1

Tråd: Oplagstal

Citerer fra Oles klumme på seriejournalen.
Det ser ikke godt ud for vores gamle blad...

Årstal Oplag 1. halvår  Oplag 2. halvår
2002        66.151            67.215
2003        65.879            67.271
2004        64.642            62.230

Sv: Oplagstal

Nej det ser godt nok ikke særligt godt ud, men det kan jo sagtens nå at blive bedre i løbet af de næste år.
Nogen forslag til hvordan man kunne forbedre salgstallet?

Hvor ligger Manga trykkeriet i Danmark egentlig? Man kunne eventuelt smutte en tur derned og stjæle alt deres tryksværte. Så ville børn med hang til tegneserier være "tvunget" til at købe Anders And & Co.

Officiel blodhund for Grønspætterne!
Modtager af hæderstitlerne:
S.S.S. Stjerne Super Sniffer og
S.I.S. Sporhund I Særklasse

Lyder ikke godt:(

En lignende artikel om dette, findes også på www.disneybasen.dk

Mathis.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Mathias Bøgh skrev:

En lignende artikel om dette, findes også på www.disneybasen.dk
Mathias.

Jeg ville faktisk have linket til Peter Friis Jeppesens artikel, men han tillader desværre ikke dybe links til sin hjemmeside. Men læs løs, hvis i kan finde det, han har nogle andre forslag til mulige årsager til det faldende oplag.

Jeg tror at salgstallet står i direkte proportion til indholdet! Nogle af tegnerne (spanske?) har b.la. alvorlige problemer med at tegne en ordentlig and! Hvad med lidt kvalitet i stedet for alskens teorier om at børn hellere vil spille pc-spil o.s.v.
Kvalitet koster penge. Så man vælger - for at spare - at sende manuskripter til Spanien. Der er vel ikke nogen der tror at de sendes til Spanien, for den høje kvalitets skyld. (jeg ved godt at der osse findes gode tegnere i Spanien - men pointen er at de først og fremmest skal være billige)

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Hans skrev:

Kvalitet koster penge. Så man vælger - for at spare - at sende manuskripter til Spanien. Der er vel ikke nogen der tror at de sendes til Spanien, for den høje kvalitets skyld. (jeg ved godt at der osse findes gode tegnere i Spanien - men pointen er at de først og fremmest skal være billige)

Hvis dét var rigtigt, ville Egmont vel kun hyre tegnere fra de fattigste egne af Afrika. Eller hvad?

Don, Don, Don.

Hvis dét var rigtigt, ville Egmont vel kun hyre tegnere fra de fattigste egne af Afrika. Eller hvad?

Nej for dernede har ingen lært at tegne. Hvordan skulle de dog have råd til tegneblyanter?

Nu ingen fordomsfuldheder her :-) Faktum er nu engang at en del af Egmonts tegnere bor i Spanien og Sydamerika, for her får de mere ud af lønnen - skatten er mindre (og sygesikringen lavere).

Nu ingen fordomsfuldheder her :-) Faktum er nu engang at en del af Egmonts tegnere bor i Spanien og Sydamerika, for her får de mere ud af lønnen - skatten er mindre (og sygesikringen lavere).

Jeg har da ikke hørt om nogle der er flyttet til Spanien/Sydamerika. Kan du give et eksempel?

10

Hvem snakkede om flytning? Branca boede i Argentina - Vicar bor i Chile - Tello var da også spanier - Toni Bancells kommer fra Spanien - jeg tror der vil vise sig en del, hvis man undersøger det dybere - hvilket jeg ikke gør lige nu.

Egmonts tegnere bor i Spanien, for her får de mere ud af lønnen. Men hvad vedrører det Egmont? Hvad får Egmont ud af at hyre tegnere fra Spanien osv.?

12

Snif - det kan jeg ikke svare på... måske er de særligt dygtige, de spanske tegnere?

Vil lige henvise til Peters side: http://www.disneybasen.dk/ hvor der er nogle betragtninger ang. oplagstallet.

AC skrev:

Måske er de særligt dygtige, de spanske tegnere?

Ja, de har en del dygtig tegnere i Spanien, men hvordan kan det egentligt være?
Jeg har da ikke hørt om så mange fra de andre lande i Europa... (fx tyskland og Frankrig)

14

Frankrig har jo også deres egen historie-redaktion, omend den ikke er så stor som ECN. Tyskland har Ehapa der er en underafdeling af Egmont. Ulrich Schrøder og Volker Reiche - siger de dig noget? Kan ikke huske om de begge arbejder for den hollandske historie-redaktion.

Volker Reiche siger mig skam en del. Ham den anden ved jeg ikke hvem er.
Jeg mener Volker Reiche arbejder for den hollandske udgiver, Oberon