Sv: Er du Rosaist?

Andrej skrev:

...Og har min egen (unikke :-D) indbundne Rosasamling stående hjemme på reolen...

Det kunne være interessant at få mere at vide om din indbundne samling. Hvordan har du fået den lavet, har du nogle billeder, osv.
Jeg har selv overvejet at indbinde tegneserier, men er aldrig kommet så langt at jeg har fået det gjort.

Jeg har læst mange af Rosas ting, både på originalsproget og på dansk. Der er mange sjove gags og små referencer til især Barks, men jeg kan ikke identificere mig med hans ænder. Måske bliver det for udspekuleret til mig af og til.

Kan man være 45,87% tilhænger?

"Why trust people who sell you a pill that promises immortality? It would have taken eternity to test it anyway." (Albert Einstein)

benadikt skrev:
Andrej skrev:

...Og har min egen (unikke :-D) indbundne Rosasamling stående hjemme på reolen...

Det kunne være interessant at få mere at vide om din indbundne samling. Hvordan har du fået den lavet, har du nogle billeder, osv.
Jeg har selv overvejet at indbinde tegneserier, men er aldrig kommet så langt at jeg har fået det gjort.

Fik et gjort hos en privat bogbinder.. som jeg kendte, hvilket også gjorde det en smule billigere... Men kunne måske godt finde på at lave en tråd.. men har bare haft meget om ørene den sidtse tid :-D

ROAR!!!!

54 Senest redigeret af anden (2005-11-11 15:40:21)

jeg elsker don rosas detaljer og små side sidehistorier....jeg ser på mig selv som rosa OG barks fan....:)=)

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

55 Senest redigeret af DonaldDuck (2005-11-11 21:13:20)

Jeg har ikke lest alle Don sine historier, men jeg kaller meg for Don fan likevel!
Elsker historiene hans... Og som tidligere nevnt her i forumet, er han veldig detaljrik.
Og den måten han tegner på, er umulig å ta feil av.
Don Rosa er helt klar min favoritt. smile wink (Men Barks kommer på en sterk andre plass)

DonaldDuck skrev:

...Don Rosa er helt klar min favoritt. Men Barks kommer på en sterk andre plass.

Jeg regner mig selv som Rosa-ist. Men på siden af Barks er der INGEN tegneserieskaber, der kommer, endsige over.
Rosa brygger videre på det univers, som Barks skabte. Og jeg er enig at han gør det VÆLDIG godt. Og mere særpræget og originalt end nogen af de andre nulevende Disney-tegnere.

A. And skrev:
Andrej skrev:

Og Mig! Synes helt klart at han er blandt de bedste tegnere i Ands minde...
Personligt kan jeg bedre lide hans hans historie end Barks. Især tegningerne. Selvom jeg bestemt også vil mene at Barks har lavet meget godt!!!
Og har min egen (unikke :-D) indbundne Rosasamling stående hjemme på reolen...

kunne ikke udtrykke det bedre selv!! :-)

Heller ikke her..

benadikt skrev:
DonaldDuck skrev:

...Don Rosa er helt klar min favoritt. Men Barks kommer på en sterk andre plass.

Jeg regner mig selv som Rosa-ist. Men på siden af Barks er der INGEN tegneserieskaber, der kommer, endsige over.
Rosa brygger videre på det univers, som Barks skabte. Og jeg er enig at han gør det VÆLDIG godt. Og mere særpræget og originalt end nogen af de andre nulevende Disney-tegnere.

Jeg synes i går for meget op i at Don ''brygger videre'' på barks univers!! øhh... OG!!?

Don Rosa sell-out. Sorry :-(

59 Senest redigeret af Arn (2006-05-10 04:36:30)

Don Rosa laver geniale historier og gags, og I kan roligt regne mig med på rosaist-listen. Men (det klassiske men): Hvis Barks ikke havde skabt det Andeby-univers, som vi kender og elsker, ville Don Rosa heller ikke kunne skabe sine historier (der ville faktisk være ret mange, som ikke kunne skabe deres historier). Ret mig hvis jeg tager fejl, men Don har vel stort set kun skabt mestertyven Arpin Lusene, resten er lånt fra Barks. Så umiddelbart ville jeg mene, at Don Rosa er den klart bedste historieskaber, men Barks er klart bedst til at skabe og "forme" figurene.

Advarsel: Manden er sarkastisk!

det kan du have ret i, men det spiller i princippet ingen rolle overhovedet! (?)

Bare vi synes de er gode.. smile Og det kan jeg se, vi alle er enige i...

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

62 Senest redigeret af Arpin Lusene (2006-05-10 07:17:15)

Arn skrev:

Ret mig hvis jeg tager fejl, men Don har vel stort set kun skabt mestertyven Arpin Lusene, resten er lånt fra Barks.

Nu er Arpin Lusene figuren, jo faktisk også lånt fra andre. Arsene Lupin stammer faktisk fra bøger fra 1907-1930'erne så vidt jeg husker, og han minder pænt meget om 'Rosa's figur. Men den side af ham der er den sorte ridder, er selvfølgelig lånt fra hans egen Pertwillaby Papers serie.

Ce soir.. en garde!

Ja, nu kan jeg ikke holde mig tilbage mere... Berti har sikkert undret sig i lang tid ?

A. And skrev:

Jeg synes i går for meget op i at Don ''brygger videre'' på barks univers!! øhh... OG!!?

Klart det er noget vi går op i. Barks skabte dette univers, og Rosa's byggen videre på dette er ødelæggende !!

-

0% Rosa fan herfra. Jeg tror egentlig de fleste Rosa fans er ganske unge, som ikke går meget op i hvor tingene kommer fra, og hvad meningen oprindeligt har været med det der var skabt.

Jer, der har "meldt" jer selv som Rosa fans, hvad er jeres alder ?

Det nemmeste i verden er at lave historier, udfra allerede kendte personer (ænder etc.), som man ved hvordan skal reagere i givne situationer.....

Med fx. stamtræet (imod Barks' ånd) låser han sig selv mere fast end godt er!!

Rosa har et MINIMALT tegne/historie talent, og kommer aldrig på højde med Barks. At han skulle være klart den bedste historieskaber (over Barks) er jo rent til grin.

Fint med indbunde Rosa historier, jeg ville vælge at binde hele vejen rundt, så de ikke kan åbnes mere smile

www.carlbarks.ws
www.carlbarks.biz - Carl Barks ting til salg (ikke opdateret; mail mig for lithoer)
www.carlbarks.eu - Intet endnu, men bliver nok "Collection Showcase"

Alex Nielsen skrev:

Klart det er noget vi går op i. Barks skabte dette univers, og Rosa's byggen videre på dette er ødelæggende !!

Det er jo det evindelige "argument". Jeg er selv stor Barks-fan, men jeg kan absolut ikke se, hvorfor en andens historier kan være ødelæggende for Barks' historier -- for det er vel det, du mener? Når du læser Barks' historier, så lad dog være med at tænke på, at andre meget senere har lavet efterfølgere til dem.

Hvis du blot mener, at det er ødelæggende for Rosas egne historier, så er der vel ikke andet at sige end: Så lad dog være med at læse dem smile

Og jo, jeg synes også, at der er mange af Rosas opfølgere til Barks-historier, der sagtens kunne være undværet, men ingen Rosa-historie har ændret så meget som en tøddel på min opfattelse af Barks' historier, for jeg ved, at de er skrevet meget senere og derfor ingen indflydelse kan have haft.

Alex Nielsen skrev:

Det nemmeste i verden er at lave historier, udfra allerede kendte personer (ænder etc.), som man ved hvordan skal reagere i givne situationer.....

Ja. Men du vil måske hellere have, at hver eneste af dagens Disney-historie-skabere skal genopfinde universet til deres egen stil? Det bliver da en rodebutik uden lige. Javist, Barks opfandt mange af figurerne og ændrede på personligheden på andre, så de blev, som vi kender dem i dag, men han var også "The Duck Man". Det kan du ikke forlange, at alle andre også er.

Alex Nielsen skrev:

Med fx. stamtræet (imod Barks' ånd) låser han sig selv mere fast end godt er!!

Det er muligt, at han låser sig selv (for meget) fast, ja. Men hvad kommer det Barks' historier ved? De er skrevet for længe siden og udgivet mange gange, og dem kan der ikke ændres ved.

At Rosa laver et stamtræ er vel fordi, manden godt kan lide at sætte ting i skema, så han har noget, han selv kan forholde sig til, når han laver historier. Vi må gå ud fra, at det er sådan han godt kan lide at arbejde. Men det tvinger på ingen måde andre til at følge hans eksempel. Og det er heller ikke Rosas intention (det kan du få fra hestens egen mund flere gange i DCML-arkiverne). Og vi har da set masser af eksempler på, at senere forfattere ikke følger Rosas stamtræ og så videre (nogle stykker af dem nævnes i forbindelse med Sigvalds artikelserie om "Andebys historie" i Rappet).

Og at Rosa også nogle gange går imod facts fra Barks-historier, er da ikke noget nyt. Det er han ikke ligefrem ene om. Se fx bare Asger Pedersens artikel fra Rappet 6+7.

Alex Nielsen skrev:

Rosa har et MINIMALT tegne/historie talent, og kommer aldrig på højde med Barks. At han skulle være klart den bedste historieskaber (over Barks) er jo rent til grin.

Jeg er enig i, at de fleste Barks-historier er de fleste Rosa-historier klart overlegne. Men der føres nogle gange også urimelige argumenter fra Barks-puristerne, når de skal nedgøre Rosa.

There is the theory of the mobius, a twist in the fabric of space where time becomes a loop.

65

Alex, Hvordan kan Stamtræet være imod Barks ånd, når det er baseret på Barks' oprindelige sktiser af et træ - ganske vist med langt færre figurer og kun til privat brug, men det findes dog offentliggjort i flere versioner? Jeg ved godt Barks på et tidspunkt sagde at Anders kom ud af et æg nogen købte hos købmanden, men det må have været for at være morsom - han hvade jo selv tænkt på hvordan slægtskabsforholdene var.

Du spørger til Rosa-fansenes alder? Du kan lige så nemt spørge til foreningens medlemmers alder - de spænder fra børn til pensionister - jeg kender Rosa-fans på 16, 26 og 45 - det har intet med alder at gøre.
Nej, Rosa er ikke uddannet tegner og visse perioder af hans serier kan man godt sætte fingre på hans tegninger af ænder - men hvad med fortælleglæden - historierne - detaljerne?

Undskyld, men det med at binde hele vejen rundt om Rosa-bøgerne så de ikke kan åbnes mere - det er enten meget morsomt sagt eller under lavmålet!

Indbindingen var nu blot en morsomhed...

Barks havde godt nok skitser til stamtræ til privat brug - sikkert brugt som "arbejdsarkiv", aldrig ment til offentliggørelse. Jeg ved han havde flere forskellige ting hjemme, som han havde lavet, han hellere ville destruere, end at lade andre se dem (ved dog ikke konkret om det er tilfældet med stamtræet), men han var imod et detaljeret/præcist stamtræ blev kendt, så med Rosa's måde bare at "køre på" går han i min verden langt over stregen af respekt, han burde have for Barks.

Klart, der er andre tegnere end Barks, men jeg ser fx. ikke de italienske tegnere/historieskrivere føre sig frem på samme måde som Rosa. Der er bestemt forskel på hvordan man gør tingene, og bare tager kredit!!

www.carlbarks.ws
www.carlbarks.biz - Carl Barks ting til salg (ikke opdateret; mail mig for lithoer)
www.carlbarks.eu - Intet endnu, men bliver nok "Collection Showcase"

67 Senest redigeret af A. And (2006-05-12 22:25:49)

ØHH!! Alex: Er de italienske tegnere, bedre tegnere end Rosa? Fører Don sig ligefrem frem?
Hvad ved du om hvad Barks' ånd er og ikke er??? Er han gud? Skal alle gøre ligesom ham?? Du får det til at lyde som om, at hvis man ikke gør alting som Barks, så er man jordens dummeste s**n!! mad
At du ikke kan lide Rosas stil, tegninger m.m. betyder ikke, at du skal nedgøre ham, så vi andre nærmest får dårlig samvittighed over at offentliggøre, at vi kan lide ham!!!
øhh.... Kredit? Desuden, hvis Barks' hellere ville destruere nogle af sine ting end at offentliggøre dem, ville han så overhovedet lave dem?? Ville han tage den risiko? Og hvis han har lavet det, er hans idé vel netop den samme, og hans historier bygget over samme idé, uanset at han ikke ønskede det offentligtgjort. Er overhovedet ikke ekspert eller noget i Barks, men jeg tror næppe, at han ville tage den risiko...! Hvilken ''respekt er det lige man skal have for barks??

Og at du også siger (sådan som jeg forstår det) at hvis man kan lide Don Rosa, så er man barnlig?? Hvad bilder du dig ind?? Tror du, at du er kongen (eller for den sags skyld dronningen) af Saba, eller hva'???? mad

Og jeg tror, at jeg taler på alle os, der kan lide Don Rosas arbejde, vegne at du har fornærmet os groft!!!

(ikke) MVH

peter

68 Senest redigeret af A. And (2006-05-12 22:26:47)

Tilføjelse: Hvor gammel er du da?? Efter dine indlæg at dømme, bør du være... hmm... lad os sige 2-4 år?? Fuldstændig uden hjerne og omtanke!

endnu en tilføjelse:

Alex Nielsen skrev:
A. And skrev:

Skal alt da være det samme for evigt??

Alex Nielsen skrev:

... Jeg tror egentlig de fleste Rosa fans er ganske unge, som ikke går meget op i hvor tingene kommer fra...

De der sætter Rosa højere end Barks er nok ganske unge læsere, der ikke rigtig kender Barks.
Men vi er også nogle voksne personer (jeg er 47 år), der godt kan lide Rosas historier, selv om de langt fra kommer på højde med Barks.

Alex Nielsen skrev:

...Med fx. stamtræet (imod Barks' ånd) låser han sig selv mere fast end godt er!!...

Men der kommer jo ikke flere historier fra Barks selv. Så jeg ved ikke om det gør så meget, at Rosa bruger et stamtræ. Man skal bare ikke forledes til at tro, at det passer sammen med alle Barks historier.

Alex Nielsen skrev:

...Rosa har et MINIMALT tegne/historie talent,...

Her er vi ikke enige. Jeg synes han skriver rimelig gode historier, men det bedste jeg kan lide er hans tegnestil. Ganske særpræget, og derfor er der så også nogle, der ikke kan lide den.

Alex Nielsen skrev:

...og kommer aldrig på højde med Barks. At han skulle være klart den bedste historieskaber (over Barks) er jo rent til grin.

Helt enig. Men som sagt, jeg tror denne påstand kommer fra unge læsere, der ikke kender Barks godt nok.

A. And skrev:

Tilføjelse: Hvor gammel er du da?? Efter dine indlæg at dømme, bør du være... hmm... lad os sige 2-4 år?? Fuldstændig uden hjerne og omtanke!

Kan man ikke have forskellige meninger uden at skrive sådan noget? Hvem tror du lyder mest troværdig af jer to efter dette indlæg?

Hed debat... Kunne vi ikke skrue lidt ned for #¤%"& ordene? Alle de "små" Rosa læsere må ikke lære sådan nogle ord.. Men rigtig godt come back fra A. And, bare pas på det ikke kommer til at lyde, som om vi Rosa fans ikke kan lide Barks.

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

72 Senest redigeret af A. And (2006-05-13 09:19:20)

Jeg kan såmænd godt lide Barks! jeg (tror ihvertfald) ikke at jeg nogensinde har nævnt - med et eneste ord - at jeg ikke bryder mig om Barks!

Og at i tror, at vi der bedre kan lide Rosa end Barks er specielt unge
- fordi vi ikke kender ham særlig godt - er jo fuldstændig syndsygt!!! mad

Det vil jo svare til, at man skulle være specielt ung fordi man bedre kan lide en BMW 540 end en Ford T. Ford T var jo hyper moderne dengang, men det er altså fortid. Vi er nogle der følger udviklingen... og er glade for den.

Jeg er bedøvende ligeglad med om A kan lide fisk eller B kan lide kød. Det rager mig en papand. Smag og behag er forskellig og godt for det.

Det tjener som følge heraf ingen mening at kåre den ene frem for den anden, eller ligefrem at indlede dybtfølte skænderier eller rabiate meningsudvekslinger.

Jeg mener, at "Her er dit liv, Joakim" er et flot og imponerende værk, og som fortjent står som en milepæl i mit andeunivers. Samtidig rummer den også det diametralt modsatte, en bundskaber i mit samme univers.

Bag dette gemmer sig følgende:

Den detaljerigdom i tegningerne, og den ilhu hvormed Roas har søgt at forklare dit og dat, at få enderne til at mødes så at sige, er for mig intet mindre end en katastrofe.

Fordi den mystik og de drømme, tanker og ideer jeg dermed havde, får et liv, og kun ét, nemlig Rosas. Og det synes jeg er synd, for Rosa fratager mig evnen og retten til selv at danne mig mine tanker og billeder.

Jeg mener simpelthen at Rosa forklarer Anders And og alle de øvrige ihjel.

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk

74 Senest redigeret af AC (2006-05-13 10:39:29)

Efter det der gemte sig må jeg sige til dig, Berti - at det jo er heldigt at Rosa er så forholdsmæssigt nemt at undgå så. Der udkommer meget få serier af ham i disse år (i ugebladet altså) - langt færre end der udkommer af den skaber jeg også selv sætter højest, Barks.
Rosa ødelægger ikke noget for mig, men hvis han gør det for dig, så er det jo kun at undlade at læse hans serier og glemme alt om ham.

Jeg er Rosaist, ja, og jeg sætter Rosa som nr. 2 blandt mine favoritter - som forfatter og tegner. Jeg har lært mig selv at genkende hans streg tilbage i de år, hvor der ikke stod hvem der lavede tingene.
Rosa er ikke nogen profet - han er en god forfatter og en ganske middelmådig tegner, men han har 2. pladsen på mit parnas.
Ang. Barks vil jeg sige som Benadikt - ingen over og ingen ved siden af.

"Den detaljerigdom i tegningerne, og den ilhu hvormed Roas har søgt at forklare dit og dat, at få enderne til at mødes så at sige, er for mig intet mindre end en katastrofe.

Fordi den mystik og de drømme, tanker og ideer jeg dermed havde, får et liv, og kun ét, nemlig Rosas. Og det synes jeg er synd, for Rosa fratager mig evnen og retten til selv at danne mig mine tanker og billeder.

Jeg mener simpelthen at Rosa forklarer Anders And og alle de øvrige ihjel."

Er du enig heri, AC?

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk