Tråd: Don Rosa - Tegningerne? Historien? Humoren?

Hej Don Rosa-fans!

Man kan, her på siden, ikke undgå at opleve en vis interesse for serieskaberen Don Rosa!;)Han er et populært emne til debatter og folk herinde tilbeder ham jo nærmest! OGSÅ mig selv! Jeg er virkelig nørd på det område så jeg vil gerne vide:
Hvad er det der gør ham så speciel?

Jeg selv elsker både hans tegninger med detaljerne der refererer til Carl Barks, hans historier som oftest også er inspireret/fortsat af Barks værker og ja, ikke mindst hans humor og gode ideer at bygge sine historier op på!

- Hvad mener du gør hans historier så populære?
- Hvad er det der gør at DU synes om hans historier?

Se mine tegninger på www.DofWorks.deviantArt.com

2 Senest redigeret af Cornelius Blisand (2007-10-04 09:57:52)

Sv: Don Rosa - Tegningerne? Historien? Humoren?

Donald Dof skrev:

Jamen det er nok fordi han (lige som mesteren) er god til at finde på et plot der er fyldt med spænding, mystik, humor. Se foreksæmbel hans nyeste historie "Fangen ved sølvstrømmen" der er humor der hvor bjørnen tager fat i Gulda og Joakim kaster sin dolk hen mod dem, Gulda mister en hårlok og bliver #%@& gal, det er f.kes humor. Det er min mening.

Cornelius Blisand skrev:
Donald Dof skrev:

Jamen det er nok fordi han (lige som mesteren) er god til at finde på et plot der er fyldt med spænding, mystik, humor. Se foreksæmbel hans nyeste historie "Fangen ved sølvstrømmen" der er humor der hvor bjørnen tager fat i Gulda og Joakim kaster sin dolk hen mod dem, Gulda mister en hårlok og bliver #%@& gal, det er f.kes humor. Det er min mening.

Ahh, ja! "Fangen ved sølvstrømmen"! I just love that story:D

Se mine tegninger på www.DofWorks.deviantArt.com

4 Senest redigeret af Peytz (2007-10-04 10:08:51)

Hans referencer til Barks. Hans fantastiske plots samt afsløringer (fx opfindelsen af lille hjælper). Hans "her er dit liv, onkel joakim.

Hans små detaljer og mickey'er som er i baggrunden
Hans tegnestil (selvom han siger han ikke kan tegne!)

hans måde at indrage historiske facts i hans historier.

Det er hvad jeg synes

"Jeg har lært at værdsætte det, der har personlig værdi for mig og ikke for andre!"

5 Senest redigeret af AC (2007-10-04 11:58:01)

Fortælleglæden, detaljeringsgraden.

Og ærligt talt - efter at have kendt Don via mail i 9 år, og have mødt ham ved nu 4 lejligheder betragter jeg ham som en ven - og selvom det måske lyder forkert har jeg svært ved ikke at synes godt om det mine venner frembringer - men jeg ville nu nok alligevel have været fans selv hvis jeg ikke havde kendt Don siden 1998.

Hans overfyldt tegninger og historier.
Hans tegnestil.
Kærligheden til figurerne smitter af på historierne.
Barks- og Rosareferencerne.
Kompositionen af billederne.
De historiske begivenheder/personer, som indblandes, så ænderne lever mere i vores verden.
Humoren.
Hans vanvittige plots og ideer.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

7 Senest redigeret af McDuck (2007-10-04 16:32:13)

for det første detalierne i tegningerne.
og som kan sage i intervivet i svergie så kan han godt lide at lave en anden historie i baggrunden af den rigtige historie fx i beagle boys vs. moneybin så ser man anders blive smidt ned i en skraldespan udenfor fængslet.   

og så det blik han kan lave i øjnene på ænderne: han er da tosset!

Amerika... landet, hvor selv en tosse kan blive rig.

Anders and ekstra 2007 nr.1 søges!!KOM NU

Donald Dof skrev:

- Hvad er det der gør at DU synes om hans historier?

Alt.

Don Rosa sell-out. Sorry :-(

AC skrev:

Fortælleglæden, detaljeringsgraden.

Det kan vist ikke siges mere koncist!

Hvor betydningsfuld fortælleglæden hos f.eks Rosa og Barks er, tænker jeg mest over, når jeg læser historier i den anden ende af skalaen! Desværre får man nogle gange det indtryk, at selv dygtige tegnere næsten ikke har læst det manuskript, som de laver tegninger til. Og det må vist være det modsatte af fortælleglæde.

benadikt skrev:

Desværre får man nogle gange det indtryk, at selv dygtige tegnere næsten ikke har læst det manuskript, som de laver tegninger til. Og det må vist være det modsatte af fortælleglæde.

Mon ikke det hjælper meget når kunstnerne selv skriver deres historier? Når det er tilfældet bliver værket jo mere personligt, og så engagerer de sig nok mere i arbejdet med illustrationerne.

11 Senest redigeret af retro duckling (2007-10-07 22:53:55)

Alt fra de dejlige tegninger, de små ting i billederne som d tegnet og de ekstreme detaljer, hvor jeg kan fange mig selv sidde og kigge på det samme billed i lang tid. som man tydeligt kan se er skrevet med stor passion og talent.

Historierne som tager en tilbage i tiden og fortæller de spændende ting om Andeby, som man ikke har set på samme måde i de fleste historier, følelsen af at læse en historie er det jeg betegner som det ypperste, indenfor det jeg kalder donaldisme.

Jeg tror anders and og stålanden er den samme hmm