Tråd: En samlers mareridt

Der er 4 andeblade som jeg af og til har prøvet at skaffe mig via DDFr forum.
Efter flere år tænkte jeg- nu prøver jeg virkelig at få fat i dem.
Jeg indrykker en annonce i Den Blå Avis:

Følgende Anders And blade købes i flot stand:
1972: nummer 2 og 51
1973: nummer 30
1974: nummer 1 ( udkom december 1973).
Pris pr. styk 200,-kr.

Der kom svar og følgende er forløbet i mailerne…

Henvendelse vedr. din annonce
Kære annoncør
En bruger har sendt dig en besked via DBA's e-mailsystem.
Besked:
Hejsa.
Kan se du søger nogle Anders And.
Ligger inde med dem du søger i flot stand og hvor flappen er bevaret, der er ingen læse hjørner eller noget i.
Men du må skrive hvis det har interesse.
Du må undskyld det sene svar, men er på nat job, så der er ikke så meget at lave smile

Mvh
Inge

Brugerens kontaktoplysninger:
Navn: Inge
Telefonnummer:
Mail: IngeHHm@resten slettet

Erik til Inge
Vis detaljer 7. okt.

Hej Inge.
Det ville glæde mig hvis du har nogle eller alle 4 ænder i rigtig flot stand.
Mvh. Erik
Tlf. slettet

ingehhm@    til mig
Vis detaljer 7. okt.
Hej Erik.
Jeg har dem alle sammen,
Ved bare ikke helt hvor vi ligger i pris?
Mvh
Inge

Erik  til inge
Vis detaljer 7. okt.
Det er nemmest hvis du ringer.
TLF.slettet
ingehhm@ til mig
Vis detaljer 7. okt.
Hej Erik
Undskyld jeg sender en mail igen, men det ligger sådan at jeg er døv.
Så har lidt problemer med, bare at ringe..
Mvh
Inge

Erik til inge
Vis detaljer 7. okt.
Hej igen.
Jamen så mailer vi jo bare.
Du har jo nok gættet at jeg er samler.
De blade jeg ønsker at købe er blade som jeg i forvejen har, men blot i ringe stand.
Så de blade jeg ønsker at købe skal være i en stand, som bedst beskrevet er tæt på butiksnye.
Min købspris er 200,- kr. pr. styk og kun i den stand ønsker jeg at købe dem.
Hilsen Erik.

ingehhm@ til mig
Vis detaljer 7. okt.
Hej Igen.
Det er jeg glad for.
Ja, har regnet ud du er samler, jamen de er i super god stand, fejler intet og er som nye.
200kr stk. lyder fair., så det kan vi godt aftale.
Mvh
Inge

Erik til inge
Vis detaljer 7. okt.
Jeg bor i Greve så bor du i rimelig afstand kan jeg hente, ellers skal de sendes.
Hilsen Erik

ingehhm@ til mig
Vis detaljer 7. okt.
Langeland her, så rimelig lang væk smile
Men kan sagtens sende ?? smile
Mvh
Inge

Erik til inge
Vis detaljer 7. okt.
Ja det må blive posten.
De kan evt. sendes i en bobbelkuvert, som bliver afstivet med  et stykke pap så den ikke let bukkes.
Og har du en konto hvor jeg kan indbetale?

ingehhm@ til mig
Vis detaljer 7. okt.
Hej Erik.
Skal nok sende dem, så de kommer 100% godt frem, det lover jeg dig.
Mit konto nummer:
Reg: slettet
Konto: slettet
Danske Bank.
Din adresse?
Mvh
Inge

Erik til inge
Vis detaljer 7. okt.
Jeg indbetaler 850,-kr på mandag i danske bank, så den dag har du pengene.
Og min adresse er
slettet

ingehhm@ til mig
Vis detaljer 7. okt.
Bare helt ok.
Din adresse er noteret ned.
Du kan sagtens overføre fra en danske automat hvis det endelig er, så kan jeg evt se dem i dag og sende pakken imorgen måske?
Men op til dig.
God weekend til dig.
Mvh
Inge

Erik til inge
Vis detaljer 7. okt.
God week-end.
Jeg kender ikke det system, så jeg indbetaler på mandag i banken

Erik til inge
dato
10. okt. 2011 13.03
emne
SV: Anders And blade k?bes
sendt af
gmail.com
Så er der indbetalt, så nu afventer jeg de 4 hæfter, i tæt på nystand.

Eriktil inge
Vis detaljer 10. okt. (12 dage siden)
Hej Inge.
Er bladene sendt?
Hilsen Erik

2 Senest redigeret af gammelpot (2011-11-15 11:36:01)

Sv: En samlers mareridt

FORTSAT

Da jeg ikke får svar prøver jeg fra en E-mail, hvor jeg ønsker kvittering hvis mailen åbnes af modtager

Erik
on 12-10-2011 13:16
'ingehhm@
Det blev onsdag, og ingen Anders And`er.
Jeg forventer snart et tegn på enten svar eller blade.
Jeg har givet 20 gange prisen for dem.

Jeg burde måske have bedt om adresse eller andet?, men forventer da et livstegn fra dig.
Det bliver en omstændelig omgang at finde din adresse udfra den dynamiske IP- adresse samt din EMAI via slettet
Så bare en opdatering.
Hilsen Erik

Så kom der svar, da mailen blev fejlagtigt åbnet.

Hej Erik.
Da jeg ikke har kunne komme på min mail pga nettet, er det derfor jeg ikke har svaret dig.
Da jeg arbejder sent i dag og imorgen, når jeg nok først at sende pakken fredag.
Håber det er ok.
Mvh

Erik til inge
Vis detaljer 12. okt. (10 dage siden)
Ok

Erik til inge
Vis detaljer 15. okt. (7 dage siden)
Er de sendt ???
Hilsen Erik

Erik til inge
Vis detaljer 16. okt. (6 dage siden)
Jeg prøver igen.
Har du sendt bladene???.

Erik til inge
Vis detaljer 17. okt. (5 dage siden)
Igen,igen og igen.
Har du sendt bladene???
Jeg kunne evt. Trække pengene tilbage og selv afhente. Er det nemmere for dig.
Hilsen Erik

Erik til inge
Vis detaljer 17. okt. (5 dage siden)
Svar nu for pokker
Hilsen Erik

Erik til inge
Vis detaljer 18. okt. (4 dage siden)
Stadig ikke modtaget.
Stadig intet svar fra dig.
Er denne handel ment ærligt.
Hilsen Erik
Er nu politianmeldt

Det er godt nok ærgeligt.. sad

Jeg er før blevet forsøgt snydt med DBA, efter det be'r jeg om billeder af den på gældende ting jeg vil købe, hvis de ikke vil sende et billede af tingen så køber jeg den ikke.

Men jeg håber du for løst det på den ene eller den anden måde.

gammelpot skrev:

Er nu politianmeldt

Håper at "Den Blå Avis" idømmes erstatningsansvar her. Det er åpenbart dem som ikke har klarert selgeren.

Det er nok personen Inge og ikke DBA man går efter.
Her er DBA supports svar

Hej Erik

Tak for din mail.

Jeg kan se at den pågældende mailadresse er registreret i vores systemer, ja..

Du vil skulle kontakte politiet, såfremt du ønsker at gå videre med sagen.

Med venlig hilsen/Best regards

slettet
Supporter, DBA

Øv, øv, øv - surt show :-(

Ikke for at gnide salt i såret, men jeg turde nu ikke købe blade for 850 kr, uden at have set et foto eller to.

Håber du får dine penge !

@sigvlad: Det er ikke deres problem. Er du i øvrigt sikker på, det ikke er Facebook's skyld ;-)

Bilder, fullt navn og telefonnummer er det best å be om før man handler.

Kjedelig sak. Regner dessverre med at pengene er tapt. Politiet prioriterer neppe slike saker i Danmark heller.

Nej, det er netop en del af problemet. Det er ALT for let at snyde ustraffet, da politiet ikke har ressourcerne til den slags sager.

Ved hvor ærlig og reel Du er, Erik.
Godt nok ærgelige penge!
DBA burde indføre det samme som QXL, med et brev, så de kan checke navn og adresse.

Samler af ande-blade, ande-bøger og nullermænd...
Fejl og Varianter: http://www.ottes.dk/AA/fejl.php

Det er godt nok en sørgelig historie, Erik. Hvis politiet ikke har resourcer til at fange småsvindlere, så har den slags mennesker jo frit spil på sider som DBA.
Man skal efterhånden både have billeder af varen, og sælgerens navn, adresse, tlf. nummer, og email adresse (og gerne osse personens CPR nummer, og fotos af hans pas).
Enhver kan jo oprette en email adresse til slige formål, men man kan da tjekke i Krak om der bor en person med det og det navn i den og den gade, hvis altså ikke svindleren er så udspekuleret at bruge en anden persons navn og adresse.
Kan man ikke få banken til at tilbageføre pengene? Det er godt nok ærgerligt at have svindlerens bank konto nummer og email adresse, og så måske skulle opleve at politiet ikke har resourcer til at undersøge sagen.
Hvis det var mig, så ville jeg anmelde det til politiet, i det forfængelige håb at de undersøger sagen, da man jo kan give dem personens bank konto nummer. Det må være nemt for dem at finde ud af hvilken bank pengene er sendt til, og der med osse nemt at få oplyst personens identitet.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Banken kan ikke tilbageføre pengene.
Det er politianmeldt.
Jeg venter spændt nu hvad afgørelsen bliver.
Pengene anser jeg for tabt, men jeg kunne godt ønske at "Inge" mister sit bijob.

Det var godt du anmeldte det til politiet, Erik! Det kan sagtens tænkes at "Inge" har det som fast bijob, og så er der nok mange som hun har snydt. Med det i baghovedet, kan det godt være at politiet gør noget ved sagen.
Nu forstår jeg bedre hvorfor "hun" er "døv", så "hun" ikke behøver at tale med ofrene i telefonen.
Pøj-pøj, med anmeldelsen! Du må gerne vende tilbage og fortælle os hvad udgangen på sagen blev, til den tid.

Det skal jeg nok.
"Inge" har godt gang i sit bijob.
Så meget ved jeg.

14 Senest redigeret af sigvald (2011-11-18 08:09:09)

Thomas skrev:

Nej, det er netop en del af problemet. Det er ALT for let at snyde ustraffet, da politiet ikke har ressourcerne til den slags sager.

Vær i det minste glade for at dansk politi i hvert fall slipper å bruke sårt tiltrengte ressurser på å etterforske og straffeforfølge uskyldige sexkjøp i inn- og utland.

sigvald skrev:
Thomas skrev:

Vær i det minste glade for at dansk politi i hvert fall slipper å bruke sårt tiltrengte ressurser på å etterforske og straffeforfølge uskyldige sexkjøp i inn- og utlandet.

Okaaaaaaaay ?!??

Du lyder som en halvbitter mand, der har haft en dårlig oplevelse ?

16

Ja, eller også siger Sigvald at køb af sex er uskyldigt?

Ja, han må jo udtale sig på baggrund af nogle erfaringer.
Om det er hans egne, skal jeg lade stå hen i det uvisse ;-)

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

18 Senest redigeret af sigvald (2011-11-18 09:49:55)

Jeg refererer selvsagt til den meget ufine behandlingen som har blitt politikeren Bård Hoksrud til del:
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kri … 91400.html

Pudsigt, jeg havde en oplevelse via DBA i sidste uge, der minder meget om din. Jeg har en annonce, hvor jeg efterlyser de gamle EC library-udgaver, der kom i 70'erne.

Om mandagen får jeg en sms fra en, der skriver, at han har 4 af titlerne (sjovt nok, lige netop de 4, jeg nævner i min annonce). Jeg skriver tilbage, at dem vil jeg gerne kigge på, hvis det er muligt. Der kommer intet svar.

De følgende dage prøver jeg at ringe til vedkommende, men uden svar. Da jeg så sender en sms om torsdagen, skriver han, at han ikke har svaret, fordi han er døv.

Jeg spørger til tegneserierne, og han skriver, at de er meget pæne.

Jeg spørger, hvor meget han skal have for dem. Han skriver, at han "er helt blank", så jeg er velkommen til at komme med et bud. Jeg nævner en pris og han skriver straks "deal" og tilbyder at betale portoen uden jeg har nævnt noget om det, hvilket jeg synes er en anelse mærkeligt, da tegneserierne er 4 store kasser med 4-5 bøger i hver, der nok vejer omkring 10 kg.

Jeg spørger, hvor han bor og han svarer lidt uden for Varde. Jeg skriver så, at jeg vil undersøge om mine forældre, der bor i Jylland, har mulighed for at hente dem.

Før jeg når at svare, sender han et par sms'er for at høre, om jeg har fundet ud af noget. Det er en lidt mærkelig utålmodig reaktion, så mine alarmklokker begynder så småt at ringe.

Jeg skriver, at mine forældre desværre ikke har mulighed for at hente dem og at vi nok må ordne det over posten og om han har mulighed for at sende pr. efterkrav (da jeg er begyndt at føle mig lidt usikker på, hvor reelle hans hensigter egentlig er).

Han skriver, at det tillader PostDanmark ikke længere for privatpersoner, så han ser helst at jeg bare overfører beløbet til hans konto. Så sender han "dagen efter".

Jeg spørger så, om han ikke vil sende nogle billeder, og han skriver, at det kan han ikke, "for de er pakket ned og klar til afsendelse" - hvilket er lidt underligt, da han jo ikke selv har haft en annonce i DBA, og hvor lang tid kan det egentlig tage at åbne en pakke og tage nogle billeder?

Jeg skriver, at jeg ikke føler mig tryg ved at overføre penge uden billeder, og han tilbyder så, at jeg kan overføre 500 kr. før afsendelsen og så 500 kr. igen, når pakken er modtaget. Igen et lidt underligt tilbud til en ukendt køber, som selvfølgelig giver god mening, hvis man slet ikke har nogen pakke at sende og gerne vil 'nøjes' med at snyde en for 500 kr. frem for 1000 kr.

Han sender hurtigt en ny sms og lyder igen utålmodig, og siger, at han skal have svar i aften, fordi der er en anden køber, som er interesseret. Igen: Meget mærkeligt, eftersom han ikke selv har annonceret og tilsyneladende var "helt blank med prisen" blot en time tidligere, da jeg skrev min første sms til ham.

Jeg gentager så, at jeg desværre ikke kan gennemføre handlen uden billeder eller navn eller noget som helst andet på denne person end et mobilnr., som jeg end ikke kan finde en abonnent på via nettet.

Han skriver så, at han "skam godt kan sende sit navn", men sender det ikke. Jeg dropper handlen.

Når jeg læser din erfaring med "døve Inge" kan jeg jo se, at det efterhånden må være en udbredt snydestrategi på DBA. Det er selvfølgelig også meget bekvemt, at man dermed ikke risikerer at blive ringet op og udspurgt om en vare, som man sandsynligvis ikke aner, hvordan ser ud.

20 Senest redigeret af sigvald (2011-11-18 09:58:51)

morlyk1 skrev:

Pudsigt, jeg havde en oplevelse via DBA i sidste uge, der minder meget om din. Jeg har en annonce, hvor jeg efterlyser de gamle EC library-udgaver, der kom i 70'erne.

[...]

Han sender hurtigt en ny sms og lyder igen utålmodig, og siger, at han skal have svar i aften, fordi der er en anden køber, som er interesseret. Igen: Meget mærkeligt, eftersom han ikke selv har annonceret og tilsyneladende var "helt blank med prisen" blot en time tidligere, da jeg skrev min første sms til ham.

Dette viser vel bare to ting:

a) DBA er en useriøs tjenste som tilrettelegger for svindlere.

b) SMS er en enkel kommunikasjonsform som appellerer til tvilsomme kasus som ikke ellers forholders seg til lengre tekster.

Råd for fremtiden:

- Hold DBA *dirkete ansvarlige* for all handel via deres tjeneste.
- Forlang at all kommunikasjon skal foregå via seriøse kanaler (vanlig brev, e-post eller til nøds vanlig telefonsamtale).
- Få en seriøs aktør (f.eks. AC, Niels HH eller Berti Stravonski) til å vurdere tilbudet for dere (slik fotballspillerer bruker agenter).

Prøv gjerne å oppspore disse "døve" svindlerne og få dem avslørt på nettet. Oppsøk gjerne denne "Døve Inge" sammen med Henning eller en annen veltrent Donaldist som på den ene eller andre måten kan sørge for at "Inge" tilbakebetaler det svindlede beløpet (med renter!).

Tak for din omsorg for os alle Sigvald. Jeg har jo mødt dig og ved du mener det ærligt.
Interessant også at se andre  er udsat for samme ugerning. Jeg har prøvet om banken ville give mig "Inges" navn og adresse, men nej. Dog fik jeg den oplysning, at jeg ikke var den eneste, som "inge" havde hjulpet.
Nå men jeg skal ringe til politiet om 1 måned for at høre om der er sket noget.
Det er trods alt, efter min mening, den bedste advarsel til andre, at nogle skriver at  man skal passe på.

gammelpot skrev:

Tak for din omsorg for os alle Sigvald. Jeg har jo mødt dig og ved du mener det ærligt.
Interessant også at se andre  er udsat for samme ugerning. Jeg har prøvet om banken ville give mig "Inges" navn og adresse, men nej. Dog fik jeg den oplysning, at jeg ikke var den eneste, som "inge" havde hjulpet.

Anmeld banken for å tilrettelegge for svindel!

sigvald skrev:

Anmeld banken for å tilrettelegge for svindel!

Nu følger banken jo bare den lovgivning der er på området omkring overførsler.

Ved private handler over nettet er man som køber nødt til at tage sine forholdsregler. Få billed af varen, kend navn, adresse og tlf på sælger. Sørg for skriflig bevis for handlens betingelser.

Er handlen for god til at være sand, ja så er det sikkert fusk.

morlyk1 skrev:

Om mandagen får jeg en sms fra en, der skriver, at han har 4 af titlerne

Fra et anonymt telefonnummer da, antar jeg?

Treentre skrev:
morlyk1 skrev:

Om mandagen får jeg en sms fra en, der skriver, at han har 4 af titlerne

Fra et anonymt telefonnummer da, antar jeg?

Jeg gentager så, at jeg desværre ikke kan gennemføre handlen uden billeder eller navn eller noget som helst andet på denne person end et mobilnr., som jeg end ikke kan finde en abonnent på via nettet

Ja, det lader til at være fra et anonymt telefonnummer (ellers er svindleren da helt idiot).

Sjovt som det vrimler med "døve" sælgere. Når den fidus er brugt op, bliver det næste vel at de laver research på varen og gerne taler i telefon med kunden fra et anonymt telefonnummer, som nemt kan udskiftes for et ringe beløb bagefter, så telefonen er klar til det næste offer.
Jeg begynder at forstå hvorfor der er købere som kun vil købe ved personligt møde med sælgeren, så de kan se varen og dens stand før de køber.