Sv: Brændemærket HEDL - hvor meget kan den være værd?

Moggie skrev:

Men hvis man bruger 2 minutter og kan lægge 2 og 2 sammen så kan man godt selv finde ud af hvem sælger er.

Jeg skrev længe på mail med ham og intet tydede på snyd. I dette tilfælde ved jeg ikke hvordan jeg skulle have opdaget det - jeg ved jo knapt nok om han selv vidste det. Men jeg synes i hvert fald ikke han håndterer sagen fair. Men der er vel ikke så meget mere at gøre.

Se mine tegninger på www.DofWorks.deviantArt.com

27 Senest redigeret af sigvald (2008-10-21 07:51:47)

barl karks skrev:
sigvald skrev:
Donald Dof skrev:

Han skrev han ikke havde læst den selv, men blot købt den af en anden.

Med andre ord en typisk monetær spekulant av den typen bl.a. AC er svært skeptisk til?

Og du, er du skeptisk til dette.  AC kan vel kanskje legge frem sitt syn selv? Men det er kanskje din sosialistiske grunnholdning som slår igjennom her? Vel, hver sin smak!

Jeg er da ikke sosialist. I det norske AOL-forumet vil du da også se at de som ivrigst forsvarer blind respekt for copyright og Disneys/Egmonts big business ligger godt til venstre for meg i politikken.

Donald Dof skrev:
Moggie skrev:

Når du får kontakt vil sælger vil jeg gerne vide hvad der videre sker i forløbet.. Om han vil returnere eller ej..

Jeg har aftalt med ham at jeg returnerer den. Han vil dog ikke give mig pengene igen før han har modtaget bogen - selvom jeg i sin tid betalte for bogen før han ville sende den. Da jeg så skrev at vi så lige måtte finde ud af det med porto fik jeg straks dette svar:

"Porto er for din regning."

Punktum! Længere var svaret ikke. Jeg ved ikke hvor fair jeg synes det er at jeg skal betale hjemrejse for en bog som ikke havde behøvet rejsen hvis han blot havde set den efter fra start. Jeg ved ikke om det bare er mig der finder min indre Von And frem nu og er nærig, men for mig lød det bare rimelig ubehøvlet.

Jeg vil nok en gang anbefale anmeldelse med støtte fra DDF(r). Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark, men i Norge hender det rett som det er at bedrifter anmeldes når de ikke vil gjøre opp for seg. I tillegg finnes det et eget ukentlig TV-program for slikt "TV2 hjelper deg". Jeg tror også at du/DDF(r) ville anmeldt dette tilfellet dersom det f.eks. var Egmont, Fantask eller Faraos Cigarer som hadde vært din motpart - så hvorfor finne deg dårligere service i ditt tilfelle?

Videre bør du oversende all info du har om denne "svindleren" (navn, e-postadresse, osv.) til AC og Laila slik at de kan avdekke om vedkommende eventuelt er medlem av foreningen - skulle så være tilfelle kan de i neste omgang vurdere å reise disiplinær-/eksklusjonssak i forbindelse med neste årsmøte.

I det norske AOL-forumet har Olaf nylig låst to tråder med liknende tema:
http://www.andebyonline.com/forum/i54476/#54476
http://www.andebyonline.com/forum/i54477/#54477
Begge avsluttet med følgende likelydende kommentar:

Olaf S. skrev:

Dette har gått for langt. Eg er lei av å slette all drittslenginga i denne tråden, så no låser eg den. Eg set pris på om folk ikkje tar opp temaet igjen, då det berre blir skitne personangrep av det.

Er det bare jeg som synes at dette virker litt vel kategorisk?

- og skulle han formaste sig til at dukke op på årsmødet, var det vel oplagt at binde ham til en pæl, hvorefter alle øvrige medlemmer samler sig om ham og overdænger ham med hardcover-temabøger, der har gode skarpe hjørner, som rigtig kan gøre NAS !

Afslutningsvis skal han selvsagt piskes for derefter at ende sine dage på hjul og stejle.

Når man køber ting uden at se dem først, løber man en risiko. Den har man selv accepteret, i det øjeblik man betaler for en vare, inden man har modtaget den. Det er der jo ingen der tvinger køber til at gøre.

Han har købt varen under de forkerte forudsætninger, så det er da noget fis at sige. Bogen bliver beskrevet således:

Sælger skrev:

Overstående sælges i rigtig flot stand, jeg vil nærmest kalde den som ny.

http://img50.imageshack.us/img50/5615/5 … bh0.th.jpghttp://img50.imageshack.us/images/thpix.gif

1500 og man napper den med det samme, eller midnste pris 1200,-

Altså har sælger enten været i god tro (og åbentbart været heeeelt uvidende om den ellers åbenlyse skade) eller også har han handlet i ond tro. Sådan hedder det vist nok inden for retssprog.

Men ligegyldigt hvad, så har han på et eller andet niveau "snydt" køber, og bør selvfølgeligt annulere handlen.

Hvis du bestiller en dvd-film fra en online butik og får den med ridser i, har du jo heller ikke set varen i forvejen, men der får du den jo også returneret.

Venligst
Morten Pedersen

Thomas skrev:

Afslutningsvis skal han selvsagt piskes for derefter at ende sine dage på hjul og stejle.

Hvad er der nu galt med at dyppe folk i kogende olie og fjer?

Moggie skrev:

Hvis du bestiller en dvd-film fra en online butik og får den med ridser i, har du jo heller ikke set varen i forvejen, men der får du den jo også returneret.

Det er også en ny vare, købt i en butik. Her snakkes der om brugte ting, og en handel mellem private. Du sammenligner æbler og pærer.

33 Senest redigeret af Donald Dof (2008-10-21 09:50:39)

oledamgaard skrev:
Moggie skrev:

Det er også en ny vare, købt i en butik. Her snakkes der om brugte ting, og en handel mellem private. Du sammenligner æbler og pærer.

Både og - for sælgeren skrev at den var næsten "som ny" så man burde gå ud fra den højest havde et æseløre, et stødt hjørne og måske et par ridser på forsiden. Jeg går i hvert fald ikke ud fra at disse brandhuller er med i en "Som ny"-udgave... Det er rigtigt at man ikke kan være sikker, men hvis oplysningerne sælgeren har givet ikke er korrekte er det vel ikke køberens skyld.

Moggie skrev:
Thomas skrev:

Hvad er der nu galt med at dyppe folk i kogende olie og fjer?

Jamen, den tager vi da også med - det er jo en klassiker :-)

35 Senest redigeret af sigvald (2008-10-21 10:43:02)

oledamgaard skrev:

Når man køber ting uden at se dem først, løber man en risiko. Den har man selv accepteret, i det øjeblik man betaler for en vare, inden man har modtaget den. Det er der jo ingen der tvinger køber til at gøre.

Jo, det har åpenbart skjedd i dette tilfellet:

Donald Dof skrev:

Han vil dog ikke give mig pengene igen før han har modtaget bogen - selvom jeg i sin tid betalte for bogen før han ville sende den.

Jeg synes derfor fremdeles at selger bør anmeldes dersom vedkommende ikke snart gjør skikkelig opp for seg. Man bør nok også rapportere "svindleren" til nettstedet som har formidlet auksjonen, med det firmål å få vedkommende "banned" derfra.

sigvald skrev:

... Man bør nok også rapportere "svindleren" til nettstedet som har formidlet auksjonen, med det firmål å få vedkommende "banned" derfra.

Helt enig. Og netstedet er DDF(R)'s køb-salg-bytte-rubrik.

37 Senest redigeret af Moggie (2008-10-21 11:34:50)

benadikt skrev:
sigvald skrev:

... Man bør nok også rapportere "svindleren" til nettstedet som har formidlet auksjonen, med det firmål å få vedkommende "banned" derfra.

Ved ikke helt om jeg er enig. Men jeg kan i hvert fald se at sælger kun har været aktiv i Køb/salg/bytte på forummet her..

Til SIGVALD - er du sød at kommentere nedenstående?

Berti Stravonsky skrev:

Hold nu op, Sigvald. Det VED vi jo ingenting om.

Og HVIS vi skal starte en lille diskussion om køb og salg, samt videresalg. Så gjorde et af mit store forbillede det, Onkel Joakim, og jeg gør det.

Jeg kender i dusinvis der gør det.

Jeg elsker at købe en større samling forholdsvist billigt. Se hvad der er i stakkerne, ordne, sortere, sammenligne, og jeg elsker dernæst at sælge bladene igen, efter at have nappet det jeg skulle have, eller skiftet ud, og så sælge, samlet set, dyrere end jeg selv gav.

Er det forkert, Sigvald? I bekræftende fald, så må du have enorme problemer med Onkel du ved nok hvem...

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk

benadikt skrev:
sigvald skrev:

OK, jeg trodde egentlig at det var tale om E-bay eller tilsvarende. Men når salget viser seg å ha foregått med utgangspunkt i DDF(r)s nettsider kan det vel ikke lenger være tvil om at dette er en sak som angår DDF(r)? Ole kan vel f.eks. bidra med en regel om at selgere som driver salg via annonsering på foreningens sider underlegges de samme lover og regler som ellers gjelder for f.eks. Egmont?

40 Senest redigeret af sigvald (2008-10-21 11:53:50)

sigvald skrev:
benadikt skrev:
sigvald skrev:

OK, jeg trodde egentlig at det var tale om E-bay eller tilsvarende. Men når salget viser seg å ha foregått med utgangspunkt i DDF(r)s nettsider kan det vel ikke lenger være tvil om at dette er en sak som angår DDF(r)? Ole kan vel f.eks. bidra med en regel om at selgere som driver salg via annonsering på foreningens sider underlegges de samme lover og regler som ellers gjelder for f.eks. Egmont?

Berti Stravonsky skrev:

Og HVIS vi skal starte en lille diskussion om køb og salg, samt videresalg. Så gjorde et af mit store forbillede det, Onkel Joakim, og jeg gør det.

Ikke enig, Joakim er først og fremst en lidenskapelig samler - det er ikke uten grunn at han har et stort troférom. Han selger ikke sine troféer på E-bay e.l.

Berti Stravonsky skrev:

Jeg elsker at købe en større samling forholdsvist billigt. Se hvad der er i stakkerne, ordne, sortere, sammenligne, og jeg elsker dernæst at sælge bladene igen, efter at have nappet det jeg skulle have, eller skiftet ud, og så sælge, samlet set, dyrere end jeg selv gav. Er det forkert, Sigvald?

Nei, slikt er selvsagt helt OK så lenge selger ikke på noen måte er forledet av kjøper til å selge.

Er det rigtigt? At Joakim først og fremmest er samler, og følgeligt samler på penge? Elsker han ikke også at gøre gode forretninger?

sigvald skrev:

Jo, det har åpenbart skjedd i dette tilfellet:

Nej, det er det ikke. Køber bestemmer skam selv om han vil købe og betale forud - eller ikke vil købe.
Det er selvfølgeligt ærgerligt at bogen ikke levede op til forventningerne, og en smule mistænkeligt at sælger ikke har set det, men det er jo heldigvis op til enhver køber selv, om han tør sende penge for noget han ikke har set eller ej.

Du kan ikke anmelde vedkommende for svindel eller vildledelse, for der findes ingen klageinstans her i landet, for handeler indgået mellem private. Mig bekendt er eneste mulighed at anlægge en retssag, og det vil selvfølgeligt aldrig kunne betale sig. Så nej, du/jeg/nogen kan ikke anmelde vedkommende for svindel.

43 Senest redigeret af AC (2008-10-21 14:23:22)

Ej heller kan vi under de nuværende omstændigheder

sigvald skrev:

vurdere å reise disiplinær-/eksklusjonssak i forbindelse med neste årsmøte

for der findes intet i foreningens vedtægter om handler imellem forumbrugere/medlemmer/ikke-medlemmer. Om der burde stå noget om det er op til generalforsamlingen.

Lige nu kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide om sælger var klar over skaden?

Købeloven gælder i dette tilfælde, og man har 14 dages fuld returret, såfremt varen ikke er som beskrevet.

AC skrev:

Lige nu kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide om sælger var klar over skaden?

Det har jeg fået at vide at han ikke var. Han virkede ikke direkte overrasket over de billeder jeg sendte ham, hvilket undrer mig lidt, men han skriver i hvert fald han ikke selv havde læst den, blot købt den af en anden.

46 Senest redigeret af sigvald (2008-10-21 15:22:28)

AC skrev:

Ej heller kan vi under de nuværende omstændigheder

sigvald skrev:

vurdere å reise disiplinær-/eksklusjonssak i forbindelse med neste årsmøte

for der findes intet i foreningens vedtægter om handler imellem forumbrugere/medlemmer/ikke-medlemmer. Om der burde stå noget om det er op til generalforsamlingen.

OK, men siden salget foregikk gjennom foreningens sider bør det i hvert fall ikke være noe i veien for at dere kan igangsette gransking av saken for å få frem alle fakta.

Berti Stravonsky skrev:

Købeloven gælder i dette tilfælde, og man har 14 dages fuld returret, såfremt varen ikke er som beskrevet.

Dette høres svært rimelig ut.

Berti Stravonsky skrev:

Nej, det gør den ikke nødvendigvis. Og selv hvis den gjorde, kan du ikke som køber gøre noget ved det, hvis sælger ikke har lyst til at rette sig efter den, i tilfælde som det her.

Forbrugerrådet skrev:

Hvis du handler med en anden privat, så vær da opmærksom på at sælger også er en privatperson, og at du ikke som ved handel med en erhvervsdrivende, kan forvente beskyttelse af købeloven, selvom mange af principperne gælder hvis intet andet er aftalt. Det er derfor op til dig at aftale med sælgeren, hvilke rettigheder du har, hvis varen pludselig går i stykker - eller du fortryder dit køb.

Nogle gange kan en handel ende med at man som køber fortryder. Enten fordi varen ikke svarer til det lovede, eller måske opstår der efterfølgende en fejl, som man kan risikere selv at skulle betale for at få lavet. Ved en uoverensstemmelse i en privat handel kan du ikke få behandlet en klagesag i Forbrugerklagenævnet, men må selv søge rådgivning ved en advokat, og måske endda være nødt til at få en tvist afgjort ved domstolene.

I erhvervsret på HHX lærte vi følgende (tror jeg nok):

Køber kan kræve erstatning hvis han købte sin vare under falske forudsætninger, hvilket man jo må sige han gjorde hvis man læser sælgers beskrivelse af bogen. Men det hele handler jo i bund og grund om hvorvidt sælger var i god eller ond tro.

AC skrev:

Hvordan kan man sælge en dyr bog som værende næsten ny, hvis man ikke engang har bladret den igennem?
Hvorfor nævner sælgeren at han ikke selv har læst i den? Hvad er grunden til det? Det kommer jo ikke salget ved om han har læst den eller ej.
De to spørgsmål stiller jeg mig selv!

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

50 Senest redigeret af Donald Dof (2008-10-21 19:51:55)

Hans skrev:
AC skrev:

Hvordan kan man sælge en dyr bog som værende næsten ny, hvis man ikke engang har bladret den igennem?
Hvorfor nævner sælgeren at han ikke selv har læst i den? Hvad er grunden til det? Det kommer jo ikke salget ved om han har læst den eller ej.
De to spørgsmål stiller jeg mig selv!

Det han ville sige med han ikke havde læst den var nok, at han således ikke havde lagt mærke til skaden. Han har i øvrigt bogen i sin egen samling så det var en dublet.
Han skrev også at han har fået kontakt til vedkommende der i sin tid solgte ham bogen. Det er jo interessant - måske skal vi igennem en hel kæde for at finde den ægte rygende synder wink