Tråd: Danmarks nationaltegneserie

Det startede med at jeg sad og snakkede med mine forældre i sofaen. Jeg spurgte så om Danmark har en nationaltegneserie. Min far svarede at det har vi sikkert. Men så diskuterede vi hvilken det så var. Rasmus Klump? Valhalla? Ferd'nand? Illustreret danmarkshistorie? Litterærlige klassikere? Poeten og Lillemor? Kurt Dunder? Familien Gnuff? Ved i det, eller har i ideer om det? Eller har vi overhovedet nogen?

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

2 Senest redigeret af Mathias Bøgh (2009-08-18 17:42:43)

Sv: Danmarks nationaltegneserie

Nu har jeg ikke lige kulturkanonen ved mig (da mit værelse har været oversvømmet), som udkom for nogle år siden, men vil tro der måske står nogle tegneserier deri, udover Barks's Den Gyldne Hjelm. Men kan ærligt talt ikke huske hvad. Men det er så heller ikke ligefrem fordi det er noget jeg støtter, sådan en kanon.

Edit:
Har nu tjekket http://www.kulturkanon.kum.dk/ og det ser ud til kun at være Den Gyldne Hjelm som figurerer som tegneserie i kanonen.

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Jeg kommer til at tænke på Deleurans "Illustreret Danmarkshistorie for folket" - udkommet i 9 bind - sidste bind er lidt tyndere end de andre og med register - Claus døede for tidligt...
En anden mulig nomineret kunne være Miltons "Dekalog over Janteloven".

Generelt tvivler jeg på at der er nogen lande, der har en national tegneserie. Dertil bliver tegneserien desværre ikke anset for litterært nok for mange. Det er også lidt fattigt med serieskabere, der har lavet noget stort i Danmark, som er kendt udenfor Danmarks grænser.

Ferd'nand af Mik ville være mit bedste bud. Serien er vist den eneste nulevende pantomi-serie, og var også banebrydende indenfor den genre, da den (jeg mener) var den første pantomi-serie, der startede med at være syndikeret dagligt. Den har været i en del aviser verden over. Deleurans "Illustreret Danmarkshistorie" er nok også et godt bud, men har desværre ikke fået læst mere end et par sider i den, da jeg gik død på den gigantiske mængde tekst.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Måske kunne "Livets gang i lidenlund" også være et bud.

Give peace a chance!

Eller Peter og Ping? Vi burde da nærmest skrive til kulturministeriet wink

Højt skum!

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

Hvad med Rasmus Klump?

Citeret fra Hans:
M.E.D.L.E.M.:
       Meget Engageret Donaldist Ligegodt Et Mønster-medlem

Mathias Bøgh skrev:

Hvad med Rasmus Klump?

Rasmus Klump,Peter og Ping og Illustreret Danmarkshistorie holder jeg selv mest på. De er danske klassikere, og er meget danske på hver deres måde.

Rasmus Klump er endda blevet publiceret i andre lande også, fx så jeg dem i Schweiz.

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

Hej,

Jeg vil gerne tilføje en enkelt kandidat mere: "Cartl". Kiggede i samlingen af tegneserier på biblioteket, hvor der stod en samling (Forlaget Bella, 1986; samling striber fra de forskellige perioder). Den er tegnet af Holger Phillipsen, og godt nok er den noget dansk i det, men striberne er meget sjove.

Der er iøvrigt udkommet en samling sider af Storm P. fra BT i et større format. Har desværre ikke selv bogen, men Storm P. laver meget sjove ting.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Da jeg var lille, kunne jeg 5 Rasmus Klump-tegneserier udenad. Det var selvfølgelig de 5, jeg havde derhjemme. Men jeg kunne dem til gengæld så godt, at jeg begyndte at "læse" højt fra min far HELT ORDRET, når han ikke gad mere.

Og minderne, søde børn, er som chokoladerne her: Uforandrede gennem årtierne...

...og stadig lige søde!

Rasmus klump, valhalla og poeten og lillemor er gode bud synes jeg.

Er den samme som Hellevad på Andeby.dk :-D