1 Senest redigeret af sigvald (2011-12-03 13:34:39)

Tråd: Hvordan handler/auktionerer man på DDF(R)s forum?

morlyk1 skrev:

Øh... til mig?

Så vidt jeg kan se er ditt bud det høyeste. Dersom heftene skulle være solgt til en utenforstående budgiver - uten at selger har presisert i herværende salgsannonse at det er åpent for slike bud - vil selger trolig få en smekk på fingerene av bestyrelsen/forumansvarlige med begrunnelsen "uærlig foretningsskikk". Det har nemlig tidligere hendt at en liknende sak utløste mye støy i forumet. Så på dette området tror jeg bestemt at det er etablert en meget streng policy på her i forumet.

2 Senest redigeret af peter christensen (2011-12-03 21:38:05)

Sv: Hvordan handler/auktionerer man på DDF(R)s forum?

ØH, hvad Sigvald.........

Nu byder jeg f.eks ALDRIG her i forummet, da jeg IKKE syntes, at det kommer andre
ved, hvad jeg giver for mine "ting".

Hvis der skulle være medlemmer der "misser" en handel, kunne de da bare byde den rigtige pris med det samme.(et medlem starter med at byde 100 Kr, men senere
bydes der 450 Kr. for de samme blade)

Jeg købte f.eks julekalenderen som sælger havde sat til salg for 14 dage siden,
sælger havde modtaget 3 bud UDEN for forummet, hvor mit bud var det højeste.

Måske skal vi lukke "Serie-markedet" og henvise ALLE handler til mail eller QXL.

Jeg synes nu ikke, der er noget odiøst i, at jeg indleder med et bud på 100 kr., når sælger siger, der ikke skal være mindstepris og blot venter på første bud. Du har jo også tit købt af mig på qxl, Peter, hvor du har indledt med et bud på 1 kr. og senere endt med et bud i 3-400 kr. i klassen - og det synes jeg da er helt fint  smile

Det er efter min mening også helt fint at modtage bud uden for forummet, men har man først lagt op til en budrunde, synes jeg, det er god stil at informere de andre bydere om, at der nu er kommet andre bud - hvad Andrea da også har gjort i andre tilfælde.

peter christensen skrev:

Nu byder jeg f.eks ALDRIG her i forummet, da jeg IKKE syntes, at det kommer andre
ved, hvad jeg giver for mine "ting".

Sigvald har et poeng.
Selgeren har ingen pris - det må bety at det er åpnet for bud.
Hvis selgeren er åpen for å selge utenfor forumet/tråden så burde det informeres om det.

At du aldri(?) byr på forumet har ingenting med denne saken å gjøre.

Men hva mener du med aldri..?

peter christensen skrev:

HVIS indlægs sedlen stadig er i bogen byder jeg 500 Kr.

peter christensen skrev:

10 Kr. det byder jeg.

wink

5 Senest redigeret af peter christensen (2011-12-04 07:13:34)

Ja men jeg "tuder" heller ikke (ret højt), når jeg ikke vinder en auktion.

Men nu er der vel ingen, der vil sammenligne dette forum med QXL(hvor man vil få den dobbelte pris for sine vare)

Ja nu ved vi jo IKKE hvem der har købt "bladene", men da der jo hverken var start/mindste/køb nu pris, kan ingen være jo være klar over hvad sælger vil have for sine
ting.....MEN vi vil sikkert alle have den størst mulige sum for vores vare.

Endvidre var der ej heller et udløbs tidspunkt for "budene", det betyder jo at ALLE vil kunne
anfægte handler med ordene "jeg var ikke færdig med at byde" selv om der går 14 dage efter sidste bud.(og hvad nu hvis "budene afsluttes mandag kl. 19" og tiden på forummet ikke passer(er jo tit er bemærket her på forummet).

Derimod vil jeg da gerne anbefale fremtidige sælger (hvis de da vil have MAX pris for deres ting), at hele tiden skrive, hvad budet er nået op på(kan gøres i 1. indlæg på tråden)
samt hvem der har budet(man kan således skrive "MAIL" hvis budene er kommet pr. mail)

Jeg ved ikke, om det er mig, du sigter til, men jeg synes nu ikke ligefrem, at jeg "tuder" i denne tråd... lidt snøften måske...  roll

Nej for dælen, det var ironisk ment om mig selv (de 2 omtalte bud).

8 Senest redigeret af sigvald (2011-12-05 17:43:41)

peter christensen skrev:

Nu byder jeg f.eks ALDRIG her i forummet, da jeg IKKE syntes, at det kommer andre ved, hvad jeg giver for mine "ting".

Hvis der skulle være medlemmer der "misser" en handel, kunne de da bare byde den rigtige pris med det samme.(et medlem starter med at byde 100 Kr, men senere bydes der 450 Kr. for de samme blade)

Måske skal vi lukke "Serie-markedet" og henvise ALLE handler til mail eller QXL.

ANDREA FROST skrev:

Ja, der kom et bud via email  - og det lå langt (læs: Højere) fra jeres bud. Derfor accepterede jeg med det samme - uden at tænke på jer andre / konsekvenserne [...] Jeg bestemmer selv hvem jeg vil sælge til [og] Der er købere der ønsker at være anonyme.

Selvom det kunne opfattes således, havde jeg egentlig ikke lagt op til auktion. Kom der et fair / anstændigt bud havde jeg accepteret  -  vel vidende at hæftet kunne indbringe mere på for eksempel auktion.

Jeg bryder mig ikke om at der hentydes til uærlig forretningsskik eller smekk på fingeren. Er der en nedskrevet DDF(r)-policy på området? Står der noget om det under regler?

Jeg vet ikke om det foreløpig finnes noen nedskrevet policy på området, men mitt inntrykk er at det høyst nødvendig ettersom det åpenbart er så stor forskjell på aktørene i ”seriemarkedet”. Her er det alt fra helt ferske (mindreårige) småsamlere til proffesjonelle samlere og forretningsfolk. Selv lar jeg meg ikke imponere av kjøpere som legger inn bud via e-post for å unngå eventuelle høyere motbud i en åpen budrunde i forumet. Jeg synes derfor at det sier seg selv at det trengs noen enkle kjøreregler – her er et forslag:

1) Selger skal alltid oppgi kanal(er) for budgivingen. Det kan være:
- SM = Seriemarkedet (der herværende kanal).
- PK = Privat kontakt (=Mail , SMS, Twitter, eller lignende).
- AK = Alternativ kanal : E-Bay, QXL, AOLs ”Bruktbørsen”, eller lignende.

2) Dersom det innledes budrunde i forumet skal selger alltid kunngjøre størrelsen på eventuelle høyere bud som er innkommet via privat kontakt (PK) eller alternativ kanal (AK). Med mindre det på forhånd er kunngjort en generell frist for å gi bud, bør en handel normalt ikke avsluttes mindre enn 24 timer etter at siste bud er kunngjort.

"ferske småsamlere" - fantastisk udtryk

Thomas skrev:

"ferske småsamlere" - fantastisk udtryk

Strålende  smile

Jeg vil også sige, at det måske ville være fint, hvis man, når man lagde en tråd op i køb/salg tråden, gjorde opmærksom på, hvordan salget skal foregå, og hvis f.eks. mail-bus modtages, at ejeren af tråden så lige skrev, "mail-bud modtaget på så og så meget" - så folk var med på formen.

Hvis folk ikke af sig selv lige gør opmærksom på dette i starten af en tråd, så kan man jo spørge ind til det som det første.

Men skal da sige, at jeg ikke har noget problem ift. den omtalte tråd, men det er måske rart sådan allround at have noget præcist at gå efter.

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

Jeg synes det samme som Andersine.. :-)
Man kan jo godt lave nogle enkle regler, men problemet er at håndhæve dem?
Der er jo ikke nogen konsekvens for sælger, hvis de ikke bliver oveholdt, så det det kan jo kun være nogle guidelines.

Samler af ande-blade, ande-bøger og nullermænd...
Fejl og Varianter: http://www.ottes.dk/AA/fejl.php

Jernanden skrev:

Jeg synes det samme som Andersine.. :-)
Man kan jo godt lave nogle enkle regler, men problemet er at håndhæve dem?
Der er jo ikke nogen konsekvens for sælger, hvis de ikke bliver oveholdt.

Tja, hva med å suspendere selger fra deltakelse i forumet i en gitt periode?

Nej, vi er et rart og venligt forum, så den slags gør vi ikke, med mindre folk direkte snyder og bedrager.

Jeg synes, at dem herinde der sælger, af sig selv skal være opmærksomme på det, og skulle nogen glemme det, så gør man, venligt, opmærksom på, at man gerne vil have klarhed over de præcise rammer for handlen.

Så tror jeg ikke, der bliver de store problemer!

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

15

Et rart og venligt forum er langt bedre end et forum med alt for mange regler der skal overvejes før man efterlyser eller sælger noget.

16 Senest redigeret af Hans (2011-12-09 03:06:54)

Helt klart! Voksne mennesker har ikke behov for at have faste regler for alting, lissom børn har for at de kan føle sig trygge.
Der er i forvejen rigeligt med regler og paragraftyranni her i verden.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"