Tråd: Måske løsning nye uerfarne brugere, kontra garvede brugere?

For at nye i "faget", uanset enme har rigtigt mange internet forums en "NEWBIE" afdeling, hvor nye, urutinerede brugere kan starte deres postning, uden at irritere andre. Imens de er på newbie, kan de følge med i hvordan forummet bruges af andre brugere, og dermed læres de op på sidelinjen.

Eksempel:
http://forums.xbox-scene.com/index.php? … 04,111,113

Beskrivelse af newbie-forummet:
This is where you begin if you are new to this site, or to XBOX Modding. People will be more patient with you in this forum if you ask "noob/newb" questions.

Her kunne være en under-afdeling: "Ny Donaldist". Beskrivelse, noget lignende dette: Nye brugere kan her stille spørgsmål til andre nye brugere, og samtidig få hjælp af de erfarne brugere, som kigger ind!

www.carlbarks.ws
www.carlbarks.biz - Carl Barks ting til salg (ikke opdateret; mail mig for lithoer)
www.carlbarks.eu - Intet endnu, men bliver nok "Collection Showcase"

Sv: Måske løsning nye uerfarne brugere, kontra garvede brugere?

Alex Nielsen skrev:

For at nye i "faget", uanset enme har rigtigt mange internet forums en "NEWBIE" afdeling, hvor nye, urutinerede brugere kan starte deres postning, uden at irritere andre. Imens de er på newbie, kan de følge med i hvordan forummet bruges af andre brugere, og dermed læres de op på sidelinjen.

Eksempel:

This is where you begin if you are new to this site, or to XBOX Modding. People will be more patient with you in this forum if you ask "noob/newb" questions.

Her kunne være en under-afdeling: "Ny Donaldist". Beskrivelse, noget lignende dette: Nye brugere kan her stille spørgsmål til andre nye brugere, og samtidig få hjælp af de erfarne brugere, som kigger ind!

Det var da en fin ide, bortset fra at jeg så skal forlade mit elskede ddfr forum smile

For jeg går da ud fra at lille mig skal bruge tid i '' Ny donaldist '' forummet ?

16 årig dreng med mange forskellige interesser :-)

Det tror jeg så ikke vil være en løsning her på ddfr, til det er forummet alt for lille.

Jeg tror mere på, at vi skal have nogle moderatorer der tør stå frem og sætte folk på plads, istedet for bare at slette indlæg hist og pist. Ved godt, at det ikke er den fedeste tjans, men de virker jo som om, at lige meget hvor mange, der står frem og giver deres mening tilkende om "curlingbørnene", ja så hjælper det ikke.

Det glæder mig du synes det er en fin ide, til diskussion - for det er skam seriøst ment!

Evt ændring besluttes af DDFR Foreningen, og denne tråd er blot ment som oplæg til diskussion af forummets brug.

Men det udelukker dig jo ikke totalt fra det andet - men måske vil du og andre tænke nærmere over dine posts i andre forums!

Lur mig om de erfarne ikke kan holde dig fra "newbie" forummet, hvor de så kan stifte bekendskab med Jer, og så er tonen også anderledes ved en post andre steder i forummet!

www.carlbarks.ws
www.carlbarks.biz - Carl Barks ting til salg (ikke opdateret; mail mig for lithoer)

jeg synes ikke det er en god ide, vi vil ikke få det samme ud af det, end hvis vi var her på ddf(r)

Andeby-centrum.dk

soer5523 skrev:
Alex Nielsen skrev:

Eksempel:

Det var da en fin ide, bortset fra at jeg så skal forlade mit elskede ddfr forum smile

For jeg går da ud fra at lille mig skal bruge tid i '' Ny donaldist '' forummet ?

lillestyggeulv skrev:

jeg synes ikke det er en god ide, vi vil ikke få det samme ud af det, end hvis vi var her på ddf(r)

Jeg fornemmer at i ikke helt har fattet konceptet. Det er stadig på DDF(R), men det er blot et ny underfora i stil med "Donaldisme", "Seriemarkedet" og "Off-Topic"

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

ok, så forstår jeg det, og fint med mig, men har jeg stadig ret til de andre forum?!

Andeby-centrum.dk

lillestyggeulv skrev:

ok, så forstår jeg det, og fint med mig, men har jeg stadig ret til de andre forum?!

Som det også blev sagt til soer: ja.
Jeg synes det er en fremragende idé! Der er nok mange af jer der er trætte af mig, så det kunne være godt hvis der var et forum hvor vi nye brugere kunne blive "DDFRiseret".

Give peace a chance!

Jeg er skam ikke træt af dig.
Men der kunne måske være nogle der kunne få glæde af et sådan forum.

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

Men så er spørgsmålet hvor grænsen går fra newbie og ikke-newbie. Jeg er 13 og føler ikke at nogen behandler mig newbieagtigt. Alder har så ikke noet med sagen at gøre.

KjartAn(d) F. Stolberg skrev:

Men så er spørgsmålet hvor grænsen går fra newbie og ikke-newbie. Jeg er 13 og føler ikke at nogen behandler mig newbieagtigt. Alder har så ikke noet med sagen at gøre.

Hvad med mig fylder 13 om en måned ?

Ej, jeg vil nok bruge tid på newbie forummet. Med mindre at det bliver for useriøst !!

For en hel række newbier, kan skabe problemer !

soer5523 skrev:

For hvem skaber de problemer?

Nu skal det lige siges at alder ikke har noget med det at gøre.
Der kan sagtens komme en på 30 ind, der lige er begyndt at samle og måske skal starte i det små.

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

soer5523 skrev:

MIG, desværre. Jeg er gået igang med at øve mig på at tænke for jeg skriver og agumentere for min sag smile

soer5523 skrev:
soer5523 skrev:

MIG, desværre. Jeg er gået igang med at øve mig på at tænke for jeg skriver og agumentere for min sag smile

Netop det jeg vil frem til. Og hvem bliver så irriteret over problemerne? Og hvem er Newbier?

Problemet er vel, at nye brugere ikke har tillært/kender forummets tone, og hvordan man gebærder sig. Der er to løsninger:
1) Brugerne bruger hele forummet, og tillærer sig langsomt, hvordan man gebærder sig.
2) Bruger skriver i newb-forummet (eller skriver slet ikke), mens de læser og lærer, hvordan andre brugere opfører sig, og hvor de bagefter kan spore sig sådan ind. Altså er med på en kigger.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Solens Søn skrev:

Problemet er vel, at nye brugere ikke har tillært/kender forummets tone, og hvordan man gebærder sig. Der er to løsninger:
1) Brugerne bruger hele forummet, og tillærer sig langsomt, hvordan man gebærder sig.
2) Bruger skriver i newb-forummet (eller skriver slet ikke), mens de læser og lærer, hvordan andre brugere opfører sig, og hvor de bagefter kan spore sig sådan ind. Altså er med på en kigger.

Jeg er nok mest fan af den første. For det første vil jeg ikke sev kunne lide at blive kaldt newbie, og for det andet er der ikke noget tredje at sige.

Ideen som jeg ser det, udelukker ikke en ny bruger fra at deltage i hele forummet også...

Det er godt med debatten her - det er i sig selv måske nok??

Det er nemlig rigtigt, hvad Odgaard skriver, så er forummet her nok for lille til en "newbie" afdeling for sig selv.

www.carlbarks.ws

soer5523 skrev:

Jeg er gået igang med at øve mig på at tænke for jeg skriver og agumentere for min sag smile

Det er bemærket smile
Har læst dine seneste indlæg med glæde. (Blandt andet i Barks tråden, som ikk skal fremhæves yderligere).

Det kræver altså ikke ret meget ekstra at overveje, om det man skriver i det hele taget har relevans for de resterende fora-brugere.
Har det relevans, kræver det derefter heller ikke ret meget, at læse sit indlæg igennem, for at rette diverse smuttere (stavefejl, kluntede sætninge, som ikke giver mening etc.).

Ud over, at du Søren gør en indsats, er det også dejligt at se, at du tager råd og opfordringer til dig og arbejder med de ting der nævnes, og ikke stiller dig på bagben med en oplevelse af, at vi donaldister er nogle gamle vrede mænd, der bare vil tryne de unge.

Thumbs Up herfra big_smile

...og om lidt er kaffen klar