1 Senest redigeret af sigvald (2012-07-12 21:45:05)

Tråd: Superheltkrangel i AOL-forumet

Denne sommeren driver NrK-P3 og kårer hvem som er verdens beste superhelt:
http://p3.no/filmpolitiet/superhelt/
I utgangspunktet var det med 32 superhelter inkludert Stålanden og Super-Mule. Kåringen som har fulgt samme prosedyrer som i VM i fotball, har blitt fulgt i AOL-forumet. Det hele gikk gemyttlig for seg helt frem til finalen mellom Supermann og Batman:
http://www.andebyonline.com/forum/i69676/#69676

Nå har stemningen begynt å bli smått amper fordi jeg har våget å argumentere Batman-folket midt i mot. Merk: jeg har ikke kritisert Batman. Det eneste jeg har gjort er å fremheve at det fra et donaldistisk synspunkt er flere og bedre argumenter for å stemme på Supermann. Disse grunnene er:

1. Skaperen av Supermann, Jerry Siegel (1914-1996), laget senere en rekke Disney-historier:
http://coa.inducks.org/creator.php?c=JSi

2. Don Rosas geniale grep med å innføre større grad av kontinuitet i Andeby-universet (som han selv omtaler som Mort Weisinger continuity) er inspirert av den legendariske Supermann-redaktøren Mort Weisinger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mort_Weisinger
50 og 60-tallets Supermann-serier har således hatt viktig innflytelse på mange moderne Donald-klassikere.

3. Don Rosas reklame for senere utgivelser av The Pertwillaby Papers er insiprert av tilsvarende reklame for Superboy.

Stem gjerne på Supermann dere også!

Sv: Superheltkrangel i AOL-forumet

Superman har alle sine kræfter, fordi han er et rumvæsen. Batman derimod er et almindeligt menneske, der kun har smarte dimser. På coolness vinder Batman efter min mening.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Så veldig krangel er det vel ikke.
Forumets medlemmer har tidligere blitt oppfordret til å stemme på deltakere fra Disney-universet.

Solens Søn skrev:

Superman har alle sine kræfter, fordi han er et rumvæsen. Batman derimod er et almindeligt menneske, der kun har smarte dimser. På coolness vinder Batman efter min mening.

Men ikke på donaldistisk relevans...

Donaldistisk relevans er FULLSTENDIG uinteressant i denne samanhengen. Det er ikkje donaldistisk relevans denne kåringa handlar om. Det handlar om å stemme fram den beste superhelten.

(Og det er Batman.)

6 Senest redigeret af Hans (2012-07-13 01:21:16)

Olaf har selvfølgelig ret! Og hvis man bedst kan lide Batman, skulle man så alligevel føle at man "bør" stemme på Superman bare fordi Jerry Siegel engang har skrevet nogle AA historier, og fordi Rosa har ladet sig inspirere af en Superman redaktør? Så vidt jeg har forstået handler afstemningen om hvem som er den bedste (mest populære) superhelt, og ikke om hvilken superhelt redaktør Rosa har ladet sig inspirere af, eller hvilken superhelt forfatter som har skevet nogle AA historier. Havde afstemningen handlet om det, så havde det været en anden sag, men det er jo ikke tilfældet.

Så har denne debatten spredt seg til DDF(r)-forumet.

Det har du ret i, Sigvald, da det jo er dig som har spredt den her til!  wink

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

7 Senest redigeret af sigvald (2012-07-13 07:55:25)

Olaf Solstrand skrev:

Donaldistisk relevans er FULLSTENDIG uinteressant i denne samanhengen. Det er ikkje donaldistisk relevans denne kåringa handlar om. Det handlar om å stemme fram den beste superhelten. (Og det er Batman.)

Det siste er det rimeligvis delte meninger om. AC vil kanskje mene at dersom en ekte amerikansk tegneserie- og superhelt-kjenner som Don Rosa foretrekker Supermann, så er det en sterk indikasjon på at Supermann er den beste karakteren av de to?

En annen god grunn til å stemme på Supermann er at det vil være en fin måte å vise respekt for den avdøde skuespilleren Christopher Reeve (1952-2004):
http://no.wikipedia.org/wiki/Christopher_Reeve
Men de som deler denne karens syn på Reeve vil sikkert stemme på Batman.

Hvis vi snakker om den bedste donaldistisk relevante superhelt, så ville jeg hverken svare Stålanden eller Supermule, men derimod Darkwing Duck! Det er harry og ukultiveret at du ikke nævner ham, Sigvald!

Darkwing er stort set Batman som and! Så vinder man både på coolness OG donaldistisk relevans! Og selvom stålanden også er bygget over Batman, så er han med tiden begyndt at blive lidt kedelig med identitetspjattet... glemmebolsjer kan åbenbart løse alle problemer. Desuden har Stålanden en MEGET løs kontinuitet. I mange historier kan Georg være Stålandens 24/7 medhjælper, i en anden tager han glemmebolsjer efter hver nat, og skal åbenbart genintroduceres til stålanden dagligt. I en tredje ved han intet om stålanden. Og disse foregår alle sammen angiveligt i samme kontinuitet, altså ikke i en underserie som Stålanden På Nye Eventyr eller Ultraheroes. Hvis Darkwing har en evne i én episode, har han den derimod altid. Meget ofte får han aldrig brug for den igen, men lad det ligge.

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

Bare fordi Reeve er død, så betyder det ikke, at Christian Bale eller Michael Keaton ikke også kunne være talentfulde skuespillere. Hvis man skal stemme af respekt for en afdød skuespiller, så var der jo også en eller anden afdød skuespiller, som spillede Jokeren. Han spillede mod Batman, og dermed giver det lige så god mening med begge to. Jeg elsker Superman og Batman, men Batman vinder for mig. Han vinder dog ikke over Darkwing, men det har jeg vidst snakket godt om.

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

Ja, Sigvald, sjølvsagt er det delte meiningar om det siste. Kven som er den beste superhelten handlar i bunn og grunn om smak og behag, og då blir det eit subjektivt spørsmål. Dei er det ALLTID delte meiningar om. Hadde det ikkje vore det, hadde det ikkje vore noko poeng i å ha ei slik kåring i det.

Eg skal sjølvsagt ikkje leggja skjul på at alle mine argument for å røyste på Batman er subjektive. Men her er greia, Sigvald: I situasjonar som dette SKAL ein argumentere subjektivt.

Her er det ein ting som betyr noko: Kven er den beste superhelten? Då må ein argumentere subjektivt, fordi "best" er eit subjektivt omgrep. Og du står heilt fritt til å gjera det same for Supermann. Synest DU at Supermann er den beste superhelten? Då står du fritt til å røyste på Supermann, og du treng ikkje ein gong å fortelja oss kvifor du synest han er best. Har du lyst til å dele dine argument for kvifor du meiner at Supermann er den beste superhelten? Gjer det! Det er det heilt fantastisk om du gjer, for då kan vi faktisk ha ein skikkeleg diskusjon om dette.

Men det du har kome med så langt i denne diskusjonen er IKKJE argument for at Supermann er betre enn Batman, same kor subjektivt det spørsmålet er. Argument for at Supermann er den beste teikneseriefiguren/superhelten, må nødvendigvis handle om teikneseriefiguren/superhelten Supermann. Kal-El. Clark Kent. Lois Lane, Jimmy Olsen, Lex Luthor. Krypton. Kryptonitt. Fortress of Solitude. At jordas gule sol gir superstyrke, usårbarheit, lasersyn, ispust, moglegheita til å spinne jorda rundt si eiga akse for å skru tida tilbake dersom du er ein av dei som reknar DET som canon, og av ein eller annan grunn moglegheit til å fly. Personlegdomen til den alltid gode Supermann. Kreftene. Figurane. Personlegdomen. HISTORIENE. Det er sånne ting Supermann handlar om, og det er sånne ting du må bruke som argument dersom du ønskjer å argumentere for at Supermann er best.

At Don Rosa synest at Supermann er best er heilt irrelevant i denne samanhengen - for alle andre enn Don Rosa. Dersom Don Rosa skulle bestemme seg for å stemme i denne meiningsmålinga, må han isåfall sjølvsagt gjerne stemme Supermann. Men for oss som ikkje er Don Rosa, er det berre relevant kven VI synest er best, og ikkje kven Don Rosa synest at er best. På same måte er det berre for AC det er relevant kva AC måtte meine om dette. Og på same måte skal du sjølvsagt ikkje stemme på Batman berre fordi EG synest at Batman er best, du skal isåfall stemme på Batman fordi Batman er ein dritrå figur.

At Jerry Siegel har laga Donald-historier gjer ikkje Supermann til ein betre figur. Det er fullstendig irrelevant i denne samanhengen.

At Don Rosa har latt seg inspirere av Mort Weisinger gjer ikkje Supermann til ein betre figur. Det er fullstendig irrelevant i denne samanhengen.

At Supermann har blitt spelt av Christopher Reeve gjer ikkje Supermann til ein betre figur. Det er fullstendig irrelevant i denne samanhengen. At Christopher Reeve døydde for åtte år sidan er òg fullstendig irrelevant. Dette handlar ikkje om Christopher Reeve eller Dean Cain eller Brandon Routh, og det handlar ikkje om Christian Bale eller Michael Keaton eller Adam West. Dette handlar om Supermann og Batman.

Kven synest DU er den beste figuren, Sigvald? Om ein ser bort frå kva Don Rosa meiner og kva AC *kanskje* meiner og kven som har donaldistisk relevans og kven som har blitt spela av no avdøde skodespelarar? Om ein berre ser på kven som, in-universe, er den kulaste teikneseriefiguren - kven liker DU best? Det er nemlig DET denne kåringa handlar om.

Og vinnaren er ...

Hurra, Batman vandt! Måske delvist pga. Christopher Nolans film og figurens styrkede popularitet? - jeg glæder mig i al fald meget til at "The Dark Knight Rises" får præmiere lige om snart smile

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

KjartAn(d) F. Stolberg skrev:

Hvis vi snakker om den bedste donaldistisk relevante superhelt, så ville jeg hverken svare Stålanden eller Supermule, men derimod Darkwing Duck! Det er harry og ukultiveret at du ikke nævner ham, Sigvald!

Med tanke på at Darkwing Duck ikke er publisert på trykket papir hverken i Danmark eller Norge så er det kanskje ikke så rart at Sigvald ikke nevner han wink

14 Senest redigeret af sigvald (2012-07-13 18:28:43)

Treentre skrev:

Med tanke på at Darkwing Duck ikke er publisert på trykket papir hverken i Danmark eller Norge så er det kanskje ikke så rart at Sigvald ikke nevner ham wink

Er ikke Darkwing Duck et amerikansk navn på Fantonald?

Olaf Solstrand skrev:

Og vinnaren er ...

At Batman vant forteller nok mer om det publikummet som har deltatt i finaleavstemingen, enn om figurene i seg selv. For å finne ut hvorvidt resultatet er almenngyldig ville man trengt en kontrollavsteming blant disse figurenes/serienes originalpublikum - amerikanske tegneserielesere/samlere som ble født mellom 1945 og 1960.

Et argument til fordel for Supermann som jeg glemte er at det første bladet med Supermann, Action Comics #1 fra 1938 regnes som verdens mest verdifulle tegneserieutgivelse. Hvor mange Batmanblader er verdt inntil 1,5 millioner dollar (ca. 9 millioner kroner)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Action_Comics_1

15 Senest redigeret af Treentre (2012-07-13 19:04:23)

sigvald skrev:

Er ikke Darkwing Duck et amerikansk navn på Fantonald?

Hvis du ikke har hørt om Darkwing Duck, så har du en link til coa her.

sigvald skrev:

Et argument til fordel for Supermann som jeg glemte er at det første bladet med Supermann, Action Comics #1 fra 1938 regnes som verdens mest verdifulle tegneserieutgivelse. Hvor mange Batmanblader er verdt inntil 1,5 millioner dollar (ca. 9 millioner kroner)?

http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=5562

Så har denne debatten, på tragisk vis, fått ny aktualitet:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik … d=10051850

Nej, den har ikke.

Thomas skrev:

Nej, den har ikke.

Jo, fordi dagens tragiske begivenheter i Denver indikerer at Batmans store popularitet vs Supermann blant dagens unge i betydelig grad er et konstruert motefenomen. Hadde Hollywood i stedet satset på Supermann-filmer ville situasjonen kanskje vært omvendt? Det er litt det samme som skjer når dagens unge er mer interesserte i Justin Bieber enn i Elvis Presley eller Michael Jackson.

Situationen "været omvendt" ?!

Det er sgu da ligegyldigt, om det var til en Batman-film eller Superman-film denne vanvidsgerning blev foretaget !

Og dit link til Bieber kontra Presley/Jackson kan jeg slet ikke følge ?!

Jeg går ud fra at det betyder at hvis Batman ikke var populær så var den psykisk syge person aldrig gået amok og begyndt at skyde folk. Hvor er det dog ærgerligt at det ikke var en Superman film, for så var det aldrig sket.:rolleyes:

En psykisk syg galning som har besluttet sig til at dræbe, vil selvfølgelig gøre det uanset hvad. Han behøver ikke en bestemt filmpremiere som undskyldning. Han vil vælge et hvilket som helst sted hvor mange mennesker samles, som vi allerede har set når sådanne personer går amok på diverse skoler og skyder elever og lærere.

Hans skrev:

En psykisk syg galning som har besluttet sig til at dræbe, vil selvfølgelig gøre det uanset hvad. Han behøver ikke en bestemt filmpremiere som undskyldning.

Denne galningen var da en hardcore Batmanfan, var han ikke?

sigvald skrev:
Hans skrev:

En psykisk syg galning som har besluttet sig til at dræbe, vil selvfølgelig gøre det uanset hvad. Han behøver ikke en bestemt filmpremiere som undskyldning.

Denne galningen var da en hardcore Batmanfan, var han ikke?

Ikke såvidt jeg ved. Det har der ikke været nævnt noget om I TV og i de artikler jeg har læst.

Hans skrev:

Ikke såvidt jeg ved. Det har der ikke været nævnt noget om I TV og i de artikler jeg har læst.

Tja, han kalte seg da "The Joker" etter dette avdøde ungdomsidolet Heath Ledger.

sigvald skrev:
Hans skrev:

Tja, han kalte seg da "The Joker" etter dette avdøde ungdomsidolet Heath Ledger.

Tja, så har han måske været Joker fan, eller osse har han måske syntes at det var et passende navn for hans "joke". roll
Havde det været en Superman film i stedet for, så havde han vel navngivet sig selv efter en af Supermans fjendet (Lex Luthor?). Han havde helt sikkert begået sin udåd under alle omstændigheder. At det blev i en biograf under en film premiere er mere eller mindre tilfældigt. Havde der været en anden stor begivenhed i stedet for premieren på en Batman film, så var det nok sket der i stedet for, eller på en skole, McDonalds, etc.etc. Det er for langt ude at tro at hvis Batman filmene ikke havde fandtes, så var han aldrig gået amok.