Tråd: Dansk/Tysk mønt fra 1949

Hej.  smile

Jeg har lige siddet og rodet lidt rundt i nogle gamle mønter, og fandt bl.a. en dansk 10 - øre fra 1949. da jeg fandt den blev jeg lidt glad, men øv - tænkte jeg så, kunne være endnu sjovere med en 25 øre fra 49. Nå men er sådan noget, noget nogle er intresseret i? tror nemlig ikk den er specielt sjællen, men?

Og i mønt samlingen fandt jeg også lige en tysk mønt fra 1949. Samme spøgersmål...: nogle der er intresserede?  smile

På forhånd tak!  smile

MVH. David Flyckt

Sv: Dansk/Tysk mønt fra 1949

Ja, men prøv lige at undersøge sagen - tror nok 10-øren fra 1949 er noget værd (hvis den er mint)

Jeg mener, at det var 10øren fra 1959, vi altid ledte efter som knægt, når vi rodede i mors husholdningspung...

...du har ret, Thomas - 1959

Jan Erik skrev:

Ja, men prøv lige at undersøge sagen - tror nok 10-øren fra 1949 er noget værd (hvis den er mint)

tongue  Kan en mønt være mint? hehe hvis den er bedskidt kan man vel bare pudse den...  big_smile

nå men 10 øren er... hvad mon den er værd... 10 øre? hehe... Men HVIS det nu havde været en dansk 25 øre fra 1949, mon så nogle var interesseret? er bare nys.

få forhånd tak!  smile

MVH. David Flyckt

Den unge samler skrev:

tongue  Kan en mønt være mint? hehe hvis den er bedskidt kan man vel bare pudse den...  big_smile

Begræbet "mint" som perfekt stand kommer faktisk fra møntsamlerne. En mønt i mint er nemlig nyslået, tænkt fx på ordenes lighed.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Solens Søn skrev:
Den unge samler skrev:

Begræbet "mint" som perfekt stand kommer faktisk fra møntsamlerne. En mønt i mint er nemlig nyslået, tænkt fx på ordenes lighed.

Nå ok hehe tak, nu er jeg jo nemlig heller ikk selv møntsamler..

MVH. David Flyckt

Lige et lille hint: Puds ikke dine mønter, det er noget af det værste du kan gøre! wink

"Es dauert nur ein p-paar Minuten, dann ist sie wieder ganz wie zuvor. Schauder!"

Helferlein skrev:

Lige et lille hint: Puds ikke dine mønter, det er noget af det værste du kan gøre! wink

hmm hvorfor? bliver de ødelagt?

MVH. David Flyckt

Helferlein skrev:

Man kan derimod godt vaske dem i sæbe og vand. Det er vist noget med at rensevæsken kan ætse mønterne, eller skade dem på en anden vis.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

madsj skrev:
Helferlein skrev:

Man kan derimod godt vaske dem i sæbe og vand. Det er vist noget med at rensevæsken kan ætse mønterne, eller skade dem på en anden vis.

ok tak, men tror ikk jeg vil vaske mine mønter, så hellere prøve at få de forbandede klistermærker af mine aa blade uden at ødelægge hæftet..  neutral

Var det ikke noget med noget anti - benzin agtigt? benzinrenser eller noget? kan huske at der netop var en tråd om dette på et tidspunkt, men aner ikke, i hvilken kategori og hvor henne tråden er..

- På forhånd tak!

MVH. David Flyckt

Rensebenzin - opløser limen.

Thomas skrev:

Rensebenzin - opløser limen.

Ok, mange tak!  smile

MVH. David Flyckt

madsj skrev:
Helferlein skrev:

sjovt at onkel Joakims mønter bliver pudset godt og grundigt så :-)

MVH. David Flyckt

Det er nok fordi de ligger og mugner nede i pengetanken  tongue

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

16

Joakim er jo ikke møntsamler - han gør tvært imod grin med mange samlere. Hans samling er tidskapsler, ikke mønter med monetær værdi. Læg mærke til Joakims skræk når Arpin Lusene truer med at opløse hele samlingen - det ville for Joakim som at miste hele sin hukommelse, minder og familie - på en gang.

Kunne man ikke sige at han er møntsamler, bare ikke en traditionel en af slagsen, da han jo gemmer mønterne som erindringer om hændelser i hans liv? Måske "møntgemmer" ville være en bedre betegnelse.
Han kunne i øvrigt spare megen plads og udgifter til opbevaring hvis han førte dagbog i stedet for, men så ville Anders jo blive arbejdsløs som møntpudser.   smile

(Anders´ bog, "Anders And, Mit Liv Som Møntpudser", blev en stor sukces, om end af helt andre grunde end dem Anders havde forestillet sig)

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"