Tråd: Ny norsk bogserie: Donalds verdenshistorie

Så får nordmændene igen en ny bogserie.

http://comicwiki.dk/images/Donalds_verdenshistorie_01.jpg

Sv: Ny norsk bogserie: Donalds verdenshistorie

Man skulle have været norsk!

Lommelygte tyv!

3 Senest redigeret af AC (2011-11-03 20:58:10)

Det må være en norsk udgave af en serie jeg kan huske at have set billeder af på et andet sprog - kan ikke finde den lige nu - måske er det finsk, tysk eller græsk - forsiden er mage til i hvert fald.

Lidt informationssøgning bagefter så var den der:
http://kauppa.akuankka.fi/PublishedServ … 9513226954
og
serien: http://coa.inducks.org/publication.php? … &num=1
og
indholdet : http://coa.inducks.org/issue.php?c=fi/AMH%201

En vidunderlig forside! Skal da vist lige kigge nærmere på den serie.

Why do I even bother?

Synes godt nok vi bliver snydt for meget når man ser på hvad nordmændene får.

Gyldne hilsner fra Gold Duck!

6 Senest redigeret af benadikt (2011-11-04 20:46:46)

Som AC påpeger, er serien efter finsk model. Der er en del oplysninger på INDUCKS, men dér er der kun vist 3 forsider. Jeg har samlet de 5 finske forsider sammen med den norske på ComicWiki.

Gold Duck skrev:

Synes godt nok vi bliver snydt for meget når man ser på hvad nordmændene får.

Siden danske Egmont Serieforlaget holdt op med at lave bøger er der jo rigtig meget vi bliver, som du siger, snydt for. Nævner i flæng: Carl Barks Ekstra, Don Rosas Samlede Værker samt flere bind i Komplette Årgange og Hall of Fame-serierne - og nu altså denne serie.

Og endda osse Carl Barks Jul, selvom det blot er et blad.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Ja, Hans - i det hele taget hele den kæmpe række af julehæfter hvert år - her har vi kun Juleklassikeren i Jumboformat tilbage i DK.

10 Senest redigeret af sigvald (2011-11-05 16:15:24)

Denne tråden synes å avsløre norsk informasjons-/kommunikasjonssvikt. Jeg har nå sjekket når denne tråden ble opprettet og sammenliknet med tilsvarende tråd i Andeby Online-forumet. Begge trådene ble opprettet for to dager siden, torsdag 3. november. Korrigert for tidsforskyvingen i den danske forumklokken viser det seg at denne tråden ble opprettet kl.: 17:20, mens tråden i AOL-forumet ble opprettet kl.: 19:46 - 2 timer og 26 minutter etterpå. Konsekvensen har blitt trådkluss her i forumet - noe som har medført en uønsket endring av subject i min tråd om temaet i seksjonen seriemarkedet.

Hvordan kan det ha seg at en person på Færøyene (med all respekt for min gode venn Benadikt!!!) kan annonsere dette før AOLs vel informerte aktører? Olaf pleier eksempelvis i god tid å være vel informert om kommende norske serier (jfr. HOF og DP Luksusutgaven). Og hvorfor orienterte ikke Benadikt om dette i det norsle AOL-forumet før danskene fikk vite det??? Det er tross alt tale om en norsk serie. Jeg velger å tro at Benadikt var overbevist om at dette alt var nevnt i AOL-forumet - nettopp fordi det er tale om en norsk utgivelse. Derfor er det vel kanskje noen på norsk side som eventuelt må ta selvkritikk i denne saken? Og det trenger ikke være noen i AOL-forumet, det kan vel like gjerne være Egmont/Egmont Univers som kanskje kunne varslet om dette på andre og bedre måter. Alle norske kunder kunne f.eks. fått et lanseringstilbud via mail?

Jeg så serien på univers.no , som jeg er inde på mindst et par gange om ugen. Jeg synes, forsiden er meget flot, og ville vise den på forumet her - det tilsvarende er ikke velset på AOL. Desuden gik jeg ud fra, at I vidste om serien.
Men hvor nyheden bringes med et par timers forskel, tror jeg ikke, at særlig mange personer tager særlig højtideligt.

Jeg har faktisk spurgt redaktionen inde på www.andeby.dk som ejes af Egmont hvorfor det ikke kommer i Danmark, men jeg fik aldrig svar:b

Gyldne hilsner fra Gold Duck!

VoBo skrev:

En vidunderlig forside! Skal da vist lige kigge nærmere på den serie.

Enig!

Venlig Hilsen fra Emil Hansen

Pokkers også, Jeg kan ikke norsk!! Bare der snart kommer en engelsk eller dansk udgave (håbehåbehåbeventeventevente)

Rap fra Alex-And, en af verdens største Rosa-fans!

15

Det kan nok betale sig at lære norsk - jeg ville i hvert fald ikke holde vejret mens jeg venter på en amerikansk eller dansk udgave - kan ikke ikke helt finde ud af hvilken af de to der er mest usandsynligt...
Nej, for tiden må vi nok se til Norge og Tyskland efter bogudgivelserne -

Jeg kan hverken norsk eller tysk, men jeg tror, du har ret i det der med at lære det.

Rap fra Alex-And, en af verdens største Rosa-fans!

Jeg kan anbefale at læse noget gammel dansk, derefter burde du kunne forstå det skriftlige norsk

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

18 Senest redigeret af Treentre (2011-12-25 22:21:06)

Alex-And skrev:

Pokkers også, Jeg kan ikke norsk!! Bare der snart kommer en engelsk eller dansk udgave

Det har jeg vanskelig for å tro.
Dansk og norsk er nær beslektet.
Jeg tar innlegget ditt som et eksempel:
Pokkers også, Jeg kan ikke norsk!! Bare der snart kommer en engelsk eller dansk udgave
På norsk:
Pokker også. Jeg kan ikke norsk!! Håper det snart kommer en engelsk eller dansk utgave.

I tillegg er språket i norske tegneserier sjelden avansert.

Hvis man kan læse dansk, så kan man osse læse norsk. Der er ikke den store forskel.
Der imod er forskellen mellem dansk og svensk er betydeligt større.

Alex-And, prøv at gå ind i det norske donaldist forum på http://andebyonline.com/forum/  og se hvor let det er at læse norsk. Det er næsten lige som at læse dansk, og norske tegneserier er endda endnu lettere at læse, da der sjældent optræder svære ord, og slet ikke i Anders And, da det jo er en tegneserie for børn (i alle aldre  wink ).

Hans skrev:

Hvis man kan læse dansk, så kan man osse læse norsk...

Helt rigtig, når talen er om bokmål.

Hans skrev:

... Derimod er forskellen mellem dansk og svensk er betydeligt større...

Igen sammenlignet med bokmål.

Hans skrev:

... prøv at gå ind i det norske donaldistforum på http://andebyonline.com/forum/ ...

Her skal man huske, at nogle skriver nynorsk. Og der er faktisk større forskel på nynorsk og bokmål, end der er på dansk og bokmål, og det svenske skriftsprog ligner nok mere dansk, end nynorsk gør.

Du har ret, Benadikt! Jeg tænkte selvfølgelig på bokmål, og ikke på nynorsk som nogle nordmænd bruger.
Men bliver de fleste norske bøger, som f.eks. Disney hæfter og bøger, ink. Rosas samlede værker, da ikke udgivet på bokmål?

Jo. Her kan en af de norske forumdeltagere bedst udtale sig, men jeg mener at alle Disney-udgivelser kommer på bokmål, og så kommer en del af dem på nynorsk.

Dere har da norske medlemmer som allerede har forklart på en høflig, dannet og respektfull måte (som vanlig) hva nynorsk eller var det fjøslatin betyr for mange i Norge.

24 Senest redigeret af MikroMidas (2011-12-26 11:58:01)

Eneste rene nynorske tegneserier utgivelser på nynorsk (utenom forord og artikler i bøker) er vel de 7 albumene i den serien som kom på nynorsk også (samtidig som bokmål) som het eventyr fra onkel skrues skattkiste.

COA er dessvere nede så jeg kan ikke be Olaf om å slå dem opp.

benadikt skrev:

Her skal man huske, at nogle skriver nynorsk.

På AOL er det (omtrent) bare en person som skriver nynorsk.

Hans skrev:

Men bliver de fleste norske bøger, som f.eks. Disney hæfter og bøger, ink. Rosas samlede værker, da ikke udgivet på bokmål?

Ja, det er korrekt.

benadikt skrev:

Jo. Her kan en af de norske forumdeltagere bedst udtale sig, men jeg mener at alle Disney-udgivelser kommer på bokmål, og så kommer en del af dem på nynorsk.

Det er svært lite Donald som kommer på nynorsk.
Kan ikke huske at det har kommet noe siden begynnelsen av 90-tallet. Da ble det utgitt noen album på nynorsk.
http://www.minetegneserier.no/pls/htmld … 83563C4DE6