Tråd: Hvorfor hedder Fedtmule, Fedtmule?

I Norge heter han Langbein, hvorfor heter han Fedtmule i Danmark? Han er verken fed eller en mule. Takk for alle svar.

Sv: Hvorfor hedder Fedtmule, Fedtmule?

Mule er vel en henvisning til hans lange snudeskaft, næse, tud. Og den er der fedt i, ellers ville den ikke være så stor - det er i hvert fald den eneste forklaring jeg kan forestille mig. Hvad Sonja Rindom har tænkt ved jeg ikke - eller ved nogen om han fik navn før 1949?
Han hedder Goofy eller the Goof, på engelsk - så vi kan jo også spørge hvorfor han ikke hedder Guffe på nogle af vore sprog.

Jeg fik et kulturchok da jeg i 1988 var i Norge første gang, og købte Donald - her hed Onkel Joakim Onkel Skrue, det var jeg meget forbavset og uforstående overfor - jeg kendte jo ikke til at han hed Uncle Scrooge på originalsproget - det er faktisk tættere på end vores navn.

Jeg tror, forklaringen kan findes, når man slår på under udsagnsordet "at fedte" i Ordbog over det danske sprog:

1) besmøre med fedtstof; ogs.: tilsmudse med fedteri.
2) (dagl.) foretage sig noget (især: udføre et arbejde ell. fremkomme med en udtalelse), som man (især p. gr. af ringe evner, smaa midler, daarlige redskaber olgn.) ingen vegne kommer med, ell. som ikke ret vil lykkes; kludre; ogs.: arbejde med ell. være optaget af interesseløse, ubetydelige smaating.

Jeg synes, at betydning nr. 2 passer meget godt til Fedtmules personlighed.

*) Nævneværdigt Interesseret Elsker af Litteratur i Serieformat

Nu handler indlægget om Fedtmule, men AC nævner Onkel Joakim, og så må jeg lige indskyde at det er rigtig ærgeligt at han på bla. dansk har fået efternavnet von And istedet for det gode skotske navn McDuck/McAnd. Det ville passe Meget bedre med Mc end det tysk lydende von...
Læste engang at Sonja Rindom havde valgt von fordi det var mere genkendeligt for danskerne end Mc... Det var jo også en anden tid dengang han fik sit navn, men stadig ærgeligt at von navnet nu sidder så godt fast, og vi ikke har den skotske vinkel med...

Jeg synes, det giver god mening, at Sonja Rindom valgte "von". Første danske Joakim-historie var "Foxy Relations"  (http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC++98-02), hvor Anders skal deltage i en fornem rævejagt, og så valgte hun at bruge det adelige "von". På det tidspunkt havde hun sandsynligvis aldrig læst "The Old Castle's Secret" og vidste ikke, at det var noget rod med en skotsk klan, der hedder "von".

Takk for alle svar og all hjelp! Navnet Fedtmule gir mer mening nu.

Altså Fedtmule fordi han går og fedter med noget, uden at komme nogen vegne? Det giver jo faktisk en vis mening.

Har lige fået at vide at Sonja Rindom måske navngav Sorteper efter kortspillet - på samme tid var der et kortspil der hed Fedtmule, så måske Fedtmule har fået navn efter det? Jeg ved dog ikke, hvordan man spiller Fedtmule...

Det er vist noget med, at man skal have et vist antal stik, og den, der taber, blev udnævnt til fedtmule.