1

Tråd: Dragonlords eller De store hvide

Hvad synes I andre om serieforlagenes valg denne sommer? Vi får

http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk/AA2012B28

og nordmændene (og svenskerne også) får
http://coa.inducks.org/issue.php?c=no/DD2012B28

Jeg selv synes de norske og svenske er lidt en sjov udgivelse - tre historier fra de gamle store hvide i genoptryk - gad vide om de stadig er ombrudt?
Dragonlords er det vel efterhånden 6 år siden vi fik på dansk og i en HOF-bog, så det er vel også i orden.

Samtidig genoptrykker de så Barks' Verdens sjældneste mønt - som jo netop heller ikke har været i ugebladet før.

Hvad ville du egentlig gøre, hvis du var redaktør - hvad ville din sommerlæsning bestå af?

Sv: Dragonlords eller De store hvide

AC skrev:

Jeg selv synes de norske og svenske er lidt en sjov udgivelse - tre historier fra de gamle store hvide i genoptryk - gad vide om de stadig er ombrudt?

Nei, de er ikke ombrutt, men det trodde jeg at du visste? Det er også ny fargfelegging og navnet Corombia forkommer kun i historiens tittel. I selve historien snakker manom Britisk Guyana.

Den sterkeste kritikken i AOL-forumet går på at det kun er Barks-bøkene i serien som er representert. Det kan imidlertid forsvares med at Gottfredson-bøkene er basert på avisstriper som er vanskelig å konvertere til blad-format.

3 Senest redigeret af Stefan (2012-07-17 09:36:56)

AC skrev:

I Sverige anses tydligen bilagorna vara "plastleksaker". Eftersom vissa prenumeranter valt att inte få plastleksaker skickas det inte heller ut seriebilagor till alla prenumeranter. Väldigt konstigt.

Stefan skrev:
AC skrev:

I Sverige anses tydligen bilagorna vara "plastleksaker". Eftersom vissa prenumeranter valt att inte få plastleksaker skickas det inte heller ut seriebilagor till alla prenumeranter. Väldigt konstigt.

Det er vel NAFS(k)s oppgave å ta dette problemet opp med Germund og Stefan Diös?

5 Senest redigeret af Hans (2012-07-17 23:50:24)

AC skrev:

Dragonlords er det vel efterhånden 6 år siden vi fik på dansk og i en HOF-bog, så det er vel også i orden.

Samtidig genoptrykker de så Barks' Verdens sjældneste mønt - som jo netop heller ikke har været i ugebladet før.

Hvad ville du egentlig gøre, hvis du var redaktør - hvad ville din sommerlæsning bestå af?

Jeg synes at svenskernes og nordmændenes udgivelse er mere spændende end den danske. Jeg foretrækker tre lange Barks historier fremfor de fire første kapitler af Dragonlords, men når det er sagt så synes jeg at det er glædeligt at Barks´ "Verdens sjældneste mønt" ("Ten skyrillion quarter" - US 5) nu endeligt bliver bragt i ugebladet.

Hvis jeg var redaktør, så ville jeg bringe alle de Barks historier som ikke har været bragt i ugebladet endnu. Jeg mener at "Onkel Joakim og den gale professor" ("Island of the petrifying ray" - US 8) er en af dem.
Jeg ville osse bringe nogle lange Gottfredson historier.

Den sterkeste kritikken i AOL-forumet går på at det kun er Barks-bøkene i serien som er representert. Det kan imidlertid forsvares med at Gottfredson-bøkene er basert på avisstriper som er vanskelig å konvertere til blad-format.

Det er et dårligt forsvar, synes jeg, da man før har kunnet finde ud af at konvertere Gottfredsons avisstribe historier. Flere af disse historier har tidligere været bragt som tillæg til AA, så konverteringen har åbenbart ikke været det helt store problem.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

"Den store Anders And" uden ombrydning ville da være et åbenlyst valg.
Fra at være en kuriositet "man" bare har, til at være en læseværdig nydelse, er der jo i tusindfold kvantespring imellem.
Bare se at komme igang - og fortsæt så med "Den store Mickey Mouse", "Den store Fedtmule" o.s.v.

Dagstriber kan da "bare" sættes på den anden led. Det har Basserne praktiseret i mange år, og det virker da udemærket.

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

Jeg synes selv at Dragonlords er fin som sommerlæsning, og nu da jeg er meget inde på Andeby.dk, ved jeg også fra mange af de andre derinde, at de synes det er fedt at den kommer med. Så jeg tror at Egmont har ramt fint her ved danskerene alligevel, selvom det også kunne være fedt at få nogle af de historier fra de hvide wink

Gyldne hilsner fra Gold Duck!

sigvald skrev:

]Nei, de er ikke ombrutt, men det trodde jeg at du visste?

Nej, hvordan skulle jeg vide det? Du har ikke sagt det - måske fremgår det af indekset.

Ja, det ville da være perfekt at få de store hvide i uombrudt stand - sådan som Barks havde tiltænkt det.

Ja, den gale professor har vist ikke være i AA - og der er nok nogle stykker flere - i hvert fald af serier der ikke har været der for nyligt.

AC skrev:
sigvald skrev:

]Nei, de er ikke ombrutt, men det trodde jeg at du visste?

Nej, hvordan skulle jeg vide det? Du har ikke sagt det - måske fremgår det af indekset.

Det burde ha fremkommet i AOL-forumet.

AC skrev:

Ja, den gale professor har vist ikke være i AA

Jo, som bilag på 1950-tallet.

...men ikke i selve AA-bladet... jeg tror det var det AC tænkte, Sigvald

Rap fra Alex-And, en af verdens største Rosa-fans!

Nu ved jeg ikke om begreberne er ved at blive slynget lidt vel meget rundt, men Solo-hæfterne hører i min verden med blandt AA-bladene.
Ellers udelukkes også "Den snedige onkel Joakim","Lejrturen", "Den gyldne hjelm" og "Jul i Pengeløse".

Hvis du tæller solohæfterne med i AA-bladet - så har Jul i pengeløse været med

Rap fra Alex-And, en af verdens største Rosa-fans!

14

Jan Erik skrev:

"Lejrturen" og "Den gyldne hjelm"

Lejrturen var med som tillæg i 1993, og den gyldne hjelm kom i selve bladet året efter den var blevet kanoniseret.

Jeg må indrømme at jeg ikke lige havde tænkt b-hæfter og soloer ind. men det er ved Barks også så længe siden - men det er klart at de der slet ikke har været i AA eller lignende må stå først i køen.

Ja, man kan jo slå historier op i INDUCKS først, og se hvad der har været udgivet i ugebladene smile

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Alex-And skrev:

"Den gyldne hjelm" var med som sommerlæsning i 2006(i hvertfald der om kring). "Jul i Pengeløse" var med som tillæg, sidste år.

Er den samme som Hellevad på Andeby.dk :-D

Hellevad skrev:
Alex-And skrev:

"Den gyldne hjelm" var med som sommerlæsning i 2006(i hvertfald der om kring). "Jul i Pengeløse" var med som tillæg, sidste år.

Ups! Skulle havde citeret Jan Eriks kommentar, men kom til at citere Alex Ands i stedet, men håber at det virker forståeligt aligevel :-D

Men til det med, hvad man vil have som sommerlæsning, er jeg meget godt tilfreds med Dragonlords i år, og endnu mere tilfreds med "Her er dit liv, Joakim" sidste år, men synes at det var bedst, som det var førhen, hvor der i sommer-ferien(eller nogen af ugerne i ferien) var en ekstra lang historie(og en lidt korte, vis historien ikke var alt for lang) med, for så er der meget sandsynlighed for at komme til at læse en historie, man ikke har læst før, og så kan der også komme fra lidt forskellige tegnere(hvis det foreksmepel er i fire uger det kører, så en historie med Barks, en med Rosa, en med Rota og en med Gotfredson. Men også andre tegnere som Paul Murry og     far og søn van Horn ville være gode), og så er der også en anden slags stemning ved Sommer-læsning big_smile

Jeg må indrømme at jeg ikke lige havde tænkt b-hæfter og soloer ind. men det er ved Barks også så længe siden - men det er klart at de der slet ikke har været i AA eller lignende må stå først i køen.

Det havde jeg heller ikke. I min verden har det ugentlige AA ikke noget med 1950´ernes solo-hæfter at gøre, da det er to forskellige blade, og slet ikke når det er det ugentlige AA vi taler om. I øvrigt er det så længe siden at nutidens unge ikke har læst historier som f.eks. "Onkel Joakim og den gale professor". Så selv om historien har været bragt i et solo-hæfte for over 55 år siden, så er det vel næppe et argument for ikke at bringe den i et AA blad nu til dags.

Jeg må altså lige understrege at jeg ikke kandiderer for at "de gode gamle" ikke skal genudgives. Tværtimod - men gerne som "Ferietillæg" eller lignende ikke-opbrudt værk.
På samme måde synes jeg at f.eks. "The un-safe safe" og andre af de lange historier som blev delt i AA, burde udkomme i samlede udgaver.
Det gælder også for flere af Murry's historier fra samme årgange....

Jeg må altså lige understrege at jeg ikke kandiderer for at "de gode gamle" ikke skal genudgives. Tværtimod - men gerne som "Ferietillæg" eller lignende ikke-opbrudt værk.

Det er jeg enig i! De burde udgives som tillæg til AA, hvad de osse ofte er blevet.
Da jeg købte AA med Dragonlords tillægget, så jeg at Barks´ "Verdens sjældneste mønt" allerede startede ugen før. Det gik jeg så glip af da jeg ikke køber AA hver uge. Det var ikke sket hvis historien havde været udgivet som tillæg i stedet for. Nu har jeg allerede historien på amerikansk, men det er alligevel ærgerligt at gå glip af første del af den danske udgave.

Hans skrev:

Det havde jeg heller ikke. I min verden har det ugentlige AA ikke noget med 1950´ernes solo-hæfter at gøre, da det er to forskellige blade, og slet ikke når det er det ugentlige AA vi taler om. I øvrigt er det så længe siden at nutidens unge ikke har læst historier som f.eks. "Onkel Joakim og den gale professor". Så selv om historien har været bragt i et solo-hæfte for over 55 år siden, så er det vel næppe et argument for ikke at bringe den i et AA blad nu til dags.

Jeg tror da at en del af "nutidens unge" har læst historier somm "Den gale professor". Udover "Den komplette årgang"-bøger, kan man jo også læse den i gudbøger, og tror også at den har været udgivet som tillæg en gang.

Hans skrev:

Det er jeg enig i! De burde udgives som tillæg til AA, hvad de osse ofte er blevet.
Da jeg købte AA med Dragonlords tillægget, så jeg at Barks´ "Verdens sjældneste mønt" allerede startede ugen før. Det gik jeg så glip af da jeg ikke køber AA hver uge. Det var ikke sket hvis historien havde været udgivet som tillæg i stedet for. Nu har jeg allerede historien på amerikansk, men det er alligevel ærgerligt at gå glip af første del af den danske udgave.

Så kan du jo bare læse AA og co. hver uge  wink

Det er nok begrænset hvor mange penge redaktionen har til tillæg, så synes selv at det er en god løsning, at trykke de gode, gamle historier i selve bladet :-D

Eller købe de blade jeg mangler i antikvariater/byttebikse hen ad vejen.  wink

Det er nok begrænset hvor mange penge redaktionen har til tillæg, så synes selv at det er en god løsning, at trykke de gode, gamle historier i selve bladet :-D

Nu gætter du vist. wink  Grunden til at man deler lange historier op i tre dele, er for at få folk til at købe bladet hver uge, eller i det mindste i de tre uger som det tager at bringe historien.

Hans skrev:

Nu gætter du vist. wink  Grunden til at man deler lange historier op i tre dele, er for at få folk til at købe bladet hver uge, eller i det mindste i de tre uger som det tager at bringe historien.

Ja, men det har jo også noget med økonomi at gøre, for at tjene ekstra penge. Men med "Her er dit liv, Joakim" fra sidste år, og "Dragonlords" i år, gør de jo atdig det nummer. Men de burde nu reklamere lidt mere for en Barks-historie i tre dele, hvis de vil tjene på det wink

Hellevad skrev:
Hans skrev:

Ja, men det har jo også noget med økonomi at gøre, for at tjene ekstra penge. Men med "Her er dit liv, Joakim" fra sidste år, og "Dragonlords" i år, gør de jo atdig det nummer. Men de burde nu reklamere lidt mere for en Barks-historie i tre dele, hvis de vil tjene på det wink

Ja, men reklamer koster også noget at lave wink

Gyldne hilsner fra Gold Duck!