Tråd: Er du Rosaist?

ville gerne lige vide hvor mange der er fan af don rosa, så hvis DU er så skriv det lige. wink

Don Rosa sell-out. Sorry :-(

Sv: Er du Rosaist?

Jeg kan godt kalde mig Rosa-fan tror jeg - i og med at jeg har læst alle hans serier siden jeg blev opmærksom på dem - i og med at jeg har været med til at lave et dansk indeks over hans serier - i og med at jeg foreslog ham som æresmedlem i foreningen osv. osv.
At der så vil være Barksister (de puristiske af slagsen) og andre der ikke bryder sig om hans serier kan jeg til tider godt sætte mig ind i. Men de kunne jo så undlade at læse serierne - der er noget for de fleste i ugebladet.

Er forresten glad for at du skriver Rosaist - det tror jeg Rosaister selv kalder sig. Derimod synes jeg rosist virker som en betegnelse brugt af andre?

Er det helt klart også! Har vist så vidt jeg ved læst alt og har alt udgivet på dansk....

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

4 Senest redigeret af Kvist (2005-08-16 08:01:47)

Ja! Jeg er bestemt også Rosa-fan...

rosist? der er ikke engang noget af hans navn med i, ANDSVAGT!. yikes
jeg er selvfølgelig også barksist. big_smile

jeg synes også han er god så tæld bare mig med

jeps jeg var der

det var så 4 ind til videre. smile

Jeg er bestemt ikke enig. Hold mig udenfor. Rosa mangler sjæl og evnen til at formidle følelser, og som fattig kompensation er der en detaljerigdom og en entusiasme, men jeg er mere til de enkle streger...

Og fred være med det. Der skal være noget for os alle sammen. Nyd Rosa men gør ham ikke bedre end han er :-)

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk

Jeg elsker den måde Rosa tegner sine historier på, som AC selv sage på tv. (hvad er det værd) selv om man har læst hans historier flere gange oplever man at se nye detaljer for hver gang man læser den

If empire state building was a school, wich kind of school would it be?
A HIGHSCHOOL!

10 Senest redigeret af benadikt (2005-08-16 19:21:45)

AC skrev:

Jeg kan godt kalde mig Rosa-fan tror jeg

Ja, der findes nok flere grader af "fan". Jeg læste alle hans værker fra Gladstone, og læser ham også nu, når jeg finder en serie med ham.
Jeg husker klart dengang hans første lange historie "The Son of the Sun" blev udgivet i "Uncle $crooge" nr. 219, juli 1987. Jeg var vældig imponeret af tegningerne, det er jeg stadig væk. Jeg var også imponeret af historien, men jeg synes ikke at flertallet af hans senere historier er så velskrevne.
Da "Son of the Sun" udkom, var jeg allerede trådt ind i de voksnes rækker (hvis en tegneseriesamler overhovedet kan kaldes "voksen", jeg var i hvert fald ikke teenager mere). Så sådan RIGTIG Rosa-fan i samme grad som jeg er Barks-fan eller Murry-fan er jeg ikke. Og som hentydet tror jeg det har noget med generationen at gøre, dem før mig sværger til Godtfredson. Jeg kan også godt li' Godtfredson, men minderne om den L-A-N-G-E ventetid på en heeel uge, før jeg kunne læse resten af Murry & Fallberg's spændende historie, gør dem til noget helt særligt. Og jeg kan godt forstå, hvis nogle af jer yngre har det på samme måde med Rosa.
Mens mange andre tegnere har haft en indkøringsperiode, hvor deres tegninger ikke var sådan færdigudviklede, så havde Rosa straks en flot streg. Det skyldtes bl.a. hans tidligere tegneseriearbejder. Måske skyldes det også hans arbejde med tekniske tegninger, han arbejdede i familiens entreprenørvirksomhed.
I danske biografier står ofte, at Rosa er uddannet som civilingeniør. Dette skyldes en fejloversættelse af "Civil Engineering", som betyder "bygningsteknik" på dansk. En dansk civilingeniør har en universitetsuddannelse, der på engelsk hedder "Master of Science in Engineering". Rosa har en uddannelse som "Bachelor of Art in Civil Engineering", hvilket betyder, at han har en kunstnerisk universitetsuddannelse indenfor bygningsteknik. Det nærmeste vi kommer det på dansk er nok "arkitekt".

Gyro skrev:

Jeg elsker den måde Rosa tegner sine historier på....Selv om man har læst hans historier flere gange oplever man at se nye detaljer for hver gang man læser den

Ja, han er en af de bedste Disney-tegnere og tegnere overhovedet, især vedrørende detaljer.
(Men Barks' tegninger er SJOVERE, synes jeg).

AC skrev:

At der så vil være Barksister (de puristiske af slagsen) og andre der ikke bryder sig om hans serier kan jeg til tider godt sætte mig ind i.

Ja, jeg kan også sætte mig ind i, at nogle Barksister ikke kan lide Rosas historier, efter at han begyndte at genfortælle Barks' historier. På den anden side skal og må disse mennesker forstå, at der er en hel masse andre læsere, der godt kan li' Rosas historier.

AC skrev:

Men de kunne jo så undlade at læse serierne - der er noget for de fleste i ugebladet.

Netop. Og Barksister er nok ikke ugebladets største kundekreds. Barks' historier findes jo i så mange andre publikationer, og nu kommer så CBSV.
Iøvrigt er det en god ide, at Rosas værker udgives samlet i Hall of Fame. Jeg ville ønske, at nogle flere af de bedre skabere blev bedre repræsenteret i serien.
Udgivelserne afhænger af salgstallene, så I må gerne reklamere lidt for Hall of Fame, så serien får et langt liv!

Berti Stravonsky skrev:

... Rosa mangler sjæl og evnen til at formidle følelser, og som fattig kompensation er der en detaljerigdom og en entusiasme, men jeg er mere til de enkle streger...
Og fred være med det. Der skal være noget for os alle sammen. Nyd Rosa men gør ham ikke bedre end han er :-)

Ja, der er lige som mere SJÆL i Barks' enkle tegninger.

jeg enig i at barks generalt laver det sjovere, men når rosa gør sig umage kan han virkelig få liv i det.

13 Senest redigeret af AC (2005-08-16 20:40:39)

tegningerne ja - der er Barks bedst - men som sagt detaljerne hos Rosa - i hele hans tid - Barks havde en periode hvor han er på højde detaljemæssigt - men så kom det dårlige papir.
Der er forskel på de to fortællere - og på de andre. det er netop godt der er så meget at vælge imellem, synes jeg.
Det var også derfor man næsten kunne høre jeg trak i land da jeg i første omgang nærmest udråbte Don til arvtageren som en evigt gyldig sandhed. Han er bare min personlige nr. 2 - and he knows it.

Nu er vi forresten enige om at en snak som her om tegnere ikke må spitte foreningen i fraktioner, ikke også? Underafdelinger kunne engang komme på tale - f.eks. kunne jeg se en kommende københavnsk afdeling engang - men det skal være på de interesseredes eget initiativ - men ingen splittelser tak :-)

Jeg er 100% fan af Don Rosa.
Det skete (så vidt jeg husker) efter jeg læste "Her er dit liv, Joakim".

Hans tegninger og detaljegrad er helt fænomenalt.

Med fare for at støde nogen, vil jeg mene, han er en 100% værdig efterfølger af Carl Barks.

Rart med denne hjemmeside - fandt den da jeg søgte på Carl Barks samlede værker (som jeg modtog første boks af i mandags).

Keep up the good work!

D.U.C.K.

15

Vi har ret til vore meninger - men 100 % ved jeg ikke - der er flere andre der kan gøre krav på noget af posten som arvtager.

Godt du fandt siden - du er naturligvis også velkommen som medlem i foreningen, hvis du har lyst!

ja, det er jo ikke dyrt! men jeg tror man ville blive lidt træt af alle de detaljer hvis hans historier var med i alle blade. :-)

Jeg er så meget Rosa fan at jeg ser ham fuldt ud som Barks' lige(m)and, selv om jeg ikke er glad for at sammenligne to så forskellige tegnere. Så i stedet for at kalde mig selv rosist eller barksist, kalder jeg mig for det jeg er, nemlig DONALDIST!!

Berti hvor fik du det med ikke at formilde følelser. Jeg har både med "A letter from home", og 11. kapitel i HEDL, været ved at græd over de smukke og sørgelige repliker og billeder, og indlevelse fra læseren må vel betyde at følelserne er vel formidlet.

18

Nu kan det jo ikke være alle her der har læst alle Rosas serier - måske er det derfor Berti ikke har lagt mærke til det jeg i hvert fald ser som Don's evne til at formidle følelser. ?
Det kommer også an på hvad man lægger i ordet følelser. Jeg vil vove den påstand at jeg har snødtet over serier af Korhonen, Rosa og Scarpa -kan ikke umiddelbart huske det mht. Barks. Der kan være serier jeg ikke har fået læst grundigt nok.

Jeg er Rosa fan. Men jeg er først og fremmest Barks fan! Barks er "Gud" og vil aldrig få en lige mand i mine øjne. På samme måde som man heller ikke kan tale om en efterfølger til Picasso eller Leonardo da Vinci etc. Rosa er jo en Barks fan, der så selv er begyndt at lave ande serier.
Han ved godt at han ikke er på højde med sit forebillede, men derfor laver han jo gode historier alligevel!

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

enig.

Nemlig!

Jeg er klart Don Rosa fan. Jeg er vokset op med hans historier og for mig at se er der ingen som ham der kan sætte gang i min fantasi og fasination over Joakim Von And og den efterhånden super gode historie der er bygget op omkring ham. Når jeg læser hans serier er jeg ikke i kontakt med resten af verden...

Dertil er han også rigtig sjov - på en meget europæisk måde.

mvh
Duckburg

Time is money...

Duckburg skrev:

Når jeg læser hans serier er jeg ikke i kontakt med resten af verden...

100% enig - især "Her er dit liv, Joakim" .. den trak fuldstændig fødderne væk under mig.

D.U.C.K.

MMO skrev:

især "Her er dit liv, Joakim" .. den trak fuldstændig fødderne væk under mig.

samme her! big_smile

nu tæller jeg det til 10 rosaister, er der virkelig ikke flere?