Tråd: Andeby Online er nede

Jeg registrerer at Andeby Online for tiden er nede. Jeg håper at det bare er midlertidig og at siden snart er oppe og går igjen. I motsatt fall er Olaf selvsagt velkommen til å skrive her om problemets art og om hva som blir gjort for å løse det.

2 Senest redigeret af sigvald (2011-12-21 08:55:35)

Sv: Andeby Online er nede

Hva er det egentlig som skjer? Er det overhodet ingen som er bekymret over AOLs skjebne? Ettersom Olaf ikke har varslet noen nedleggelse av AOL må man vel anta det ikke er planlagt at siden nå er nede. Hva kan så være forklaringen på at siden likevel er nede i lenge tid (flere døgn?) uten at det er kommet noen forklaring på dette hverken her eller andres steder (så vidt jeg vet)? Kanskje Olaf bare har "viktigere ting" å ta hensyn til i disse juletider enn å holde AOL i gang? Ingen bør derfor kritisere Olaf for AOLs nåværende problemer. I hvert fall ikke uten å vite hva problemene faktisk bunner i, hva Olaf eventuelt gjør for å bøte på problemene og eventuelle grunner til at han ikke gjør noe med det akkurat nå.

På den annen side vil nok Olaf sette litt pris på om folk viser litt engasjement rundt saken? Hva sier dere AC? Benadikt? Hans? Kjartan? Savner dere AOL? Og hva med deg Ole? Som ansvarlig for driften av DDF(r)s nettsider burde du være kvalifisert til å mene noe om hva AOL-problemene kan skyldes og hva som evt. kan gjøres for å løse problemene?

Sikkert fordi siden er fyldt op, kan ikke huske definitionen på det, men navnet indeholder vist "DOS". Personligt går jeg ikke meget ind på AOL, ser hvad der er i ny og næ, men generelt er jeg mere optaget af thatguywiththeglasses.com, blisteredthumbs.net, beta.videogamesawesome.com (her spiller jeg dagligt TF2 og Minecraft med de andre brugere) og selvsagt ddfr.dk. Førstnævnte side havde samme problem for et par dage siden, og det har administratorerne taget sig af. Nu kører den præcis som før.

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

sigvald skrev:

...På den annen side vil nok Olaf sette litt pris på om folk viser litt engasjement rundt saken? Hva sier dere AC? Benadikt? Hans? Kjartan? Savner dere AOL? Og hva med deg Ole? Som ansvarlig for driften av DDF(r)s nettsider burde du være kvalifisert til å mene noe om hva AOL-problemene kan skyldes og hva som evt. kan gjøres for å løse problemene?

Det er ikke helt ualmindeligt at hjemmesider er nede en gang imellem, Seriejournalen var nede i næsten en uge i sommerferien på grund af alvorlige vandskader.
Det er selvfølgelig kedeligt, når ting ikke fungerer. Men jeg går ud fra, at Olaf får AOL op igen.

sigvald skrev:

g hva med deg Ole? Som ansvarlig for driften av DDF(r)s nettsider burde du være kvalifisert til å mene noe om hva AOL-problemene kan skyldes og hva som evt. kan gjøres for å løse problemene?

Tak for tilliden. Jeg ved (selvfølgeligt) ikke noget om det. Men det er jo ærgerligt at hjemmesiden ikke virker.

6 Senest redigeret af sigvald (2011-12-21 12:55:05)

benadikt skrev:

Det er ikke helt ualmindeligt at hjemmesider er nede en gang imellem, Seriejournalen var nede i næsten en uge i sommerferien på grund af alvorlige vandskader. Det er selvfølgelig kedeligt, når ting ikke fungerer. Men jeg går ud fra, at Olaf får AOL op igen.

Ja, det får vi virkelig håpe.

Spørsmålet er bare om det er tale om en feil som Olaf ikke er herre over? En annen aktuell mulighet er nemlig at det hele er en bevisst Wikipedia-inspirert aksjon fra Olafs side mot et upopulært amerikansk lovforslag Stop Online Piracy Act (SOPA) som har til hensikt å beskytte den hellige immaterilelle opphavsretten:

http://e24.no/it/kan-tvinge-internett-i-kne/20133729

Lovforslaget tar blant annet sikte på å stoppe salg av piratkopierte designervarer og legemidler på nettet. Men måten lovforslaget er utformet på, gjør at forslagsstillerne også beskyldes for å være løpegutter for musikk- og filmindustrien i USA. Bivirkningene vil kunne gruse nettgiganter så vel som nisjesteder. SOPA vil gi dem som eier rettighetene til for eksempel musikk, film, tekst og bilder, mulighet til å svarteliste nettsteder der filmklipp, musikksnutter og fotografier blir delt.
- Nettsteder som havner på svartelisten, vil bli blokkert av internettleverandørene. Dermed vil store deler av internett «forsvinne» for brukerne. Det kan sammenlignes med å stenge en hel bokhandel eller aviskiosk fordi de på ett eller annet tidspunkt har solgt materiale de ikke hadde opphavsrett til. Det ville man jo aldri funnet på, fastslår Wessel-Aas.

Wikipedia vurderer å legge sidene blanke i protest mot SOPA.
http://www.idg.no/computerworld/article232978.ece

Selv støtter jeg selvsagt enhver protest mot SOPA, men jeg vil bli overrasket dersom det skulle vise seg at Olaf også er kritisk - han er jo ellers kjent som en svært ivrig tilhenger av "respekt for opphavsrett".

sigvald skrev:

at det hele er en bevisst Wikipedia-inspirert aksjon fra Olafs side mot et upopulært amerikansk lovforslag Stop Online Piracy Act (SOPA)

Det var en spesiell teori...  big_smile

Sigvald, jeg tvivler på at Olaf er for SOPA, da SOPA jo netop ikke tillader AOLs eksistens.

.... vent lidt, hvor kom vi fra? Hvad fanden har SOPA pludselig med det her at gøre?

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

sigvald skrev:

På den annen side vil nok Olaf sette litt pris på om folk viser litt engasjement rundt saken?

Ja, vi registrerer at det er problemer. Hvordan skal vi engasjere oss? Klage?
Olaf er sikkert klar over at nettstedet er "Andeby Offline" akkurat nå. Han jobber sikkert med saken - hvis han har tid i julestria.
Det er ikke NM i Donald i år, så da er det ingen krise  wink

Helt enig med deg, i ett NM fritt år så er dette ingen krise.
Skal heller ikke se bort i fra at Olaf driver og bygger karriere istedet for nettsider  cool

MikroMidas skrev:

Helt enig med deg, i ett NM fritt år så er dette ingen krise.
Skal heller ikke se bort i fra at Olaf driver og bygger karriere istedet for nettsider  cool

Ja, jeg er sikker på også at han i denne stund driver med på typisk Solstrand-vis å bygger karriere. Egoisme på sitt beste.

12 Senest redigeret af Olaf Solstrand (2011-12-22 01:34:23)

Kom akkurat heim frå ferie. Då verken WWW- eller FTP-tilgong verkar, og eg heller ikkje kjem inn i kontrollpanelet, kan eg ikkje gjera anna enn å kontakte webhotelleverandør og spørja om dette kan fiksast på eitt eller anna vis. Kan godt halde dykk oppdatert i denne tråden.

(Og joda, eg er sjølvsagt motstandar av SOPA.)

Tak for forklaringen, Olaf! Sigvald var nemlig bange for at:

Kanskje Olaf bare har "viktigere ting" å ta hensyn til i disse juletider enn å holde AOL i gang?

eller:

En annen aktuell mulighet er nemlig at det hele er en bevisst Wikipedia-inspirert aksjon fra Olafs side mot et upopulært amerikansk lovforslag Stop Online Piracy Act (SOPA) som har til hensikt å beskytte den hellige immaterilelle opphavsretten

Vi er glade for at du nu kan berolige Sigvald med at ingen af delene var tilfældet.  big_smile

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Då skal det ting vera i orden igjen. Det var berre ein DNS-feil i oppsettet på domenet som var problemet. Sånt tar jo eit par timer å fikse før det verkar overalt, så dersom akkurat du ikkje kjem inn, vent ei time eller to og prøv på nytt. Men det burde vera i orden no.

Hans skrev:

Tak for forklaringen, Olaf! Sigvald var nemlig bange for at:

Kanskje Olaf bare har "viktigere ting" å ta hensyn til i disse juletider enn å holde AOL i gang?

Det stemmer jo. :-) Som sagt, eg var på ferie fram til i natt.

Hans skrev:

eller:

En annen aktuell mulighet er nemlig at det hele er en bevisst Wikipedia-inspirert aksjon fra Olafs side mot et upopulært amerikansk lovforslag Stop Online Piracy Act (SOPA) som har til hensikt å beskytte den hellige immaterilelle opphavsretten

Høyrast veldig ut som noko eg kunne ha funne på, det. Men då ville eg isåfall ha varsla klart og tydeleg om det på førehand, og latt det liggja ei lenkje til meir informasjon om SOPA på Andeby Online i nedetida.

15 Senest redigeret af sigvald (2012-01-18 08:14:55)

Olaf opplyser nå i AOL-forumet at Andeby Online vil være nede i 12 timer  fra kl 14:00:

http://www.andebyonline.com/forum/3529/

Olaf Solstrand skrev:

Som ein bitte liten del av ein verdsomspennande aksjon der nettstadar går i svart for å markere protest mot dei amerikanske lovforslaga SOPA og PIPA, kjem Andeby Online til å vera nede i tolv timer i dag, frå klokka 14.00 til klokka to i natt.

Ole, skjer det samme med DDF(r)-forumet? Og hva synes du om at Olaf ikke har kunngjort den planlagte nedetiden her i forumet? Du er jo kjent med at folk her i forumet også er opptatt av hvorvidt sider som COA, Outducks, AOL, DCF o.l. er oppe.

Wikipedia og mange andre sider er osse nede i øjeblikket p.g.a. omtalte protest mos SOPA m.m.

Det ser dog ikke ud til at være tilfældet med vores forum, siden jeg kan poste i det P.T.!

Men herregud, mon ikke folk overlever sølle 12 timers fravær af diverse sider?
I øvrigt kan jeg se at DCF og COA stadigvæk er oppe.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

sigvald skrev:

Olaf opplyser nå i AOL-forumet at Andeby Online vil være nede i 12 timer  fra kl 14:00:
Ole, skjer det samme med DDF(r)-forumet?

Nej.

sigvald skrev:

hva synes du om at Olaf ikke har kunngjort den planlagte nedetiden her i forumet? Du er jo kjent med at folk her i forumet også er opptatt av hvorvidt sider som COA, Outducks, AOL, DCF o.l. er oppe.

Jeg tror ikke der er ret mange som følger med på begge fora.

Jo, nogen gør - men går ikke i panik.
Der er bare SOPA-strejke...

Det betyder noget, at wikipedia strejker. Det bruger millioner af mennesker jo hver dag. Så at AOL gør det samme er mere en symbolsk meningstilkendegivelse.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Havde man slået JavaScript fra, så fungerede Wikipedia ganske fint den pågældende dag big_smile

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."