Sv: romano scarpa - hvorfor jumbobogens konge?

madsj skrev:
Berti Stravonsky skrev:

I Guds land, Amerika, ved man næppe hvad Norge er.

Sidst jeg så på et verdenskort, så var Amerika en verdensdel, der omfatter lidt mere end USA ...

men USA bliver kaldt amerika.. desuden er amerika ikke en verdensdel, men to: syd og nord.

og så lige en tilføjelse til det øverste citat: en meget klog englænder svarede engang på spørgsmålet "What is Denmark?": "A little town in sweden."

Give peace a chance!

asterix skrev:

bancells, fecchi og F Andersen er gode. men resten plejer at ligne et ord jeg helst ikke vil sige.

Det ville være dumt at udnævne nogen nyere tegnere der ikke kommer fra jumbobogens stamland til konger. det skal også helst være en der havde stor kærlighed til at tegne. En der kunne skabe noget nyt uden at vende rundt på det hele. Til sidst, en der havde evnen til både at tegne og forfatte.

Hvis vi  blander alle de faktorer sammen bliver det til... Scarpa

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

tja.. så er problemet løst.. men jeg kan stadig ikke lide scarpas tegninger...

Give peace a chance!

29 Senest redigeret af KjartAn(d) F. Stolberg (2008-10-26 07:42:53)

jeg kunne heller ikke lide dem i starten. da jeg læste min første Scarpa-HOF. Så jeg at det egentlig kun var den dårlige farvelægning. nu synes jeg at scarpa er min yndlings andetegner nr. 4 og min yndlings musetegner nr. 3 (Andetegner 1: Barks, Andetegner 2: Rosa, Andetegner 3: Rota, Musetegner 1: Gottfredson, Musetegner 2: Murry)

Nu synes jeg generelt, at Jumbobøgerne har det med at være skidt og kanel mellem hinanden, og der vil nok være meget smag, der afgør hvad man regner til det ene eller det andet. Men jeg for min del synes nu adskillige af Scarpa-historierne var gode.

Jikus, jakus, jokus, det betyder Venlig hilsen,

Mogens

asterix skrev:

Det var moderne at tegne ham sådan i de 2-3 første kortfilm med ham, men siden er han blevet lidt anderledes. halsen er for lang hos scarpe, næbbet er for langt, og jeg har sådan set svaært ved at genkende anders.

http://img376.imageshack.us/img376/3383/scarpaev6.pnghttp://img507.imageshack.us/img507/3501/andersidenklogelillehnens3.jpg
Jeg kan i hvert fald se store forskelle. kan du ikke?

jo det kan jeg da, men jeg kan også se store ligheder.. hvilket selvfølgelig ikke er så mærkeligt da det er den samme person... men jeg tror du ved hvad jeg mener.

Give peace a chance!

jeg kan i hvert fald se ligeså store ligheder som med Fecchi, Bancells og Andersen.

ja.. men det der er også en ret vellykket tegning når man tænker på det er en scarpa.

Give peace a chance!

asterix skrev:

ja.. men det der er også en ret vellykket tegning når man tænker på det er en scarpa.

I Scarpa-HOF'erne og de gamle jumbo'er kan man finde meget Scarpa i denne stil. det eneste jeg ikke kan lide ved de gamle jumbo'er er de pokkers forhistorier og historiesammenhæng som blev lavet specielt til trykket. hvis det irriterer dig mend halv farvelægning kan du købe genoptryk.

jamen så skulle jeg måske få fat i en scarpaHOF... bare for at komem til bedre at kunen lide ham smile

der er dog mange af hans historier i jumbobøgerne der ikke er så vellykkede... men det sker jo for alle tegnere.

Give peace a chance!

Efter min mening, er Scarpa en af de helt store forfattere.
Tager man f.eks. "Balladeskolen" og "den flyvende skotte" fra jumbobog nr. 4, mener jeg ikke disse historier siden er overgået i jumbobogssammenhæng.
Hvem kan dog finde på at tænke: "Hmmm..... jeg vil lave en historie, hvor det regner med sild over en by i Mellemamerika"? Eller lade Anders sænke Joakim´s skib, mens han vasker dæk for Bjørne-banden? "Så det var DIG?? PAPHOVED - KLODRIAN!!"
Jeg synes det er dybt originalt og faktisk genialt! Måske ramler disse historier (sammen med andre fra de første 5 jumbobøger) bare rent ind i min sans for humor - eller måske er det fordi jeg er vokset op med dem, men jeg græder stadig af grin når jeg genlæser dem for 1.000 gang! Her er virkelig smæk for skillingen, og jeg tror faktisk ikke at Scarpa´s historier blev censureret, i hvert fald ikke så skrapt som Barks´.
Scarpa´s historier er skrevet for store børn og voksne, tror jeg - historierne og personerne har mere "kant" end man ellers ser, og den tegnefilms-agtige tumult er fantastisk.
Der er også muligt, at det er oversættelserne der gør dem så gode - jeg har en fornemmelse af, at jumbobøgerne skiftede oversætter efter de allerførste var udkommet. Hvem har f.eks. nogensinde hørt om en "krakilsk borgmester" i en jumbobog siden 4´eren? Det fatter børn sgu da ikke en bønne af!

Så bare få fat i de første 5 og få nogle gode grin - det er slapstick i højeste potens!

Mvh. Claus

"Det giver i alt 900.000 kartofler, som JEG skal skrælle!"

..det med sildene er endda en historie der har rod i virkeligheden... utroligt.

Denne Cliff-hanger kommer du vist til at uddybe.......

Ja, altså, sardiner der regner ned fra himlen er ikke noget Romano Scarpa har fundet på. Han læste blot om det, og brugte ideen til sin historie.

Se f.eks. her: http://kortlink.dk/sardinregn/62ny

Tak for det, Ole - dét var nyt for mig.

Mvh. Claus

42 Senest redigeret af KjartAn(d) F. Stolberg (2008-12-10 21:06:06)

asterix skrev:

og så lige en tilføjelse til det øverste citat: en meget klog englænder svarede engang på spørgsmålet "What is Denmark?": "A little town in sweden."

Prøv at se hvad jeg faldt over på Wikipedia:

Wikipedia skrev:

Denmark is a country in Europe.

Denmark may also refer to:

Municipalities, communities, streets

In Australia:
Denmark, Western Australia

In the United Kingdom:
Denmark Street, London street

In the United States:
Denmark, Iowa
Denmark, Maine
Denmark, New York
Denmark, South Carolina
Denmark, Wisconsin
Denmark Township, Michigan
Denmark Township, Washington County, Minnesota
Denmark Township, Ashtabula County, Ohio
New Denmark, Wisconsin

Geographic landforms

Denmark Bay, Nunavut, Canada
Denmark Island, in Scoresby Sund, on the east coast of Greenland
Denmark Sound (Danmark fjord), on the northeast tip of Greenland
Denmark Strait, between Iceland and Greenland
Denmark River, in Western Australia

People

Erik Denmark, American competitive eater
Dr. Leila Denmark, American pediatrician
Rob Denmark, British distance runner
Denmark Vesey, North American slave (later freedman) and instigator of a slave revolt

See also

Category:National sports teams of Denmark for sports teams called "Denmark"
Dannemarka, a Swedish town
Danmark (armoured frigate), a Danish warship (1864–1900)
Danmark, a training ship

Så Dannemarka er en lille svensk by. Dette kan hurtigt blive til Denmark på engelsk.

Meget interessant! - Men du skulle nok have postet det under off-topic, i stedet for under "romano scarpa - hvorfor jumbobogens Konge?"...;)

"Life is but a gamble! Let Flipism chart your ramble!"