1 Senest redigeret af sigvald (2009-08-23 13:50:23)

Tråd: Konkurranse: restaurer en Rosa-rute

Under årets vintermøte i Ballerup foreslo jeg at DDF(r) burde arrangere en konkurranse der oppgaven er å restaurere den siste ruten i Don Rosas Lo$, kapittel 5: "The New Laird of Castle McDuck". Jeg mener å huske at idéen ble akseptert.

I sine kommentarer til denne episoden skriver Don Rosa bl.a.:
http://personal.sdf.bellsouth.net/d/a/d … s289_1.htm

Don Rosa skrev:

In the final panel I didn't want to worry about how rainbows really worked since I wanted to "achieve an effect", but now it looks too stupid, with the sun below the rainbow rather than above it, and the rainbow's ends not being equidistant from the viewer. Oh, well... there's always another rainbow.

Denne ruten ser nå slik ut:
http://duckman.pettho.com/rainbow/rainbow-color.png

Konkurransen går altså ut på å restaurere (med andre ord *ikke* tegne alt på nytt fra grunnen) denne tegningen slik at solskinn og regnbue følger de naturlover vi kjenner fra VÅRT univers. Det vil bety at den nåværende buen og solen må fjernes/flyttes o.l. Les mer om regnbuefenomenet her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Regnbue

Utgangspunktet for restaureringen er følgende store sort/hvitt-scan (3720*2622 pixels):
http://duckman.pettho.com/rainbow/rainbow.gif

AC har lovet å spørre Don Rosa om han er villig til personlig å være overdommer i konkurransen. Hvordan ligger det an med dette, AC?

Tanken er at vinnertegningen og eventuelt flere andre deltakende tegninger, i etterkant publiseres i Rappet.

Sv: Konkurranse: restaurer en Rosa-rute

Hej folkens

Jeg skal nok spørge Don, når der indkommer forslag - og tryk i Rappet af vindertegningen lyder for mig som en rigtig god idé. Skal vi sætte en frist for indlæg i oktober, så deltagerne har lidt tid til at arbejde?
Håber på flotte bidrag!

Sigvald: Havde du forestillet dig, at ændringen skulle foretages på computer eller i hånden?

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

4 Senest redigeret af sigvald (2009-08-25 17:35:26)

Solens Søn skrev:

Sigvald: Havde du forestillet dig, at ændringen skulle foretages på computer eller i hånden?

Det har jeg faktisk ikke tenkt over. Personlig synes jeg nok at det kan være opp til den enkelte, bare resultatet leveres elektronisk. Jeg vet dog ikke hva bestyrelsen synes? Kanskje man til og med kunne operere med to klasser:
1) Elektronisk restaurasjon (computer)
2) Manuell restaurasjon (med hånd på utskrift)

AC skrev:

Hej folkens

Jeg skal nok spørge Don, når der indkommer forslag - og tryk i Rappet af vindertegningen lyder for mig som en rigtig god idé. Skal vi sætte en frist for indlæg i oktober, så deltagerne har lidt tid til at arbejde?
Håber på flotte bidrag!

Er der nogen der laver bidrag til det her, eller er det løbet ud i sandet?

Why do I even bother?

Jeg ved det ikke - jeg tror desværre det sidste. Men du og andre tgnere skal være meget velkomne!

Jeg må desværre fortælle jer, at det er en umulig opgave. Regnbuer er nemlig altid i den modsatte retning af solen, det vil sige, at man ville være nødt til at slette enten solen eller regnbuen, hvis siden skulle restaureres. Jeg tror måske, det er derfor, i ikke har modtaget sider.

Og minderne, søde børn, er som chokoladerne her: Uforandrede gennem årtierne...

...og stadig lige søde!

Gulda Glimmer skrev:

Jeg må desværre fortælle jer, at det er en umulig opgave. Regnbuer er nemlig altid i den modsatte retning af solen, det vil sige, at man ville være nødt til at slette enten solen eller regnbuen, hvis siden skulle restaureres. Jeg tror måske, det er derfor, i ikke har modtaget sider.

Dere står selvsagt fritt til å slette solen for å få det hele til å passe.

Jeg havde lavet et forslag for længe siden. Jeg troede bare tråden var død, men hvis det har interesse for nogen, så vil jeg da gerne vise mit forslag her:

http://img691.imageshack.us/img691/9161/rainbow8.jpg

Why do I even bother?

10

Jeg synes det ser godt og rigtig ud - men forstår godt du troede tråden var død, for er der ikke andre der vil gøre VoBo rangen stridig - en konkurrence med en deltager er jo nok lidt tynd - men virkelig flot bidrag i alt fald. Kan meget bedre lide din regnbue end den i førsteudgaven på dansk - og for den sags skyld den i den franske bog- udgave - der har de ligesom vendt farverne på den anden led (vil få lavet et scan) - de har nok aldrig set en regnbue.

AC skrev:

Jeg synes det ser godt og rigtig ud - men forstår godt du troede tråden var død, for er der ikke andre der vil gøre VoBo rangen stridig - en konkurrence med en deltager er jo nok lidt tynd - men virkelig flot bidrag i alt fald. Kan meget bedre lide din regnbue end den i førsteudgaven på dansk - og for den sags skyld den i den franske bog- udgave - der har de ligesom vendt farverne på den anden led (vil få lavet et scan) - de har nok aldrig set en regnbue.

Jeg synes at VoBos forslag er fantastisk. Dersom ingen andre stiller opp i konkurransen er han jo en sikker vinner! Man kan ikke straffe VoBo for at han eventuelt er eneste deltaker. Kan vi ikke si at Jesper Sichlau, Niels Jakob, Ole Dof og de andre får tiden frem til vintermøtet med å presentere egne utkast?

Mange tak, AC og Sigvald.
Nu står der jo, at fristen var oktober, så skal vi ikke bare sige, at løbet er kørt? Jeg synes ikke, at man bare kan forlænge fristen og lade andre bruge de/den indsendte løsning.

Så hellere lave en ny konkurrence.

Why do I even bother?

Jeg tror ikke det kan gøres bedre end VoBos forslag. Rigtig smart at sætte solen i den runde rude, så den kommer bagfra!

"Oh, skænk mig en grav ved det isgrønne hav, hvor kun bølgerne hører min gråd!"

14 Senest redigeret af sigvald (2010-01-06 09:18:02)

VoBo skrev:

Mange tak, AC og Sigvald.
Nu står der jo, at fristen var oktober, så skal vi ikke bare sige, at løbet er kørt? Jeg synes ikke, at man bare kan forlænge fristen og lade andre bruge de/den indsendte løsning.

OK, så må AC sørge for at Don får sett dit vinnerbidrag  smile

Solens Søn skrev:

Jeg tror ikke det kan gøres bedre end VoBos forslag. Rigtig smart at sætte solen i den runde rude, så den kommer bagfra!

Helt enig. Det eneste som kanskje kunne vært gjort annerledes er at han kunne kopiert Dons sol (med strålene) inn i den ruten. Men, noen vil sikert også kunne mene at det ville vært en for stor endring av ruten.