1 Senest redigeret af David F (2010-07-13 20:39:23)

Tråd: Computere i Andeby??

Hej.

Idag fik jeg lige mit AA blad i postkassen, som jeg plejer, og så allerede i den første historie, at Anders havde en PC i sit hus?!?

Okay. Lidt unomalt i Andeby, men hva faen, denne enkle gang...

Nå men da jeg nåede til sidste historie i bladet "Joakim til Joakim" Så sad Anders foran en pc igen, og endda med en "moderne" fladsærm! Jeg har før set computere i Andeby... Men så endda to gange, OG fladskærm... Hmmm.

Hvad siger i?

MVH. David Flyckt

Sv: Computere i Andeby??

Praktisk talt er det jo kun Don Rosa der lod ænderne "sidde fast" i 50'erne - i de fleste andre serier ser jeg da moderne tekniske hjælpemidler. I Barks' serier var der ofte fjernsyn med - hvor mange tror vi egentlig der havde fjernsyn da de første fjernsyn var i AA&Co.?

Egmont, og også forfatteren til historien her betragter Andeby som en nutidsverden - og vi har da også ofte før set både mobiler og pc'er i Andeby. Tror vi egentlig Joakim ville kunne køre sit finansimperium i dag uden at være online 24-7?

AC skrev:

I Barks' serier var der ofte fjernsyn med - hvor mange tror vi egentlig der havde fjernsyn da de første fjernsyn var i AA&Co.?

AC, det er ikke likt deg å overforenkle slik. Du vet godt at Barks baserte sitt Andeby på USA - ikke på Skandinavia. I USA var TV ikke uvanlig på den tiden. Det er grundig dokumentert (jfr. "Back to the Future - part III") at TV fantes i USA i 1955 - selvsagt i sort-hvitt. Barks' bruk TV i Andeby er m.a.o. *ikke* anakronistisk i forhold til serienes samtid på 1950-tallet.

Den unge samler skrev:

..computere i Andeby... Men så endda to gange, OG fladskærm... Hmmm.
Hvad siger i?

Hvorfor skulle der ikke være det?

oledamgaard skrev:
Den unge samler skrev:

Hvad siger i?

Altså efter min mening, høre det ikk direkte hjemme i andeby, som noget "fast", altså feks. der udkommer en helt ny mobil, som ungerne eller anders eller nogen vil have fat på. Det er i min verden ikke noget fast. Men at der bare står en pc hjemme på skrivebordet flere gange i et blad, se det synes jeg er fast...

MVH. David Flyckt

oledamgaard skrev:
Den unge samler skrev:

Hvad siger i?

Altså efter min mening, høre det ikk direkte hjemme i andeby, som noget "fast", altså feks. der udkommer en helt ny mobil, som ungerne eller anders eller nogen vil have fat på. Det er i min verden ikke noget fast. Men at der bare står en pc hjemme på skrivebordet flere gange i et blad, se det synes jeg er fast...

MVH. David Flyckt

sigvald skrev:

grundig dokumentert (jfr. "Back to the Future - part III") at TV fantes i USA i 1955 - selvsagt i sort-hvitt. Barks' bruk TV i Andeby er m.a.o. *ikke* anakronistisk i forhold til serienes samtid på 1950-tallet.

Grundig dokumentering = Back to the future - part III big_smile
Nej spøg til side, jeg giver AC ret i at det som regelt kun er DR som fanger de stakkels ænder i en tidslomme.
Jeg kan da komme med tusinder af eksempler hvor anders for en computer, mobil eller andre harry nymotens ting.

Men hvorfor er det en så dårlig ting? Vi skal kunne relertere til ænderne og derfor er det nu underligt hvis de ikke har disse ting. (DR historier undtaget, da det på sin vis kan bruges som historisk dokumentation.)

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

Okay. Men jeg undrede mig bare lidt, og ville lige have et par kommentare smile  Tak for hjælpen

MVH. David Flyckt

Undskyld overforenklingen.

Mon ikke Barks' Andeby var nutidigt i både 40'erne, 50'erne og 60'erne?

Anders og ungerne har da også været med på diller som som BMX, Pokemon, Star Trek og Star Wars - bare i Andebyske udgaver. Jeg synes Joakims Liv som computerspil/VR-spil er en genial idé  - og endnu mere genialt at lade Anders og Joakim spille det mod hinanden.

synes også selv historien er virkelig god, og venter spændt på næste nummer, for at læse fortsættelsen, men skulle bare lige se hvad i syntes om det  smile

MVH. David Flyckt

11 Senest redigeret af soer5523 (2011-02-07 16:28:40)

Fladskærm i et anders and blad ! Fy føj da ! Der hører det så absolut ikke hjemme. Jeg læser jo mine blade hovedsagligt for at komme lidt væk fra den moderne verdens skrig og skrål..  neutral 

Nej, lad endelig Andeby sidde fast i 50'erne. Eller 70'erne for den sags skyld !

16 årig dreng med mange forskellige interesser :-)

soer5523 skrev:

Fladskærm i et anders and blad ! Fy føj da ! Der hører det så absolut ikke hjemme. Jeg læser jo mine blade hovedsagligt for at komme lidt væk fra den moderne verdens skrig og skrål..  neutral 

Nej, lad endelig Andeby sidde fast i 50'erne.

Så hvis du levede i 50'erne ville du have verdenen til at foregå i 1890'erne?

Alt hvad der står over denne linje er en aprilsnar!

KjartAn(d) F. Stolberg skrev:
soer5523 skrev:

Nej, lad endelig Andeby sidde fast i 50'erne.

Så hvis du levede i 50'erne ville du have verdenen til at foregå i 1890'erne?

Hvordan vil du have at jeg skal svare på det ?. . Jeg levede jo ikke i 50'erne, jeg tror bare at det var bedre den gang.

Disney har altid fulgt med tiden. Bare fordi don rosa sidder fast i carl bark's univers i 50'erne betyder det jo ikke, at de stakkels ænder for evigt skal sidde fast i 50'erne.

‘‘Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!‘‘
copyright© Monty Python

anden skrev:

Disney har altid fulgt med tiden. Bare fordi don rosa sidder fast i carl bark's univers i 50'erne betyder det jo ikke, at de stakkels ænder for evigt skal sidde fast i 50'erne.

Hvorfor ikke ? 50'erne var jo alligevel Anders and bladest guldalder !

Du siger da ellers i en anden tråd, at dit ynglings ande årti er 1970'erne.

copyright© Monty Python

anden skrev:

Det er det jo også ? Så vidt jeg ved havde man heller ikke fladskærme i 70'erne ?  smile

soer5523 skrev:
anden skrev:

Det er det jo også ? Så vidt jeg ved havde man heller ikke fladskærme i 70'erne ?  smile

Ja, men før sagde du at 50'erne var Anders And-bladets guldalder

19 Senest redigeret af soer5523 (2010-12-25 17:02:26)

soer5523 skrev:
anden skrev:

Ja, men før sagde du at 50'erne var Anders And-bladets guldalder

50'erne eller 70'erne, fladskærme hører ikke hjemme i andeby..

Og da jeg sagde guldalder, tænkte jeg lige så meget salgsmæssigt..

Jeg er faktisk blevet enig med DIG I at Fladskærme, Computere og Mobiltelefoner er nok også for futuristiske til Andeby. Jeg vil holde mig til de der gode gamle ting der giver dyr intelligens på menneskeniveau - du ved nok, sådan en som alle havde i 50'erne.

Jeg er faktisk blevet enig med DIG I at Fladskærme, Computere og Mobiltelefoner er nok også for futuristiske til Andeby. Jeg vil holde mig til de der gode gamle ting der giver dyr intelligens på menneskeniveau - du ved nok, sådan en som alle havde i 50'erne.

Sært, vi plejer altid være uenige om alting..  smile

soer5523 skrev:

Jeg mente det nu ironisk: Hvordan skal vi kunne have nogen som helst af Georgs syrede opfindelser, hvis vi ikke engang kan have et fladt fjernsyn.

Jeg tænker egentlig ikke, at det så meget er tidsperioden, som det at det er i et udødeligt og evigt genkendeligt univers.
Computere og mobiler og den slags, er med til at datere andeby, hvad jeg ikke tænker den kan. Det er det samme, som at jeg ikke synes, at historierne skal indeholde nutidsemner, men er bedst, når det er generelle emner, som kan forekomme i alle tider og perioder... For de fungerer bare altid de historier... Men når det er sagt, så er jeg også nostalgisk, hvilket helt sikkert også spiller ind.

Aldeles Nævneværdig Dame med Elegant Rang af Super Intelligens og Nyttige Evner

*Fantastisk Og Rødhåret Mirakel og Absolut Nørdernes Dronning

24 Senest redigeret af soer5523 (2010-12-26 07:50:52)

soer5523 skrev:

Jeg mente det nu ironisk: Hvordan skal vi kunne have nogen som helst af Georgs syrede opfindelser, hvis vi ikke engang kan have et fladt fjernsyn.

Georg gearløs blev skabt af Barks ( så vidt jeg ved ) Og han blev skabt som opfinder. Og for det meste bliver hans opfindelser ikke rigtigt til noget fordi de er for ekstreme.
Så kan man altid starte fra samme udgangspunkt, og så ser jeg ikke hans højteknologiske opfindelser som noget problem

Har lige siddet og læst mine nyere blade igennem. Jeg er direkte rystet over hvor mange gange jeg ser computere !