Sv: Tegninger fra Komiks

Jeg vil endda sige, at det er mange flotte identiske tegninger, som Don gi'r sine fans. Og det er ikke mandens skyld, men os fans.

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk

Ja det er vel et spørgsmål om opfindsomhed om man får en anderledes tegning.

The Master of the Mississippi

28

Hvis det absolut skal være noges "skyld", så er det også Dons. Don har jo trænet sig op i at kunne tegne et ansigt fra Andeby på 3-5 minutter - det være sig Anders, Andersine, Joakim, Gulda, hexia osv. - han kan også lave Brian Bjørn eller Dværgindianernes høvding - har jeg selv set. Så hvis en fan kommer og beder om et hel galleri på et A4 så må han forklare hvordan det forholder sig.
Derimod, da vi var i Göteborg, da tegnede Don jo helfigurs-tegninger - og der var vi så tre der fik en tegning af Joakim, der dykker i penge - men det er jo netop fordi det motiv er så rammende - lige på kornet.
Også alle de forskellige plakater Don havde med på komiks - de er alle oprindeligt tegnet for fans - så der er en god variation der også.

Jeg synes ikke man kan laste Don. Han tegner hvad man beder om. Jeg synes til gengæld at charmen går lidt af ballonen, hvis man er så uopfindsom, som tilfældet er for mange, at de vælger præcis de samme motiver som alle andre. Hvor fedt er det at have et tilfældigt andefjæs, hvis alle andre også fik/får det samme?

jeg anser det som ligemeget om andre har det samme - det er en Don Rosa-autograf! så bliver det ikke meget bedre.

Give peace a chance!

asterix skrev:

jeg anser det som ligemeget om andre har det samme - det er en Don Rosa-autograf! så bliver det ikke meget bedre.

Autograf? Diskussionen handler om tegninger...

Ce soir.. en garde!

Arpin Lusene skrev:

Nu jeg tænker mig om spurgte jeg faktisk om han ville tegne Spiderman... men det var naturligvis ironisk. Han havde ellers et opgivende, forpustet udtryk i øjnene inden jeg sagde: "No, no! I'm just kidding!"

nu ved jeg ikke hvor mange der brugte lige netop den joke, men det er ret vildt... hvad er det der er så vildt? tænker i sikkert, og det forstår jeg godt, for jeg har det hele i mit hoved..jo, jeg var nemlig også til festivalen, og en hvis person der stod foran, spurgte nemlig don rosa, om han ikke kunne tegne en spiderman, og sagde så som du sagde "No, no! I'm just kidding!". Så endten er det en joke som flere har brugt eller også, var det dig der stod foran mig... et tilfælde? det tror jeg ikke...

en ting til. hvor mange tegnere var der endelig til festivalen? jeg troede kun det var Don og Cavazzano (i hvert fald den første dag), men nu kan jeg forstå at der var mange flere...

jeg fik et billed af lille joakim von and, jeg ville også have noget aneredes. De fleste fik en voksen joakim von and... men det er jo lige meget om nogen har fået det samme som andre..

Death smiles at us all. All a man can do is smile back.

"that might not be some of that role model tight shit" wise words from 2pac

duck pride skrev:

jeg var nemlig også til festivalen, og en hvis person der stod foran, spurgte nemlig don rosa, om han ikke kunne tegne en spiderman, og sagde så som du sagde "No, no! I'm just kidding!". Så endten er det en joke som flere har brugt eller også, var det dig der stod foran mig... et tilfælde? det tror jeg ikke...

Det var nok mig... wauv tænk at du kan huske min joke så lang tid efter... Jeg tvivler på at flere er kommet med den joke, for det var ikke bare noget spontant jeg fandt på. Don har skrevet om, at han i USA tit bliver spurgt (af folk der ikke aner hvem han er, eller hvad han laver) om han ikke vil tegne spiderman (eller anden Marvel-superhelt) og så syntes jeg lige jeg ville drille ham lidt... hehe

Ce soir.. en garde!

34

duck pride, kig ind på www.komiks.dk og se gæstelisten fra i sommer. Der var usandsynlig mange tegnere og forfattere til messen - inkl. nogle amerikanske gæster som John Busiek og Don hamsjel. - Til de 3 komiks-messer har det været mit indtryk at alt hvad der kunne krybe og gå i den danske tegneseriebranche var med. I 2006 var egmont dog ikke med, hvilket også undrede mange. Her i 2008 synes jeg ikke jeg kunne gå mange skridt uden at se nogen jeg vidste hvem var, eller ganske enkelt var omringet af venner og medlemmer af foreningen.

Arpin Lusene skrev:
asterix skrev:

Autograf? Diskussionen handler om tegninger...

ja, men disse tegninger er jo i forbindelse med Rosas autograf.. diskussionen handler jo om autograf-tegningerne.

Give peace a chance!

I den forbindelse ville jeg nok beskrive det som en signatur. Jeg har da aldrig set en Rosa-tegning som ikke er med hans signatur/autograf.

Ce soir.. en garde!

Arpin Lusene skrev:

I den forbindelse ville jeg nok beskrive det som en signatur. Jeg har da aldrig set en Rosa-tegning som ikke er med hans signatur/autograf.

Det har du ret i.

The Master of the Mississippi

ja, det er selvfølgelig rigtigt, men her får man den i en ikke-kopieret udgave.

Give peace a chance!

39 Senest redigeret af jose carioca (2008-12-05 21:43:57)

Selvom Berti har ganske ret i, at vi som fans ikke beder efter nye og anderledes tegninger, vil jeg stadig mene at Arpins argument forklarer dette ganske godt. Jeg tvivler på, at det var ganske få i den laaaaaaaange kø, som havde en tegning af Rosa i forvejen. Jeg selv havde kun en hilsen (signering) af Don fra 2004 (som dog betyder nærmest ALT for mig) og ønskede netop ikke at "misbruge" min, måske eneste, chance for at få en Rosa tegning ved at få en fjollet, og dog anderledes, tegning af Joakim set fra neden (e.l.). Især ikke i min HEDL. Den første tegning betyder mest for mig, hvis den afbilder en standard Joakim i Rosa stil. Jeg ville i øvrigt anse det som vanære mod bogen, at få portrætteret andet end Joakim.

Får jeg engang et andet shot, går jeg nok efter en vred Anders eller en José Carioca.

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

Men jeg syntes da at Berti skal være mere end hjertelig velkommen til at komme op med alternative og kreative forslag til motiver...

Ce soir.. en garde!

Så vidt jeg husker er Berti ikke den store Rosa fan, så jeg tvivler på han gider finde på flere. Og hvis han gør vil det sikkert før eller siden ende i et eller andet vulgært...

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

Efter at have mødt manden ser jeg lidt anderledes på tingene. Og ja - vulgært kan det sagtens blive.

Jeg synes stadig at ens tegninger er ucharmerende. Og slet ikke unikke. Og som Don spytter ud, er der snarere tale om metervare.

Berti Stravonsky skrev:

Efter at have mødt manden ser jeg lidt anderledes på tingene. Og ja - vulgært kan det sagtens blive.

Jeg synes stadig at ens tegninger er ucharmerende. Og slet ikke unikke. Og som Don spytter ud, er der snarere tale om metervare.

Hva synes du om den tegningen Don laget til meg i Göteborg og som siden har dannet grunnlaget for forsiden på Rappet 12:
http://duckman.pettho.com/personal/fandrawings/fan02.gif

sigvald skrev:
Berti Stravonsky skrev:

Hva synes du om den tegningen Don laget til meg i Göteborg og som siden har dannet grunnlaget for forsiden på Rappet 12:
http://duckman.pettho.com/personal/fand … /fan02.gif

Tjaah... Han gir jo særbehandling til sine venner.

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

Sigvald har ikke fået særbehandling hvad den tegning angår. Alle os der var til stede fik en tegning hver af Rosa. Motivet kunne man selv vælge, og Sigvald valgte så dette her ualmindelige motiv...

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

sigvald skrev:
Berti Stravonsky skrev:

http://duckman.pettho.com/personal/fand … /fan02.gif

Den er da herlig. Original og atypisk.

Hans skrev:

Sigvald har ikke fået særbehandling hvad den tegning angår...

Enig! Perspektivet er HELT til hundene.

48 Senest redigeret af jose carioca (2008-12-09 10:28:34)

Peter Becher skrev:

Apropros billedet, hvordan skal det så forstås? Står Arpin og ser på sig selv i spejlet? For det kan jo ikke lade sig gøre, når vi kan se Den Sorte Ridder i spejlet (altså Arpin). Når indfaldsvinkel er lig udfaldsvinkel, betyder det vel, at Arpin står og glor på os, frem for sig selv.

I skrivende stund forekommer det mig, at jeg måske har mistolket hele billedet, således, at dette smarte spejl, der kan afsløre Arpins identitet i virkeligheden bare er et maleri.

big_smile

49 Senest redigeret af sigvald (2008-12-09 12:23:22)

jose carioca skrev:
Peter Becher skrev:

Apropros billedet, hvordan skal det så forstås? Står Arpin og ser på sig selv i spejlet? For det kan jo ikke lade sig gøre, når vi kan se Den Sorte Ridder i spejlet (altså Arpin). Når indfaldsvinkel er lig udfaldsvinkel, betyder det vel, at Arpin står og glor på os, frem for sig selv.

I skrivende stund forekommer det mig, at jeg måske har mistolket hele billedet, således, at dette smarte spejl, der kan afsløre Arpins identitet i virkeligheden bare er et maleri.

Det var AC som ga meg ideen - som hen selv har hentet bra Barks-coveret "Rags to Riches":
http://outducks.org/thumbnails2/webusers/2008/04/us_cbl_2p294_001.png http://outducks.org/webusers/webusers/2008/11/dk_ddfr_12a_001.jpg

50

jose carioca skrev:

For det kan jo ikke lade sig gøre, når vi kan se Den Sorte Ridder i spejlet (altså Arpin). Når indfaldsvinkel er lig udfaldsvinkel, betyder det vel, at Arpin står og glor på os, frem for sig selv.

Det kan ikke lade sig gøre? Det er talende ænder og mus vi læser om - det kan heller ikke lade sig gøre. ;)José genlæs lige Matias Hallins forord til Don Rosa bog 5 i HOF-serien. Suspension of disblief er hvad det drejer sig om.
spejlingsvinklerne på Dons tegning er lige så sandsynlige/usandsynlige som på barks' tegning.
Måske er ind og udfald bare ikke det samme i Andeby som hos os wink - ligesom de har 6-dimensionelle mål (cubic acre/kubik hektar)