Tråd: Guy Delisle

Hej,

Hvis der er nogen, der ikke har læst den, så kan Pyongyang  af Guy Delisle om en rejse i Nordkorea anbefales; den er på tilbud i Faraos Cigarer til 70 kr. Har lagt mærke til at han også har lavet et par andre graphic novels om Kina og Burma, der også lyder spændende. Og når man læser den, kan man vist kun være glad for at man ikke skal have et billede hængende af Lars Løkke på sin væg wink

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Sv: Guy Delisle

Genkendte slet ikke forfatternavnet, men have meget ud af at læse serien for nogle år siden - lånte den jo så godt nok fra biblioteket, men det kan vel ikke undre nogen (miljøskadet...) En god fortælling om et meget lukket land. En genlæsning værd vil jeg mene.

Hvis der er nogen, der ikke har læst den, så kan Pyongyang  af Guy Delisle om en rejse i Nordkorea anbefales;

Jeg har ikke læst den, men det er dejligt at se at tegneserier bliver brugt til mere end underholdning. Jeg må hellere skive den på min wish-list.

En genlæsning værd vil jeg mene.

Ja, men det gør du så bare.  wink

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Hans skrev:

Hvis der er nogen, der ikke har læst den, så kan Pyongyang  af Guy Delisle om en rejse i Nordkorea anbefales;

Jeg har ikke læst den, men det er dejligt at se at tegneserier bliver brugt til mere end underholdning. Jeg må hellere skive den på min wish-list.

Synes ellers, at der er flere graphic novels, der gør det samme. Maus af Spiegelmann, og Persepolis af Marjane Satrapi for bare at nævne to.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Det har du helt ret i, men det er stadigvæk et fåtal der bliver oversat til dansk synes jeg, men det går klart fremad.

Hans skrev:

Det har du helt ret i, men det er stadigvæk et fåtal der bliver oversat til dansk synes jeg, men det går klart fremad.

Ja, på coveret til Pyongyang stod der at hans nyeste graphic novel om et ophold i Kina ville blive udgivet senere på året, men det var i 2006, så de har fået kolde fødder. Er der ikke købere til tingene, når man prøvet at udgive noget før i samme genre, så synes jeg ikke, at man kan fortænke forlagene i at satse lidt mere sikkert.

Mads Jensen

Fra Frasier:

Nej, selvfølgelig kan man ikke fortænke forlagene i at satse på sikre ting. Det mener jeg heller ikke at jeg gjorde.
Lige som med tegneserier generelt, så er der osse både skidt og kanel når det kommer til graphic novels, og selv en god graphic novel om Nord Korea eller krigen på Balkan, har nok en begrænset læserskare. Når graphic novels som f.eks. Maus og Persepolis bliver populære, så hører det nok til undtagelsen.

Guy Delisles "Hostage" er lige udkommet i en engelsk oversættelse i starten af maj. Det er produktet af Christophe Andrès fortælling om at være kidnappet i Chechnya i 3 måneder. Fortællingen foregår mest i rummet, hvor han er lænket til radiatoren. Den kan anbefales, på trods af det deprimerende tema.

Både NPR og The Guardian har anmeldelser.

Mads Jensen

Fra Frasier: