Tråd: Hayao Miyazaki

Hej,

Er der andre, der har set noget af Miyazaki? Var på biblioteket og lånte "Det Levende Slot", men skidtet kunne ikke afspille mere end ca. halvdelen. Dog fik jeg et godt indtryk af hans stil. Manden har vundet en Oscar for "Chihiro og heksene". Har lagt mærke til at både Stereo Studio og TP Musik har en boks med fire af hans film til 100 kr. med begge overnævnte film. Skal selv have den købt og set dem på et tidspunkt. Tegnestilen er som andet japansk, men det er jo også behageligt at få åbnet sin horisont lidt, og se på noget, der ser anderledes ud end det, man kender fra bl.a. Disney, Pixar og Dreamworks.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Sv: Hayao Miyazaki

"Det levande slottet" (Hauru no ugoku shiro) såg jag på bio för några år sedan, och jag har de flesta Miyazaki-filmerna på DVD. "Chihiro og heksene" (Sen to Chihiro no kamikakushi) har problemet att DVD:n är försedd med ett rött filter som gör att alla färger blir fel, åtminstone på min japanska DVD-skiva.

Min Nabo Tortoro er helt genial, fuldstændig magisk film.. smile

Normalt hader jeg (mildest talt) animé, men mest de der serier i aaaalt for mange afsnit hvor animationen ligner noget der er løgn - ja, hvor man faktisk ikke længere burde kalde det animation. Det er serier som Silverfang og Naruto. Og jeg skal ikke uddybe det mere, for jeg kan køre helt op i det røde felt over at folk kan tjene så meget på at lave sådan noget bras! Så ikke mere om serierne herfra, det er ikke godt for mit blodtryk...  tongue

Men de længere animé-spillefilm som har ordentligt budget og ikke KUN er lavet for at tjene penge, klarer det faktisk ret godt af og til. Jeg er ret vild med især Chihiro og Heksene. Faktisk er det en af mine farvoritfilm. Det Levende Slot er også udemærket, men den foregår i en magisk verden, hvilket gør den mindre magisk ... øhm... Altså... Skal se om jeg kan forklare hva jeg mener:  Chiriro og Heksene er om en pige fra vores verden som så kommer ind i et mere magisk univers - i Det levende slot foregår det hele i et magisk univers og da alt er magisk virker magien ikke som noget særligt, på samme måde som i Chihiro og Heksene. Begge film er bestemt værd at se og "Det levende slot" er utrolig manges yndlingsfilm (i hvert fald skræmmende mange jeg kender), men jeg anbefaler klart mest Chihiro og Heksene.

Se mine tegninger på www.DofWorks.deviantArt.com

Jeg tror jeg er Dofs diamentrale modsætning på det punkt, for jeg er helt skudt i anime- og manga genren. Især serier som Death Note, Love Hina, Dragon Ball, One Piece og ikke mindst Pokémon har været/er virkeligt inspirerende for mig.

Jeg er kæmpe Miyazaki fan, så det er ikke sikkert mit indlæg er særlig objektivt!

Chihiro og Heksene er en skræmmende god film, bare det at den vandt en Oscar i 2003, som efter min mening måske nok var det hårdeste år nogensinde i animationskategorien (Chihiro og heksene, Ice Age, Lilo og Stitch, Skatteplaneten og Spirit) - Alle glimrende film! Siger noget om at filmen er noget særligt. Den ligger ydermere nr. 54 inde på IMDB's liste, over alle film til dags dato (http://www.imdb.com/chart/top?tt0245429). Den er en ganske særlig film, og jeg får kuldegysninger hver gang jeg ser den. Det var den første Miyazaki film jeg så - og den gjorde mig til kæmpe Miyazaki fan. Desværre skruede den også forventningerne op til den næste Miyazaki film jeg erhvervede mig, "Det levende slot", så jeg blev en smule skuffet da jeg så den. Men Det er altså også en klasse det levende slot, og helt sikkert også en skinende perle i Miyazakis store sortiment af anime film.

Derudover er "Min nabo Totoro" bestemt også en seværdig film!

"Kiki den lille heks" fangede mig aldrig helt, og synes jeg er en smule skuffende.

Derudover kan det nævnes at der snart kommer en ny film på dvd på markedet fra Miyazaki - "Ponyo på klippen ved havet" - Inspireret en smule af HC Andersens den lille havfrue. Den skulle allerede have slået Miyazakis salgsrekorder i USA.

Ja, vi er sikkert ret uenige m.h.t. serierne, lyder det til... Men når det kommer til Miyazakis film lyder det nu til vi er ganske enige! smile

Alle de fire omtalte film er med i boksen, og den vil jeg forære mig selv snart smile Ponyo ved klippen ved havet fik bl.a. andet fine ord med på i vejen i DR2 Premiere, og den vil jeg også gerne se ved lejlighed.

Mht. min udtale om at det ligner så meget andet japansk, så var det måske lidt grov opdeling, men man kan godt se forskel på noget, der er lavet i Japan, og noget mere vestligt animation. Mht. de røde farver, som Stefan omtaler, så håber jeg ikke, at det også gælder for de danske udgaver.

Mads Jensen

Fra Frasier:
Niles: "I have to go, I'm conducting a seminar in multiple personality disorders, and it takes me forever to fill out the nametags."

Jeg har netop lagt mærke til at Stereo Studio har udsalg på boksen med Kiki, Chihiro, Det magiske slot og Totoro til sølle 70 kr. Den vil jeg ind og have fat i smile

Mads Jensen

Fra Frasier:

DanielB skrev:

Min Nabo Tortoro er helt genial, fuldstændig magisk film.. smile

Enig!
Jeg synes ikke rigtig man kan sammenligne dem med Dreamworks animerede film, de er sjove, men bortset fra Shrek er det vist også det...
Jeg synes faktisk bedre om Pixars, mere animation mindre snak smile

Samler af ande-blade, ande-bøger og nullermænd...
Fejl og Varianter: http://www.ottes.dk/AA/fejl.php

Man kan slet ikke sammenligne Miyazaki med Ice Age, der i øvrigt er lavet af Fox, og ikke DreamWorks. 

Sørn, jeg føler ikke rigtig at du begrunder for at Miyazakis film skulle være så forfærdelige.

Det er faktisk det eneste moderne tilfælde (udover Pixar og Avatar), hvor man rigtig kan snakke om at sammenligne Animation med Live-Action. Det her er så sandelig mere end blot lagkagekomik, vold og en lang række vitser der er umulige at overse. Vi snakker her om følelser, åbenhed og historiefortælling på et højt niveau. Noget som kun i ganske korte glimt optræder i f.eks. Ice Age, der for mig blot er en komedie som så mange andre (såsom mine egne film, der dog måske lige akkurat er så kolde, og følelsestomme, at de igen skiller sig ud).

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

KjartAn(d) F. Stolberg skrev:

Man kan slet ikke sammenligne Miyazaki med Ice Age, der i øvrigt er lavet af Fox, og ikke DreamWorks. 

Sørn, jeg føler ikke rigtig at du begrunder for at Miyazakis film skulle være så forfærdelige.

Det er faktisk det eneste moderne tilfælde (udover Pixar og Avatar), hvor man rigtig kan snakke om at sammenligne Animation med Live-Action. Det her er så sandelig mere end blot lagkagekomik, vold og en lang række vitser der er umulige at overse. Vi snakker her om følelser, åbenhed og historiefortælling på et højt niveau. Noget som kun i ganske korte glimt optræder i f.eks. Ice Age, der for mig blot er en komedie som så mange andre (såsom mine egne film, der dog måske lige akkurat er så kolde, og følelsestomme, at de igen skiller sig ud).

Jeg synes de er dårligt animerede, i Madagaskar f. eks føler man ligesom at det hele er lavet af modellervoks, og at det taler til en på en hel speciel måde, Miyazakis film er lidt for naruto agtig til mig, og jeg kan simpelthen ikke tage den animation og alle de specielle japanske udtaler alvorligt, jeg føler at animationen er flad, og kedelig.

16 årig dreng med mange forskellige interesser :-)

soer5523 skrev:

naruto agtig

Ja, så har du set for lidt af enten Miyazaki eller Naruto. Der er slet ikke så meget vold eller sex i Miyazakis film, der iøvrigt tydeligvis er lavet for mange flere penge.

Miyazaki kan få mig til at tænke. Ice Age, Madagaskar, Shark Tale og mange andre kan få mig til at le, men minder alt for meget om så meget om deres konkurrenter. Næ, Miyazaki er et får. Et får på en mark, bevokset med græs af ideer. Alle fordøjer dette græs, og leger bagefter med de andre får. Miyazaki, derimod han leger med ideerne, og fordøjer de andre får.

soer5523 skrev:

i Madagaskar f. eks føler man ligesom at det hele er lavet af modellervoks

Hvad har Madagaskar med sagen at gøre? Iøvrigt synes jeg at den mere ligner 3D-videospilsgrafik fra 90'erne end modellervoks, hvilket jeg tror du vil kunne følge mig i.

soer5523 skrev:

naruto agtig

Ja, så har du set for lidt af enten Miyazaki eller Naruto. Der er slet ikke så meget vold eller sex i Miyazakis film, der iøvrigt tydeligvis er lavet for mange flere penge.

Miyazaki kan få mig til at tænke. Ice Age, Madagaskar, Shark Tale og mange andre kan få mig til at le, men minder alt for meget om så meget om deres konkurrenter. Næ, Miyazaki er et får. Et får på en mark, bevokset med græs af ideer. Alle fordøjer dette græs, og leger bagefter med de andre får. Miyazaki, derimod han leger med ideerne, og fordøjer de andre får.

soer5523 skrev:

i Madagaskar f. eks føler man ligesom at det hele er lavet af modellervoks

Hvad har Madagaskar med sagen at gøre? Iøvrigt synes jeg at den mere ligner 3D-videospilsgrafik fra 90'erne end modellervoks, hvilket jeg tror du vil kunne følge mig i.

Madagaskar var bare et eksempel. Jeg føler stort set alle Dreamworks film, at de er lavet af noget perfekt formet modellervoks. Altså det er bare det jeg føler når jeg ser filmen. Og jeg synes det er fejt at du bruger noget MEGET dårligt animerede 90'er spils halløj, til at sammenligne med mesterligt animerede film som Madagaskar...

Rune J skrev:

Meget fine sammenligninger KjartAn(d)!

Uhh ha, det var bare sjovt....

15 Senest redigeret af KjartAn(d) F. Stolberg (2010-03-28 12:48:40)

MEGET dårligt animerede 90'er spils halløj

Vi skal lige tage højde for hvad man kunne i 1994. Desuden har du jo ikke set dem i bevægelse, så du skal ikke sige noget om animationen.

Og jeg synes det er fejt at du bruger noget MEGET dårligt animerede 90'er spils halløj, til at sammenligne med mesterligt animerede film som Madagaskar...

Jeg er absolut ikke fej. Jeg har selv set i interviews med folkene bag Madagaskar, at de har brugt 90'ernes videospilgrafik som inspiration for den grafiske stil. Man lægger let mærke til meget spidse kanter når man ser Madagaskar.

Hvad synes du så om DreamWorks' håndtegnede film - Prinsen af Egypten, Spirit og Sinbad søfaren? Og er der nogen moderne håndtegnede film du kan lide?

MEGET dårligt animerede 90'er spils halløj

Vi skal lige tage højde for hvad man kunne i 1994. Desuden har du jo ikke set dem i bevægelse, så du skal ikke sige noget om animationen.

Og jeg synes det er fejt at du bruger noget MEGET dårligt animerede 90'er spils halløj, til at sammenligne med mesterligt animerede film som Madagaskar...

Jeg er absolut ikke fej. Jeg har selv set i interviews med folkene bag Madagaskar, at de har brugt 90'ernes videospilgrafik som inspiration for den grafiske stil. Man lægger let mærke til meget spidse kanter når man ser Madagaskar.

Hvad synes du så om DreamWorks' håndtegnede film - Prinsen af Egypten, Spirit og Sinbad søfaren? Og er der nogen moderne håndtegnede film du kan lide?

Jeg synes absolut godt om Prinsen af Egypten ! Flot animeret, men den er stadig ikke den der modellervoks følelse som jeg får når jeg ser f. eks Madagaskar.

Jeg er nu ret enig med KjartAn(d) F. Stolberg. Madagaskar skal slet ikke sammenlignes med animefilm eller med almindelig 2D tegnefilm i det hele taget. Det er to helt helt helt helt helt forskellige ting og det er på ingen måde meningen at anime-film skal give en fornemmelse af modelervoks Og heller ikke Prinsen af egypten. Jeg kan godt lide Madagaskar, men som Kjartand siger: Som en underholdningsfilm. Man ser den, griner af den og ligger den så tilbage på DVDhylden til den skal ses næste gang.
Miyazaki-filmene derimod er ikke bare underholdningsfilm, men går virkelig ind og leger med mystiske hændelser i en verden der ellers på mange måder ligner vores egen. Den ryger ikke bare på hylden igen - jo, måske coveret - men filmen ligger i ens tanker et stykke tid efter.
Er også enig i at Madagascar  mere ligner computerspil end modellervoks. Hvis man skal have fornemmelsen af modellervoks, skal filmen være stopmotion med figurer af.... Ja... Modellervoks! Walter og Trofast er, efter min mening, noget af det bedste i den genre, måske sammen med Burtons to dukkefilm. Men igen... Intet af det kan sammenlignes med anime og det er derfor lidt skævt at bruge det som begrundelse for at anime ikke fungerer. Og jeg er ikke selv specielt glad i anime, men Miyazakis film må man nu bøje sig for.

Jeg synes faktisk, nu vi snakker om det, at sammenligninger er noget der bruges lidt for ofte - folk kigger for meget på hvordan værket er i forhold til andre værker og glemmer at bedømme selve værket i sig selv. Særligt anmeldere ville have godt af at huske på dette.

Okay, hvad så hvis man også har Madagaskar i sine tanker efter den er set ? Altså for mig at se er det en sag om smag. Det er lidt ligesom at sige '' Hvor tyk er en tyk bog '' Jeg ville sige at en tyk bog er på over 300 sider, men måske synes i at en tyk bog er på 50 sider ? Smag og behag

madsj skrev:

Jeg har netop lagt mærke til at Stereo Studio har udsalg på boksen med Kiki, Chihiro, Det magiske slot og Totoro til sølle 70 kr. Den vil jeg ind og have fat i smile

Var forbi Stereo Studio I Ballerup Centeret igår og købe en boks til 69,95  big_smile Godt nok billigt for nogle SUPER tegnefilm!

Samler af ande-blade, ande-bøger og nullermænd...
Fejl og Varianter: http://www.ottes.dk/AA/fejl.php

Rune J skrev:

Er jeg den eneste der føler at du bare går videre og snakker om noget helt andet, end at svare på indlæggene., og at det bare går i ring,
soer5523,

Ja det håber jeg.. Må jeg nu ikke have min holdning til tingende ? Jeg synes det er dårligt animeret, for fanden da, altså... Hvor svært er det at forstå, jeg er dårlig til at forklare hvad der er dårligt, og straks går i ind og siger '' Nå, han har nok dømt filmen i forvejen for han overhovedet har set den, det er sikkert fordi han tror det er manga, hvilket det ikke er, muhahah ! ''.Så siger jeg sor hunderede syttende gang at jeg ikke synes det er godt animeret, og jeg syens det er flat, nemlig sådan manga er ! Og nu siger i så sikkert, NEJ det er da ikke manga !! Og så kommer i med 1000 links til hvad manga er, jeg læser dem hver en ! Og underligt nok, ændrer det ikke min holdning ! LAD MIG HAVE MIN HOLDNING, og uden at jeg bliver hugget over ristet og dyppet i ketchup, så derefter bliver jeg spist af en grinende kjartan ! Jeg er dårlig til at forklare mig, men jeg har stort set ikke lyst til at komme med mine holdninger mer. For i hugger mig ned....  sad

Rune J skrev:

Er jeg den eneste der føler at du bare går videre og snakker om noget helt andet, end at svare på indlæggene., og at det bare går i ring,
soer5523,

Jeg bliver faktisk lidt ked af det, af sådan nogle kommentarer. Men jeg kan selvfølgelig også bare holde min mund...

22 Senest redigeret af KjartAn(d) F. Stolberg (2010-04-08 18:54:46)

Så du påstår altså at når en god film er på én måde og en anden film er meget anderledes, så er den anderledes film dårlig?

Jeg kommer til at tænke på mine første skoleår når jeg siger det.

Så du påstår altså at når en god film er på én måde og en anden film er meget anderledes, så er den anderledes film dårlig?

Jeg kommer til at tænke på mine første skoleår når jeg siger det.

Så lad mig sige det på den her måde, alt hvad jeg efterhånden har set af manga ( Og det er ikke så meget ) Har jeg synes var dårligt animeret, og jeg har ikke kunne tage figurenes udseende alvorligt da jeg FØLER at det er skabt til 4-6 årige drenge, der synes sådan noget er sejt. Den falde og kedelige animation fanger mig ikke, jeg lever mig ligesom ikke ind i filmen, jeg bliver ikke rigtigt opslugt. Men tværtimod når jeg ser 3d modellervoksfilm, ( Selvom i mener noget andet ) så bliver jeg opslugt, fanget !

soer5523 skrev:

og jeg har ikke kunne tage figurenes udseende alvorligt da jeg FØLER at det er skabt til 4-6 årige drenge, der synes sådan noget er sejt.

Jeg tror ikke du har set den ikke-censurerede Naruto-anime. Jeg vil føle mig uansvarlig hvis jeg satte 4-6-årige til at se det.

Du sagde at du ikke kunne lide at få kommentarer som den Rune gav dig. Det kan jeg heller ikke lide

/mvh
Kjartan, 4 år

Rune J, ingen grund til at undskylde! Jeg var også småtræt af de udbrud, Soer kom med, når det nu var en fredelig tråd med positive indlæg ...

Mads Jensen

Fra Frasier: