1

Tråd: Anders And kommer til København

Fra AA&Co.-Redaktionen har vi modtaget følgende pressemeddelelse:

Vi er langt fra Andeby i en ny, lang historie, hvori Anders og hans tre nevøer farer Skandinavien rundt både i nutiden og på Tordenskjolds tid, i helt korrekt tegnede omgivelser. Historien blander virkelige historiske begivenheder med andebysk humor og galskab.

Eventyret starter med, at Anders får besøg af Andreas, en fjern slægtning fra fortiden, der på
grund af et fejlslagent rejseeksperiment (naturligvis forårsaget af en fjern forfader til Georg Gearløs) er rejst 300 år frem i tiden og lander i Anders’ gamle skibskiste. Andreas rejser sammen med Anders og ungerne rundt i de skandinaviske hovedstæder på jagt efter familieskatten. Undervejs fortæller Andreas om sine eventyr i Den store nordiske krig ved
Tordenskjolds side. Han har været både dæksdreng på Tordenskjolds skonnert, såvel som dennes personlige aide-de-camp.

Andreas ligner Anders på en prik og vidner om, at familiegenet for at komme galt af sted samt ønsket om at blive hurtigt rig med et minimum af anstrengelse, er intakt nedarvet fra generation til generation.

Tegneserien er skrevet og tegnet af to nordmænd (Løkling og Midthun, AC's anmærkning), og de gør tykt grin med vores nordiske forskelligheder og velkendte, mere eller mindre godmodige indbyrdes konkurrenceforhold. Samtidigt er deres research i orden, og vi får indblik i de nordiske forhold og Den store nordiske krig.

Vi lærer bl.a. om et par af de drabelige søslag, der gjorde Tordenskjold berømt, og fra at have ejet størstedelen af Norge og dele af Sverige bliver vi drillet med, at vores store og stolte vartegn som Storebæltsbroen og Amalienborg er bygget af de små legoklodser.

Heldigvis er det ikke kun Danmark, der bliver mobbet. Både Norge og Sverige får også nogen på frakken. En svensk Volvo-kørende laps får således en overfusning på grund af landets
påståede neutralitet, eftersom Sverige var et af de mest krigsgale lande i 1700-tallet.

Hvem skulle have troet, at da det endelig blev tid til at vaske det beskidte nordiske sengetøj, skete det i Anders And & Co?

Ukendt for mange historikere er nok den detalje, at den dansk-norske søhelt, Peter Wessel, bedre kendt som Tordenskjold, har en slående lighed med Fætter Højben.
Måske er netop det i virkeligheden den korrekte historiske forklaring på den legendariske viceadmirals fænomenale succes?

Historien spænder over tre numre, hvert nummer med fokus på en af de tre nordiske  hovedstæder og hver med sit historiske tilbageblik. Første afsnit af føljetonen vil være at finde i Anders And & Co. nr. 37, som udkommer den 10. september 2009.

----

Tak til Thomas Bundgaard, marketingschef for mailen med denne pressemeddelelse. jeg glæder mig til at læse historien!

Sv: Anders And kommer til København

Idet historien foregår i hele Skandinavien er de andre landes aviser med på historien:
http://www.dagbladet.no/2009/09/04/kult … k/7955741/

Giv gerne lyd her hvis I finder flere artikler.

Endelig en god grund til at købe AA-bladet smile
Glæder mig!

Give peace a chance!

Det lyder som en skæg idé. Glæder mig ligeledes.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

5 Senest redigeret af sigvald (2009-09-08 16:28:27)

Debatten er også godt i gang i AOL-forumet:
http://www.andebyonline.com/forum/3125/1/

Mitt syn, etter å ha lest historiens første del (12 sider) er at den er bra, men også en smule overfladisk og lettvint. Løkling henvendere seg kanskje til et yngre publikum enn Don Rosa?
F.eks. er det underlig at Donaldus (som kommer fra året 1719) i rute 1 på side 12 overhodet ikke undres over det moderne norske flagget - for man må vel kunne anta at den godeste Løkling vet at det nåværende norske flagget skriver seg fra 1821 og således ikke kom i bruk før 102 år etter Donaldus' tid.

En annen unødvendig detalj er 1719-versjonen av Lille Hjelper (se rute 3 på side 5). For det første fungerer parafinlampereferansen dårlig ettersom parafinlamper, slik vi kjenner dem, fantes ikke før i 1853. Den første parafinlampen ble da oppfunnet av den polske oppfinneren Ignacy ?ukasiewicz. For det annet strider 1719-hjelperen mot Barks og Rosa idet ingen av Petter Smarts forfedre i deres historier (Julius Smart og Fulton Smart) har hatt noen slik hjelper - hjelperen er *ikke* et arvelig familiefenomen, men en særegenhet tilknyttet et gitt familiemedlem - Petter Smart. Videre har Don Rosa vist at Petters lille hjelper ble til gjennom en rekke tilfeldigheter og ved hjelp av Petters uferdige tenkebokser. En eldre versjon av hjelperen ville dermed være umulig i 1719. Man kan vel gå ut fra at Petters hjelper fikk tilført både åndelige evner (bevissthet) og telekinetiske evner (slik at den kan bevege seg uten muskler o.l.) ved hjelp av tenkeboksene.

Bortsett fra de tingene jeg her har påpekt, har jeg altså svært stor sans for den nye fortellingen. Det ser ut til at Løkling er tydelig inspirert av den siste Brødrene Dal serien "Brødrene Dal og Karl XIIs gamasjer" fra 2005 (en populær norsk humor TV-serie):
http://no.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B8dr … s_gamasjer
Gledelig er det også at historien er på hele 28 sider over 3 deler - det er å håpe at dette er en ny trend fra Egmont og at også andre som f.eks. Olaf Solstrand og Lars Jensen etterhvert får anledning til å lage like lange historier. Første del er på 12 sider, så de to siste delene må være 8 sider i gjennomsnitt - det gir temmelig ujven sidefordeling på de ulike delene, hvordan det vil virke gjenstår å se.

Arild Midthun har som vanlig gjort en god jobb, selv om han ved tidligere anledninger har vist at han kan bedre. Den utstoppede isbjørnen i rute 5 på side 11 kunne f.eks. med fordel vært betydelig mer naturtro - sammenlikn gjerne med isbjørnen i nederste halvdel av side 6 i Don Rosas "Korsfarerkongenes krone" (DD&Co 43/2001).

Den norske oversetteren kunne forresten gjort en bedre jobb ved å la danskene snakke dansk og svenskene svensk i historien (slik de gjør i Brødrene Dal serien) - det hadde virket mer realistisk. I den norske oversettelsen brukes forøvrig også navnet Tordenduck i stedet for Tordenskiold.

K. F. Stoland vil bemærke at denne serie også leder os ind på hvor Andeby måske ligger eller ikke ligger.

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

Det lyder meget spændende med denne historie. Det får mig at tænke på, at det ville være dejligt med en HoF med Arild Midthun. Men HoF-serien er vist også ved at være slut i Norge?

benadikt skrev:

det ville være dejligt med en HoF med Arild Midthun.

Det skulle i så fald være en bog med forsider - manden har ikke tegnet ret mange historier.

Ang. Midthun tror jeg også det skal være lidt længere før man vil overveje den bog. men en TOT-bog - gerne i jumboformat ville jeg elske at se i butikkerne.

Tilbage til tråden - http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2009/09/08/131728.htm DR har også opsnappet nyheden her.

oledamgaard skrev:
benadikt skrev:

Det skulle i så fald være en bog med forsider - manden har ikke tegnet ret mange historier.

Tegneseriehistorier, som Midthun har tegnet:
D 2004-003    Telly Trouble    10 sider
D 2005-029    Arcane Business In The Arctic    24 sider
D 2006-018    Fright Christmas    24 sider
D 2003-022    Wand vs. Woodchucks    12 sider
D 2007-023    Star Light, Star Fright    24 sider
D 2008-002    Odins ravn    12 sider
D 2006-381    The Sell-Out Santa    12 sider
D 2008-004    Levering ikke inkludert    12 sider
D 2006-001    Cleaning Windows    13 sider
D 2005-013    Smil til verden    13 sider
                AA i Norge/Sverige/Danmark    28 sider
                I alt 184 sider

Dertil kommer 33 sider, hvor han enten har skrevet teksten (t) eller tegnet skitser (s):
D 2005-028    How To Frame A Crook (t)    2 sider
D 2003-034    Misfortunately Fortunate (s)    10 sider
D 2004-012    It's A Jungle In There (s)    1 side
D 2005-007    Getting Into Knots (s)    1 side
D 2005-011    A Hop, Skip, And A Jump (s)    8 sider
D 2005-227    Louie's Little Secret (s)    9 sider
D 2005-006    Zany In The Zoo (s)    1 side
D 2005-008    The Genteel Gondolier (s)    1 side

11

Du har naturligvis ret i din oversigt, Benadikt - men de fleste andre i HOF-serien har været noget mere produktive end det... - Jeg ville personligt synes det var for tidligt at lave en HOF med hans serier. På den anden side kan det være at det skulle være nu hvis den skulle udkomme - ved ikke hvor mange flere bind der kommer - selv i Norge.

Ifølge Andebyonline kommer der i alt 35 HoF i Norge, dvs. udover Rosa nr. 10 er der 5 bind tilbage.

Norske Egmont er også ved at afvikle andre serier, fik jeg at vide af kundeservice tidligere i denne uge. Der kommer ikke flere Klassikerserien, og Serieverket lukker når de sidste to bøger er sendt ud.

Jeg regner ikke med, at der vil komme en HoF med Midthun, men jeg ville ønske, at der kom. Både jeg og min søn er meget glade for hans stil.

AC skrev:

Du har naturligvis ret i din oversigt, Benadikt - men de fleste andre i HOF-serien har været noget mere produktive end det... - Jeg ville personligt synes det var for tidligt at lave en HOF med hans serier.

Har Freddy tegnet så mye mer enn det da?

benadikt skrev:
oledamgaard skrev:
benadikt skrev:

Tegneseriehistorier, som Midthun har tegnet:
D 2004-003    Telly Trouble    10 sider
D 2003-022    Wand vs. Woodchucks    12 sider
D 2008-002    Odins ravn    12 sider
D 2006-381    The Sell-Out Santa    12 sider
D 2008-004    Levering ikke inkludert    12 sider
D 2006-001    Cleaning Windows    13 sider
D 2005-013    Smil til verden    13 sider
                AA i Norge/Sverige/Danmark    28 sider
                I alt 184 sider

Han har da også tegnet noen 6 siders julefortellinger i form av avis-striper. Har du glemt dem - eller er det de norske inducksørene som ikke har gjort jobben sin skikkelig?

sigvald skrev:

Han har da også tegnet noen 6 siders julefortellinger i form av avis-striper. Har du glemt dem...

Jeg tog de historier med, som jeg kunne finde på INDUCKS. Hvis julefortællingerne ikke er udgivet i hæfterne, så er de endnu mere interessante til en bog.

sigvald skrev:
AC skrev:

Du har naturligvis ret i din oversigt, Benadikt - men de fleste andre i HOF-serien har været noget mere produktive end det... - Jeg ville personligt synes det var for tidligt at lave en HOF med hans serier.

Har Freddy tegnet så mye mer enn det da?

Ja... http://coa.inducks.org/simp.php?d1=& … amp;kind=n

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

sigvald skrev:

Gledelig er det også at historien er på hele 28 sider over 3 deler - det er å håpe at dette er en ny trend fra Egmont og at også andre som f.eks. Olaf Solstrand og Lars Jensen etterhvert får anledning til å lage like lange historier.

Lars Jensen har ifølge Inducks ti publiserte historier på over 30 sider, så han har ikkje berre anledning, han er godt i gong òg. Sjølv trivast eg godt med å skrive historier på 6-8 sider.

benadikt skrev:

[...]

Merk at kvar av desse er på 24 striper. Dersom ein vel å trykke fire striper pr side er kvar av desse historiene altså på 6 sider. Om ein vel å trykke tre striper pr side er kvar av historiene 8 sider. INDUCKS har valgt å oppføre dette som historier på 24 sider med 1 rad pr side, men historia hadde sjølvsagt ikkje blitt trykt på den måten om det skulle bli snakk om HOF-publisering.

Dertil kommer 33 sider, hvor han enten har skrevet teksten (t) eller tegnet skitser (s):
[...]
D 2003-034    Misfortunately Fortunate (s)    10 sider
D 2004-012    It's A Jungle In There (s)    1 side
D 2005-007    Getting Into Knots (s)    1 side
D 2005-011    A Hop, Skip, And A Jump (s)    8 sider
D 2005-227    Louie's Little Secret (s)    9 sider
D 2005-006    Zany In The Zoo (s)    1 side
D 2005-008    The Genteel Gondolier (s)    1 side

Eg vil tippe at det er Arild sjølv som har teikna/tusja alle desse historiene sjølv om denne informasjonen ikkje er oppført i Inducks.

sigvald skrev:

Han har da også tegnet noen 6 siders julefortellinger i form av avis-striper. Har du glemt dem - eller er det de norske inducksørene som ikke har gjort jobben sin skikkelig?

Dei er med, det er dei som på denne tabellen står oppført som 24-siders historier. Går du inn på historiene i INDUCKS ser du at dei er oppført med "1 rad pr side".

18 Senest redigeret af KjartAn(d) F. Stolberg (2009-09-10 14:56:32)

Når HoF alligevel snart slutter i både norge og danmark, hvorfor så ikke bare i stedet  lave en bogserie med de nordiske serieskabere, som Midthun, Jensen, Korhonen, Andersen, Printz-Påhlson, Solstrand og Milton (bl.a. med den ikke-danskudgivne Milton/Jippes-historie)?

Olaf Solstrand skrev:

Merk at kvar av desse er på 24 striper...

Olaf Solstrand skrev:

Eg vil tippe at det er Arild sjølv som har teikna/tusja alle desse historiene sjølv om denne informasjonen ikkje er oppført i Inducks

Tak for oplysningerne. Så har Midthun altså tegnet 163 sider og ikke 184.

KjartAn(d) F. Stolberg skrev:

Når HoF alligevel snart slutter i både Norge og Danmark, hvorfor så ikke bare i stedet  lave en bogserie med de nordiske serieskabere, som Midthun, Jensen, Korhonen, Andersen, Printz-Påhlson, Solstrand og Milton (bl.a. med den ikke-danskudgivne Milton/Jippes-historie)?

Ja, i de tilfælde hvor der er nok til en bog, synes jeg det ville være en god idé.

Jeg vil glæde mig til at læse de nye blade smile
Det plejer jeg ellers sjældent at ville bruge penge på.
Jeg læser alt udfra Carl Barks og Don Rosas beskrivelser.
Derfor finder jeg det da lidt irriterende, at de skal tage sig den kunstneriske frihed at tegne en tidligere lille hjælper, det strider mod min opfattelse af andeby'ismens grundlag!! big_smile

"hva'? Åh! Det er Dem!"
Hr. Von And! Deres vovemodige redning  af den uskyldige kvinde har overbevist mig om, at det, hr. Blisand her fortæller mig, er sandt!
En uskyldig kvinde? I Dawson?

21

sigvald skrev:

F.eks. er det underlig at Donaldus (som kommer fra året 1719) i rute 1 på side 12 overhodet ikke undres over det moderne norske flagget - for man må vel kunne anta at den godeste Løkling vet at det nåværende norske flagget skriver seg fra 1821 og således ikke kom i bruk før 102 år etter Donaldus' tid.

For mig er det næsten mere underligt at Løkling eller Midthun ikke ved hvordan det danske eller svenske splitflag ser ud. Begge er forkerte, efter hvad jeg ved.

benadikt skrev:
KjartAn(d) F. Stolberg skrev:

Når HoF alligevel snart slutter i både Norge og Danmark, hvorfor så ikke bare i stedet  lave en bogserie med de nordiske serieskabere, som Midthun, Jensen, Korhonen, Andersen, Printz-Påhlson, Solstrand og Milton (bl.a. med den ikke-danskudgivne Milton/Jippes-historie)?

Ja, i de tilfælde hvor der er nok til en bog, synes jeg det ville være en god idé.

Jeg mente nærmere at de skulle mixes a la AA 70 år.

Aha, ja, det er jo også en god idé. En bog med skandinaviske bidrag, måske udgivet op til jul.

24

Den findes jo i hvert fald allerede på finsk, så udlægget (i Egmont-terminologi, oversigten over hvilke historier, forord osv., der skal med) er lavet.

Men jeg tror der er en grund til at serien i Danmark blev reduceret til resten af Rosas samlede værker. De andre bøger sælger ikke nok til at det kan betale sig...
OBS: Det er ikke nok for et forlag at en lille udsøgt skare såsom nogle af foreningens medlemmer køber alt i en bogserie.

AC skrev:

Den findes jo i hvert fald allerede på finsk, så udlægget (i Egmont-terminologi, oversigten over hvilke historier, forord osv., der skal med) er lavet.

Men jeg tror der er en grund til at serien i Danmark blev reduceret til resten af Rosas samlede værker. De andre bøger sælger ikke nok til at det kan betale sig...
OBS: Det er ikke nok for et forlag at en lille udsøgt skare såsom nogle af foreningens medlemmer køber alt i en bogserie.

Men vi skal jo også lægge mærke til at det var danske fans der ønskede denne Milton/Jippes-bog, da der var en dansker med. Derfor tror jeg denne bog vil tjene mere end f.eks. Dick Moores-bogen ville have gjort.