Tråd: Den gyldne hjelm og Bornholm

Jeg mener å ha hørt at gullhjelmen i Barks-klassikeren "The Golden Helmet" er basert på en hjelm som skal finnes på et museum på Bornholm. Stemmer dette? Er det i så fall noen som vet om det finnes et bilde av den på nettet?

Sv: Den gyldne hjelm og Bornholm

At det skal finnes en slik valkyrie-hjelm med vinger i et museum på Bornholm har jeg liten tro på.

http://www.bornholm.nu/?Id=47084

4 Senest redigeret af Bornholmer-anden (2013-08-27 11:14:02)

I 2007 blev denne figur fundet: torsoen af en germanskkriger fra Hakonsgård i Vestermarie, ansigtet af en viking med hjelm og fornemt overskæg fra Tornegård i Nylars.
Det er nok det nærmeste ;-)

Post's attachments

viking.jpg 36.31 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

Bornholmer-anden skrev:

I 2007 blev denne figur fundet: torsoen af en germanskkriger fra Hakonsgård i Vestermarie, ansigtet af en viking med hjelm og fornemt overskæg fra Tornegård i Nylars.
Det er nok det nærmeste ;-)

Det er da den hjelm han må have kunne forudsige ville blive fundet, der tilbage i 1951 da han lavede historien, og så har haft som inspiration :-D

Treentre skrev:

At det skal finnes en slik valkyrie-hjelm med vinger i et museum på Bornholm har jeg liten tro på.

Du skal ikke være helt sikker, for hvis jeg ikke husker helt galt har jeg set den. Ja -- netop på et museum på Bornholm.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

7 Senest redigeret af Treentre (2013-08-27 19:20:04)

Beklager, men jeg tror det ikke før jeg ser det wink
Vikingene hadde ikke slike hjelmer.
Carl Barks var sikkert inspirert av hjelmene som man bl.a. finner i Prins Valiant og i annen populærlitteratur fra tiden før CB tegnet historien.
Edit: Sigvald har tatt opp spørsmålet på AOL også.

Hvilket museum er det snakk om?
Bornholmer-anden har sikkert vært der.
Man kan også søke opp gjenstander her.

Så da antar jeg at det er du som har gitt Sigvald grunnen til dette spørsmålet?

Overrakt af Michael til Mickey. smile  Mickey? Han kunne i det mindste have heddet Anders! big_smile

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"

Den 21-6-2007 var følgende indlæg i en tråd her på siden:

Bornholmer-anden:

Hvorvidt der findes donaldistiske relikvier som hjelme m.m. på Rønne Bymuseum, skal jeg lade være usagt.
Alene af den grund, at vi ikke har et "Rønne Bymuseum" her på øen. Museet i Rønne hedder Bornholms Museum, og der er jeg aldrig stødt på noget, som kunne minde om donaldisme.
Hvor har du din oplysning/formodning fra?
Kan der måske være tale om Rønde Bymuseum? Eller måske Rønnede Bymuseum? Hvad ved jeg."

Solens Søn:

Da jeg var der, var der et museum i Rønne, der udstillede en masse ting, bl.a. nogle små guldstykker, ting fra andre lande, ting fra bronzealderen (sværd m.m.) og de havde også en udstilling om dengang, Bornholm var "besat" af russerne. Der var også en modeljernbane af de toglinjer, der havde været på øen. Jeg mener, det var nede bagerst, at man kunne se en gylden hjelm, der lignede den fra Barks' klassiker Den Gyldne Hjelm. Den var i et lille, mørkt rum så vidt jeg husker.

Bornholmer-anden:

Guldgubber og modeljernbane lyder godt nok som Bornholms Museum i Rønne, men om de har en gylden hjelm i et mørkt lokale skal jeg lade være usagt.

Og det jeg svarede dengang står stadig for troende. Jeg har ikke været på Bornholms Museum og tjekke op på sagen. ;-)

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

10

Hele tråden er http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=2290 - Det var Niels Jakob der huskede at have set en guldhjelm-lignende ting som barn poå Rønne Bymuseum som åbenbart hedder Bornholms Museum. Den er der sikkert ikke længere - nogen har nok smidt den i havet ved Labrador.