Tråd: Floyd Gottfredson

Hej med jer

Er der andre, der er trætte af at Gottfredson bliver så forsømt i de danske ugeblade (og udgivelser?). I Norge blev der udsendt en Mickey Mouse 75 års bog, hvor Medioka historien var i, men den så vi ikke noget til i Danmark. Der går år imellem at lange historier bliver udgivet og ellers ser vi kun søndagssider, som Gottfredson ellers ikke havde som sin personlige favorit.

Så jeg gentager linien fra oven: Er der andre, der er lige så trætte af at manden bliver forsømt i de danske udgivelser ? Personligt så jeg gerne at alt det bras, der bliver trykt i AE fra tid til anden blev ofret for et genoptryk/nyudgivelse af nogle Gottfredsons mesterværker.

Det kunne måske være mere kraftfuldt, hvis der var flere, der sendte et samlet ønske ind til Serieforlaget og spurgte. Jeg sendte selv et ønske til arkiv [snabel-a] serieforlaget.dk, men den mail kom tilbage. Nogen, der kender en adresse, hvor ønsker til AE kan sendes ind ? Eller er deres ønskehistorier ide gået i sig selv igen ?

mvh.
Mads

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Sv: Floyd Gottfredson

Jeg kunne ikke være mere enig: MERE GOTTFREDSON. SNAREST! Jeg er overbevist om, at det også ville have en gavnlig effekt på den ofte noget kølige behandling af musen, som vi donaldister har det med at lægge for dagen. Måske kunne det endda få nogle af vore tyske venner til at genoverveje kampråbet "Duck auf, Maus raus!" ;-)
Jeg skal nu ikke selv gøre mig for god; på Sydnordisk Akademi for Donaldisme er der hverken meget mus eller Gottfredson, men det ville bestemt være en velkommen ændring. Så alle gode tiltag til at overbevise Egmont har min opbakning.

Netop det der har jeg tænkt på i flere måneder. Sådan at AE måske kunne blive lavet til et slags SOLOHÆFTE ligesom i 50erne. Jeg havde så tænkt mig at der også kunne komme lidt Carl Barks og Marco Rota i også. Jeg vil nok prøve at sende en lang mail ind til Serieforlaget en af de næste dage.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Hej Matthias

Måske har du lyst til at få den mail, som jeg prøvede at sende ind til dem ? Jeg er i Sverige nu, men du kan få den senest i weekenden. At Anders And Ekstra bliver et solohæfte tror jeg ikke, at du skal regne med, for dertil er vi for lille et marked. Husk på at salget falder brat, når der ikke er legetøj, hvilket siger en hel del om målgruppe: små snotunger, der kun holder kæft, hvis de får noget billigt skrammel lavet i Kina, og så er de ligeglade med historierne. Der er desuden en stor bunke Gottfredson historier, som nok aldrig får dagens lys at se igen, hvis ikke de er kraftigt censurede :-(
Jeg foreslog John Clark (redaktøren af Walt Disney Comics & Stories) at fremskynde processen med at få en licens, så de måtte trykke Gottfredson historier, men det kom der ikke noget ud af.
Hvis jeg havde penge som skidt, kunne jeg godt finde på at købe de 26 hæfter, hvor alle historier (dagstriberne) fra 1930-1955 er i, men 6000 kr. er lige i overkanten for mig.

Undskyld min negative tone!

mvh.
Mads

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Hej Mads.

Ja tak, den vil jeg gerne have. Salget på AE lige nu er da på ca. 20000, og det er da uden legetøj. Tror ikke det vil sænke salget, hvis man laver det om til et slags Solohæfte, men okay, en lille gruppe af donaldister vil nok ikke lave et helt blad om. Men Floyd Gottfredson i AE lyder da også godt nok. Og de der Floyd Gottfredson hæfter anede jeg ikke eksisterede, så hvis jeg kan, gad jeg godt prøve at spare sammen til dem på et tidspunkt. Var det egentlig dem der blev lavet kopier af i sommer?

Mvh
Mathias.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:

Læg mærke til hvordan de indenfor bare dette årtusiden har ændret bladets design to gange... - de prøver på et eller andet, men ønskehistorien kunne godt se ud til at være gået i sig selv. Jeg ved ikke hvor modtagelige de er på redaktionen, overfor fornuftige forslag - for med alt det uudgivne materiale der ligger kunne de sagtens gøre AE til et attraktivt blad, også for os der har læst AA de sidste 10 år - eller har bladene fra de sidste 50. Nu er jeg ikke selv særlig tilhænger af det hollandske materiale, men med det og så musene fra de gamle aviser kunne de lave noget godt - eller hvad med en genoplivning af OJ med brasiliansk (aldrig set) og italiensk materiale - der er nok af det - de behøver ikke sætte en ny produktion af serier i gang...

Hvis markedet er til det, kunne det måske også være en ide at genoptrykke nogle af de Paul Murry historier fra 60'erne i Anders And Ekstra. Der er mange af historierne, der kun har været udgivet den ene gang, eller sidst har set dagens lys i firserne engang. Jeg vil ihvertfald mene at genoptryk af det forfærdelige bras fra 80'erne og 90'erne sænker salget, men igen, det er jo kun min mening.

Angående uudgivet materiale, så var et af krævene til ønskehistorierne, at historien skulle have været udgivet før.

Desuden lader det til at der er et loft på 10 sider, når der har været en ønskehistorie i, hvilket egentlig er en skam. Jeg tror desværre kun, at de tager os seriøst, hvis der kommer noget samlet. *Alt* for at slippe for de rædsomme McGreals genoptryk! ;-)

Mads Jensen

Fra Frasier:

Det er måske ikke nok bare at holde ved ønskehistorien, hvis konceptet kræver at det er udgivet før. - Hvordan tænker du samlet - skal vi i foreningen indsamle alle de gode forslag - Tilbyde at komme med forslag til indholdet i de første 5 numre af det helt nye Anders And månedblad for serie-interesserede læsere? Det er i hvert fald set fra mit synspunkt helt sikkert at Ekstra ikke må få gave med. - det er serierne det publikum vil have - og måske lidt bedre serier end de før trykte fra 80'erne og start-90'erne.

Som jeg sagde til Matthias, så er han velkommen til at få den "kladde", jeg skrev på et tidspunkt, og skrive lidt videre på den. Jeg poster den gerne her i gruppen, hvis der er interesse for det ? Når jeg skriver samlet, så mener jeg et brev, hvor vi skriver vores uforbeholdne mening om AE (jeg tror vist min mening er gjort ganske klar i forrige indlæg), selvfølgelig formuleret pænt, og giver dem nogle konstruktive forslag. Der ville jo ikke gå nogle sår af Serieforlaget/Egmont, hvis de ofrer et genoptryk af en D-kodet historie for at få plads til et genoptryk af en lang Murry eller Gotfredson historie. Jeg glæder mig til at se, hvad de finder på til sommertillæggene.

Personligt har jeg ikke købt Anders And (Ekstra) i lang tid, simpelthen pga. udvalget af historier. På et år plejer der at være maks. 5-10, som jeg har interesse i, og jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste, der har den på den måde.

Mads Jensen

Fra Frasier:

Som Mads skriver om hans kladde, synes jeg den skal lægges herud, og hvis vi så kan bygge på den, alle os her på forumet, og så sende den i en mail (eller brev, som Mads skriver (det er også mere personligt) med vores hvor alle som vil, underskrevet Dansk Donaldist Forening, eller et eller andet).

Mathias.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:

11 Senest redigeret af madsj (2005-02-17 22:56:59)

Som ønsket poster jeg her den mail:

--
Jeg har set et par af de nyere Anders And Ekstra (Walt Disney Ekstra) og savnet ønskehistorierne, og har fået at vide, at det var grundet for mange Barks og Rosa ønsker. Jeg har et par ønsker til jer, som ikke inkluderer historier af disse to herrer. Da jeg desværre ikke har et eksemplar af nogen af de store hvide bøger med Gottfredson striber (hvor størstedelen af det af Gottfredson, der trykt i DK, er at finde her), så jeg har et foreslag om at trykke nogle af hans historier.

Jeg ved ikke om ønskehistorien skal være begrænset til maks. 10 sider, da der ikke har været nogen historier, der har været over dette sidetal ? Jeg har desværre ikke læst historierne selv, og baserer mine ønsker på hvad der kunne være interessant at læse fra mit synspunkt, men der er uden tvivl en del andre, der deler mine synspunkter om at Anders And Ekstra / Walt Disney Ekstra, som det er nu, er noget makværk, og derfor kunne forbedres lidt ved at putte noget klassisk materiale i bladene. Et par forslag kunne være:

Der er rigtig mange historier fra DS 1988 (Den store Hurra for Mickey) (ca. YM 070 - YM 120), hvor historier kun er på 11 striber (4-6 s. i bladet, alt afhængig hvordan I arrangerer dem)

Jeg ved ikke om lange historier er udelukket, men en historie, jeg nød ganske meget, da jeg læste den, var YM 019 "The Crazy-Crime Wave", som på dansk er trykt i Den store Mickey Mouse (1976). Det kunne evt. være en ide at splitte historier op over 2 numre (som har virket glimrende for Gladstone, da de trykte serien).

Tak for jeres tid; jeg håber, at I vil tage mine forslag op til revidering, for det kunne virkelig være dejligt at se noget andet end de kedelige D-kodede historier fra 80'erne og start 90'erne.
--

Mads Jensen

Fra Frasier:

Så skal vi bare bygge videre på den. Jeg har egentlig ikke selv noget at ville bygge videre på, for jeg synes det lyder godt nok. Men skal vi give den 5 dage, så kan alle dem, der vil have noget tilføjet, skrive det de vil have på, og så sender jeg den ind, som mail på torsdag. Okay?

Mathias.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:

13

Jeg ved ikke om det ville være en fordel eller en decideret ulempe at Søren og jeg blander os? Vi er jo, om man så kan sige engagrede i forlaget... - Søren som forordsskribent, jeg som oversætter - jeg kunne da i hvert fald også sende den endelige forslagsmail videre. Men Mathias, hvilken adresse ville du bruge? hvis adresse?

Forresten kan jeg ikke skrive under på ordet makværk - bladet er fint nok som blad betragtet - var jeg uden erfaring på ande-området - havde jeg ikke de blade jeg har, ville jeg jo ikke kende de historier. Spørgsmålet er så om jeg ville begynde at samle på baggrund af de blade - det tror jeg desværre ikke - og det er med den begrundelse jeg vil komme med forbedringsforslag.

Bare jeg ser den endelige mail, før den bliver sendt afsted, for jeg mener 100% at historierne er noget bras, når man kigger på historier, og jo, det er min fulde mening, at det er noget makværk! Tegningerne er der ikke noget at klantre på.

Det kunne nok være en meget god ide, hvis enten du, AC, eller Søren, sendte mailen ind, når I nu kender dem derinde.  Du kunne måske ved samme lejlighed forespørge dem om muligheden for noget brasilliansk i Jumbobogen, for det koster jo ikke noget for dem at få historierne, så det kunne jo være et eksperiment.

Mads Jensen

Fra Frasier:

15

Selvfølgelig, hvis det er noget vores navne sættes under skal alle her se det, inden det sendes. - Men hvis jeg skal have navn under skal der ikke stå makværk - det ord kan godt udtrykkes på en anden måde.

Mht. brasilianske serier så er det i hvert fald et forslag vi skal have banket længere op i systemet. Så vidt jeg kan se på skandinvaiske og tyske jumbobøger er det en redaktion hos ecn der sætter dem sammen. det er der det forslag skal hen.

Hej AC.

Jeg sender den til Helle Fruergaard. Har hun noget med det blad at gøre? Hende har jeg ihvertfald haft kontakt med. Jeg har nemlig ikke Michael's e-mail.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:

Der udkommer i alt 15 bøger i Hall  og Fame serien. Mon ikke der kommer en med Gottfredson?

Officiel blodhund for Grønspætterne!
Modtager af hæderstitlerne:
S.S.S. Stjerne Super Sniffer og
S.I.S. Sporhund I Særklasse

Hvis der kommer en bog med Gottfredson, bliver det en af de sidste 4 bøger, der kommer med ham. Det er nemlig endnu ikke bestemt hvem de skal være med...

19

Mathias, jeg kan ikke huske hvem der sidder som dansk redaktør for EKSTRA, men Helle er det vist ikke, hun har mere med bøgerne at gøre. Mi*k*ael omtalte engang Ekstra som "hans" blad - men tror ikke han sidder som redaktør for det, ikke længere i hvert fald - tjek selv nr. 2 fra i år.
Lasse, det kan meget vel være besluttet hvad der skal være i de sidste 4 - det er bare ikke offentliggjort endnu - ikke på andebyonline i hvert fald :-)

Måske er der hjælp at finde på denne side, hvis i vil have fat i redaktøren til AA Ekstra:
http://www.annoncefakta.dk/default.asp? … roductID=3

Hej.
Har lige tjekket, og det er Gitte Zimmermann der er redaktør. Og der står ikke et eneste ord om Mikael. Men Gittes e-mail, har jeg ihvertfald ikke. Men kan du, AC, så ikke sende den til Mikael, så han kan videregive den til Gitte? Eller hva...

Mathias.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:

22

Jo, det kan jeg godt melde mig til - men hvor mange her vil havbe sit navn nederst? Er vi til rådighed for gode råd osv. ellers?

Jeg vil gerne have mit navn nederst, regner da også med Mads. Flere?

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:

Hvor er det man kan få sit navn nederst?
Forstår det ikke helt...

Hej

Der bliver spurgt om man vil have sit navn nederst på de den mail, som jeg har lavet et udkast til. Det ville du højst sandsynligt også få svar på, hvis du læste tråden, som du svarede på, Lasse.

Jeg er selvfølgelig interesseret i at få mit navn skrevet på som værende en af afsenderne, hvis jeg da ser den endelige version først, for ellers betragter jeg det lidt som at sætte sin underskrift i blinde. Hvad angår andre forslag, så kunne noget mere Murry være lækkert, specielt de lange fortsatte historier fra WDC. Derudover ser det ud som at de ikke kan bestemme sig til om de vil have en søndagsside med i hvert blad, hvilket egentlig er en skam. Avisstriberne er jeg egentlig ligeglade med, da de alligevel er trykt i DAG (ihvertfald de årgange, som de har været igang med). Ellers er det en ganske god ide at Serieforlaget sponsorer (?) MetroXpress' daglige Anders And stribe.

mvh.
Mads

Mads Jensen

Fra Frasier: