Tråd: Podcast

Hej alle sammen !

Heino Hansen og  Jakob Svendsen laver hver uge en podcast (1 times komik-underholdning) som hver lørdag bliver pupliceret på iTunes som kan downloade gratis. Den hedder Vikartimen.

Spol ca. 20 min. frem i episode 11 - der taler de om de gerne vil have mig ind til at fortælle om Anders And. Tror ikke selv de ved forfærdeligt meget om emnet, så tror det vil blive meget grundlæggende..
Men de vil lægge en afstemning op på deres facebook-site, hvorvidt de vil have mig ind.

Afstemningen er ikke pupliceret endnu, men når den kommer, må I meget gerne hjælpe med at stemme Ja :-)

www.facebook.com/vikartimen

MVH. David Flyckt

Sv: Podcast

Så blev det vedtaget - jeg skal med i Vikartimen som gæst.

Jeg har skam masser at fortælle om, men I må meget gerne hjælpe mig med forberedelserne, det ville være super. Måske evt. bare nogle emner der er vigtige at tage op? Så sig det, så skal jeg nok sørge for at google mig frem til detalierne.
Tager imod al den hjælp jeg kan få - skal bare vide nogenlunde hvad jeg skal fortælle om :-) smile

MVH. David Flyckt

David, det er superspændende og god pr for foreningen.
Du kan jo fortælle om de mest kendte tegnere - og dine egne favoritter. Deres serier. Måske fortælle lidt om hvor serierne bliver lavet (det vil overraske mange lyttere at serierne ikke laves i USA, og at der for øjeblikket ikke udkommer andeblade i USA).
Hvis de spørger efter noget rigtig nørdet kan du jo nævne stamtræerne eller kortet over Andeby - eller måske vor egen Sigvalds kortlægning af byens historie. (Det der med RLK er det alligevel kun vores tåbelige formand der bruger på direkte tv fra tid til hveranden)
Fortæl da for øvrigt også om vores blad og vores møder - og ellers bare vær glad for muligheden for at opfylde foreningens formål - at sprede donaldismen ud til folket smile

Tak for tilbagemelding  smile

Jeps - skal selvfølgelig sørge for at fortælle om foreningen.
Og det er super idéer, jeg skal bare lige have fundet ud af noget mere om det så. Og i det hele taget finde ud af en lidt spændene måde at forklare det på, for Podcasten er trods alt lavet for at have noget at grine over også  smile

Jeg er ikke sikker på vi vil kunne nå det hele igennem, men jeg vil bare være sikker på at have nok matreriale med. Og meget gerne noget jeg kan fortælle om.

MVH. David Flyckt

Måske skulle du tage nogle af de efter din mening bedste AA-historier med?

Men forresten - hvor kan jeg finde episode 11 henne? På http://vikartimen.wordpress.com/ kan jeg kun finde de første 10. Skal jeg virkelig have iTunes eller sådan noget hejs for at kunne høre det nyeste?

Ja god idé med nogle meninger om historier jeg synes er gode, og hvorfor smile

http://www.facebook.com/#!/Vikartimen

Det er deres facebook-site. Lidt længere nede ser du et opslag fra i lørdags med to links - tag det øverste, så loader den lydfilen ned til computeren  smile

MVH. David Flyckt

Og glem ikke grunden til donaldismens opståen - Carl Barks!  smile

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Ja jeg skal have lidt af det hele med smile

MVH. David Flyckt

AC skrev:

David, det er superspændende og god pr for foreningen.
Du kan jo fortælle om de mest kendte tegnere - og dine egne favoritter.

Det AC mener her er nok : Carl Barks, Don Rosa, Floyd Gottfredson, Paul Murry og Arild Midthun. Nevn gjerne også forfattere som Rob Klein, Olaf Solstrand, Tommy Kvarsvik, Knut Nærum, Byron Erickson og David Gerstein. Og siden det heter Vikartimen bør du vel også nevne Vicar?

sigvald skrev:

AC mener her er nok : Carl Barks, Don Rosa, Floyd Gottfredson, Paul Murry og Arild Midthun.

David F skrev:

...der taler de om de gerne vil have mig ind til at fortælle om Anders And.

Hva AC mener om de mest kjente Anders And-tegnere vil jeg ikke uttale meg om, men Floyd Gottfredson og Paul Murry er ikke blant de jeg vil kalle de "mest kjente Anders And-tegnere".

Nej men det er super at få alt det at fortælle om jeg kan

Jeg skriver det først ned som et slags foredrag, og så skal jeg så øve mig på at lære det udenad, og kunne svare på avancerede spørgsmål.

Så nogle tegnere og forfattere - det skal jeg have med. Samt nogle egne meninger om historier - Ellers andre vigtige ting at tage med?

Tror jeg holder mig lidt væk fra noget som stamtræet. Ét er at jeg ikke er særlig skrap til det, noget andet er at det nok ikkeskal blive så nørdet, så folk ikke kan følge med.

MVH. David Flyckt

12 Senest redigeret af David F (2012-05-22 21:43:54)

Og forresten hvordan Anders And blev til.. Den historie skal jeg lige have genopfrisket. det som jeg ved er:

Walt Disney hørte i 1933 en sang i radioen med en særdeles anderledes stemme. Han syntes det lød sjovt, så han og hans tegnere (hvordan skal jeg formulere dem?) besluttede sig for at lave en figur der passede til stemmen. De blev så enige om, at en and ville passe bedst.
Så fik de fat i ham der sang sangen med den underlige stemme, radiokomikeren Clarence Nash, som senere hen blev fast indtaler til Den nye andefigur. (Som døde i 1985, og inden havde trænet Tony Anselmo op til den karakteristiske andestemme?)
Første gang Anders And optrådte på film, var den 9. juni 1934, som bifigur til filmen "Den Lille Kloge Høne".

Og så videre op gennem historien. Nogen hjælpende hænder? (Ret mig venligst med alt I kan  wink )

MVH. David Flyckt

David F skrev:

Og forresten hvordan Anders And blev til.. Den historie skal jeg lige have genopfrisket. det som jeg ved er:

Walt Disney hørte i 1933 en sang i radioen med en særdeles anderledes stemme. Han syntes det lød sjovt, så han og hans tegnere (hvordan skal jeg formulere dem?) besluttede sig for at lave en figur der passede til stemmen. De blev så enige om, at en and ville passe bedst.
Så fik de fat i ham der sang sangen med den underlige stemme, radiokomikeren Clarence Nash, som senere hen blev fast indtaler til Den nye andefigur. (Som døde i 1985, og inden havde trænet Tony Anselmo op til den karakteristiske andestemme?)
Første gang Anders And optrådte på film, var den 9. juni 1934, som bifigur til filmen "Den Lille Kloge Høne".

Og så videre op gennem historien. Nogen hjælpende hænder? (Ret mig venligst med alt I kan  wink )

Det er næsten rigtigt. Walt hørte et radioshow hvor Clarance talede med dyrestemmer, og så sagde han vidst nok "Der har vi vores talende and", og resten er vidst rigtig nok.

Rap fra Alex-And, en af verdens største Rosa-fans!

Tak, det retter jeg.

MVH. David Flyckt

15 Senest redigeret af sigvald (2012-05-23 11:35:31)

Treentre skrev:

Hva AC mener om de mest kjente Anders And-tegnere vil jeg ikke uttale meg om

Man kan vel anta at han mener tegnere som er representert i bladet AA&Co? Disse vil han videre kunne inndele i Donaldtegnere, Mickeytegnere, osv.

Hvorfor skal man anta det?
David har hele tiden uttalt at han skal fortelle om Anders And i Vikartimen.
Det blir som om David skulle deltatt i Kvitt eller Dobbelt om Donald Duck og plutselig få spørsmål om Mikke Mus.

I skal ikke blive uvenner, er kun glad for at Sigvald vil hjælpe med stof til Podcasten smile

MVH. David Flyckt

18 Senest redigeret af Treentre (2012-05-23 14:28:16)

David F skrev:

Emnet om Donald er stort, men i denne sammenhengen kan det også nevnes at denne datoen av mange regnes som Donalds fødselsdag.
Men det er det jo ikke wink
I filmen Donald's Happy Birthday ser vi klart at dagen er 13. mars.

I boken The life of Donald Duck  fra 1941 står det at det var "Friday the 13th"
http://img822.imageshack.us/img822/2337/thelifeofdonaldduck.jpghttp://img440.imageshack.us/img440/6676/birthy.jpg

Donalds bilskilt "313" indikerer også March 13th.
Hvis du skal diskutere årstallet Donald ble født så kan du gjøre det mere avansert ved å trekke inn Don Rosa og hans meninger om emnet.

I alle tilfelle regner jeg med at du gjør det bra i intervjuet. Lykke til smile

Ok så hans fødedag var 13. marts 1933.
På hvilken måde mener du at jeg skal trække Rosa ind i billedet?
Og jeg siger tak for hjælpen

MVH. David Flyckt

20 Senest redigeret af Treentre (2012-05-23 15:33:42)

Donald ble i alle fall ikke født i 1933 wink
Hvor gammel ser han ut i "Den Lille Kloge Høne"?

Jeg sier ikke at du skal trekke inn Don Rosa.
Don Rosa kan du trekke inn hvis du vil bruke hans meninger om når endene er født.
Han mener at Donald er født i 1920.
Jeg mener det blir galt å gi endene årstall i forbindelse med fødsel.
Hvis Scrooge McDuck døde i 1967 - Hvorfor opptrer han da i historier i nyere Anders And-blader hvor det finnes elektroniske hjelpemidler og annet som ikke fantes på den tiden...

13. marts 1933 er ikke en fredag, men en mandag, så den går ikke.
Der er en fredag d. 13. marts i 1931 og igen i 1936, så de er vist bedre.
Det må vel under alle omstændigheder være en fredag d. 13. marts før 1941, hvor bogen blev udgivet.

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

Takker for hjælpen, har fundet nogle gode sider at læse på.
Det bliver formentlig optaget på tirsdag.

MVH. David Flyckt

23

Treentre skrev:

Hvis Scrooge McDuck døde i 1967 - Hvorfor opptrer han da i historier i nyere Anders And-blader hvor det finnes elektroniske hjelpemidler og annet som ikke fantes på den tiden...

Det gjorde han jo heller ikke - det er kun i Dons hoved og serier det er sket - og så har han også tegnet ænderne ved gravstenen - som en tegning til et fanzine der havde som tema, hvad der mon var sket med Joakim.

To ting er i hvert fald sikre -

Der udkommer stadig serier med Joakim - også serier hvor han både har med internet, mobiltelefoner osv. at gøre - forleden i AA var det en der truede Hexia med fjæsbog.

Don Rosa har aldrig lavet serier hvor der indgår de moderne ting - vi kom aldrig til at se en serie der efter forfatterens/Don Rosas egen intention foregik efter 1967 (de få der kan nævnes, f. eks. Lillehammer serien, der medvirker Joakim for øvrigt ikke).

Ifølge Don og hans tanker om at ænderne er mennesker i andefjer - så kan Joakim bare ikke leve i dag. Men i AA&Co. lever Joakim jo altså i bedste velgående. Kan de to ting ikke eksistere sideløbende? De gør det jo i hvert fald uden at verden er imploderet.

24 Senest redigeret af Treentre (2012-05-23 18:57:26)

AC skrev:
Treentre skrev:

Det gjorde han jo heller ikke - det er kun i Dons hoved og serier det er sket

Nettopp. Dette er Rosas verden.
Det er derfor jeg skriver at hvis man ønsker å gjøre det "mere avansert så trekker man inn Don Rosa og hans meninger om emnet".
Det vil sannsynligvis forvirre en alminnelig lytter hvis man begynner med å snakke om at Scrooge døde allerede på 60-tallet hvis denne lytteren leste en historie nylig hvor man kunne se både Skrue og moderne innretninger.

AC skrev:

[...- vi kom aldrig til at se en serie der efter forfatterens/Don Rosas egen intention foregik efter 1967 (de få der kan nævnes,...

Nå motsier du deg selv wink Aldri er aldri, få er få.

Ja, man skal nok ikke gøre det for kompliceret for lytterne, som må antages at være forholdsvis uvidende om emnet, ved at inddrage forskellige personers fortolkninger om dette og hint, men i stedet for holde det på et mere generelt niveau.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"