Tråd: Medlemsbladet på papir og/eller i digital form?

Jeg syntes også det ser super godt ud med den limede ryg.

Er det muligt at få Rappet som pdf, så det kan læses f.eks på en Ipad? Jeg læser frem og tilbage til arbejde hver dag, og kunne godt tænke mig også at have den mulighed. Mest for at mit papir Rappet ikke bliver ødelagt.

Sv: Medlemsbladet på papir og/eller i digital form?

deferimus skrev:

Jeg syntes også det ser super godt ud med den limede ryg.

Er det muligt at få Rappet som pdf, så det kan læses f.eks på en Ipad? Jeg læser frem og tilbage til arbejde hver dag, og kunne godt tænke mig også at have den mulighed. Mest for at mit papir Rappet ikke bliver ødelagt.

Det er ikke en dårlig idé. Bortset fra at kopiering af filerne vil være meget nemt.

Ce soir.. en garde!

defirimus, du kan jo starte med at hente Jubilæumsnummeret ned på Ipadden.
http://ddfr.dk/arkiv/rappet-jubilaeumsnr2011.pdf

Nej, kopiering vil nok være et problem - med mindre man kan lave noget med DRM-licenser som det gøres på e-reolen.dk f. eks.

AC skrev:

defirimus, du kan jo starte med at hente Jubilæumsnummeret ned på Ipadden.
http://ddfr.dk/arkiv/rappet-jubilaeumsnr2011.pdf

Alle tidligerer numre + jubilæumsnummeret er læst, så det var mest aktuelt med det nye Rappet.

Jeg kan selvfølgelig godt se problemet med videre kopiering, men hvis nu det kun var interresserede medlemmer der kunne få det ved anmodning, så ville risikoen vel være betydeligt mindre, da foreningens medlemmerne vel ikke ønsker det går foreningen dårligt?

Ellers kunne man f.eks mod et gebyr på lad os sige 5kr få en pdf kopi, hvor der så var sat et lille vandmærke med medlemmets nr ind? Så ville man altid kunne spore det tilbage til det medlem der havde delt det videre.

5 Senest redigeret af A.N.D.E.R.S.I.N.E. (2012-04-08 15:19:12)

Sådan set en fin ide, men hvad foreslår du så, at vi skal gøre, hvis vi finder ud af, at nogen har sendt det videre til andre?? Vi har jo ikke mulighed for at udstede bøder... Og nej, tror ikke foreningens nuværende medlemmer kunne finde på det, men hvad så med tidligere medlemmer (og så ville vi heller ikke kunne bruge en mulighed der hed udelukkelse af foreningen).

Synes ideen er rigtig fin, og det ville jo være fedt nok, også for os, men det er bare lidt svært at føre ud i praksis, uden at vi som forening lige pludselig risikere at miste indkomst og medlemmer på det.
(Selvom det måske kunne afskrække nogen, hvis vandmærket var en tekst tværs over siderne hvor der stor "Hvis du har fået dette hæfte af *biib* er du en forbryder - SKAM DIG" wink )

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

Man kunne også lægge alle artiklerne på hjemmesiden fremover, og så lade være med at trykke bladet. På mange måder en bedre løsning, især hvis man lægger lige så mange timer i at opdatere hjemmesiden, som der p.t. bliver brugt på at lave bladet.

Jeg synes godt, at vi kan lave et forsøg med det; der skal jo lidt manuelt arbejde med at organisere, så man kan jo vurdere medlemmernes forespørgsel. Udover vandmærket, vil det nok samtidig være en god ide at låse pdf-filerne, så de ikke kan printes, men kun læses på computeren.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

8 Senest redigeret af Alex-And (2012-04-09 06:08:36)

oledamgaard skrev:

Man kunne også lægge alle artiklerne på hjemmesiden fremover, og så lade være med at trykke bladet. På mange måder en bedre løsning, især hvis man lægger lige så mange timer i at opdatere hjemmesiden, som der p.t. bliver brugt på at lave bladet.

Hmmm... du har en god ide der, Ole! Så ville der da også komme flere sider. Man kunne jo lave sådan en skærm hvor der står "For at læse Rappet skal du indtaste dit medlemsnummer"

madsj skrev:

Jeg synes godt, at vi kan lave et forsøg med det; der skal jo lidt manuelt arbejde med at organisere, så man kan jo vurdere medlemmernes forespørgsel. Udover vandmærket, vil det nok samtidig være en god ide at låse pdf-filerne, så de ikke kan printes, men kun læses på computeren.

Eller man kunne skrivebeskytte dem, så de ikke kunne sendes på email
(Ikke at jeg har forstand på det)

Rap fra Alex-And, en af verdens største Rosa-fans!

Tja jeg ville nu ikke bryde mig om at miste rappet i trykt form! Men hvis man kan låse dokumentet så det ikke kan printes så kunne det da være en god mulighed at give medlemmerne!

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

Jeg har endnu ikke set en spærring af PDF-filer der ikke kan omgås. Men det kræver lidt snilde at gøre det.

Jeg vil ha Rappet i trykt form. Jeg liker bedre å lese på papir enn på en skjerm.

Jeg er også en papirtype

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

Jeg ville også nødig miste Rappet i papirform; uden noget trykt materiale, så mindskes formålet også med at være medlem, da man ikke synligt får et eller andet for sit kontigent (overdrivelse fremmer forståelsen, da der jo også skal bruges penge på stande; hjemmesiden er vist et minimal udgift i forhold til udgivelse af Rappet og betaling af stande til diverse messer).

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Det eneste jeg prøvede at lægge op til var, at man også (udover papirudgaven) kunne få en digital kopi til at læse andre steder.

Jeg vil bestemt heller ikke miste papirudgaven, men kunne godt tænke mig også at have en digital løsning.

En digital kopi i tillegg til papirutgaven ville vært flott.

Jeg ville nødigt miste Rappet som hæfte, og behovet for en digital udgave som tillæg må da være minimal. Der kan vel næppe være mange som har behov for at genlæse Rappet på PDF efter at de allerede har læst hæftet.
Det kunne sikkert være en smart lille ekstra ting at have, men jeg har svært ved at tro at mere end nogle enkelte få har et egentligt behov for osse at have Rappet på PDF. Men hvis nogen har lyst til at arbejde med at lave Rappet som PDF i tillæg til hæftet, så for min skyld ingen alarm.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Det er ikke et ekstra arbejde at lave bladet som en PDF-fil som man kan downloade.

Arbejdet er der hvor der skal sidde nogen og kopisikre det, og udlevere hemmelige kodeord, og lave vandmærker, og lave et kodeordsspærret downloadområde på hjemmesiden, og alt det der. Det er umuligt at udføre i praksis. Alene antallet af folk der melder sig ind og ud henover et år umuliggør at man nogensinde skulle kunne holde styr på hvem der skal udleveres hvad til.

Det er derfor jeg foreslår at henlægge det hele til en hjemmeside som alle kan se. Så behøver man ikke at kratte ret mange penge ind i kontingent - pengene går p.t. hovedsageligt til porto og print af medlemsblade. Men til gengæld har man så ikke de sjove blade stående.

Det kunne blive en flot og omfattende hjemmeside, med en masse spændende artikler på. Jeg har vist foreslået det før, for år tilbage.

Måske er tiden bare ved at løbe fra det med eksklusivitet og medlemsskaber? Der er rigtigt mange der har udmeldt sig i år.

18

Vi bør jo nok trække os selv hen og kigge på vedtægterne - der står intet om eksklusivitet men om at sprede kendskabet til donaldisme - det ville sådan en hjemmeside som du omtaler kunne gøre - måske i højere grad end Rappet?
Men man kan også sige at vi har prøvet - der kom ikke så mange artikler til hjemmesiden - jeg ved ikke hvorfor vi måske har mindre lyst til at skrive til online end til bladet?

(For øvrigt vil jeg gerne se udmeldelsestallene igen - jeg er lidt i tvivl om fokk har meldt sig ud, eller er blevet
meldt ud pga. manglende betaling - i min bog er der forskel på aktiv og passiv udmeldelse. )

Hvornår har vi prøvet? Det vi prøvede var nyhedsopdateringer. De andre artikler strømmer vist ind hver gang der bliver rykket for dem. Så man skulle bare lave en stor opdatering af hjemmesiden for eksempel hver anden eller tredje måned.

På mange måder er DDFR gammeldags ifht Jeres arkiv nærmest er lige så sikret som stasi's. I vil kunne spare MANGE penge på ikke at lave blade og poste dem ud.

Jeg er medlem af Carl Barks Fan Club, og her gik vi for et par år siden over til at nyhedsbrevet kommer via en email, som PDF fil.

Jeg tror samme metode, eller den foreslåede med hjemmeside der opdateres jævnligt vil virke rigtigt fint for DDFR! Dette vil også være med til at UDBREDE donaldismen, i stedet for at kapsle den inde....

PS: Hvis nogen her kunne være intr i medlemsskab af CBFC emailer jeg gerne seneste eksemplar af nyhedsbrevet  smile Send mig en privat besked indeholdende din email, så mailer jeg retur!

www.carlbarks.ws
www.carlbarks.biz - Carl Barks ting til salg (ikke opdateret; mail mig for lithoer)
www.carlbarks.eu - Intet endnu, men bliver nok "Collection Showcase"

Jeg ville være ked af at miste det trykte blad helt. Men man kan sagtens omstrukturere mellem hvad, der er på nettet og hvad, der trykkes. En mulighed er at sende et enkelt større blad ud til medlemmerne hvert år. Faktisk har vi iflg. vedtægterne ikke lovet mere end ét blad om året. Så kan mere aktuelle nyheder komme på nettet/sendes pr. mail.

Jeg tror bare vi mister medlemmer på det, men det er svært at sige, hvor mange nye vi får, hvis vi sætter kontingentet tilsvarende ned. Men hvis man ikke vil betale 175 kr., vil man så betale fx 100 kr.? Og vil det være muligt at finde skribenter? Jeg tror de fleste synes, at det er sjovest at skrive en artikel, hvis den trykkes, end hvis den "bare" kommer på nettet.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Jeg kunne da godt skrive til nettet, og så måske "nøjes" med et enkelt rap om året.
Der er jo allerede utroligt mange spændende artikler derude på www, så hvorfor ikke også nogle (flere) donaldistiske.
Man kunne måske samle nogle tema-hæfter, og så udgive dem ved særlige lejligheder.
F.eks. kunne jeg da godt tænke mig at se nogle redigeret SAD i hæfteform.
Nogle af føljeton'erne fra Rappet kunne også med fordel sættes sammen til en samlet fil. For overblikkets skyld.
Og det med opdatering af hjemmesiden. Er det nu også så slemt.
Hvis der bliver lavet rubrikker, hvor man kan uploade sin artikel, eller sende den til en redaktør for rubrikken, som så uploader den, så fonte o.a. bliver ens, så vil det vel ikke kræve så meget opdatering, eller har jeg misforstået noget?

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

Jeg tror bare vi mister medlemmer på det, men det er svært at sige, hvor mange nye vi får, hvis vi sætter kontingentet tilsvarende ned. Men hvis man ikke vil betale 175 kr., vil man så betale fx 100 kr.? Og vil det være muligt at finde skribenter? Jeg tror de fleste synes, at det er sjovest at skrive en artikel, hvis den trykkes, end hvis den "bare" kommer på nettet.

Det tror jeg du har meget ret i. Hvorfor skulle de medlemmer som aldrig kommer til møderne forsat være medlemmer hvis de kan læse Rappet på nettet? Og hvor mange flere medlemmer ville vi miste hvis Rappet kun kom én gang om året, eller kun udkom lejlighedsvist?

Jeg er medlem af Carl Barks Fan Club, og her gik vi for et par år siden over til at nyhedsbrevet kommer via en email, som PDF fil.

Jeg tror samme metode, eller den foreslåede med hjemmeside der opdateres jævnligt vil virke rigtigt fint for DDFR! Dette vil også være med til at UDBREDE donaldismen, i stedet for at kapsle den inde....

Som du ved, er jeg osse medlem af CBFC, og du kan stadigvæk få nyhedsbrevet tilsendt i papirform, dog kun i sort/hvid. Hvis du vil have det i farve og trykt på kvalitetspapir, så koster det lidt ekstra, hvilket jeg har valgt at gøre.
Bortset fra det, så har jeg ofte diskuteret det lave medlemstal i CBFC med Ed Bergen, som han selv siger er et problem, og blandt andet påpeget at der ikke er megen grund til for folk at blive medlemmer af CBFC når man har valgt at lægge nyhedsbrevet ud på nettet til gratis brug (på Cowles Barks hjemmeside), men både Ed og Joseph Cowles mener at det handler om at udbrede kendskabet til Barks. Det er jeg selvfølgelig enig i, men det bider altså sig selv i halen hvad medlemstal angår når man lægger nyhedsbrevet ud på nettet til fri afbenyttelse. Det gør jo at der ikke er megen grund til at blive medlem, og så ender det nemt med at de eneste medlemmer som er tilbage, er dem som gerne vil støtte det gode formål, og det er desværre ikke alle folk som er så idealistisk indstillet, og da slet ikke i økonomiske krisetider hvor mange er nødt til at spare på alt hvad der kan spares på, hvilket sikkert er en medvirkende grund til at DDF(R) har mistet en del medlemmer på det sidste.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Solens Søn, det var sørme en god ide! Eller man kunne jo inkludere en lille kode i Rappet til en PDF-fil, som ikke kunne gemmes eller sendes afsted.

Rap fra Alex-And, en af verdens største Rosa-fans!

Alex-And skrev:

Solens Søn, det var sørme en god ide! Eller man kunne jo inkludere en lille kode i Rappet til en PDF-fil, som ikke kunne gemmes eller sendes afsted.

Som Ole har nævnt er det umuligt i praksis at "sikre" pdf-filerne, så man begrænser udbredelsen. Hvis man laver pdf-filer til mange har man dermed givet den fri for alle, og det gør heller ikke noget, hvis man bare vil udbrede donaldismen.

Uanset hvad, så synes jeg det skal tages op på en generalforsamling, hvis praksisen omkring Rappet skal ændres.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"