1 Senest redigeret af Moraboy (2012-09-17 19:03:04)

Tråd: AA og Co fremlæggelse

Hej alle sammen!

Her snart har jeg har tænkt mig at fremlægge om AA og Co på engelsk i gymnasiet. Nogle ideer om hvad der kunne være vigtigt at komme ind på?

Sv: AA og Co fremlæggelse

Udgivelserne - både danske og amerikanske måske? - Tegnere og forfattere - Figurer. Måske en smule om donaldisme hvis det virkelig skal være nørdet, men ellers er de første ting da nok mest relevant.
Prøv at pløje wikipedia og comicwiki igennem - også andeby.dk kan være en god kilde - og så ville det da glæde mig personligt, hvis du kiggede forbi biblioteket også :-)

Hvis det er ugebladet, du vil snakke om, kan man jo fortælle om bladets start (Dan Folke og aftalen med Roy Disney osv., se fx Jakob Stegelmanns forord til DKÅ 1949). Derefter om hvor historierne kom fra (Barks, Murry, Bradbury osv.). Det er vel også værd at nævne bladets popularitet/oplagstal (de høje i 70'erne og de lave i dag). Du kan også nævne Sonja Rindom og hendes betydning for sproget ("Langtbortistan" var jo et udtryk, hun opfandt til bladet). Der burde være nok at snakke om, så du bør nok gemme "det tunge" donaldistske skyts (akademiske donaldisme, fankulturen, stilarter, perioder osv....).

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Moraboy skrev:

Hej alle sammen!

Her snart har jeg har tænkt mig at fremlægge om AA og Co på engelsk i gymnasiet. Nogle ideer om hvad der kunne være vigtigt at komme ind på?

Først og fremmest Carl Barks som jo skabte hele Andeby universet og de fleste af figurerne som f.eks. Onkel Joakim, Fætter Højben, Georg Gearløs, Bjørne banden , Hexia de Trick, Guldiver Flintesten, Gyldne Gulda, m.m.

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Mange tak for alle svarene!

Har dog lige et spørgsmål: hvorfor er Ander and bladene ikke så populære uden for Europa? Hvorfor er Anders And der ikke Anders And blade i USA mere, og hvorfor er Anders And ikke så populær der? Hvorfor lukkede Gladstone Publishing ned? Har det noget at gøre med de andre tegneserier der bliver udgivet i USA (Marvel osv.)?

Moraboy skrev:

Mange tak for alle svarene!

Hvorfor lukkede Gladstone Publishing ned? Har det noget at gøre med de andre tegneserier der bliver udgivet i USA (Marvel osv.)?

Gladstone blev lukket fordi de skulle opdatere deres licens med Disney, men fordi de ikke havde nok penge til at forny den pågrund af nye historier, måtte de lukke.

Hvorfor er Anders And der ikke Anders And blade i USA mere, og hvorfor er Anders And ikke så populær der?

Det var fordi BOOM! Publishing mistede deres kontrakt med Disney, og i USA overskygger Mickey Mouse Anders' popularitet. Dog er der måske nyt håb for engelske andeudgivelser da Fantagraphics fik lov at udgive Carl Barks' samlede værker sidste år.

Rap fra Alex-And, en af verdens største Rosa-fans!

Nogle af Andeby-universets personer måske? big_smile

AA-fan nr. 1
Billed-Mageren, Andeby.dk

Gladstone var det Bruce Hamilton som stod bak.
Han kom i konflikt med Disney og de ble ikke enige om en kontrakt videre, og samarbeidet ble slutt i slutten av 90-tallet.
Uncle Scrooge 218 og Walt Disney's Comics and Stories 633 var det siste de ga ut.
Deretter overtok Steve Geppi's Gemstone fra 2003 til de mistet kontrakten i 2008. (Flere av de sentrale personene i Gladstone begynte å jobbe for Geppi i Gemstone.)
Det tok derfor 3 år og 4 måneder før Donald Duck-historier igjen ble utgitt i USA.

Steve Geppi fikk etterhvert økonomiske problemer og BOOM! overtok deretter i 2009 (til 2011).

Mikke Mus er en mere sentral figur i USA, men det blir jo ikke utgitt noen historier med han heller.
Så gjenstår det å se om Disney/Marvel begynner med ender (og mus) i bladform igjen.

Hvorfor blader med de originale Disney-figurene selger dårlig i USA er vel et vanskelig og kompleks spørsmål.
Tegneseriesalget i USA er ikke spesielt stort (med tanke på innbyggertallet).
Det går for det meste i superhelter.
Som jeg linker til i denne tråden så er ikke 115,000 eksemplarer (januar 2011) av det mestselgende heftet spesielt imponerende.
Litt høyere tall på det mestselgende heftet i juni i år, men disse superheltbladene får drahjelp av filmene fra Hollywood.
Disse bladene og filmene er ikke spesielt rettet inn mot yngre barn slik som Disney for det meste er.
Men det er vel som barn man blir vant til å lese tegneseriehefter, er det ikke?

Treentre skrev:

Gladstone var det Bruce Hamilton som stod bak.
Han kom i konflikt med Disney og de ble ikke enige om en kontrakt videre, og samarbeidet ble slutt i slutten av 90-tallet.
Uncle Scrooge 218 og Walt Disney's Comics and Stories 633 var det siste de ga ut.

Øjeblik, var det ikke Gladstone som udgav Solens Søn, som blev bragt i US 219? Og var det ikke først omkring udgivelse 260 af US, Gladstone mistede deres kontrakt?

218 er skrivefeil. Det korrekte er 318.

Ahaaa... OK, nu forstår jeg det bedre.