Sv: Andeby må ligge på den nordlige halvkugle

Mælkevejen ligger jo sådan set ikke fantasien men i vores eget lille univers....

Mht til Andebys placering i fantasien - som du helt rigtigt skriver er et meget stort land, ja så er det bare at tage udgangspunkt i hvor Den Barnlige Kejserindes Elfenbenstårn ligger (er man en smule stedkendt burde det jo ikke være så svært at finde). herefter er det bare til højre gennem Hauleskoven og videre til Morlas sump. dernæst drejer du til venstre min ven og ønsker at du er i andeby. Så er du der.

...og om lidt er kaffen klar

Jep, Grabow sagde det.
No need for GPS. wink

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

Andeby ligger efter min mening på den nordlige halvkugle. Jeg mener desuden at Andeby, ligger ved en flod som løber gennem byen, til vest er der hav, ved den ene strand er der skov, længere inde er der bjerge, på den anden side af floden er der ørken inde i landet, ved vandet er der strand. På den måde er der mange forskelig muligheder for landskaber som en historie kan udspille sig i. Mener at det er de mest brugt landskaber.

Nå Arpin? Ingen rustning! Selvom at de vidste, hvor deres rustning er, ville det intet nytte! Ingen magt på denne jord kan nå den! HA! HA! HA!

Spændende debat.

Jeg har nu altid forestillet mig at Andeby lå i skandinavien. Og som mange andre også nævner i denne tråd, så ligger det i fantasien. Og derfor ligger det ifl. mig stadigvæk i Skandinavien.

16 årig dreng med mange forskellige interesser :-)

30 Senest redigeret af KjartAn(d) F. Stolberg (2011-02-20 17:48:52)

soer5523 skrev:

Jeg har nu altid forestillet mig at Andeby lå i skandinavien. Og som mange andre også nævner i denne tråd, så ligger det i fantasien. Og derfor ligger det ifl. mig stadigvæk i Skandinavien.

Ænderne har rejst til samtlige lande, uden at opføre sig som om de var hjemme. Hvis de var fra f.eks. Norge ville de ikke sige at de tager til Norge, de ville sige hvilken by de tog til.

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

KjartAn(d) F. Stolberg skrev:
soer5523 skrev:

Ænderne har rejst til samtlige lande, uden at opføre sig som om de var hjemme. Hvis de var fra f.eks. Norge ville de ikke sige at de tager til Norge, de ville sige hvilken by de tog til.

Derfor har jeg vel alligevel lov til at tro som jeg vil. Men jeg vil da klart indrømme, at alle beviserne falder på det nordlige amerika. Det kan bare ikke ændre den opfattelse jeg altid har haft når/da jeg læste/læser mine blade. smile

Jeg er faktisk ikke helt sikker på at Andeby ligger i USA eller Canada. Jeg er en af dem der sigter mere mod f.eks. Estland, hvilket passer med de mange havnebyer i landet! Det virker som at over tre fjerdedele af de store byer ligger mod havet, hvilket er noget underligt for lande med så stor afstand fra øst- til vestkyst.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på at Andeby ligger i USA eller Canada. Jeg er en af dem der sigter mere mod f.eks. Estland, hvilket passer med de mange havnebyer i landet! Det virker som at over tre fjerdedele af de store byer ligger mod havet, hvilket er noget underligt for lande med så stor afstand fra øst- til vestkyst.

Nu skal du jo regne med at de fleste storbyer i vores verden er ret gamle. Og i gamle dage var det fortrukne fartøj til lang distance vel at sejle?

Okay, men det er vel umuligt at de bor i USA, når vi så i adskillige italienske kilder ser Andeby i renæssancen og middelalderen?

Okay, men det er vel umuligt at de bor i USA, når vi så i adskillige italienske kilder ser Andeby i renæssancen og middelalderen?

Hvem siger det rent faktisk foregår i andeby i disse historier? Mange af dem er jo f. eks en drøm som Anders eller en anden drømmer?.

Og så skal det jo også lige siges at Barks som har skabt byen mener den ligger i USA.

36 Senest redigeret af S.T.I.N.E. v.A. (2011-02-20 22:43:07)

Lad os lige få definitionerne på plads. Andeby ligger på Stella anatium, hvilket er en planet langt væk fra Jorden. Ved et utroligt tilfælde (eller måske ikke et tilfælde?) ser kontinenterne nogenlunde ens ud, og vi har set mange eksempler på lande og byer, der er ens for begge planeter. Der er dog også adskillige forekomster af det modsatte (fx Calisota, Howduyustan, og selveste Andeby), så medmindre Kjartan kan henvise til en historie, hvor Estland nævnes, kan han ikke vide med sikkerhed, om denne statsdannelse også findes på Stella anatium.

Skørt og Tosset Individ, Naturligvis En Valgfri Antagelse smile

soer5523 skrev:

Og så skal det jo også lige siges at Barks som har skabt byen mener den ligger i USA.

Vi akademiske donaldister er rimelig ligeglade med hvad der ikke er i ruder, bobler og bokse.

I enkelte af Barks´ historier ligger Andeby i Calisota (ruder, bobler og bokse!), og da det er Barks som opfandt Andeby, så må han jo vide bedst hvor Andeby ligger, skulle man mene.
Men derfor kan man jo godt lege med alle mulige alternativer udfra ikke-Barksistiske historier, hvis man har lyst. For, "den som kun tager sjov for sjov, og alvor kun alvorligt, han har faktisk fattet begge dele lige dårligt", som Piet Hein (Kumbel) skrev engang.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

S.T.I.N.E. v.A. skrev:

Lad os lige få definitionerne på plads. Andeby ligger på Stella anatium, hvilket er en planet langt væk fra Jorden. Ved et utroligt tilfælde (eller måske ikke et tilfælde?) ser kontinenterne nogenlunde ens ud, og vi har set mange eksempler på lande og byer, der er ens for begge planeter. Der er dog også adskillige forekomster af det modsatte (fx Calisota, Howduyustan, og selveste Andeby), så medmindre Kjartan kan henvise til en historie, hvor Estland nævnes, kan han ikke vide med sikkerhed, om denne statsdannelse også findes på Stella anatium.

Jeg har hørt denne terori før. Jeg snakkede også engang med en anden Donaldist, der mente at for at komme til planeten. Skulle man rejse til pengeløse (I vores verden) og der skulle der så ligge en portal som ville føre en til Stella anatium.

Dog finder jeg det lidt overdrevet. Jeg kan godt dyrke Anders and som seriøs litteratur, men så er der altså heller ikke mere i det.

soer5523 skrev:

Vi akademiske donaldister er rimelig ligeglade med hvad der ikke er i ruder, bobler og bokse.

Nogle der evt. har et CBSV, som lige kan tjekke det ?

soer5523 skrev:

Nogle der evt. har et CBSV, som lige kan tjekke det ?

Checke hvad?
At Barks brugte sit nærområde (hvad han kunne se ud af sit vindue) er vel basisviden for os "gamle" - og skulle han længre væk, brugte han Geographic som reference...

Hep!

CBSV er jo desværre så fyldt med oversættelsesfejl at jeg ikke vil hæfte så meget lid til værket som dokumentation, men oplysningerne i CBSV kommer jo fra koryfæer som Andrae, Ault og Barrier, som man vist på ingen måde kan beklikke!

S.T.I.N.E. v.A. skrev:

Lad os lige få definitionerne på plads. Andeby ligger på Stella anatium,,....

Fordi en tysker har funnet på det?
Det store flertallet som leser om Andeby har aldri hørt om Stella anatium.

Hans skrev:

I enkelte af Barks´ historier ligger Andeby i Calisota.

Som Don Rosa senere har kommet frem til at tilsvarer den nordlige tredjedel av California.

Hmm, er denne tråd en Moebius-tråd?

Prøv at farve den ene side grøn.

Skørt og Tosset Individ, Naturligvis En Valgfri Antagelse smile

S.T.I.N.E. v.A. skrev:

Det hedder altså "stella anatum" (uden -i-) på latin, jf. her:
http://www.almensprogforstaaelse.dk/lat … atgram.htm
Se under 3. deklination genitiv pluralis. "anas" (and) bøjes som "civitas" (by).

*) Nævneværdigt Interesseret Elsker af Litteratur i Serieformat

nielshh skrev:
S.T.I.N.E. v.A. skrev:

Se under 3. deklination genitiv pluralis. "anas" (and) bøjes som "civitas" (by).

Jeg kontakter straks Mensa.. big_smile

Jan Erik skrev:

CBSV er jo desværre så fyldt med oversættelsesfejl at jeg ikke vil hæfte så meget lid til værket som dokumentation, men oplysningerne i CBSV kommer jo fra koryfæer som Andrae, Ault og Barrier, som man vist på ingen måde kan beklikke!

Hvorfor brugte man ikke bare Sonja Rindomss oversættelser? . Hun skulle efter sigende have været en ret god oversætter  wink

nielshh skrev:

Anatum...anatium...Kan man ikke bruke begge deler?

Samme kan det egentlig være.
Har ikke noe med Andeby å gjøre likevel wink