC (2008-05-15 10:20:56)

Sv: "40 år i Andeby"...

Jumboen går jeg ud fra - var det ikke i 1968 de begyndte? Fin timing i øvrigt - den kan vi jo købe på messen smile

Den første jumbobog udkom den 1. juni 1968. Så den 29. maj i år er der kun 3 dage til jubilæumsdagen.

Ja, så er det nok den. Titlen undrede mig bare lidt - For Andeby var der jo også før Jumbobøgerne begyndte. Men en eller anden titel skulle den jo selvfølgelig have.

En anden ting der undre mig er at man endnu ikke hører ret meget om Mickeys jubilæum i år. Det er trods alt 80 år, så et eller andet lidt særligt burde der da næsten ske. Da Anders And havde 70-års-jubilæum var der godt med presse-halløj om det over alt. Det er som om Joakim, Jumbobogen mm. har taget fokus fra den stakkels mus.

Det er først i november Mickey fylder, men jo, de andre jubilæer overstråler som regel Mickey's - og det er da også fordi andetegnerne og -figurerne generelt har fået mere opmærksomhede end mustegnerne og -figurerne. Jeg mindes at have hørt at jumbobøgerne hvor det kun er >Mickey der er med sælger meget mindre end de andre. Den kedelige detektiv-Mickey tiltaler ganske enkelt ikke så meget som den uheldige Anders. Sådan er det desværre, jeg siger ikke at jeg bifalder det, blot at jeg konstaterer det. For både Gottfredson og nyere tegnere laver en hel anderles og interessant Mickey.

Ja, men nu er der jo også de gode gamle kortfilm, ikke kun serierne. Er helt enig i at detektivhistorierne ikke klæder ham, men Mickey, og især den gamle Mickey, er nu engang den der startede det hele. Jeg har bare en medfødt kærlighed for de dersens gamle kortfilm smile
Men okay, hvis det først er i november kan meget jo nå at ske.

”I only hope that we don’t
lose sight of one thing – That
it was all started by a mouse.”
                        - Walt Disney

Jo, og så fandt jeg lige ud ad hvad det nok egentlig var der undrede mig ved denne nye bog - den står som "temabog" og ikke "jubilæumsbog". Men man må vel gå ud fra at det bare er bogguide der ikke helt har ligeså godt styr på den slags opdelinger som coa wink

De første fødselsdagshæfter med Mickey Mouse kom jo i 1970 og 1979, så der er vel et eller andet sted tradition for, ikke at fejre ham på de runde dage.
Der kom dog "70 år med Mickey Mouse" i 1998, så måske alligevel? Hvem ved?

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

I denne uges blad var der dog en lille artikel under rapnyt. "Plane Crazy 80 år"... Så det dukker nok ligeså stille op.

Donald Dof skrev:

I denne uges blad var der dog en lille artikel under rapnyt. "Plane Crazy 80 år"

Kan det stemme? Jeg trodde at de aller første Disney-tegneseriene utkom i 1930 (80 år i 2010).

Plane Crazy er ein teiknefilm, Sigvald. Mikke Mus' første.

Teikneserieversjonen av filmen kom heilt riktig, om eg hugsar rett, ikkje før i januar 1930.

12 Senest redigeret af sigvald (2008-05-16 15:08:07)

Olaf Solstrand skrev:

Plane Crazy er ein teiknefilm, Sigvald. Mikke Mus' første.

Var ikke det "Steamboat Willie" da? Eller er denne "Steamboat Willie" kun oppskrytt?

Steamboat Willie var den tredje Mikke-filmen, men den første med lyd, og difor òg den første som verkeleg vakte oppsikt og fekk eit stort publikum.

Olaf Solstrand skrev:

Steamboat Willie var den tredje Mikke-filmen, men den første med lyd, og difor òg den første som verkeleg vakte oppsikt og fekk eit stort publikum.

OK!

Olaf Solstrand skrev:

Steamboat Willie var også den første film til at have premiere. De to andre film udkom efter, og det er derfor Mickey var så stor en succes fra begyndelsen.

Ce soir.. en garde!

Plane Crazy ble også vist på kino (riktignok med noe begrenset utstrekning) da den kom i mai 1928. Den hadde imidlertid ingen særlig suksess. Etter Steamboat Willies suksess, ble det lagt lyd til filmen, og den ble da vist om igjen.

17 Senest redigeret af Donald Dof (2008-05-28 20:41:51)

Tror det er bogen, som udkommer i morgen, der kan ses her:
http://www.andeby.dk/jumbobog.aspx
Den kan ses under overskriften "Ny jumbobog ude nu!"... smile

Det er endnu ikke lykkedes mig at opdrive bogen - er der nogen af jer, som har været mere heldige?

Hm...

Jævnfør min lille liste, så er her de seneste 2 jb'er...

http://img381.imageshack.us/img381/7671/jjjdbet7.jpg

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk

20

Det er 336 der er reklame for i ugens andeblad. 40 år i Andeby var i hvert fald at finde på Egmonts stand til komiks.dk

21 Senest redigeret af Donald Dof (2008-06-07 18:42:12)

Ja, jeg skaffede den også på Komiks, men har ikke set den siden - det er lidt underligt efterhånden.

Berti Stravonsky skrev:

Hm...
Jævnfør min lille liste, så er her de seneste 2 jb'er...

AC skrev:

Det er 336 der er reklame for i ugens andeblad.

Hvad har disse to nyeste bøger med "40 År i Andeby" at gøre?

Jeg har lige købt den flot cover og der var masser så det kan være den lige var blevet sat ud

Jeg tror anders and og stålanden er den samme hmm