Sv: Er du Rosaist?

AC: du har ganske ret! Rosa er ingen profet, men det er Barks da heller ikke!! og sådan synes jeg i udstiller ham!!

Don Rosa sell-out. Sorry :-(

A. And skrev:

...

Køl ned, sømand! smile

Berti Stravonsky skrev:

"Den detaljerigdom i tegningerne, og den ilhu hvormed Roas har søgt at forklare dit og dat, at få enderne til at mødes så at sige, er for mig intet mindre end en katastrofe.

Fordi den mystik og de drømme, tanker og ideer jeg dermed havde, får et liv, og kun ét, nemlig Rosas. Og det synes jeg er synd, for Rosa fratager mig evnen og retten til selv at danne mig mine tanker og billeder.

Siden Alex ikke (endnu) har svaret på, om han mener, at Rosas forklarings- og kategoriseringstendenser (specielt i forhold til Barks-historier) kun er ødelæggende for Rosas egne historier, eller om de også ødelægger Barks' historier -- og du nu er inde på noget af det samme, Berti -- så kunne jeg i grunden godt tænke mig også at høre dig om dette. Er det kun, når du læser Rosas historier, at du bliver frataget "evnen og retten til selv at danne [dig dine] tanker og billeder", eller er det også, når du læser Barks (evt. fordi du så har Rosas historier i baghovedet)?

There is the theory of the mobius, a twist in the fabric of space where time becomes a loop.

A. And skrev:

AC: du har ganske ret! Rosa er ingen profet, men det er Barks da heller ikke!! og sådan synes jeg i udstiller ham!!

Profeter er der sgu da ingen af dem der er..

Barks har opfundet og videreudviklet alle vore kære venner, og Rosa har blot digtet videre.

Digtet dybere, kan man endda sige, og det er der nogen der kan li', og andre synes det er en skam. Jeg tilhører sidste kategori.

Hvad med at lukke denne tråd nu? Smag og behag er forskelligt. Det kan vel ikke være så vanskeligt at forstå?

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk

Med mindre man er 14 eller derunder..

Pryds skrev:

Hvis du blot mener, at det er ødelæggende for Rosas egne historier, så er der vel ikke andet at sige end: Så lad dog være med at læse dem

Det gør jeg ikke!! Jeg har det på samme måde, som Berti, min verden af mystik, ideer, og forestillinger er simpelthen "forklaret ihjel". Desværre er det sidste nu for sent sad

A. And skrev:

ØHH!! Alex: Er de italienske tegnere, bedre tegnere end Rosa?

Ja, det er min ærlige mening. Jeg kan ikke lide Rosa's detaljerede tegnestil.

A. And skrev:

Fører Don sig ligefrem frem?

JA! Barks' ting er publiceret i limiterede bøger, "tryk" etc. etc. Rosa er gået samme vej, det ser jeg ikke rigtigt nogle andre Disney-tegnere gøre...

A. And skrev:

Hvad ved du om hvad Barks' ånd er og ikke er???

Ret så MEGET MERE end du tror. Jeg har kontakter i USA, der kendte Barks igennem mange år.

A. And skrev:

Er han gud? Skal alle gøre ligesom ham?? Du får det til at lyde som om, at hvis man ikke gør alting som Barks, så er man jordens dummeste s**n!!

Nej. Nej. Havde blot håbet på at det univers Barks skabte ikke skulle ødelægges, re; det Berti og jeg mener er forklaret for meget!!

A. And skrev:

Hvilken ''respekt er det lige man skal have for barks??

Den respekt han fortjener, uden ham var der ingen Rosa !! Kan jeg sige det tydeligere ??

A. And skrev:

Og at du også siger (sådan som jeg forstår det) at hvis man kan lide Don Rosa, så er man barnlig??

Jeg mener IKKE, at man er barnlig hvis man kan lide Don Rosa, blot at det nok overvejende er unge fans, han har. Jeg bilder mig intet ind, siger blot min mening.

A. And skrev:

Hvad bilder du dig ind?? Tror du, at du er kongen (eller for den sags skyld dronningen) af Saba, eller hva'????

Intet, jeg skriver blot min mening. Hvor ligger Saba ? wink

A. And skrev:

Og jeg tror, at jeg taler på alle os, der kan lide Don Rosas arbejde, vegne at du har fornærmet os groft!!!

Beklager, men jeres "ikon" har 0 respekt for Barks' ånd i ande-universet.

A. And skrev:

Tilføjelse: Hvor gammel er du da?? Efter dine indlæg at dømme, bør du være... hmm... lad os sige 2-4 år?? Fuldstændig uden hjerne og omtanke!

Sidst ændret af A. And (I dag 00:26:47)

Behøver ovenstående nogen kommentarer fra min side ? Du viser i det mindste omtankte og redigerer det værste væk, eller ? Ærgerligt det ikke er ændret til en undskyldning. Thumbs up herfra, for din argumentation/troværdighed....

Berti Stravonsky skrev:

Med mindre man er 14 eller derunder..

Den var god wink, men pas på ikke at påkalde dig A. And's vrede... smile

www.carlbarks.ws
www.carlbarks.biz - Carl Barks ting til salg (ikke opdateret; mail mig for lithoer)
www.carlbarks.eu - Intet endnu, men bliver nok "Collection Showcase"

81

Nej, jeg siger netop som svar til det, det jeg skriver i det ovenstående - det der gemte sig ("bag dette gemmer sig") var de tre afsnit du citerer.

Men skal vi ikke være enige om at vi er uenige - som du selv så fornuftigt siger i starten af din meddelse: smag og behag er forskellige

Nu er jeg jo en forholdsvis ung Rosa fan (21 til dem det betyder noget for) og jeg har det sådan at grunden til at jeg foretrækker Rosa først og fremmest er pga hans humor som er meget lig min. dernæst at jeg rigtig godt kan lide alle de "unødvendige" detaljer i hans tegninger (har altid bedst kunne li tegneserie der "ligner" hvis man kan sige det om en tegneserie.). Om Barks eller Rosas historier er bedst er for mig svært at sige... Barks har lavet udødelige klassikere ingen tvivl om det... men han var også i gang en del år så måske Rosa også kan nå det? (her skal indskydes at jeg elsker "her er dit liv"... Historie har altid interesseret mig og "her er dit liv" er i høj grad baseret på verdenshistorie i den periode.) Hvad angår Barks tegninger så har de bare aldrig sagt mig noget... Og det har jeg bare ingen forklaring på for dem er jeg jo også vokset op med... men det er hans historier jeg kan huske ikke hans tegninger...

Ps... Kunne en debat (i et PÆNT SPROG vel og mærke) være en ide til sommermødet? Eller er det ligesom med politik kun noget der skaber dårlig stemning i et selskab smile ?

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

... Ville gerne svare, men følger Berti's råd! (eller hvad du vil kalde det...)

84

Med vores snak om profeter eller ej, grænser dette sig jo til en religionsdiskussion, og det er lige så sprængfarligt til en familiemiddag - men en god debat synes jeg absolut vi skal sætte på programmet, hvis der er interesse for det.

A.N.D.E.R.S.I.N.E. skrev:

Nu er jeg jo en forholdsvis ung Rosa fan (21 til dem det betyder noget for) og jeg har det sådan at grunden til at jeg foretrækker Rosa først og fremmest er pga hans humor som er meget lig min. dernæst at jeg rigtig godt kan lide alle de "unødvendige" detaljer i hans tegninger (har altid bedst kunne li tegneserie der "ligner" hvis man kan sige det om en tegneserie.). Om Barks eller Rosas historier er bedst er for mig svært at sige... Barks har lavet udødelige klassikere ingen tvivl om det... men han var også i gang en del år så måske Rosa også kan nå det? (her skal indskydes at jeg elsker "her er dit liv"... Historie har altid interesseret mig og "her er dit liv" er i høj grad baseret på verdenshistorie i den periode.) Hvad angår Barks tegninger så har de bare aldrig sagt mig noget... Og det har jeg bare ingen forklaring på for dem er jeg jo også vokset op med... men det er hans historier jeg kan huske ikke hans tegninger...

Ps... Kunne en debat (i et PÆNT SPROG vel og mærke) være en ide til sommermødet? Eller er det ligesom med politik kun noget der skaber dårlig stemning i et selskab smile ?

Jeg er overbevist om at en 'duel' til et møde kunne være en god ide. Du skal nu ikke hænge dig så meget i hverken tone eller ordvalg. Vi udtrykker os forskelligt og disse afstandsdebatter skal man altid tage med både smil og overbærenhed. Jeg har aldrig lagt meget i de ukvemsord man nogen gange mødes med, og da jeg selv kan fyre kanonen af fra tid til anden, så kender jeg gamet. Forhåbentlig vil de donaldister, der måske kan se rødt over min tone, når de møder Berti face to face, indse at han er fredeligheden selv.

Det er kun ord. Også selvom der er hjerteblod bag.

Hey jeg er da også med på lidt ukvemsord så længe de er sagt med glimt... wink Vil bare ikke have at det skulle blive så ophedet at folk får sure miner resten af sommer mødet... det ville jo være død ærgeligt smile

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

Komplet uløselig debat. Til Alex vil jeg sige, at jeg som anser mig selv som rosaist er 17 år, men vil du fortælle mig at det bestemmer min smag i tegneserier? I så fald vil jeg pointere at jeg som studerende alligvel prioriterer CBSV selv om det kræver mange penge fra min side, som nemt kunne være brugt til andet, og derudover forguder jeg de gamle Gottfredson serier, synes du så stadig alder spiller ind.

Smag er komplet forskellig, men det kunne se ud som om det er et problem for dig at akseptere, og hvis man ikke er i stand til at have en smule åbenhed overfor evt. alternativer, så bør man ikke begive sig ud i en sådan gang "trashtalk" som du har gjort, for så kan jeg begynde med den samme smørre over for Barks (hvilket højest sandsynligt ikke ville være populært).

Rosa er desuden ikke den første til at lægge ting fast. Rota har skrevet om Anders' fødsel, men det har ikke stoppet eks. Rosa fra at mene noget andet, altså at Anders' mor er Hontensia (von) And. Skal Rota så også nedgøres (og lad mig advare om at Barks får sin "trashtalk" hvis du kritiserer Rota på samme måde). Desuden har nogen sikker også bestemt at Knahrvorn er Anders' nabo, men hvad så med de serier hvor Højben er naboen. Barks har jo også bare skabt figure og sagt en historie som fulgte med fx. Hexia. Hvorfor skulle Barks bestemme det med lykkeskillingen, og hvad med dem der har taget alle disse figurer til sig? Barks har altså også kortlagt en del, så hvorfor kan Rosa ikke få lov. Udvikling er fremtiden og hvis Barks er den eneste, som efter din mening måtte udvikle universet, så skulle universet altså dø med ham. Det er jo en omgang --- CENSURERET ---.

Til slut vil jeg sige at dømt ud fra dit indlæg og dets indhold, ville jeg gætte på at du netop havde modenhed nok til at høre under gruppen af Rosafans, så du modsiger sådant set selv dit indlæg ganske fint.

Fuglsang skrev:

Til slut vil jeg sige at dømt ud fra dit indlæg og dets indhold, ville jeg gætte på at du netop havde modenhed nok til at høre under gruppen af Rosafans, så du modsiger sådant set selv dit indlæg ganske fint.

Var dette til Alex??

Fuglsang skrev:

Komplet uløselig debat. Til Alex vil jeg sige...

A. And skrev:

Var dette til Alex??

roll

Stålanden has left the building

Det var til Alex. Men misforstå mig ikke, jeg elsker Barks, men man skal ikke tro at manden ikke har/havde fejl og dårlige dage. Det har alle, se f.eks. hans Mickey historie.

Var hans Mickey historie ikke også bestilt, så han var nødt til at lave den? Nok ikke af egen fri vilje, og nok derfor ikke med så meget viljestyrke bag. Men bakker dig også op om at han havde dårlige dage. Men dog overgår hans dårligdags historier alligevel dagens niveau af hvad gennemsnitshistorien er i AA&Co.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Fuglsang skrev:

...at du netop havde modenhed nok til at høre under gruppen af Rosafans...

det var bare det jeg ikke forstod. Sagde han ikke ''0% Don Rosa fan herfra''??

A. And skrev:

Fuglsang skrev:
...at du netop havde modenhed nok til at høre under gruppen af Rosafans...

det var bare det jeg ikke forstod. Sagde han ikke ''0% Don Rosa fan herfra''??

Han mente nok at.. Øh.. Jeg er heller ikke helt med.. Men kunne forestille mig det var en fornærmelse eller ironisk ment... Eller et eller andet.. Fuglsang?

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

Ja, der er grundlag til flere svar, men jeg holder inde nu her. Vi bliver ikke enige alligevel!

www.carlbarks.ws
www.carlbarks.biz - Carl Barks ting til salg (ikke opdateret; mail mig for lithoer)
www.carlbarks.eu - Intet endnu, men bliver nok "Collection Showcase"

Hans skrev:

Jeg er Rosa fan. Men jeg er først og fremmest Barks fan! Barks er "Gud" og vil aldrig få en lige mand i mine øjne. På samme måde som man heller ikke kan tale om en efterfølger til Picasso eller Leonardo da Vinci etc. Rosa er jo en Barks fan, der så selv er begyndt at lave ande serier.
Han ved godt at han ikke er på højde med sit forebillede, men derfor laver han jo gode historier alligevel!

således skrev jeg på side 1 i denne tråd og det er stadig min mening. Det undrer mig dog at vores Barks/Rosa diskussion har nået så følelses ladede højder. Smag og behag er jo forskellig, selvom jeg må indrømme at det er uforståligt for en inkarneret Barks fan, at nogen sætter mere pris på Rosa. Men smag og...nåh nej, det har jeg allerede skrevet...:)

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Jeg er også Rosa-fan. - og Barks fan, men jeg er nok mere til Rosa, selvom jeg godt ved, at Rosa aldrig havde været her uden Barks. Men de er begge to fantastiske. Mine yndlingshistorier er både af hr. Rosa og hr. Barks.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Well, det med de unge rosaister er vel egentlig rigtigt nok (siger ikke at alle Rosaiser er unge) men dengang Barks var "ny" var dem der blev opflasket med ham vel også unge? Så de begyndte at kune lide hans tegninger fra en tidlig stund, det er ikke alle os unge mennesker der har gort det wink Jeg kan også godt lide barks figurer og det univers han skabte, men jeg er ikke nogen større fan af hans tegninger. (mig=Rosa-ist)
Undskyld hvis mit indlæg ikke er til at finde hoved og hale i, eller hvis det hele er blevet sagt wink

If empire state building was a school, wich kind of school would it be?
A HIGHSCHOOL!

jeg er helt klart rosaist smile

Amerika... landet, hvor selv en tosse kan blive rig.

Anders and ekstra 2007 nr.1 søges!!KOM NU

Jeg er Rosaist

My precious gold.

Rosaist men i sidste ende Barksist.
Barks er jo den største!

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python