Tråd: Anders And Junior

Så udkom det første nummer af Anders And Junior (kan kaldes AAJ) ud i butikkerne, og fremover hver anden måned.

Og selvfølgelig har jeg også købt den, og glæder mig til at læse den.
Dog ser den lidt kedelig ud - men jeg tror ikke at nogen(!) af os skal i gang med at kritisere bladet herinde, da det jo er henvendt til de mindreårige!

I denne debat kan vi diskutere lidt. Og jeg skal nok komme med min mening når jeg har fået bladet læst. :-)

Jonas

Sv: Anders And Junior

Jonas And skrev:

...jeg tror ikke at nogen(!) af os skal i gang med at kritisere bladet herinde, da det jo er henvendt til de mindreårige!

kritikken går vel mest ut på at man har latt utgivelsen av AA Junior gå utover Anders And Ekstra. Det er jo en kjent sak at seriøse danske donaldister som f.eks. AC og Niels er mer interessert i AAE og da særlig AAEs Don Rosa nummre enn blader for de aller minste.

hvordan går AAJ udover AAE? Tror der er flere "seriøse donaldister" der er mere intereseret i de numre hvor der er matriale der aldrig er udgivet i Danmark før. Men syntes både rosa og de uudgivne ting er rigtig gode, meget mere interesant end det normale AA.

stupid, stupid
rat creatures

Jeg skal helt klart snart købe den! Jeg håber det er værd at samle på. big_smile

Nicenico

1. Har aldrig rigtig troet på begrebet seriøs donaldist - synes der er så himmelråbende en modsætning i de to ord. Og når man så ser på visse billeder af Niels eller mig på møder, hvor vi ligner noget der er tegnet af Murry eller en af hans pseudo'er (dvs. at vi er Fedtmule med hånden for mulen - dette tåbelige udtryk), så er vi da alt andet end seriøse.

2. Jeg var da ærligt talt lige så interesseret i X-Mickey som i Rosa-numrene - X-Mickey fordi de var nye for mig, og Rosa fordi jeg efterhånde hjælp til og stadig gør det med afpudsning af oversættelserne (og det er alt for øjenåbnende - hold op hvor de gamle oversættelser er i uoverensstemmelse med originalerne - til stor forskel fra samtlige andre sprog jeg har sammenlignet med).

3. Jeg synes ikke udgivelsen går ud over AA Ekstra - det er muligt at jeg har troet det, det kan jeg ikke sige mig fri for - men så noget i går som beroligede mig. AA Ekstra står stadig fremme i butikken selvom AA Junior er kommet. Dvs. at AA ekstra 13/2009 står fremme indtil nr. 1/2010 udkommer. Og ligledes får AA junior så også 2 måneders fremmtid - i hvert fald hvis butikkerne gør som de skal. Og det synes jeg ikke gør noget. Jeg får stadig 12 blade om året - halvdelen er korte ikke før udgivne serier (faktisk ret sjove) børneserier og historier og opgaver - resten er med ikke før udgivne serier og næsten nyoversatte Rosa-serier.

(Håber på at en artikel om AA Junior kommer online her en af de nærmeste dage - fik ikke lavet den færdig før jeg tog på faster-besøg i går)

Har købt bladet... Og synes, i betragtning af målgruppen, at det er et rigtigt fint blad.
Rimelige historier, ok opgaver, og en fin afveksling imellem det, samt at selve bladet er af en god kvalitet!

Slet ikke værst Egmont!

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

7 Senest redigeret af Jonas And (2010-01-25 13:41:33)

Og det skal lige siges, at Marie Oosterbaan, som leder www.andeby.dk, er redaktør. Spøjst.

Jeg bider særligt mærke i at der en historie med i bladet om Joakims tid i Yukon/Klondike - det synes jeg er rigtig godt.

Ved ikke om jeg vil bruge ordet spørjst - snarere fortjent - det virker på mig som en forfremmelse, og marie virker til at vide hvad hun snakker om. Noterede i øvrigt også at der er en pædagogisk konsulent på bladet - synes det er rigtig fint at AA junior/AA&Co. anerkender hvilken betydning de har for at mange danske børn knækker læsekoden. Det er SÅ motiverende at lære at læse - for så kan man selv læse AA! Det husker jeg selv - lige pludselig kunne jeg stave mig gennem en side, og så en historie - og så var den der. Tak Anders - Go home Søren og Mette! (sidstnævnte er et dansk læsebogssystem jeg ikke er sikker på om de bruger længere)

AC skrev:

(sidstnævnte er et dansk læsebogssystem jeg ikke er sikker på om de bruger længere)

De gjorde i hvert fald sidste år.

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

Det gør de også i år. tongue big_smile

Nicenico

AC skrev:

anerkender hvilken betydning de har for at mange danske børn knækker læsekoden. Det er SÅ motiverende at lære at læse - for så kan man selv læse AA! Det husker jeg selv - lige pludselig kunne jeg stave mig gennem en side, og så en historie - og så var den der. Tak Anders - Go home Søren og Mette! (sidstnævnte er et dansk læsebogssystem jeg ikke er sikker på om de bruger længere)

Ja det var en fed fornemmelse at kunne læse et AA & co helt selv :-)

12

Så er artiklen online - http://ddfr.dk/2010/01/anders-and-junio … e-mindste/

13 Senest redigeret af sigvald (2010-01-30 14:27:33)

Kanskje litt for lite kritisk og undersøkende  journalistikk, AC! Hvorfor spør du ikke om det er noen sammenheng mellom redaktørens nederlandske etternavn "Oosterbaan" og bladets nederlandske konsept?

14

Tak for kritikken Sigvald - og nu går jeg ganske vist i angrebsposition, men hvem af os er det der har været redaktør for et skoleblad i to år? wink

Fordi spørgsmålet ikke er faldet mig ind - og det virker da heller ikke donaldistisk relevant for mig.
Er der i øvrigt nogen sammenhæng mellem junior i dit navn og så dette nye blad?

15 Senest redigeret af VoBo (2010-01-30 15:29:17)

AC skrev:

Tak for kritikken Sigvald - og nu går jeg ganske vist i angrebsposition, men hvem af os er det der har været redaktør for et skoleblad i to år? wink

Fordi spørgsmålet ikke er faldet mig ind - og det virker da heller ikke donaldistisk relevant for mig.

lol  lol  lol Nice one  wink

Why do I even bother?

16 Senest redigeret af sigvald (2010-01-30 20:19:35)

AC skrev:

Tak for kritikken Sigvald - og nu går jeg ganske vist i angrebsposition, men hvem af os er det der har været redaktør for et skoleblad i to år?

Jeg har vært med i to skoleaviser (på henholdsvis ungdomsskolen og gymnaset) samt russeavisen.

AC skrev:

Selvsagt, men sammenhengen er svært sær idet junior ganske enkelt refererer til at det også finnes en senior - i mitt tilfelle en far - i bladets tilfelle en hovedversjon. Men er ikke dette helt åpenbart da?

Det er jo heilt openbart kvifor det berre er nederlandske historier i bladet. Det er fordi dette er eit nederlandsk konsept, og det berre er nederlenderne som har laga historier som faktisk er beregna for denne målgruppa. Det norske bladet med norsk redaktør har vel dei same historiene, går eg ut frå. Det er ingen grunn til å sjå ein samanheng mellom dette og redaktørens etternamn når ein slik samanheng ikkje eksisterer.

Olaf Solstrand skrev:

Det er jo heilt openbart kvifor det berre er nederlandske historier i bladet. Det er fordi dette er eit nederlandsk konsept, og det berre er nederlenderne som har laga historier som faktisk er beregna for denne målgruppa. Det norske bladet med norsk redaktør har vel dei same historiene, går eg ut frå. Det er ingen grunn til å sjå ein samanheng mellom dette og redaktørens etternamn når ein slik samanheng ikkje eksisterer.

Hvordan kan du (og AC) være så skråsikre på at hun ikke er hentet inn fra Nederland spesielt med tanke på dette prosjektet? Og hvorfor skulle ikke andre utgiveres historier (amerikanske, italienske, o.l.) passe for denne målgruppen? Hva med dine egne historier?

Det er openbart at ho ikkje er henta inn spesielt for dette prosjektet fordi ho har jobba for Egmont i Danmark i lang tid allereie, bl.a. som redaktør for Andeby.dk. Eg veit det fordi eg gjer ein del arbeid for Donald.no, AC veit det fordi han er dansk donaldist, og det er dessutan nevnt i denne forumtråden av Jonas And for fem dagar sidan.

Sigvald, eg går ut frå at du ikkje har lest Donald Duck Junior? Historiene i dette bladet er ikkje "normale" Donald-historier. Det er historier som er laga spesielt for å vera pedagogiske og for å passe godt for born i førskolealder: med enkle plot og ikkje så veldig komplisert språk, og med eit fokus på ting som farger, tall osb. Lære å lese, lære å telle og slike ting. Dette er IKKJE standard nederlandske historier, men historier som er spesiallaga for dette bladet. Ta ein titt på bladet når du er i Danmark eller neste gong du besøker dine venner som abonnerer, så skjøner du kva eg meiner. Ein kan ikkje putte inn t.d. Barks i bladet og få det til å fungere like godt.

Med det meiner eg sjølvsagt ikkje at vanlege Donald-historier ikkje er egna for denne målgruppa. Men dei er ikkje egna for konseptet Donald Duck Junior / Anders And Junior.

20

sigvald skrev:

i mitt tilfelle en far - i bladets tilfelle en hovedversjon. Men er ikke dette helt åpenbart da?

Selvfølgelig er det åbenbart - du forstod vel at jeg bare gav igen - drillede??

Og ja, olaf har ret - marie har været redaktør på andeby.dk og arbejder nu også med AAJunior. Sigvald, vi hænger os ikke så meget i navne herhjemme - vi tænker ikke over hvor folk kommer fra (ærgerligt nok med mindre de kommer fra Arabiske lande...) - Ansvarhavende udgiver for en del Egmont-blade og bøger er Jan Neiiendam - det er da sikkert også et hollandsk efternavn - OG HVAD SÅ? smile

AC skrev:

- marie har været redaktør på andeby.dk

Hun er da stadigvæk. :-)

AC skrev:
sigvald skrev:

i mitt tilfelle en far - i bladets tilfelle en hovedversjon. Men er ikke dette helt åpenbart da?

Selvfølgelig er det åbenbart - du forstod vel at jeg bare gav igen - drillede??

Og ja, olaf har ret - marie har været redaktør på andeby.dk og arbejder nu også med AAJunior. Sigvald, vi hænger os ikke så meget i navne herhjemme - vi tænker ikke over hvor folk kommer fra (ærgerligt nok med mindre de kommer fra Arabiske lande...) - Ansvarhavende udgiver for en del Egmont-blade og bøger er Jan Neiiendam - det er da sikkert også et hollandsk efternavn - OG HVAD SÅ? smile

Og Tony Lützer der oversatte Lucky Luke har også et tysk/nedelandsk/flamsk navn.

Men jeg tror faktisk at Sigvald har fat i noget. Hvis man kommer fra Holland har man nok lettere ved at forstå  hollandsk kultur, og er derfor nok god til at give bladet samme succes som i Nederlandene. Desuden har hun oversat en del nederlandske historier. Så Sigvald har nok ret.

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

Når kommer årets første nummer av Anders And Ekstra?

24

Det kom i slutningen af februar - og der er købt ekstra eksemplarer til mine sædvanlige kunder. Næste nummer af trådens emne skulle komme her sidst i marts.

AC skrev:

Det kom i slutningen af februar - og der er købt ekstra eksemplarer til mine sædvanlige kunder. Næste nummer af trådens emne skulle komme her sidst i marts.

D. 29. marts, for at være helt præcis. :-)