Tråd: Donaldistisk Kanon

I disse tider, hvor alle indenfor de danske kulturkredse taler om kanoner, har vi på Sydnordisk Akademi for Donaldisme fundet det passende også at affyre en af slagsen. Inden det kan ske, skal vi dog lige have fastlagt støbeformen og finde den helt rigtige materialeblanding at hælde i.

SAD's Donaldistiske Kanon skal være en selektiv samling af en række donaldistiske skrifter, der samlet udgør en smuk og eksemplarisk repræsentation af donaldismen. Det betyder, at de udvalgte inkluderede værker skal dække tiden fra den ældste ur-donaldisme op til nutiden, og der skal være beretninger fra de vigtigste donaldistiske reportere op gennem tiden. Og her kan vi lige så godt slå fast med det samme, at nogle reportere ER vigtigere for donaldismen end andre. Således vil det kun være rimeligt, at Carl Barks er repræsenteret med mere end én historie, hvor vi p.t. regner med at udpege i alt tre barksistiske beretninger hentet fra forskellige perioder af hans virke.

Men der vil omvendt ikke blive tale om en ren barksistisk kanon. Af donaldismens andre store fædre har vi på forhånd gjort plads til Al Taliaferro (en eller to samlinger af avisstriber), Floyd Gottfredson (dels en samling af hans søndagssider, dels en af hans fortsatte avisføljetoner), Paul Murry (en af hans beretninger om de mange mysterier, som Mickey og Fedtmule har oplevet), Al Hubbard (en af hans klassiske Vims-historier fra 1960’erne), Tony Strobl (evt. også noget vimsologi, samt en af hans beretninger om Onkel Joakim og Grønspætterne skrevet af Barks), noget fra den italienske donaldismes indtog i 1970-80’erne (f.eks. Romano Scarpa, samt evt. noget med Stålanden), Vicar (dels noget fra hans tidlige fase, dels fra nutiden), Marco Rota og Don Rosa (begge med et par bidrag). Også folk som Branca og Daan Jippes kunne være potentielle emner fra donaldismens yngre tidsalder. Samt utvivlsomt adskillige andre.

De udvalgte beretninger skal dels omfatte de mest kult-behæftede historier, dem som alle donaldister kender eller bør kende, dels være blandt nogle af reporternes absolutte mesterværker, dels repræsentere forskellige faser af tegne- og fortællestilen såvel hos den enkelte reporter som i donaldismen som helhed.

Og her er det så, at Sydnordisk Akademi for Donaldisme opfordrer de mange kyndige kendere blandt DDF(R)s forumbrugere til at give deres besyv med. Hvad fortjener efter din mening at komme med i en donaldistisk kanon - og hvorfor?

Vi vil være taknemmelige for jeres bidrag. Der bliver dog ikke tale om nogen demokratisk afstemning. I sidste ende vil Akademiets selvbestaltede korps af smagsdommere foretage den endelige udvælgelse, der vil føre til kanonens offentliggørelse og åbningssalut i starten af foråret, men inden da er vi bestemt modtagelige for gode råd og argumenter.

Med venlig hilsen
J. Gjøgsig, rektor SAD

P.S.: For god ordens skyld skal det måske understreges, at Akademiet naturligvis ikke påtænker at udgive de udvalgte beretninger. Kanonen kommer blot til at udgøre en liste med beskrivelser af beretningerne og med begrundelser for deres udvælgelse.

The Ducks are for real!

Sv: Donaldistisk Kanon

Den ærede rektor tager et meget interessant emne op her!

En oplagt historie til den donaldistiske kanon, og i hvert fald fast pensum på Nordvestjysk Institut for Nutid-Andelogi er Barks' serie om Brandmand And - denne serie som vel må være den oftest genoptrykte i Danmarkshistorien (ikke alene med de her nævnte http://coa.inducks.org/story.php/x/W+WDC++86-02
men også med børnebogsudgaver i sølvserien og Anders Ands bogklub) er absolut selvskreven til denne kanon - ligesom kulturministeriets allerede kanoniserede guldhjelm vel må være det.

En anden serie til overvejelse ville være Rosas Her er dit liv, Joakim - de 12 oprindelige kapitler som samlet serie betragtet.

For ikke at negligere danske bidrag til donaldismen synes jeg akademiet burde overveje at tage TOT-serierne, eller i hvert fald den første - Jumbobogs-historierne der er blevet til i et samarbejde mellem Lars Jensen, Flemming Andersen og (ret mig hvis jeg ta'r fejl) David Gerstein.

Dette må være mit foreløbige svar til oplægget -
med rindomistiske donaldist-hilsner
cand.don. Taffeland - daglig leder ved NINA

Der må blive plads til Sonja Rindom i den donalistiske kanon. tænk hvad hun har betydet for rigtig mange børn i Danmark, og ikke mindst for det danske sprog.

Desuden må en donaldistisk kanon vel inddeles i kategorier..

Her et par forslag til kategorier :

Tegner
Forfatter
Historie
Karakter
Bikarakter
Serieudgivelse (HOF, Guldbøger m.m.)

Men alt i alt en rigtig god idé med en donaldistisk kanon.. alene fordi det som med kulturkanonen kan give en god debat..

The Collector

Weinberger skrev:

Umiddelbart kan jeg nok bedre lide projektet sådan som Dr. Gjøgsig foreslår det, altså med fokus på de mest betydningsfulde historier (velsagtens med behørig nævnelse af forfatter og tegner).

At kåre favorit-figurer, udgivelser mm. virker noget skævt i en kanon, og burde nok kunne klares i andre debattråde.

JAlbertsen skrev:
Weinberger skrev:

Umiddelbart kan jeg nok bedre lide projektet sådan som Dr. Gjøgsig foreslår det, altså med fokus på de mest betydningsfulde historier (velsagtens med behørig nævnelse af forfatter og tegner).

Evt. kunne man lave underinddelinger som "Bedste historier med Grønspætterne", "Bedste historier af Marco Rota" etc.

AC; Mener ikke at TOT-historierne på nogen måde, bør indgå i en sådan kanon. Jeg mener ikke at deres kvalitet er specielt god, hverken kunstnerisk eller historie-mæssigt.

AC skrev:

TOT-serierne [...] Jumbobogs-historierne der er blevet til i et samarbejde mellem Lars Jensen, Flemming Andersen og (ret mig hvis jeg ta'r fejl) David Gerstein.

Du tager ikke fejl.
Når jeg var en redaktør hos Egmont, redaktede jeg TOT-historier. Now that I'm an editor at Gemstone, I can't edit for Egmont, so instead Lars and I are co-authors on the most recent (as-yet-unpublished) TOT stories.

ramapith skrev:

Now that I'm an editor at Gemstone, I can't edit for Egmont, so instead Lars and I are co-authors on the most recent (as-yet-unpublished) TOT stories.

Uh, så der er flere på vej -- selv efter, at du stoppede hos Egmont... Super! smile

There is the theory of the mobius, a twist in the fabric of space where time becomes a loop.

9 Senest redigeret af ramapith (2006-02-12 05:35:40)

That's right. I'm still an Egmont scriptwriter.

10

ramapith skrev:

That's right. I'm still an Egmont scriptwriter.

Not if you're not sending anything to your editor! Get going! wink M.

11

Jeg tænkte vi måske kunne vække denne kanon-tråd til live igen.
Hvis du mødte en helt grøn donaldist - hvilke historier ville du så anbefale vedkommende at læse? Altså hvilke serier fra Andeby og omegn kan man ikke som donaldist leve uden at have læst? Hvad ville det være en brist i vore andres opdragelser som donaldsiter, hvis vi ikke havde læst?
Kan vi opstille en liste over historier?

Selv ville jeg indstille følgende serier til listen:
De firkantede æg fra Peru
Den gyldne Hjelm
Anders And på Grønland

Disse er (nærmest naturligvis) af Barks.
Jeg føler mig sikker nok i min sag til også at nævne Her er dit liv, Joakim.

Men mht. andre tegnere som Scarpa, Horn, Murry, Gottfredson m.v. vil jeg gerne høre andres forslag til hvad der brude være med fra dem?

Skæv evt. også til Franks og Sørens bidrag ovenfor - udover Rektors

For mig er 10-siders historierne fra WDC&S mindst lige så vigtige som de allerede nævnte klassikere. Det er umuligt at vælge nogle få frem for andre, men de første som jeg kommer i tanker om er:
Anders And som brandmand,
historien hvor drengene pjækker og kælker på Skulkebakken,
Kæphøje krystere,
historien om flipismen,
historien hvor ungerne bilder Anders ind, at han har sovet i 20 år...
og der er mange, mange flere.

13

Jeg kan følge dig, Benadikt - særligt med Brandmand-serien, den må klart være med. Måske en særlig afdeling for 10-siders serier ville være relevant. Jeg er ikke itvivl om at Barks ville tage en del af dem. Kan man forsvare at anbefale en grøn donaldist at gå igang med alle Carls 10-siders? Ville det være muligt at opdrive dem lige nu? Eller ville vedkommende knække halsen på det?
Jeg minder lige om at det er rent i spørg jeg stille følgende spørgsmål: Hvilket navn skal det donaldistiske Universitet på Færøerne have? Vi kunne da godt finde på et eller andet. Måske udfra et færøsk ord - Hvad er det Anders hedder?

Hvis vi for et øjeblik kan vende tilbage til TOT-historierne, så studerede jeg forleden vejledningen til en af mine Nokia 5140i mobiltelefoner. Til min store overraskelse opdagede jeg, at de tilsyneladende er udstyret med funktioner, jeg i hvert fald ikke har kendt til før nu. (markeret med orange pile)

http://img100.imageshack.us/img100/1028/tot1uj7.jpg

AC skrev:

Hvis du mødte en helt grøn donaldist - hvilke historier ville du så anbefale vedkommende at læse? Altså hvilke serier fra Andeby og omegn kan man ikke som donaldist leve uden at have læst? Hvad ville det være en brist i vore andres opdragelser som donaldsiter, hvis vi ikke havde læst?

De første tredive-fyrre jumbobøger, synes jeg.

AC skrev:

Men mht. andre tegnere som Scarpa, Horn, Murry, Gottfredson m.v. vil jeg gerne høre andres forslag til hvad der brude være med fra dem?

Jeg er en meget stor fan af de italienske andetegnere og specielt af Scarpa. Og mit bud på hans produktion er så absolut "Den Flyvende Skottte".

Den er for mig den bedste onkel Joakim historie overhovedet!

--
Frank

Af Scarpa skal det helt klart være historier som Den Flyvende Skotte og De Babyloniske Linser (som begge kan læses i HOF - Romano Scarpa 1).

Af Barks 10 siders synes jeg den med flipismen, og den med kappestriden om hvem der kan bygge de højeste statuer.

Af Gottfredson vil jeg nok anbefale Mickey Mouse as the Monarch of Medioka og Bellhop Detective.

Murry er jeg lidt usikker på, synes mange af dem har nogenlunde samme kvalitet, at de er så svært at vælge imellem. Men i hvert fald den hvor de er togchauffører, og en millionær vil købe togene. Togene bliver igennem historien spoleret og stjålet af nogle skurke som vil sælge dem til millionæren (hvor kan man virkelig godt mærke, hvor meget jeg har brug for Inducks lige nu...).

Af Marco Rota skal nok nævnes Saracenernes Nat, som et højdepunkt i hans produktion. Også en masse andre gennem årene er klassikere, efter mit vedkommende, men uden Inducks vil det her tage for langt tid.

Så er der jo Van Horn, hvor stort set alle hans 10 siders er hylende sjove. Stort set alt hvad han har haft med og gøre, synes jeg er i topklasse. Svært at vælge hvad man skal pille ud...

Lidt bud, kommer nok med flere senere...

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Jeg vil mene, en kanon skulle indeholde mindst 50% Barks. derudover HEDL.

Af tidlige Fætter Vims historier af Hubbard ville jeg vælge den, hvor han skulle væve en frakke til Anders - 25% uld, 25% lama, 25% kamel, 25%ged og 25% angora.

Milton/Jippes samarbejdet "Clock Cleaners" vil jeg foreslå.

"Den flyvende Skotte" er også en af mine favoritter.

Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
                                                   Pogo
www.willy-centret.dk

Bare fordi man har skrevet, tegnet eller på anden måde har været involveret i tilblivelsen af en andehistorie, så skal man ikke nødvendigvis kanoniseres.

Kriterierne for at blive kanoniseret skal vel også debatteres og udfra de parametre man bliver enige om, kan man så nedsætte en slags kommission der udvælger (nominerer) tegnere samt historier.

Det er for let, og i mine øjne forkert, bare at sige x % dit og xx % dat. Og helt misvisende at skrive at han skal også med og det skal han også.

Kriterier først. Dernæst udvælgelse.

En kanon finder jeg spændende, men man skal lige tænke sig om..

Gamle ænder? Prøv Bertis hjemmeside. www.bertistravonsky.dk