26 Senest redigeret af alicce (2010-05-14 06:51:28)

Sv: Fejltryk og varianter

Bornholmer-anden skrev:

Dem med blanke sider, er det ikke hele oplaget, som mangler reklamerne?
Og er det i det hele taget ikke hele oplaget, som er "ramt af ovenstående?
Jeg mener, alle 36/72 har "septemeber" og alle 40/77 og 40/78 er blevet ramt af prisstigninger.
Og så er der jo ikke tale om varianter, men kun "normale" blade.

Helt korrekt
Dog syntes jeg det er en helt fin ting at notere sig, da man kan kalde det en variant i forhold til hvordan bladet ser ud fra uge til uge... så må man sige at ovennævnte skiller sig ud... og er en slags variant.
I det hele taget kan det være svært at skelne varianter kontra fejltryk.
Tag f.eks. nr. 4 - 1949... hvis der kun findes ét af den slags er der jo tale om et tryk der bare ikke er blevet fanget i kvalitetskontrollen.
Bladene fra 1986 er et godt eksempel på varianter, da begge varianter er udgivet med fuldt overlæg (dog kender jeg ikke lige historien bag, men det er vel løssalg kontra abonnent!?).
Nr. 44 fra 1966 er jeg sikker på er et fejltryk... men da der findes stort set lige mange af hver, kaldes dette også en variant. Man har vel nået at trykke for mange til at man ville smide dem ud... så igen - man har med fuldt overlæg valgt at sende begge varianter ud.

27 Senest redigeret af Jernanden (2010-05-14 12:32:12)

En opdateret liste, tak for input! kom endelig med flere smile

1949 nr 4 Forside manglende farve (muligvis bare en enkelt trykfejl, findes der mere end et?)
1951 Snehvide B-hæfte findes med datering og rød tekst på bagsiden, og uden begge dele
Solohæfte nr.11 Findes med og uden teksten ”Sherif” over ”Fedtmule”
1956 nr 22 Findes med og uden ”8. Årgang”
1957 nr 13 Findes med og uden Ferieparade tekst
1966 nr 44 Findes med  med gul og grøn skrift på forsiden, den grønne er den mest almindelige
1973 nr 16 Findes med Dato (16 april) samt reklame på forsiden, og uden begge dele
1973 nr 17 Findes med Dato (21 april) og uden dato
1979 nr 22 Findes med pris og uden pris
1986 nr 32 Findes med og uden bagklap
1986 nr 33 Findes med reklame og bagklap, og uden begge dele
1986 nr 34 Findes med reklame og bagklap, og uden begge dele
1986 nr 35 Findes med og uden bagklap
1986 nr 36 Findes med og uden reklame
1986 nr 37 Findes med og uden bagklap
1986 nr 38 Findes med reklame og bagklap, og uden begge dele
1986 nr 39 Findes med reklame og bagklap, og uden begge dele
1986 nr 40 Findes med reklame og bagklap, og uden begge dele
1986 nr 41 Findes med og uden reklame

Nedenstående varierer fra de "normale" blade, findes så vidt vides kun i denne version.

1972 nr 36 September stavet forkert (septemeber).
1973 nr 18 Findes uden Dato
1973 nr 19 Findes uden Dato
1973 nr 52 Prisen overstreget og rettet
1977 nr 15 Side 2 og næstsidste side er blanke
1977 nr 16 Side 2 og næstsidste side er blanke
1977 nr 40 Prisen overstreget og rettet
1978 nr 40 Prisen overstreget og rettet
1982 nr 45 Prisen overstreget og rettet
1987 nr 12 Manglende "walt Disney's" øverst

Samler af ande-blade, ande-bøger og nullermænd...
Fejl og Varianter: http://www.ottes.dk/AA/fejl.php

28

Hvad kalder vi sådan en som den her: http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk%2FAA1987-12

Eneste nummer jeg kender til af AA&Co. hvor der ikke står Walt Disney's øverst - men det er også hele oplaget - har i hvert fald aldrig set et eksemplar uden den fejl.

29 Senest redigeret af alicce (2010-05-14 06:54:38)

AC skrev:

Hvad kalder vi sådan en som den her: http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk%2FAA1987-12

Eneste nummer jeg kender til af AA&Co. hvor der ikke står Walt Disney's øverst - men det er også hele oplaget - har i hvert fald aldrig set et eksemplar uden den fejl.

Godt spottet AC!
Den må høre til i den nederste halvdel af Jernandens liste.

30 Senest redigeret af alicce (2010-05-14 07:37:42)

Nr. 52 fra 1973 har også fået overtrykt prisen med efterfølgende ny pris underneden.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk%2FAA1973-52

Nr. 22 fra 1979 mangler prisen på en del af oplaget
http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk%2FAA1979-22
http://www.wenneberg.dk/Comics/AA/under … /1979.html

Nr. 45 fra 1982 har også fået overtrykt prisen med efterfølgende ny pris underneden.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk%2FAA1982-45

22/79 er da dokumenteret som variant, men er 52/73 og 45/82 hele oplaget, eller også en variant?

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

Bornholmer-anden skrev:

22/79 er da dokumenteret som variant, men er 52/73 og 45/82 hele oplaget, eller også en variant?

Haha tak Steffen - jeg troede lige jeg var lidt for hurtig (hvilket jeg så var).
Jeg gik bare ud fra de hæfter der ikke er at finde på Jernandens liste.
Da jeg gik i min samling for at finde nr. 22/79 kunne jeg ikke finde det, så jeg blev lidt usikker på det...
Hmm må lede videre efter det så.
Jeg nåede at slettet det igen fra mit seneste indlæg... men sætter links tilbage igen.

Bornholmer-anden skrev:

er 52/73 og 45/82 hele oplaget, eller også en variant?

Mit gæt er hele oplaget, men da jeg naturligvis ikke har set samtlige blade forbliver det kun et gæt big_smile
Vi må have Danmarks Donaldister til at hjælpe og kigge i deres samlinger!

Listen i post #27 opdateret  smile
Ja, - godt set AC! Det er sjovt man har set på sådan et blad en del gange, og så ikke faldet over at Walt Disney logoet manglede... hmm
Det ville være sjovt at høre, hvis nogen ved om, bladene i den nederste del, også findes i en "normal" version.

35

Hørende til i nederste kategori er 1978-36, 1978-39, og muligvis numrene imellem, som er prissat til 4,25, hvor det vel rettelig skulle være 4,10.

Her er gået noget galt i farverne i Anders' hoved.

http://img175.imageshack.us/img175/813/aa200201fejltryk.png

http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk%2FAA2002-01

AA 2002-01

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Ja ovenstående må være afstedkommet ved overgangen til den digitale tidsalder big_smile
Det er helt sikkert også en fejl - dog sværere at fastslå ligesom tekst- og andre stavefejl.

38 Senest redigeret af Asger And (2010-05-14 20:49:04)

mit 52-1973 er overtrykt, mit nr. 51 er med påklæbet prismærkat: 2.30.
45-1982 er overtrykt.
Har etellerandet sted et nr. (nok fra 80erne eller sidst 70erne), hvor to forsider er dobbelteksponeret, sjovt nok begge med marint motiv, gir en skæg effekt. Skal prøve at finde det til scan.
Fra et af de aller seneste år er der et blad, hvor nogle sider mangler sort tryk, det gemmer sig lige i øjeblikket, men jeg tror det er fra 2007-8.

Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
                                                   Pogo
www.willy-centret.dk

Kan vi dele omtalte blade op i tre kategorier?
1. Variant A - en udgivelse der findes i to (eller flere) varianter.
Disse varianter virker udsendt bevidst fra forlaget... enten som en formodet erkendt fejl eller af anden grund i en del af oplaget.
2. Variant B - en udgivelse der varierer fra den normale udgivelse og som er gældende for hele oplaget.
Denne variant er oftest en regulær fejl, som enten er nået rettet, forsøgt rettet eller slet ikke rettet af forlaget.
3. Fejltryk - hæfte med en eller flere pudsige fejl, som er sluppet ud i handlen ved en fejl.
Det kan være manglende farver, mispasning i farverne, skævt falset, skævt skåret, manglende clips osv.
Fejltryk må betegnes som værende generelt sjældne og findes i ganske få eller oftest kun i ét eksemplar (ellers er der jo tale om en variant (A).

Hvor mange ens fejltryk skal der til før det kan kaldes en variant?

AA-hovedet fra AA 2002-01 (vist ovenfor) er sandsynligvis en Variant A, for inducksscannet af forsiden ser normal ud.

God inddeling, alicce -- Om fejltryk, så burde det komme an på hvor mange procent af hele oplaget, der er fejltrykt. Men det vil så kun være måske 1-2 %.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Uanset hvad, så synes jeg at I er kedelige.
Nu troede jeg, at jeg kun manglede 18 blade i at have dem alle, men ...
Med alle disse varianter mangler jeg da mindst det dobbelte, og de er sikkert også svære at få fat i til en fornuftig penge ;-)
Men jeg kan godt tilslutte mig Alicce/Jans inddeling. Den lyder som sædvanligt vel gennemtænkt.

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

Solens Søn skrev:

AA-hovedet fra AA 2002-01 (vist ovenfor) er sandsynligvis en Variant A, for inducksscannet af forsiden ser normal ud.

Ikke enig... det scan der er på i.n.d.u.c.k.s. er ret lille. Men man kan ane i næbbet at også dette blad er med grove farveprikker (rastre).
Der må bedre beviser på bordet tongue

Kan det i øvrigt bekræftes yderligere at de pågældende blade fra 1986 findes med og uden bagklapper?
Skærer man bagklappen af med en scalpel, kan det være svært at se forskel.
Et sikkert tegn/bevis er dog hvis bagsiden når helt ud til bladets kant (det vil det nemlig ikke gøre hvis der har siddet en bagklap).
Jeg sidder eksempelvis her med nr. 35, hvor der på indersiden af bagklappen er vejledning i at bruge den medfølgende 'superlineal'. Det virker grundløst at man har skippet den på nogle blade!?
På den anden side virker det ligeså grundløst at ejeren af bladet skulle skære en sådan vejledning af.

Man trykker helt sikkert flere omslag på et enkelt trykark - og det kan da tænkes at det er gået galt i montagen, således at en række omslag er blevet placeret så bagklappen er røget uden for trykket, eller simpelthen skåret af ved en fejl. I alle tilfælde er der tale om en variant A - men kan vi ikke lige få bekræftet et blad uden bagklap, evt. ved at billede eller scan af bladet set bagfra, med bagside der når helt ud til bladet kant.

Alle mine 1986 32-41 har bagklap. Jeg vil gennemgå mine dubletter ved lejlighed...

Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
                                                   Pogo
www.willy-centret.dk

44 Senest redigeret af Jernanden (2010-05-15 22:48:22)

alicce skrev:
Solens Søn skrev:

Ikke enig... det scan der er på i.n.d.u.c.k.s. er ret lille. Men man kan ane i næbbet at også dette blad er med grove farveprikker (rastre).
Der må bedre beviser på bordet tongue

Kan det i øvrigt bekræftes yderligere at de pågældende blade fra 1986 findes med og uden bagklapper?
Skærer man bagklappen af med en scalpel, kan det være svært at se forskel.
Et sikkert tegn/bevis er dog hvis bagsiden når helt ud til bladets kant (det vil det nemlig ikke gøre hvis der har siddet en bagklap).
Jeg sidder eksempelvis her med nr. 35, hvor der på indersiden af bagklappen er vejledning i at bruge den medfølgende 'superlineal'. Det virker grundløst at man har skippet den på nogle blade!?
På den anden side virker det ligeså grundløst at ejeren af bladet skulle skære en sådan vejledning af.

Man trykker helt sikkert flere omslag på et enkelt trykark - og det kan da tænkes at det er gået galt i montagen, således at en række omslag er blevet placeret så bagklappen er røget uden for trykket, eller simpelthen skåret af ved en fejl. I alle tilfælde er der tale om en variant A - men kan vi ikke lige få bekræftet et blad uden bagklap, evt. ved at billede eller scan af bladet set bagfra, med bagside der når helt ud til bladet kant.

varianterne i 1986 er jeg sikker på, der har jeg nemlig dem alle sammen, - og ja, jeg er sikker på det med bagklapperne fordi de går helt ud til bladets kant, jeg kan godt lige scanne dem ind i morgen aften.
Jeg tilslutter mig også inddelingen, og jeg synes det må være en variant A, hvis der findes mere end èt blad med nøjagtig samme fejl (enige)?
Jeg kan også lave en ny liste, inddelt i disse definitioner, i morgen aften, så får jeg også de sidste tilføjelser med.

45

Efter Alicce inddeling, kunne numrene fra begyndelsen af 1976 falde ind under kategori B, hvor den oprindelige pris er fratrukket 5%

rp skrev:

Efter Alicce inddeling, kunne numrene fra begyndelsen af 1976 falde ind under kategori B, hvor den oprindelige pris er fratrukket 5%

Omtalte numre fra 1976 (nr 2 til 9) er påtrykt en lidt spøjs pris hvor der gøres opmærksom på at der er trukket 5% fra prisen.
PunBB bbcode test
Jeg vil mene at ovenstående skiller sig ud fra de to nedenstående eksempler, da den første ligner en bevidst handling fra forlaget, mod de to andre der ligner en hovsa-løsning. Altså en fejl fra forlagets side.
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test

I 1965 var der også en del blade, hvor der stod at prisen var inkl. oms.
PunBB bbcode test
Dem vil jeg sætte i samme kategori som øverste eksempel fra 1976, idet det der er tale om en bevidst handling fra forlagets side.
Anders And & Co. har jo skiftet udseende utallige gange gennem årene, hvilket man jo kan gå igang med at katalogisere... men et eller andet sted (syntes jeg i hvert fald) at det er sjovere at hive de mange gange lidt spøjse fejl frem i lyset.
Trykfejl, falsefejl (se nedenfor) osv som i de fleste tilfælde er unikke, hører i en kategori for sig, da det ikke er muligt at samle på dem... eller jo, det kan man da godt... men lidt svært at finde ud af når man har det hele hmm
PunBB bbcode test PunBB bbcode test
Variant A hæfter er da også mere interessante end Variant B, da der ved A er to (eller flere) forskellige hæfter at samle, hvor det i B's tilfælde 'bare' er hele oplaget der ser sådan ud.

47 Senest redigeret af Jernanden (2010-05-16 22:05:18)

Her er så et par billeder, af en af de omtalte, manglende bagklapper, dette er nr 35 i 86:
Først et bagfra, begge blade ovenpå hinanden.
http://www.ottes.dk//AA/billeder/blandet/1986_35_Bagklap1.jpg
Og så et med bagklappen åben, hvor det er tydeligt at også den gule farve fra bagklappen ikke er på det andet.
http://www.ottes.dk//AA/billeder/blandet/1986_35_Bagklap2.jpg
På dette er forsiderne helt ens.

Jeg har også opdateret listen, fejltryk der kun findes et af, kan vi jo ikke lave en fuldkommen liste af, men jeg har tilføjet et par stykker, hvor der muligvis findes flere end et.
Sig hvad i synes  smile

48 Senest redigeret af Jernanden (2010-06-30 05:11:48)

Variant A - en udgivelse der findes i to (eller flere) varianter.
Disse varianter virker udsendt bevidst fra forlaget... enten som en formodet erkendt fejl
eller af anden grund i en del af oplaget.

1951 Snehvide B-hæfte findes med datering og rød tekst på bagsiden, og uden begge dele
Solohæfte nr.11 Findes med og uden teksten ”Sherif” over ”Fedtmule”
1956 nr 22 Findes med og uden ”8. Årgang”
1957 nr 13 Findes med og uden Ferieparade tekst
1966 nr 44 Findes med  med gul og grøn skrift på forsiden, den grønne er den mest almindelige
1973 nr 16 Findes med Dato (16 april) samt reklame på forsiden, og uden begge dele
1973 nr 17 Findes med Dato (21 april) og uden dato
1979 nr 22 Findes med pris og uden pris
1986 nr 32 Findes med og uden bagklap
1986 nr 33 Findes med reklame og bagklap, og uden begge dele
1986 nr 34 Findes med reklame og bagklap, og uden begge dele
1986 nr 35 Findes med og uden bagklap
1986 nr 36 Findes med og uden reklame
1986 nr 37 Findes med og uden bagklap
1986 nr 38 Findes med reklame og bagklap, og uden begge dele
1986 nr 39 Findes med reklame og bagklap, og uden begge dele
1986 nr 40 Findes med reklame og bagklap, og uden begge dele
1986 nr 41 Findes med og uden reklame

Variant B - en udgivelse der varierer fra den normale udgivelse og
som er gældende for hele oplaget.
Denne variant er oftest en regulær fejl, som enten er nået rettet,
forsøgt rettet eller slet ikke rettet af forlaget,
findes så vidt vides kun i denne version.

1972 nr 36 September stavet forkert (septemeber).
1973 nr 18 Findes uden Dato
1973 nr 19 Findes uden Dato
1973 nr 52 Prisen overstreget og rettet
1977 nr 15 Side 2 og næstsidste side er blanke
1977 nr 16 Side 2 og næstsidste side er blanke
1977 nr 40 Prisen overstreget og rettet
1978 nr 40 Prisen overstreget og rettet til 4,10
1982 nr 45 Prisen overstreget og rettet
1987 nr 12 Manglende "Walt Disney's" øverst
1997 nr 36 Manglende årstal
2002 nr 1 Fejl på farverne i Anders-logoet.

Variant C - en udgivelse der varierer fra de "normale blade" men uden at være egentlige fejl.

1965 flere numre, "inkl. Oms" tilføjet under prisen
1976 nr 2 Tydeliggjort på prisen at det er nedsat 5% ( kr. 3,25(-5% = kr. 3,10) )
1976 nr 3 Tydeliggjort på prisen at det er nedsat 5% ( kr. 3,25(-5% = kr. 3,10) )
1976 nr 4 Tydeliggjort på prisen at det er nedsat 5% ( kr. 3,25(-5% = kr. 3,10) )
1976 nr 5 Tydeliggjort på prisen at det er nedsat 5% ( kr. 3,25(-5% = kr. 3,10) )
1976 nr 6 Tydeliggjort på prisen at det er nedsat 5% ( kr. 3,25(-5% = kr. 3,10) )
1976 nr 7 Tydeliggjort på prisen at det er nedsat 5% ( kr. 3,25(-5% = kr. 3,10) )
1976 nr 8 Tydeliggjort på prisen at det er nedsat 5% ( kr. 3,25(-5% = kr. 3,10) )
1976 nr 9 Tydeliggjort på prisen at det er nedsat 5% ( kr. 3,25(-5% = kr. 3,10) )
1978 nr 36 Den trykte pris er 4,25, skulle formentlig være 4,10, idet nr 40 koster 4,10/er dette en variant
                  A,  findes det med overstreget pris?

1978 nr 37 Den trykte pris er 4,25, skulle formentlig være 4,10, idet nr 40 koster 4,10/er dette en variant

1978 nr 38 Den trykte pris er 4,25, skulle formentlig være 4,10, idet nr 40 koster 4,10/er dette en variant

1978 nr 39 Den trykte pris er 4,25, skulle formentlig være 4,10, idet nr 40 koster 4,10/er dette en variant

Fejltryk - hæfte med en eller flere pudsige fejl, som er sluppet ud i handlen ved en fejl.
Det kan være manglende farver, mispasning i farverne, skævt falset, skævt skåret, manglende clips osv.
Fejltryk må betegnes som værende generelt sjældne og findes oftest kun i ét eksemplar.
Kendte eksempler:

1949 nr 4 Forside manglende farve /findes der mere end et?
1970 nr 21/23 Forsiden er dobbelteksponeret, en fra hvert nummer.
1997 nr 34 Meget skævt falset forside

Rigtig fint arbejde Jernand!
Al tvivl fejet af bordet mht. 1986 hæfternes manglende bagklap!

Mht. variant B, så er jeg personligt ikke helt vild med at tage hæfter med, hvor 'afvigelserne' ikke er deciderede fejl. Teoretisk kan man sige at alle blade afviger fra hinanden ved at have forskellige forsider roll
Men anyway... så skal bladene fra 1965 vel også med på listen, dem hvor der gøres opmærksom på at prisen er inklusiv oms.!? I 1973 var der 17 blade med et fint logo i venstre hjørne der indikerede Mickey Mouse's fødseldag...
Nå I ved hvor jeg vil henad, ikk!? Hvis der er interesse for det kunne der laves en liste over finesser og ændringer Anders And & Co. har undergået gennem tiden... skift af format, skift af Disney's signatur, prisstigninger, logo tilføjelser... altså en liste over små 'milepæle' i bladets historie.

Fejltryk osv der kun findes et af - ja det bliver nok svært at lave en komplet liste.
Men igen - hvis der er interesse for det kan man jo lade sine sjove blade registrere på en sådan liste.
Hvis der er stemning for det vil jeg godt lægge hjemmeside til... - nå ja, det kan være jeg laver en sektion stemning eller ej big_smile

Tak!  big_smile
Jeg har opdateret listen i post #48, og tilføjet de numre fra 1965.
Jeg har også tilføjet en Variant C, til de lidt specielle blade der ikke er egentlige fejl.

Om ikke andet kan man jo bruge Variant B, til at sammenligne med sine egne blade, og måske finde nye "rigtige" varianter. Det er jo ikke sikkert at de nåede at rette fejlen på hele oplaget  smile