Sv: Er du Rosaist?

Tæl mig med.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

27 Senest redigeret af A. And (2005-08-22 13:14:27)

godt, så er det : 11! big_smile men der skulle da gerne være flere endnu.

Don Rosa sell-out. Sorry :-(

28

Jo, garanteret - men af forummedlemmer der har læst tråden og erklærer sig som deciderede rosaister er der altså 10. Det er sikkert en god del. Desuden er der Rosa-læsere jeg kender der ikke ser ud til at have kigget forbi tråden, så :-)

Har læst tråden, er ikke specielt stor fan af manden.

A. And skrev:

godt, så er det : 11! big_smile men der skulle da gerne være flere endnu.

Jeg anser også mig selv for fan af Don Rosa.
Jeg synes nu ikke så meget om at sammenligne Barks' og Rosas historier (jo sammenligning er OK, men jeg synes ikke at der er idé i at snakke om hvem der bedst til at lave tegneserier), da det efter min mening ikke er de samme elementer, der udmærker dem. Det er jo nærmest ikke engang de samme personer, der optræder i historierne; I Barks' univers er personernes identitet vel egentligt bare en rød tråd, som han så byggede op omkring, så personlighederne passede til det aktuelle plot. Rosa derimod har jo bogstaveligt talt kortlagt alle ændernes liv og leven, og han viger sjældent fra de fakta, som han én gang har slået fast som værende endegyldige.

Forfattermæssigt har Barks vel været smartest, for han havde muligheden for at lade ænderne opleve alle forskellige menneskers problemstillinger, mens Rosa scorer sine point ved at give læseren den glæde det hos mange læsere er, at kende persongalleriet helt ind til andeknoglen.

Generelt er det også min opfattelse, at Barks' ænder er mere simple (og måske endda til tider naive), hvor Rosa har gjort dem langt mere lig virkelighedens mennesker, og det er vel to vidt forskellige evner, der skal til for at kunne producere gode historier på de to vidt forskellige måder!(?) De har begge klaret det fantastisk, synes jeg.

Jeg er ikke enig i, at Rosa ikke kan udtrykke følelser gennem panelerne. "Hearts of the Yukon" er bare ét eksempel på en historie, der kan få en blødsøden læser til at tude. Men indrømmet: Det er på en anden måde end Barks gjorde det. Igen hér synes jeg ikke at der er idé i at sige, hvem af de to der er bedst. De er hver i ser bedst på deres egen måde.

(Og så kommer lige et lille surt opstød, rettet mod ganske få, heldigvis, mennesker:)
Jeg er i øvrigt træt af at høre folk rakke ned på Don Rosa, fordi han "ikke er som Barks". Mig bekendt er det endnu ikke vedtaget ved lov, at man skal læse Don Rosas historier, så man har altså stadig muligheden for at holde sig fra dem. Og ligeledes er jeg træt af at høre folk kritisere Don Rosas fans for at sætte Don Rosa på en pedistal. Det er en af de få rettigheder man har som fan: At sætte sit idol på en pedistal. Og så længe, at Rosas fans ikke kritiserer Barks (det er mig bekendt yderst sjældent at sådanne dumheder foregår), så har jeg svært ved at se grunden til at VISSE (læs: langt fra alle) småsure Barksfans hidser sig op og går til angreb. Det virker for mig, som om at "vi unge Rosafans" skal belæres lidt om hvad en god tegneserie er! Undskylde mig, altså, men ét af de emner jeg er ekspert i, er hvad jeg godt kan lide!

Jeg læser jævnligt både Barks og Rosa, og jeg morer mig ligemeget uanset forfatteren.

/Asger

En til fan her! Min favorit er the Life and times of Scrooge Mcduck (alle historierne som helhed). smile

Godt bidrag fra Asger. Velskrevet og velgennemtænkt og jeg er meget enig flere steder. Det er populistisk og ikke meningsdannende at lave konkurrencer, afstemninger og andet gejl, og bortset fra den almindelige lir gi'r sådanne ting intet. Barks eller Rosa? Ligegyldigt. Fuldstændigt. Smag og behag er som nat og dag. Sådan er det og fred hermed. God vind til alle, og det ligegyldigt om man er til Barks, Marx eller Rosa.

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk

Må også melde mig på banen som Rosaist..
Selvom jeg har stor respekt for ændernes fader, Carl Barks, så står Don Rosa nærmere mit hjerte.. Elsker hans sans for historiens gang og for hele tiden at holde styr på såvel virkelige som barksistiske kendsgerninger..

Favoritværkerne må være:

- Her er dit liv, Joakim
- Columbuskortene
- Solens søn
- Gensyn med fortiden

Mississippi er så mudret, at bønderne klager over, at den er for tyk til at drikke, men for tynd til at pløje!

Jeg er helt bestemt Rosaist - Har HEDL på både dansk og amerikansk, og det er en helt fantastisk historie! Jeg kan godt lide den måde alle hans historier hænger sammen, og at der ligger så meget research i dem.

Jeg kan aldrig blive træt af at lede efter vanvittige detaljer og D.U.C.K's, et ganske undeholdende foretagende hvis man keder sig (Og også hvis man ikke gør smile )

Jeg vil nok stadig betragte Barks som den allerbedste, da han opfandt en stor del af ande-universet og, men Don Rosa er bestemt en af de bedre tegnere/forfattere, efter min mening. De kan ikke rigtig sammenlignes, da deres tegne/fortælle-stil er så forskellig, men de er gode på hver sin måde.

Jeg får stadig tårer i øjnene af at læse den sidste del af "Tempelriddernes Skat", den og så "En ganske særlig overraskelske", "I drømmeland" & HEDL må helt klart siges at være mine favoritter.

"Although I can't imagine tourists flocking to a place called... Mallard. So perhaps we will just remember you when we look upon the stars."

Asger Brix Jensen skrev:

er i øvrigt træt af at høre folk rakke ned på Don Rosa, fordi han "ikke er som Barks". Mig bekendt er det endnu ikke vedtaget ved lov, at man skal læse Don Rosas historier, så man har altså stadig muligheden for at holde sig fra dem. Og ligeledes er jeg træt af at høre folk kritisere Don Rosas fans for at sætte Don Rosa på en pedistal. Det er en af de få rettigheder man har som fan: At sætte sit idol på en pedistal. Og så længe, at Rosas fans ikke kritiserer Barks (det er mig bekendt yderst sjældent at sådanne dumheder foregår), så har jeg svært ved at se grunden til at VISSE (læs: langt fra alle) småsure Barksfans hidser sig op og går til angreb. Det virker for mig, som om at "vi unge Rosafans" skal belæres lidt om hvad en god tegneserie er! Undskylde mig, altså, men ét af de emner jeg er ekspert i, er hvad jeg godt kan lide!

Jeg læser jævnligt både Barks og Rosa, og jeg morer mig ligemeget uanset forfatteren.

jeg er FULDSTÆNDIG! enig i med alt hvad du skriver. big_smile jeg er bare ikke lige så god som dig til at udtrykke mig på et tastatur. smile

Enig og har vist også tidligere nævnt at de to ikke bør sammenlignes.

Må også helt klart betegne mig selv som Rosaist!
Den evne han har til at få, (for mit vedkommende) mig, til at bryde ud i grin over de ansigtsudtryk han kan sætte på ænderne, har jeg ikke været ude for med nogle tegnere før.
At man kan have sådan en fantasi og øje for detaljer, sunes jeg er imponerende.

Jeg vil dog godt tilslutte mig flertallet, mht at Carl Barks er Mesteren.

Men efter min mening har han fået den mest uovertruffene 'arvtager!

Vil lige benytte lejligheden til at sige, at jeg glæder mig til at være en del af denne forening.
Nu da jeg endelig har fået taget mig sammen til at melde mig ind.

Go' weekend

Michael...

Jeg er også Don Rosa fan - eller Rosaist som noen kaller det. For meg er Don Rosa mannen som revitaliserte min interesse for Donald tidlig på 1990-tallet.

Ellers er det svært hyggelig å se at den gamle D.U.C.K.hunter Asger Brix Jensen nå har kommet med i forumet her. Hva har du holdt på med siden sist vi hadde litt kontakt på slutten av 1990-tallet? Jeg husker fremdeles godt dine web-sider: "The Don Rosa World".

Jeg håper at AC og Thomas tar kontakt slik at du også kan bli med i DDF(r).

sigvald skrev:

Ellers er det svært hyggelig å se at den gamle D.U.C.K.hunter Asger Brix Jensen nå har kommet med i forumet her. Hva har du holdt på med siden sist vi hadde litt kontakt på slutten av 1990-tallet? Jeg husker fremdeles godt dine web-sider: "The Don Rosa World".

I lige måde, Sigvald. Jo kort fortalt blev jeg student og begyndte at læse matematik på Københavns Universitet. Det gør jeg stadig, og det tager nok nogle år endnu, før jeg er færdig.
Mit arbejde med hjemmesiderne stoppede som følge af, at jeg flyttede hjemmefra til en lejlighed uden internet (det er kommet siden), og fordi jeg fik mere travlt med skolearbejdet (og så har jeg nok også været for doven til at vedligeholde i slutningen, hvilket kunne tyde på, at jeg var blevet træt af det?). Det er da rart, at siderne stadig kan huskes - jeg stødte faktisk på DDF(R) fordi jeg en dag på arbejdet i kedsomhed søgte efter mit eget navn i Google, og frem kom bl.a. et indlæg, hvor du nævner mit navn.

/Asger

Asger Brix Jensen skrev:

I lige måde, Sigvald. Jo kort fortalt blev jeg student og begyndte at læse matematik på Københavns Universitet. Det gør jeg stadig, og det tager nok nogle år endnu, før jeg er færdig.
Mit arbejde med hjemmesiderne stoppede som følge af, at jeg flyttede hjemmefra til en lejlighed uden internet (det er kommet siden), og fordi jeg fik mere travlt med skolearbejdet (og så har jeg nok også været for doven til at vedligeholde i slutningen, hvilket kunne tyde på, at jeg var blevet træt af det?). Det er da rart, at siderne stadig kan huskes - jeg stødte faktisk på DDF(R) fordi jeg en dag på arbejdet i kedsomhed søgte efter mit eget navn i Google, og frem kom bl.a. et indlæg, hvor du nævner mit navn.

/Asger

Ja, du har aldri vært glemt!

Det er forøvrig fremdeles mye å ta tak i når det gjelder å få til en fullgod Rosa-cover oversikt på D.U.C.K.hunt - dersom du kan tenke deg å starte opp igjen med det, evt. i samarbeid med meg, AC og Thomas - så vil vi bare være kjempeglade for det smile

sigvald skrev:

dersom du kan tenke deg å starte opp igjen med det, evt. i samarbeid med meg, AC og Thomas

Uha, inden du lover mig væk til en hel masse, må jeg nok hellere lige bemærke, at jeg synes, jeg allerede har ild i rigeligt mange anderelaterede projekter for tiden, i forhold til hvad (fri-)tiden tillader smile

There is the theory of the mobius, a twist in the fabric of space where time becomes a loop.

sigvald skrev:

Det er forøvrig fremdeles mye å ta tak i når det gjelder å få til en fullgod Rosa-cover oversikt på D.U.C.K.hunt - dersom du kan tenke deg å starte opp igjen med det, evt. i samarbeid med meg, AC og Thomas - så vil vi bare være kjempeglade for det smile

Jeg husker D.U.C.K.hunt som meget arbejde dengang, på trods af, at vi var væsentlig flere end 3 om det, og med mindre fritid i dag end dengang, vil det nok være for meget for mig lige p.t. Det skal nok være en mindre rolle, jeg skal spille, hvis jeg skal være ande-aktiv igen. Men tak for tilbuddet.

/Asger

Tilslutter mig flokken af ivrige og svorne Rosaister! Don Rosa har ingen ligemand ifølge min mening. Selvom der er nok så mange andre AA-tegnere som oså er superdygtige og laver fantastiske serier, så er der bare ikke noget som at tage på eventyr med Don Rosa, Onkel Joakim og alle de andre..

*Nanna

Rosaist eller ikke rosaist, nu kan du i hvert fald læse historien om Don Rosa og den danske Orla-pris på Seriejournalen.dk.
Læs det her: http://www.seriejournalen.dk/sj_indhold … mp;ID=2161

Mvh. Ole.

Og det må jeg sige er et godt arbejde du har lagt i denne artikel/interview. Godt arbejde OD, det skal du virkelig have ros for.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Nu rødmer HillBilly-en her. Vi ses i Ridehuset den 17.!

er der flere Rosaister?

Jepps! Selvom jeg synes Barks er den beste tegner/forfatteren noen gang, så er Don Rosa utrolig god han også:-)

Genaral med blant annet hederstitlene   (1)T.H.O.M.A.S.   og    (2)T.R.O.P.P.S.J.E.F.
(1)Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

(2)Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk

Og Mig! Synes helt klart at han er blandt de bedste tegnere i Ands minde...
Personligt kan jeg bedre lide hans hans historie end Barks. Især tegningerne. Selvom jeg bestemt også vil mene at Barks har lavet meget godt!!!
Og har min egen (unikke :-D) indbundne Rosasamling stående hjemme på reolen...

ROAR!!!!

Andrej skrev:

Og Mig! Synes helt klart at han er blandt de bedste tegnere i Ands minde...
Personligt kan jeg bedre lide hans hans historie end Barks. Især tegningerne. Selvom jeg bestemt også vil mene at Barks har lavet meget godt!!!
Og har min egen (unikke :-D) indbundne Rosasamling stående hjemme på reolen...

kunne ikke udtrykke det bedre selv!! :-)