1 Senest redigeret af Don-Rosas-samlede-værker. (2010-01-21 10:05:17)

Tråd: tegneseriens historie

hej
I skolen idag skulle vi vælge et emne, vi skulle kunne skrive 20-25 sider om. Jeg valgte tegneseriens historie, er der nogle der har information om emnet? Det vil blive taget imod med glæde.

stupid, stupid
rat creatures

Sv: tegneseriens historie

På biblioteket kan du bl.a. låne Tegneseriernes historie og Tegneseriernes hvem-hvad-hvor, som er en god begyndelse.
På ComicWiki kan du se en oversigt over tegneserielitteratur.

Hvor lang tid har I til opgaven - hvornår skal den afleveres? Og hvor i landet bor du?
(Alt afhængigt af hvor du bor, kan jeg forhåbentlig henvise dig til en fagbibliotekar der kan anbefale dig noget litteratur der passer til dit niveau) I alle tilfælde bør du gå på biblioteket, både uddannelsesstedets og folkebiblioteket. Kig under decimalnummer 81.09 i fagbøgerne.

Vi har ca tre uger til den, det starter først i februar så jeg har lidt tid endnu, jeg bor i det mørke Nordjylland.

stupid, stupid
rat creatures

Hvis du ikke har alt for langt til Aalborg så tag ind på vores hovedbib og spørg efter Peter Søholm. Du må gerne hilse fra mig.

benadikt skrev:

På biblioteket kan du bl.a. låne Tegneseriernes historie og Tegneseriernes hvem-hvad-hvor, som er en god begyndelse.

Carlsen store tegneserieleksikon af samme forfatter kan også anbefaeles; jeg fandt den selv til omkring 50 kr. for flere år siden.

Wikipedia indeholder også fornuftig information; kender desværre ikke til en udenlandsk comicwiki, men den danske gør det udemærket. Overvej iøvrigt at låne Little Nemo fra biblioteket. På dansk er der udgivet to bøger. Jeg vil tro, at næsten alle serieskabere har læst den på et tidspunkt. Den står også selv på min liste over TODO læse-ting.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

madsj skrev:
benadikt skrev:

Carlsen store tegneserieleksikon af samme forfatter kan også anbefaeles; jeg fandt den selv til omkring 50 kr. for flere år siden.

Wikipedia indeholder også fornuftig information; kender desværre ikke til en udenlandsk comicwiki, men den danske gør det udemærket. Overvej iøvrigt at låne Little Nemo fra biblioteket. På dansk er der udgivet to bøger. Jeg vil tro, at næsten alle serieskabere har læst den på et tidspunkt. Den står også selv på min liste over TODO læse-ting.

Little Nemo in Slumberland er simpelthen et af de største kunstværker der er lavet, og er lettere at sammenligne med Van Gogh, Michelangelo og Picasso end med Carl Barks, Hergé og Alex Raymond. Den kan meget varmt anbefales. Varmt? Nej, snarere skoldhedt!

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

KjartAn(d) F. Stolberg skrev:

Little Nemo in Slumberland er simpelthen et af de største kunstværker der er lavet

Det er kanskje å ta litt sterkt i? Men den er i det minste kjent for å være inspirasjonskilden til Don Rosas klassiker "A Matter of Some Gravity" fra 1996.

Du mener altså en af verdens mest banebrydende seriestriber (og stribe er et forkert ord, for de fyldte en hel side hver søndag) kun er vigtig fordi Don har ladet sig inspirere af den? Spørg lige manden selv om han er enig i det big_smile
Sigvald, somme tider er din trofasthed mod Don ufrivlligt morsom.

10 Senest redigeret af sigvald (2010-01-23 13:55:21)

AC skrev:

Du mener altså en af verdens mest banebrydende seriestriber (og stribe er et forkert ord, for de fyldte en hel side hver søndag) kun er vigtig fordi Don har ladet sig inspirere af den?

Jeg:
a) har ikke bestridt Little Nemos viktighet tidlig i tegneserienes historie.
b) er kritisk til å sette likhet mellom "banebrytende" og "absolutt kvalitet". (Jfr. Edisons første gramofonplate var selvsagt banebrytende, men den holder selvsagt ikke samme lydkvalitet som en CD anno 2010.)
c) har bare prøvd å påpeke at jeg (og sikker de fleste i foreningen) neppe ville ha hørt om Little Nemo i dag dersom den ikke hadde vært inspirasjonskilden til "A Matter of Some Gravity".

Carl Barks, Hergé og Alex Raymond.

AC, gi den gutten en utmerkelse på vintermøtet!!! Her viser han en tegneserie-innsikt man egentlig ikke kan forvente av noen på hans alder!

Alex Raymond er nemlig den perfekte sammenlikning med Carl Barks. Slik Barks' arv har blitt ført videre av bl.a. Don Rosa har Raymonds arv blitt viderført av bl.a. Dan Barry - hvis Lyn Gordon serier gikk i Tempo i 1977 og 1978. Gjennom Dan Barrys fantastiske serier oppdaget jeg så den geniale Alex Raymond - slik bl.a. du AC har fortalt at du oppdaget Barks gjennon Don Rosa. Hergé er også annertkjent nok - Tintin gikk bl.a. i Tempo i 1973. Forskjellen på Hergé og de to andre geniale serieskaperne som Kjartan nevner, er at han valgte å ta serien med seg i graven fremfor å legge forholdene til rette for at Tintin kunne fått sin egen Don Rosa/Dan Barry.

En annen gammel storhet som er mer lik Barks og Raymond er Lee Falk som skapte Fantomet hvis arv senere ble videre ført av Sy Barry (en yngre bror av Dan Barry). Achde er også et eksempel på en glimrende arvtaker.

sigvald skrev:
AC skrev:

Du mener altså en af verdens mest banebrydende seriestriber (og stribe er et forkert ord, for de fyldte en hel side hver søndag) kun er vigtig fordi Don har ladet sig inspirere af den?

Jeg:

c) har bare prøvd å påpeke at jeg (og sikker de fleste i foreningen) neppe ville ha hørt om Little Nemo i dag dersom den ikke hadde vært inspirasjonskilden til "A Matter of Some Gravity".

Jeg anede faktisk ikke, at Don var inspireret af serien. Politikens Boghal på Rådhuspladsen havde for nogle år siden hele samlingen med alle striber 1905-1914 stående til omkring 200 kr., og jeg ærgrer mig stadigvæk gul og grøn over, at jeg ikke købte den.

Mit kendskab til serien kommer nu snarere fra omtale fra Carl Barks og Floyd Gottfredson, der har læst den i deres barndom.

Lee Falk har jeg også nydt; Fantomet-serierne er gode. I det hele taget er det nok svært at komme udenom avisserier startet 1920-1930erne, hvis man skal lave et omfattende arbejde omkring tegneseriens historien.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

sigvald skrev:

Little Nemo in Slumberland er simpelthen et af de største kunstværker der er lavet

Det er kanskje å ta litt sterkt i? Men den er i det minste kjent for å være inspirasjonskilden til Don Rosas klassiker "A Matter of Some Gravity" fra 1996.

Bare for å fjerne enhver tvil ovenfor Dere våre danske venner.
Sigvald er IKKE representativ for Norske statsborgere flest, hverken når det gjelder tegneserie innsikt, høflighet eller vanlig normal norsk oppførsel.

MikroMidas skrev:
sigvald skrev:

Bare for å fjerne enhver tvil ovenfor Dere våre danske venner.
Sigvald er IKKE representativ for Norske statsborgere flest, hverken når det gjelder tegneserie innsikt, høflighet eller vanlig normal norsk oppførsel.

Det ved vi skam godt, Sigvald er nemlig en vanlig gæst her hos os!
Og det vil vi gerne have han bliver ved med! smile

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

hørt! og jeg tvivler på at der er mange nordmænd der er rarere end Sigvald, ihvertfald efter hvad jeg har hørt er han utrolig sympatisk.

stupid, stupid
rat creatures

Den Sigvald Dere kjenner viser dessverre en helt annen oppførsel i hjemlandet enn her.

http://www.andebyonline.com/forum/3189/

MikroMidas skrev:

Den Sigvald Dere kjenner viser dessverre en helt annen oppførsel i hjemlandet enn her.

Jeg ved ikke hvad du laver her, men hvis du er her for at være træls kan du godt gå igen.

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

18 Senest redigeret af sigvald (2010-01-24 19:23:47)

anden skrev:
MikroMidas skrev:

Jeg ved ikke hvad du laver her, men hvis du er her for at være træls kan du godt gå igen.

Takk, Anden  smile

MikroMidas og enkelte andre er nesten konstant ute etter å ta meg i AOL-forumet. Det skyldes særlig at jeg tillater meg å presentere meninger som ikke alltid er like A4 og like "korrekte".

sigvald skrev:
anden skrev:
MikroMidas skrev:

Takk, Anden  smile

MikroMidas og enkelte andre er nesten konstant ute etter å ta meg i AOL-forumet. Det skyldes særlig at jeg tillater meg å presentere meninger som ikke alltid er like A4 og like "korrekte".

Ja, der skal altid være nogle der er utilfredse!
Men lad os komme tilbage til den oprindelige tråds mening. smile

copyright© Monty Python

Don-Rosas-samlede-værker. skrev:

hørt! og jeg tvivler på at der er mange nordmænd der er rarere end Sigvald, ihvertfald efter hvad jeg har hørt er han utrolig sympatisk.

Når vi siger han er rar? Næ, så joker vi bare med det norske sprog.

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

21 Senest redigeret af Don-Rosas-samlede-værker. (2010-01-25 09:58:04)

griner/græder

må/skal

Hvad står rar nu for, Ondskab?  smile

stupid, stupid
rat creatures

Don-Rosas-samlede-værker. skrev:

griner/græder

må/skal

Hvad står rar nu for, Ondskab?  smile

Snarere litt sær humoristisk sans, skulle jeg tro  wink

Det norske ordet rar = det engelske ordet strange.