Tråd: Restoration

Nu er jeg ikke "blad-nørd", så vil lige høre jeres mening om restoration af blade.

Jeg rendt ind i denne på nettet:
http://www.therestorationlab.com/photo_ … amp;page=1
Træk i trekanten, for at se FØR og EFTER billeder.

Standen på bladet bliver jo meget bedre, så det vil vel også hæve prisen - men ikke så meget, som hvis bladet var "urestoreret"?!

Hvis der kan komme en lille debat ud af dette, hvor vi får eksperters synspunkter frem, vil det være fint smile

www.carlbarks.ws
www.carlbarks.biz - Carl Barks ting til salg (ikke opdateret; mail mig for lithoer)
www.carlbarks.eu - Intet endnu, men bliver nok "Collection Showcase"

Sv: Restoration

Et blad der er restaureret må vel være ca. lige så meget værd som de blade der er indbundet i en bog? Jeg har aldrig tænkt på mig selv som ekspert, men de samlinger jeg har bladret i med origianle  AA&Co. 1949 har været de flotteste blade som sådan jeg har set - men i og med at de beskåret og indbundet er de omtrent 10 % værd af hvad de kunne have været - har jeg fået at vide. (Og netop derfor er jeg egentlig interesseret i dem - for så tør jeg nemlig læse dem). Men jeg kunne da forestille mig at restaurering ville medøfre den samme værdiforringelse - jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle - bladet er jo manipuleret med? (It has been tampered with)

Det rejser jo en del spørgsmål. For tilføjer man noget til bladet under denne proces? Eller fjerner man noget? Og hvad hvis man ikke kan finde ud af om det er blevet restaureret? Og betyder det, det samme for originale malerier - mange af disse uvurderlige skatte, er blevet restaureret - muligvis i mindre grad, men helt sikkert med nogle af de samme teknikker. Er disse mesterværker blevet mindre værd efterfølgende? Og hvad med en fredet bygning der er blevet restaureret om og om igen. Er bygningen stadig fra 1850?

Jeg tror det kommer an på folks egne meninger på området. Og kan man se at det er blevet restaureret?

Ce soir.. en garde!

Måske er der en begrebsforskel på manipulation, restaurering og beskæring som i mit nævnte tilfælde. Jeg vil også meget gerne høre andres mening om problemstillingen. Sig frem smile

De flesta "seriösa" samlare tycks se rätt negativt på restaurering. I princip kan du ju göra om ett blad i Good till ett blad i VF om du bara lägger ner tillräckligt med arbete. Om du skickgraderar hos CGC (de som skickgraderar och plastar in samlarblad i USA) ger de en annan färg åt "fakta-bladet" överst på plastemballaget om bladet är restaurerat och katalogiserar det dessutom som restaurerat i sin databas. Å andra sidan – restaureringen kan ju återge ett blad en känsla av bra skick som man uppskattar som samlare . Jag har ett ex av Four Color 16 där en papperskada på sidan 3/4 restaurerats från ca Good, upp till ett visuellt VG+/VG-FN. Det är en fin känsla att titta på bladet, men värdet är inte (och ska inte vara) lika högt som ett orestaurerat VG/FN-exemplar. Däremot tror jag inte värdet sjunker lika mycket som inbundna blad. Inbundna blad är i princip förstörda eftersom de inte går att ta ur inbindningen utan att få exemplar i Poor, medan ett professionellt restaurerat blad *ser* bättre ut än originalskicket.

Summering: man kommer aldrig att nå consensus för värdet på restaurerade blad. Restaurering av en reva på 1mm kommer knappast att sänka värdet på ett blad lika mycket som om revan varit 8cm, men så länge man är ärlig med restaureringen när man säljer ett blad ser jag inget problem med det. Blad är värda vad någon är villig att betala för dem.

Hvis man læser om priserne på den viste hjemmeside, så koster det minimum $150, at få renset og presset et blad. Skal der gøres yderligere, så er prisen $80 - $100 pr. times arbejde. Og der skal betales $50 bare for at få det sendt over til firmaet, så jeg ved ikke hvor stor interessen vil være.
Det skal nok være blade i den dyre ende. Men selvfølgelig, hvis man kan sælge et nr.1/49 for 14.000 kr., og man selv "kun" har ofret et par tusinde, så er pengene måske tjent hjem.
Et eller andet sted er det måske snyd, at renovere et blad, og hvis man kigger på de øvrige billeder på siden, så er det ikke kun rens og presning, umiddelbart vil jeg sige, at hvis man kan sætte et helt hjørne af en forside tilbage igen, så er man dygtig, hvis ikke der er tale om fotokopiering.
I etiket-samlerkredse har der, tidligere i hvert fald, været en del snak om etik omkring kopiering af gamle, dyre etiketter. Især efter at fotokopiering i farver er blevet så avanceret, og samtidig næsten hver mands eje, eller i hvert fald adgang. Så jeg vil ikke bryde mig om det.
Hvis der er tale om en dokumenteret renovering, så er det selvfølgelig købers og sælgers overenskomst, som er afgørende, men så skal det stå på arbejdet, så alle er klar over det. Ikke nødvendigvis på forsiden, men let at finde.

Storsamler af alt fra Andeby på Bornholm

7 Senest redigeret af jborella (2008-03-12 17:44:31)

Restaurerede blade er langt mindre værd end ikke restaurerede. Når det er sagt er der jo blade der er ved at falde fra hinanden i en grad så der ikke er anden udvej. Taler man om sjældne blade vil de altid være værd at bevare.

I sidste instans henvender de to typer af blade sig formentlig til to forskellige typer af samlere. Den ene type er dem der vil have den 100% autentiske fornemmelse af et blad. Det må ikke være ændret det mindste siden trykket og man er villig til at betale hvad som helst for et perfekt blad.
Den anden type samler går mere op i at læse bladene, men vil selvfølgelig have originalversionen. Denne type kan godt nøjes med et restaureret blad, der til gengæld er billigere og jo præsenterer sig flot hvis restaurationen er veludført.

Endelig er der jo mange typer af restaurering. Nogen nøjes med at pille klips ud og sandblæse dem for at forebygge rust. Næste grad er måske at man styrker bladet med lidt japanpapir. Endelig er der dem der går linen ud og tilføjer manglende dele af bladet. Hvor meget der er lavet har høj indflydelse på prisen (mindre = dyrere).

"Why trust people who sell you a pill that promises immortality? It would have taken eternity to test it anyway." (Albert Einstein)