Sv: Don Rosa - Hvad synes du?

Fantastisk, men videre med det. Nu tager vi hul på 'Samlerdille'!?

Min teori er at anders aldrig dør, men at i 60-70 års alderen løb han ind i en maskine lavet af georg, der gjorde hele verden ung igen men også ham selv til en lille ælling, sådan opstod 'lille anders'.

Samlerdille er ikke min yndlings af de lange historier, selvom jeg rigtig godt kan lide den. Jeg synes det er ret godt klaret, når man tænker på at alt hvad han havde var en Barks-forside til at starte med...
En god historie, men ikke den bedste.

Give peace a chance!

Århh. Jeg synes jeg husker den. Men er ikke sikker. Er der nogen der ved hvilken Anders And & co./ Hall of fame den er i?

*Fan Af Don Rosa Og Carl

79 Senest redigeret af sigvald (2009-08-08 15:33:02)

KABP skrev:

Århh. Jeg synes jeg husker den. Men er ikke sikker. Er der nogen der ved hvilken Anders And & co./ Hall of fame den er i?

Anders And Ekstra 2/1990
Walt Disney's Hall of Fame, vol 5 (April 2005)
Anders And Ekstra 3/2009

sigvald skrev:
KABP skrev:

Anders And Ekstra 2/1990
Walt Disney's Hall of Fame, vol 5 (April 2005)
Anders And Ekstra 3/2009

Og den hall of fame nr. 5 er altså Don Rosa nr. 2 (så vidt jeg ved).

Give peace a chance!

Jeg tror ikke jeg har den. Øv.

*Fan Af Don Rosa Og Carl

82

Så har dit lokale bibliotek måske - og hvis ikke kan de få den hjem via fjernlån smile

Jeg har fundet den et sted, på engelsk.

*Fan Af Don Rosa Og Carl

Men i så fald er den meget god, lever nu ikke helt op til de andre, men finolino.

Min teori er at anders aldrig dør, men at i 60-70 års alderen løb han ind i en maskine lavet af georg, der gjorde hele verden ung igen men også ham selv til en lille ælling, sådan opstod 'lille anders'.

Skal vi gå til den næste: 'Skatten På Bjerget'?!

Går det ikke lidt hurtigt. Der skal jo gå en uge.

*Fan Af Don Rosa Og Carl

der er jo ikke flere der svarer

Der kan altid komme nogen.. Det er ikke alle der er på hver dag...

Give peace a chance!

Så kan de bare svare på den sidste når de kommer igen

*Fan Af Don Rosa Og Carl

Rolig nu der var gået 5 dage, hmpf...

Skal der ikke en ny på banen?

*Fan Af Don Rosa Og Carl

KABP skrev:

Skal der ikke en ny på banen?

Det er nok ikke så godt når ingen har svaret roll

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

93

Skatten på bjerget var en af de første Don Rosa-serier jeg læste - i 1990 da jeg var begyndt at købe bladet hver uge. Historien falder flere steder lidt til jorden på dansk - hvilket man kan stifte bekendtskab med i Don's forord til serien i HOF DR 2, hvor han prøver at forklare os ord-vitserne i historien. "He'll give you the chert of his pack", That's your fault" og hele idéen med Snee-Kah-indianerne, og deres Snee-Kah-Peak, Snee-Kah-Way osv. -
Don undskyldte sig med at han ikke anede at hans serier blev oversat - han kendte ikke til Gutenberghus og deres omfang da han lavede serien.
Gør jer selv den tjeneste at læse serien på engelsk.

94 Senest redigeret af KABP (2009-08-19 11:42:29)

KjartAn(d) F. Stolberg skrev:

Det er nok ikke så godt når ingen har svaret roll

Men der jo ingen der svarer, Men det gør der jo så nu.

*Fan Af Don Rosa Og Carl

Skatten på bjerget var i starten ikek en historie, jeg kunne lide. Men efter jeg fik den på engelsk, er jeg faldet pladask for den! Den er fantastisk sjov med de sjove ordspil og de skøre hændelser. Absolut en af mine yndlings-Rosa'er, hvade gælder 10-siders.

Give peace a chance!

jeg syntes den her tråd er gået lidt i stå neutral  Den næste er tilbage til Usleravnekrog korrekt?

stupid, stupid
rat creatures

97

Ja, det er det faktisk. Og må jeg ikke opfordre til at man læser den amerikanske version, eller den nyeste danske i AA Ekstra - her er referencer til Barks-historier nemlig forsøgt genindsat.
Historien var en af de første jeg læste hvor jeg rigtigt lagde mærke til at den var noget særligt - kun et par uger efter at Barks' oprindelige serier om de firkantede æg var genudgivet. For min ven Sigvald var det vbist faktisk den første serie han læste i en lang periode - og lagde mærke til at noget nyt var på vej.

En af de gange, hvor jeg synes Rosas fortsættelse overgår Barks' originale... En værdig efterfølger til "De firkantede æg fra Peru".
En skam, "They made their money square" kun dur på engelsk.