1 Senest redigeret af AC (2006-04-03 17:34:56)

Tråd: Kommentar til Årets Orla-nomineringer

Ja, denne kan ikke placeres i nogen on-topic kategori, for der er ikke nogen ænder med. Derimod er der en vis behjelmet galler med.
Asterix - Dengang himmelen faldt ned om ørerne er nomineret til prisen i tegneseriekategorien!
Ærligt talt, det kan kun være pga. salgstal - jeg holder langt mere af de gamle Asterix albums, end de nyere - det er som om at nogen burde have fortalt Uderzo for et par album siden - hør, her hr. tegner - de var bedre dengang de tegnede til Goschinnys fortællinger.
Det nyeste album fremstår nærmest som en parodi...
Salgstallene kan måske så forklares - for komplettismen er en sygdom som har ramt tegneseriesamlerne, i hvert fald mig.

dr.dk/orla
http://www.dr.dk/DR1/Orla/bogliste.htm

(har ændret Asterux til Asterix - det var ligesom ikke pointen :-)

Sv: Kommentar til Årets Orla-nomineringer

AC skrev:

jeg holder langt mere af de gamle Asterux albums.

Asterux albums? Dem er jeg endnu ikke stødt på.. Hehe.. Men det er sikkert fordi de er så gamle, som AC siger.. Hehe

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

Helt enig AC - Asterix er ikke hvad det var engang sad (holder selv meget af dem)

Men egentlig synes jeg, at det er en skam at der ikke er f.eks et par HoF bøger med i Orla-nomineringen. Det er jo kun et par måneder siden at kanonudvalgene sagde at Anders And var en vigtig del af dansk tegneserie-kultur (Den gyldne Hjelm). Så nu synes jeg godt Orla kunne bevise at Anders And også er en vigtig del af nutidig, dansk tegneserie-kultur neutral

Advarsel: Manden er sarkastisk!

Så vidt jeg har forstået på min mor der er skolebibliotekar grunder disse nomineringer sig i salgstal. Og det er åbenbart alle de sikkert udmærkede manga-bøger der topper salgslisterne.
Jeg læser ikke selv de lommebøger, men de er tegneserier.
Måske sælger HOF ikke nok i forhold til de bøger - de koster også kun i jumbobogsklassen.

Ja hvis det er med den udvælgelsesmetode er der ingen tvivl om, at "billig-bøgerne" har en klar fordel. Men HoF 1 formåede da at komme med sidste år, havde den så ekstreme salgstal???

Advarsel: Manden er sarkastisk!

Kunne man ikke regne det ud i forhold mellem både salgstal og pris? HoF koster jo 4 gange så meget som en "billigbog".. Med henhold til det med de ekstreme salgstal, er jeg ikke sikker, men tror at da denne bog var den første i en ny og storslået serie (foruden at den også var med Rosa).. Der blev jo også solgt en del ekstra i Århus da Rosa var på besøg.. (En dag man ikke glemmer)..

Nogen der kender de præcise salgstal? (ca. er også ok.. hehe)

There are 10 kinds of people: those who know about binary numbers and those who don't...

big_smile

Er også helt sikker på at d. 4 juni 2004 hvor Rosa var på besøg i Danmark for at signere HOF 1 (som udkom den dag), helt klart er med til at trække op på salgstallene. Køen var jo ENORM! Men hvor mange der mon blev solgt den dag, er et godt spørgsmål. Måske Schrøder kan være os behjælpelige der, eller måske er det en forlagshemmelighed.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Mathias skrev:

Køen var jo ENORM! .

Du har så udemærket ret. Køen gik over stok og sten, frem og tilbage og ud igennem indgangen og tilbage igen.. Hehe.. Et virvar af folk.. Man stod i 2 stive timer, men fik belønning tilsidst..

big_smile

Også 2 timer her. Var det ikke også noget med at køen til sidst blev stoppet, fordi der blev ved at at dukke mennesker op? Sådan husker jeg det, men kan være jeg tager fejl.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Jo du har ret.. Jeg stod faktisk bagved der hvor køen blev stoppet.. Men blev stædigt stående bag ved vagten og da vi så nåede hen for enden fik jeg og et par stykker til (som heller ikke gav op så let) en signering alligevel..
Rosa holder af sine fans, og det er jeg dybt taknemmelig overfor.

Lige en ekstra historie:
Jeg bor på sjælland og havde taget hurtig færgerne over fra sj.lands odde til århus, og da jeg skulle hjem igen samme vej gæt så hvem der også var med båden? ROSA! Jeg blev helt forvirret og ville først løbe over til ham, men så kaldte de over højtaleren og sagde at man skulle gøre sig klar til at gå i land, og vips, væk var Rosa og af båden skulle jeg (min mor (som var med(jeg var kun 12)) hev mig (vi var gående(for ikke at skulle bruge tid på at finde en p-plads i Århus) hen mod udgangen for gående passagerer..
Da vi gik spejdede jeg rundt som en gal.. Kiggede og kiggede.. Vi kom ned på jorden, fandt vores bil og kørte ud i en bilkø.. Jeg spejdede stadig da min mor sagde: "Det kan du godt spare dig, han sidder lige bag os."
Og ganske rigtigt. Der sag Don i bilen bag os.
Jeg fumlede ned i min pose og fandt min nye HoF 1 frem og viftede med den ud af vinduet. Han fik øje på mig, og vinkede til mig.. Jeg vinkede igen, det var fantastisk.. ¨
Jeg kiggede længe efter ham da køen opløste sig (Rosa skulle nok til Sverige.. Skulle han ikke derover d. 5?)

Det er den hidtil bedste dag i mit liv.. WOOOW..

Ups, hvor meget har jeg skrevet nu? Håber det giver mening.. Blev så optaget, at stavefejl kan forekomme.. hehe..

big_smile

11 Senest redigeret af AC (2006-04-04 17:23:43)

Sikke dog et hyggeligt minde!! Har du forresten mindet Don om det?

Og jo, den dag kunne godt bære noget af grunden til det evt. høje salgstal etteren kan have haft.

Nej, har ikke mindet ham om det.. Kan ikke huske hans mail.. Noget med iglu.. et eller andet.. Skulle måske gøre det..
Giv mig lige info om at skrive til ham, tak..

big_smile

13

har sendt dig et par mails

Jeg tager et kik. Tak

big_smile

15

Mht. Orla-prisen er vores medlem Benni Bødker forresten nomineret for sin bog "Besættelse" (foregår under 2. verdenskrig) i kategorien Ungdomslitteratur

16

Det var Asterix der vandt prisen.
Som nævnt på seriejournalens forum har jeg fået at vide at de 10 der bliver udvalgt til at dyste om prisen er baseret på salgstallene. Kan huske at HOF 1 var med i dysten sidste år - og vandt - den blev der nok solgt en del af da Rosa var i århus i 2004. Bogen er da i hvert fald genoptrykt, så vidt jeg har forstået

Tja den Asterix er i mine øjne ret ringe, så nu er der vist ingen grund til at prale af at Don Rosa fik prisen sidste år sad

18

Jeg kan ikke huske hvilke andre HOF1 var oppe imod sidste år, men af de tre der dystede om prisen i år ville jeg sætte mine penge på Asterix - men jeg synes ikke Asterix er bedre end Peter Madsens fortolkning af Historien om en moder - men det synes juryen altså.

AC skrev:

Jeg kan ikke huske hvilke andre HOF1 var oppe imod sidste år, men af de tre der dystede om prisen i år ville jeg sætte mine penge på Asterix - men jeg synes ikke Asterix er bedre end Peter Madsens fortolkning af Historien om en moder - men det synes juryen altså.

Lånte "Historien om en moder" på biblioteket i dag og jeg har lest den ut. Fantastisk bra!

Jonas Larsen -Medlem 158

D.U.C.K
(Dedicated to Uncle Carl and Keno)

20

Den er rigtg flot farvelagt og tegnet - det er Peter god til - at fange stemninger osv. - men den titlalte åbenbart ikke juryen (8-13-årige tegneserielæsere). Andersens forlæg er jo heller ikke ringe at arbejde ud fra.