Sv: Brændemærket HEDL - hvor meget kan den være værd?

Spørgsmålet er vel også, om der er "lovet mere end der kunne holdes", jeg mener, uanfægtet god/ond tro, så bør man vel som sælger have luret varen igennem, hvis man skriver at den er som ny. Alternativt må man skrive noget a la "Fremstår flot udaftil. Indhold ukendt, da jeg ikke har åbnet bogen".

Men igen, så kan man også forsvare sælger på samme måde - nemlig når han skriver at han IKKE har læst bogen, så har han på sin vis "garderet sig" mod ting som f. eks. brændemærket der ikke kan ses udefra, da man som køber så skulle tænke "aha, ulæst, så BØR den være intakt indvendig - men ingen ved det". Selvom det er søgt.

Skal man gå helt i yderposition med den efterhånden gennempumpede flue, så er ordlyden jo en vurderingssag; sælger skriver jo ikke AT bogen fremstår som ny, men HVAD HAN ville sige er "som ny", og hans opfattelse af "som ny" kan jo være en anden end f.eks. min. Men igen, den er også søgt, og læner sig op af bevidst snyd.

Anyways, håber du får dine penge retur. (Og derudover undskyld at jeg blander mig i en debat hvor mit fornuftigste synspunkt er baseret på "jeg synes..." - har haft Erhversret engang, men kan intet huske...)

52 Senest redigeret af Donald Dof (2008-10-21 19:56:54)

Zulu skrev:

Skal man gå helt i yderposition med den efterhånden gennempumpede flue, så er ordlyden jo en vurderingssag; sælger skriver jo ikke AT bogen fremstår som ny, men HVAD HAN ville sige er "som ny", og hans opfattelse af "som ny" kan jo være en anden end f.eks. min. Men igen, den er også søgt, og læner sig op af bevidst snyd.

Jeg tror nu absolut ikke der er nogen der mener at en sådan bog er "som ny". Ikke med et sådan handicap.

Zulu skrev:

(Og derudover undskyld at jeg blander mig i en debat hvor mit fornuftigste synspunkt er baseret på "jeg synes..." - har haft Erhversret engang, men kan intet huske...)

Det er da hel fint - Alles meninger er skam velkomne! :-)

Se mine tegninger på www.DofWorks.deviantArt.com

53 Senest redigeret af Hans (2008-10-21 21:30:17)

Donald Dof skrev:
Hans skrev:
AC skrev:

Lige nu kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide om sælger var klar over skaden?

Hvordan kan man sælge en dyr bog som værende næsten ny, hvis man ikke engang har bladret den igennem?
Hvorfor nævner sælgeren at han ikke selv har læst i den? Hvad er grunden til det? Det kommer jo ikke salget ved om han har læst den eller ej.
De to spørgsmål stiller jeg mig selv!

Det han ville sige med han ikke havde læst den var nok, at han således ikke havde lagt mærke til skaden. Han har i øvrigt bogen i sin egen samling så det var en dublet.
Han skrev også at han har fået kontakt til vedkommende der i sin tid solgte ham bogen. Det er jo interessant - måske skal vi igennem en hel kæde for at finde den ægte rygende synder wink

Aha! - Jeg synes stadigt at det er underligt at sælgeren ikke har bladret bogen igennem, for hvordan kan man ellers afgøre om bogen er i flot stand eller ej? Man kan jo ikke udtale sig om en bogs stand ved blot at kigge på omslaget.
Men det er måske bare mig...

I øvrigt synes jeg at det kun er ret og rimeligt at du får portoudgifterne refunderet, uanset hvilke love der gælder eller ikke gælder, da bogen på ingen måde lever op til beskrivelsen.

Ps.: Havde Mads ikke skrevet et indlæg her i dag, eller er det mig som har set forkert?

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Hvis jeg var sælger og var klar over skaden, kunne jeg let regne dette ud:

1) Jeg sælger bogen for 1500 kr. og skriver "jeg vil nærmest kalde den som ny" og "rigtig flot stand". Bogen bliver solgt, og jeg sender den til køber. Ét spørgsmål nager: Hvordan kan køber undgå at opdage brændmærket? Skulle køber slet ikke åbne den bog, han lige har købt???

2) Sælger opdager skaden i den bog, han har købt på et fuldt offentligt forum. Hvordan kan køber undgå at råbe op over skaden på selv samme forum??? Alle har jo kunne følge med i handlen på forummet!

Hvis vi antager, at sælger ikke kendte til skaden, så spørger jeg mig selv om, hvorfor han ikke engang har åbnet den bog, har købt? Nå ja, man behøver da ikke at lægge mærke til skaden ved at bladre lidt i den...  Jo, for Dof skrev, at så snart man åbnede bogen, slog den op på de skadede sider.

HVORDAN KUNNE DET SÅ SKE?

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Solens Søn skrev:

Det eneste der lige giver mening for mig, ville være at han har fået muligheden for at købe den billigt, og så har solgt den videre med det samme bagefter fordi det kunne være nogle hurtigt tjente penge. Og hvorfor så besværre sig med at åbne den?

Venligst
Morten Pedersen

Moggie skrev:
Solens Søn skrev:

Det eneste der lige giver mening for mig, ville være at han har fået muligheden for at købe den billigt, og så har solgt den videre med det samme bagefter fordi det kunne være nogle hurtigt tjente penge. Og hvorfor så besværre sig med at åbne den?

Særlig når det kun var en dublett...

Så han udtalte sig kun om standen på baggrund af et hurtigt kig på for- og bagside. For at beømme standen og overhovet udtale sig om bogen kan har da ikke undgå at bare åbne den. Åbner I andre da ikke bog-dubletter? Jeg har da bladret mine bog-dubletter igennem.

Det eneste der giver mening for mig, ville være Moggies mulighed eller løgn om standen. Og hvorfor lyve om standen, når køber ikke kan undgå at opdage svindlen? Så det må have gået meget stærkt med det videresalg eller også er sælger bare doven.

Den slår ikke op på skaden hver gang, men de fleste gange gør den. Hvis man "Rifler" gennem siderne giver den et tydeligt hak der omkring og det drejer sig om en 8-10 sider, så det er et godt spørgsmål hvordan det kunne undgå at blive opdaget.
Når jeg køber noget elsker jeg at bladre det igennem fra ende til anden. Jeg kigger ALLE sider igennem, også selvom det er en helt ny HOF jeg lige har taget ud af folien. Der er ikke noget bedre end at sidde og se nye serier igennem.

Så fandt jeg en løsning. Jeg synes det ville være træls at betale porto for hans fejl og samtidig være nervøs for, at bogen skulle bortkomme i posten. Jeg får nemlig ingen penge retur før han har bogen.
Jeg fik bogen via en fra området hvor han bor. Hun fik den overrakt personligt og tog den med til mig - Og nu går den retur på samme måde via en klassekammerat! Han får bogen personligt overrakt i aften og så er det ellers spændende om de 1500 atter finder deres plads på min konto eller hvad der sker. *Venter spændt*
Men nu skulle det være i orden.

Godt, at det lykkedes at finde en tilfredsstillende løsning med porto-problemet.

Det var godt, Dof! Så skulle det hele falde på plads...

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Ja, det er en god løsning. Jeg undrer mig dog stadigvæk, som visse andre, over at det kunne gå så stærkt for Zalam, at han ikke ville bladre i bogen. Enten har han fået boget foræret, og ville tjene nogle hurtige skillinger, eller fundet den meget billigt. Køber man en bog, der koster bare en anelse, så bladrer man vel den igennem, og kigger den godt igennem for fejl, inden man forlanger 1500 kr. for en bog, man påstår er fejlfri!

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Han har i øvrigt skrevet at han nu har kontakt til den som solgte ham bogen! Og at han vil returnere den der... Det bliver en hel kæde til sidst. Stakkels bog! "Ingen vil eje mig! :'( " wink

"Brændt bog skyr... ejere?"